Wat is er minder aangenaam aan die robotbakken?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Tips om zuinig te rijden?
Collapse
X
-
als automaatrijder is er nix onaangenaam aan, schakelen is veel lastiger
maar bij een dynamische rijstijl vallen ze wel wat door de mand door de reaktietijd bij manueel schakelen, en in automaatstand durft de bak al wel eens opschakelen op een moment het niet echt optimaal is... + naar je gevoel lange anderbreking in koppelaanvoer, maar dat is niet echt langer dan een manuele schakeling bij een manuele boite
Comment
-
Het is gewoon een gevoel. (zoals bobo zegt)
Wanneer ik zelf schakel met de hendels aan het stuur heb ik dat gevoel niet.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Een traditionele automaat "schakelt" bij mijn weten niet?Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenEen traditionele automaat schakelt wel hoor die heeft 3,4,...,7,8 versnellingen (afhankelijk van de ouderdom van uw automaat), een cvt schakelt niet... volgens mij.
Om het nog eens over mijn "eco-rijden" te hebben.
Vandaag de 1000 km gehaald en het is een fiasco.
Op de boordcomputer is het verbruik 5,2 net als toen ik gewoon reed.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenVeranderen van brandstofmerk heeft me meer winst opgeleverd.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenAh? Hetwelke?
Comment
-
Ik heb een tijd Esso getankt, maar nu tank ik bij Pollet. Dat is 5 minuten omrijden, maar in het verbruik zie ik per dag geen verschil. Ben wel makkelijk 10 cent goedkoper af per liter. Met Shell zou het 15 cent schelen en ook dezelfde afstanden. Altijd Euro98, hoewel ik ook weer eerlijk moet zijn dat ik bij Euro95 geen verschil zie...
Comment
-
de eerste 50k km heb ik ook wat eco-gereden met mijn diesel. Ik deed toen nog veel lange afstanden (min uur onderweg per rit) dus dat scheelde wel wat, maar ik had de indruk dat als je constant eco-rijdt (niet boven 2500 rpm) na een bepaalde tijd het verbruik terug lichtjes stijgt, hoe voorzichtig je ook rijdt. Kan dat zijn omdat de vuiligheid zich opstapelt aan de kleppen (EGR etc)?
Als ik dan weer een paar dagen wat vinniger reed (red-linen tot 5000rpm als em goed warm stond), en daarna weer eco-rijden, leek het weer simpeler om lage verbruikcijfers te halen.
Nog iemand dit opgemerkt...?
PS: ik heb ook al gehoord dat ge met die eco-dieselkes ook niet al te kalm)korte afstanden moet rijden, of ge hebt ook kosten ... Dus je moet ergens een gulden middenweg vinden, lijkt me...?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichtenhttp://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie...osnelweg.dhtml
Den deze was ook aan't ecorijden: zocht de optimale luchtstroom denk ik
Comment
-
yep erik, dit heb ik altijd als ik superzuinig rijd.
na een 500-1000km begint het verbruikt te stijgen en dit gaat redelijk snel. als ik elke tank eens 1 keer doortrek, heb ik dit niet.
doortrekken is aan de lichten met warme motor:
1e volgas tot 4500rpm
2e volgas tot 4500rpm
3e volgas tot 4500rpm en dan gas iets lossen zodat die net voor het rood hangt (4300-4400rpm). dit aanhouden gedurende 500meter (tijdens die 3 schakelbewegingen is er een heeeeeel pak zwarte rook uit men auto gekomen en dit verminderd naarmate ik die 500meter uitrijd.
daarna aan de volgende lichten eens lichtjes optrekken en je voelt dat die vinniger is. is die nog tam, of rookt die nog zwart, opnieuw herhalen tot het roken ophoud. dan is de boel redelijk proper gebrand en zal je ook zien dat de temperatuur toch iets is opgelopen (normale is die altijd halfweg, dan sta ik op 3/4de naar het rood ongeveer).
ongeveer zoiets dan van temperatuur (nog iets verder eigenlijk, aan dat kleine stipje): http://fcapri.homelinux.com/off/pics/400000.jpg
als ik dat niet doet, dit optrekken, dan houd men motor er haast mee op na 5000km, verbruik gaat omhoog richting 4,5-5liter, rookt immens veel zwart en zit totaal geen leven in (kan dus goed begrijpen dat die egr kleppen volledig dichtkoeken bij nieuwe wagens als je extreem zuinig gaat rijden of altijd korte ritten)
Comment
-
Thx fcapri .... mijn stoplichtsprintjes zijn nu verantwoord
Maar ik dacht dat dus ook al...
Ik doe trouwens niet meer aan eco-rijden... De situatie qua projecten is beetje veranderd en ik doe nu meer kortere afstanden en minder km totaal, dus ik spaar er zoveel niet mee uit. Van zodra hij warm is: gaan met die banaan.
Ik had het trouwens altijd lasting om te eco-rijden met 200 pk onder mn kloten....Last edited by erik219; 20/03/2014, 18:32.
Comment
-
het vergt idd heel veel inspanning om telkens maar op het gemak blijven rijden. ik heb de motor gewoon dichtgedraaid nu en ga gewoon niet volluit. dat hele traagrijden en <90km/h blijven heb ik ook opgegeven.
zo 1400km lang supertraag rijden om 1 tank leeg te rijden...t wa teveel.
ik blijf voor de rest de motor een beetje sparen. de vorige 2 eigenaars waren oude menskes en het ding heeft al +400k km nu. als ik die nu afrag, is die in no time overleden. mijn doel nu, 1 000 000km halen met het blokje
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenAh? Hetwelke? En wat is het totaalplaatje? Kom je goedkoper uit, of kom je duurder uit maar zuiniger?
Verbruik gemiddeld zo een 0,3 liter lager.
Prijs van de Shell V-Power is altijd de wettelijke maximum, en de Esso staan altijd een dikke 10 cent lager waar ik tank.
Dus alleen maar winst.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Tankje eco rijden is vandaag afgerond, ben gaan tanken.
Zoals ik eerder zei, de boordcomputer gaf bij eco rijden net als bij gewoon rijden een gemiddeld verbruik van 5,2 liter aan.
De realiteit na berekening is nog erger.
Bij gewoon rijden was het 5,55 liter, na deze tank eco rijden is het verbruik 5,60 literOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichtenhttp://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie...osnelweg.dhtml
Den deze was ook aan't ecorijden: zocht de optimale luchtstroom denk ik
Toch wel héél toevallig dat het weer juist nen BMW is zulle.2012 Abarth 500 'esseesse'
Comment
Comment