Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tips om zuinig te rijden?

    Oorspronkelijk geplaatst door geertqv Bekijk Berichten
    Met een benzine lukt dat zeker,maar met een diesel zou ik dat niet doen,70km/h lukt van mij net in 5de (ibiza evo2) maar ik doe het niet,wil geen last met vervuilende/vastlopende turbo enzo...
    Bij mij lukt 65km/u in 8ste Draait dan 800 toeren..

    in eco mode schakelt die steevast op bij 1500 toeren.

    Hoe minder toeren hoe liever.

    binnen afzienbare tijd zal de 9 of 10 traps wel standaard worden waardoor 160 km/u misschien slechts 1500 toeren zal geven..
    Last edited by germinal; 26/07/2014, 03:12.
    previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
    current : BMW 330D F30

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
      Bij mij lukt 65km/u in 8ste Draait dan 800 toeren..

      in eco mode schakelt die steevast op bij 1500 toeren.

      Hoe minder toeren hoe liever.

      binnen afzienbare tijd zal de 9 of 10 traps wel standaard worden waardoor 160 km/u misschien slechts 1500 toeren zal geven..
      800!!!
      hoeveel verbruik je als je zo een rijstijl een tijdje hanteert?

      Comment


      • als je meer cilinders hebt, kan je veel lager in toeren rijden.
        bv een 4cyl 4takt. per 2 toeren ontsteekt 1 cilinder. per toer heb je dus 2 cilinders die eens arbeid leveren.
        dat komt erop neer dat elke cilinder een halve toer. het deel dat de cilinders niks doen, wordt overbrugged door je vliegwiel.

        bij een 8cyl 4takt heb je dubbel zoveel cilinders. daar doet elke cilinder maar 1/4de van een toer. als de ene cilinder nog vollop arbeid levert, pakt de volgende alweer over. daarom draait zo een motor ook veeeel zachter. waar je bij een 4cyl aan 900rpm stationair zit, kan een 8cyl even soepel draaien op 450rpm.
        een 6cyl zit daar ergens tussen op een 600-700.

        als zo een A6 3.0 een V6 blok heeft die 1600rpm op 124km/h draait, komt dit voor een gewone 4cyl over 2100rpm en lijkt mij de ideale cruizesnelheid. als de motor een beetje goed ontworpen is met zijn turbos draait die daar waarschijnlijk op een maximaal koppel punt (mijn dodge zijn maximaal koppel zit op 1650rpm en dat voor een benzine)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
          800!!!
          hoeveel verbruik je als je zo een rijstijl een tijdje hanteert?
          Eigenlijk nog niet nagegaan maar doe ik alleen op de E34 waar ze nu op een lang stuk Max 70 hebben.. Soms rijden ze daar maar 65..

          ik vermoed iets meer dan 3 liter
          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
          current : BMW 330D F30

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            Nog eens een "update".
            Heb ondertussen geen pogingen meer gedaan om eco te rijden aangezien het toch niks uithaalde.
            Gemiddelde van 5,2 liter op boordcomputer, en ongeveer 5,5 echte verbruikte liters blijft gelijk bij iedere tank die ik leegrij.

            Tot nu bij de huidige tank, ik rij nog steeds hetzelfde en bij het warme weer heeft de airco echt zot gedraaid.
            Toch geeft de boordcomputer momenteel na zo'n 200 km een gemiddeld verbruik van 4,9 liter aan
            En nee, ik doe geen andere afstanden of zo, nog steeds hetzelfde woon - werk verkeer als altijd.
            Nu 4 weken verder kan ik zeggen dat k op deze tank toch wel een mooi laag verbruik heb gehaald.
            Vorige week volgetankt, boordcomputer zei nog steeds 4,9 liter.
            Na ingeven van de tankgegevens op carstats.nl komt dat uit op een werkelijk verbruik van 5,13 liter
            Dat is mijn laagste verbruik tot nu toe met deze wagen.

            Op de huidige tank staat de boordcomputer weer op 5,3
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • Ik zit nu met een reëel verbruik van 6,4 liter. Zou het nog lager kunnen? Ik denk van wel, maar dan zou ik niet meer van het rijden genieten. Mijn huidige wagen verbruikt minder dan m'n vroegere E87 120d lol.

              Comment


              • Ik doe eigenlijk nooit moeite om zuinig te rijden. Maar we moeten lachen met het verbruik van mijn auto. Da's gewoon altijd hetzelfde...7.3 liter. Of ik nu snel rij, traag rij... altijd komt hij weer op 7.3 liter. En het klopt, heb het al eens nagerekend. Dus niet dat de boordcomputer stuk is
                Zelf vind ik dat een mooi verbruik. Toch voor een zware auto die de luchtweerstand van een kleine vrachtwagen heeft en automaat is.
                Doe wel zeer weinig korte afstanden.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                  Ik doe eigenlijk nooit moeite om zuinig te rijden. Maar we moeten lachen met het verbruik van mijn auto. Da's gewoon altijd hetzelfde...7.3 liter. Of ik nu snel rij, traag rij... altijd komt hij weer op 7.3 liter. En het klopt, heb het al eens nagerekend. Dus niet dat de boordcomputer stuk is
                  Zelf vind ik dat een mooi verbruik. Toch voor een zware auto die de luchtweerstand van een kleine vrachtwagen heeft en automaat is.
                  Doe wel zeer weinig korte afstanden.
                  Zeker goed! Mijn alhambra 1.9 tdi automaat zat op 7.8 uitgerekend langdurige gemiddelde... nu met de huidige zit ik op 5.99(!). Dat spel weegt meer dan 1750kg!

