Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
En dan zeggen ze dat de 2.0 dci motor al verouderd is. Vraag me af hoeveel de opvolger zal gaan verbruiken dan. Wordt 1600 diesel 160 pk in het nieuwe model. Volgens mij is nog minder quasi onmogelijk.
dieselmotoren zijn al jaren goed en zuinig. alleen gaan de pk's omhoog dat de nieuwe produceren.
doe nieuwe 1600diesel zal ook vlot rijden, zuinig zijn en zal dik over de 300 000km halen.
kijk naar mijn motor, 26jaar oud, 450 000km en haal nog 3.4l verbruik. normaal rijden zit rond de 4-4.5liter. t is wel de eco versie (de snelle diesel was vroeger de GTD). als ge nu een nieuwe blue motion neemt, die zitten ook tussen de 3-4liter en daar zit 26jaar vernieuwing tussen.
zelf nog een 1.6GTD van vroeger blijft tussen de 4-5liter zitten en is allesbehalve traag. pk's kunnen ze er nog uithalen, zuiniger... veel valt daar niet meer te winnen. 1liter brandstof bezit een bepaalde hoeveelheid energie, en als je die er optimaal uithaalt, kan je niet verder
in be zijn snelheidsbeperkingen belachelijk voor de dagelijkse rijder, maar als je ze volgt ga nje NOOIT uit de bocht
snelheid is altijd de reden, daarbij kan de bestuurder dronken zijn geweest of met zijn gsm aan het spelen
Ik vind echt niks belachelijk aan snelheidsbeperkingen in het huidige drukke verkeer. Trouwens drinken en telefoneren in het verkeer zijn ook verboden en maar goed ook.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ik vind echt niks belachelijk aan snelheidsbeperkingen in het huidige drukke verkeer. Trouwens drinken en telefoneren in het verkeer zijn ook verboden en maar goed ook.
Hier kan ik maar gedeeltelijk mee akkoord gaan. Sommige snelheidsbeperkingen hebben effectief een nut, andere zijn compleet nutteloos. Hoe verklaar je dat bepaalde straten op 10 km van waar ik woon van 50 of 70 naar 90 km/h gaan, gewoon omdat je de grens Vlaanderen/Wallonië over gaat? Er staan evenveel (= geen) huizen.
Autosnelweg @ 120 km/h is ook achterhaald. Variabele snelheidslimiet is the way to go: 110 km/h bij druk verkeer of neerslag, sneller als de omstandigheden dat toelaten.
Ik vind de snelheidslimieten in Duitsland of Frankrijk véél zinniger.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Hier kan ik maar gedeeltelijk mee akkoord gaan. Sommige snelheidsbeperkingen hebben effectief een nut, andere zijn compleet nutteloos. Hoe verklaar je dat bepaalde straten op 10 km van waar ik woon van 50 of 70 naar 90 km/h gaan, gewoon omdat je de grens Vlaanderen/Wallonië over gaat? Er staan evenveel (= geen) huizen.
Autosnelweg @ 120 km/h is ook achterhaald. Variabele snelheidslimiet is the way to go: 110 km/h bij druk verkeer of neerslag, sneller als de omstandigheden dat toelaten.
Ik vind de snelheidslimieten in Duitsland of Frankrijk véél zinniger.
Ik ben akkoord dat sommige snelheidsbeperkingen minder hun nut hebben dan andere, maar liever een nutteloze snelheidsbeperking dan het zoveelste gekwetste of dodelijke slachtoffer.
Ik woon hier in een rustige buurt waar nooit teveel verkeer was en altijd rustig gereden werd. Sinds enkele jaren is bijna in mijn achtertuin het grootste kinderdagverblijf van Limburg gekomen. Wel, ik kan je zeggen dat wij hier sindsdien elke dag 's morgens en 's avonds ons leven riskeren door vooral madammekes die nadat ze de kleine afgezet hebben met de gsm aan hunne kop in hun leasekrellen door de straten racen omdat ze anders weeral eens te laat op het werk komen
Vele mensen moeten gewoon tegen zichzelf beschermd worden op verkeersgebied en daarom kunnen er imo geen snelheidsbeperkingen genoeg zijn, zeker op gewone wegen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
wat er wel van is borre : iedereen rijdt zuiniger,
Er zijn er Idd veel bijgekomen die zuiniger rijden, maar ik rij sinds 95 en zit nu door verschillende omstandigheden aan mijn 8ste wagen. Zowel benzine als diesel gereden, en van alle wagens probeerde ik zo normaal en zuinig te rijden om de minimale verbruikscijfers te halen als de maximale levensduur... Wij zijn nu eenmaal nooit rijk geweest en ondanks dat ik auto en motor liefhebber ben, moet ik hier rekening mee houden. Ook kan ik bij verkoop gerust zijn dat het een deftig bereden voertuig is en dit naar waarheid claimen. En door het regelmatig iets steviger doortrekken houdt het de motor ook gezond.