                  Comment


                  • Korte afstanden doen zeker het verbruik stijgen dat is zeker, doe met mijn 1.4TSI superb uitsluitend zeer korte afstanden en zit met 8.L verbruik. Eens naar het Gardameer gereden heen en terug een 2470 km en een verbruik van 6,7L.

                    Dus de tip: volgend jaar terug naar het Gardameer
                    www.skodaforum.eu

                    Comment


                    • haha, ik ken dat...ik reed met mijn 220cdi over de ring naar de job ipv door de stad, tijdsduur was identiek (30 min) maar door apen was het 26 km en over de ring 37 (ondanks ik een telmachine ben heb ik nooit berekend wat met het goedkoopste was, tegen 6 liter 37 km...of tegen 7 liter 26...)

                      ik kickte op een laag verbruik dus reed ik steeds over de ring ...nu met de smart rij ik weer door de stad

                      Comment


                      • kijken hoeveel dagen je met een tank kan rijden.

                        ff snel uitgerekent ben je met 6L verbruik een 37km rijden 2,22liter kwijt per rit
                        en bij 7l verbruik een 26km rijden kost je 1,81liter. een verschil van 0,4L of een goeie 50ct / rit.

                        verbruik van mijn golf schiet ook de lucht in. ik haalde tot 1400km met een tank toen ik elke dag via de autosnelweg naar het werk ging.
                        nu rijd ik elke dag naar het station en dit al bijna een jaar. heb nu 684km en sta bijna op reserve. ga misschien de 850km nog halen

                        Comment


                        • Hier ook een "meerverbruik" van ongeveer een halve liter.....kortere afstandjes en van +-1100 km per tank naar +-900 km......

                          Van 't weekend eindelijk nog eens gaan tanken en het eerste wat in mij opkwam toen ik die slurf in de tank stak : diegenen die nu achter mij aan het wachten zijn , die kunnen er nog ff staan ......ik tank namelijk tot de nok en dat duurt 3 keer zolang dan wanneer je stopt met tanken als dat ding automatisch afslaat . ......en er stond iemand achter mij .
                          Enkel zo weet je exact wat je verbruik is geweest , de BC heeft het namelijk nog nooit juist gehad .

                          Comment


                          • Volgens mij kunnen ze de boordcomputer bij de dealer afstellen. Heb dit toch ooit eens gelezen bij een Dacia. Vermoed dat het dan bij Renault ook kan.
                            De mijne gaat erg juist. Op mijn berekeningen zat 0.1l verschil tov de boordcomputer. En dat kan nu ook wel liggen aan een klein beetje verschil bij het tanken.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                              Nu 4 weken verder kan ik zeggen dat k op deze tank toch wel een mooi laag verbruik heb gehaald.
                              Vorige week volgetankt, boordcomputer zei nog steeds 4,9 liter.
                              Na ingeven van de tankgegevens op carstats.nl komt dat uit op een werkelijk verbruik van 5,13 liter
                              Dat is mijn laagste verbruik tot nu toe met deze wagen.

                              Op de huidige tank staat de boordcomputer weer op 5,3
                              Nu staat de boordcomputer op 5,5 liter.
                              Verbruik ligt dus zo een 10% hoger dan bij de vorige tank, terwijl ik niks anders doe.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • Ben naar Antwerpen gereden, heb beetje file gehad en heb gewoon gereden. Ongelooflijk, 6.6 liter gemiddeld. Die auto verbruikt te weinig lol...Dat zonder enige inspanning voor een auto van 2 ton, automaat en 175 pk. En dan zeggen ze dat de 2.0 dci motor al verouderd is. Vraag me af hoeveel de opvolger zal gaan verbruiken dan. Wordt 1600 diesel 160 pk in het nieuwe model. Volgens mij is nog minder quasi onmogelijk.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                  Ben naar Antwerpen gereden, heb beetje file gehad en heb gewoon gereden. Ongelooflijk, 6.6 liter gemiddeld. Die auto verbruikt te weinig lol...Dat zonder enige inspanning voor een auto van 2 ton, automaat en 175 pk. En dan zeggen ze dat de 2.0 dci motor al verouderd is. Vraag me af hoeveel de opvolger zal gaan verbruiken dan. Wordt 1600 diesel 160 pk in het nieuwe model. Volgens mij is nog minder quasi onmogelijk.
                                  Met mijn bijna 1900kg wegende Alhambra tiptronic van 2003 kon ik dit ook wel halen op afstanden meer dan 15km... mijn langdurige gemiddelde was 7.8. ik denk dat die 1600 biturbo bij gelijk gebruik Idd wel een beetje zuiniger kan, maar of je er kilometervreter aan hebt die je 3-400000km kan bijhouden...

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                    maar of je er kilometervreter aan hebt die je 3-400000km kan bijhouden...
                                    iedereen dacht dat van een 110pk sterke tdi in een 2 ton sharan ook in 1996

                                    (nou wil ik niet de betrouwbaarheidskaart van een ouwe sharan trekken, maar ze blijven motorisch wél gaan)

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                      iedereen dacht dat van een 110pk sterke tdi in een 2 ton sharan ook in 1996

                                      (nou wil ik niet de betrouwbaarheidskaart van een ouwe sharan trekken, maar ze blijven motorisch wél gaan)
                                      Ik hoop dat je gelijk hebt, want ik heb ook een 1600cc-dieseltje in een bijna 1800kg wegende bus... die soms dus ook onder de 5l kan gaan...

                                      Comment


                                      • hoop doet leven

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                          Ik hoop dat je gelijk hebt, want ik heb ook een 1600cc-dieseltje in een bijna 1800kg wegende bus... die soms dus ook onder de 5l kan gaan...
                                          wat er wel van is borre : iedereen rijdt zuiniger, ook door al die absurde snelheidsbeperkingen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X