De wegen zijn Idd trager geworden door snelheidsbeperkingen, maar mijn trajecten zijn altijd dezelfde gebleven, dus denk ik dat het niet veel uitmaakt dat je nu 70 ipv 90 rijdt.
@fcapri: heb een kadett 1.6d gehad, maar deze moest dan ook maar de helft van het gewicht meesleuren en deze motor was ongeblazen, dus niks geforceerd. Wat volgens mij de levensduur ook beïnvloed.
Vandaag even een eco run gedaan. Van bij mij thuis naar Hasselt en terug via E313. In totaal een 8 km binnenwegen, 110 snelweg en 14 ringweg Hasselt voor een totaal van 132km (heen&terug).
Op de heenweg steeds de aangewezen snelheid gereden. Op de terugweg ook, behalve op de snelweg waar ik door drukte zo 100-110 reed.
Aanschouw:
Jawel, 4,4 liter/100km met een F30 330d PPK.
Ik vond het anticiperend rijden wel niet echt aangenaam.
Vandaag even een eco run gedaan. Van bij mij thuis naar Hasselt en terug via E313. In totaal een 8 km binnenwegen, 110 snelweg en 14 ringweg Hasselt voor een totaal van 132km (heen&terug).
Op de heenweg steeds de aangewezen snelheid gereden. Op de terugweg ook, behalve op de snelweg waar ik door drukte zo 100-110 reed.
Aanschouw:
Jawel, 4,4 liter/100km met een F30 330d PPK.
Ik vond het anticiperend rijden wel niet echt aangenaam.
Amai
Denk dat ik stilletjes aan toe ben aan een andere auto
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Vandaag even een eco run gedaan. Van bij mij thuis naar Hasselt en terug via E313. In totaal een 8 km binnenwegen, 110 snelweg en 14 ringweg Hasselt voor een totaal van 132km (heen&terug).
Op de heenweg steeds de aangewezen snelheid gereden. Op de terugweg ook, behalve op de snelweg waar ik door drukte zo 100-110 reed.
Aanschouw:
Jawel, 4,4 liter/100km met een F30 330d PPK.
Ik vond het anticiperend rijden wel niet echt aangenaam.
Nooit gedacht dat ik degelijke eco post zou mogen lezen van int3x0r
previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
current : BMW 330D F30
Met de ecopro stand zit ik aan een voorlopig gemiddelde van 4,1 l/100 km. Dat met een 20-tal km druk stadsverkeer (Brusselse kleine ring), een 30 kilometer grote landelijke wegen en een 50 kilometer autosnelweg.
Ja, ik snap dat niet dat men steeds gaat downsizen. De verschillen worden bij normaal gebruik toch erg klein ten koste van heel wat rijplezier.
Ik vernoemde het al eens, een 3-tal jaar geleden kocht ik een nieuw Seat Ibiza voor mijn vrouw. 1.2 TDI 3 cylinders. Toen ongeveer het zuinigste op de markt. Allez, ik liet me overhalen om eens iets anders te kopen dan een Cliootje 1.5 dci. Jawadde, dat was genen auto die Seat. Zo ne motor zou juist gepast zijn om een lichte moto aan te drijven. Ik weet niet hoe dat kwam, maar een 1.5 dci was 100 keer gewilliger dan zo'n 1.2 tdi.
Beloofd verbruik 3.3 l. Niet dat dat zoveel rol speelt voor ons omdat er weinig mee gereden wordt maar ik wou dat toch eens proberen. Als ik van hier naar Lokeren reed, wat optimaal is voor het verbruik (geen files, 70 km per uur baan en autosnelweg, weinig stoppen en vertrekken) en ik deed dat op een normale manier was het verbruik rond de 6.5 liter. Heb het dan ooit eens zuinig geprobeerd, op een manier dat ik er kierewiet van werd. 4.8 l was het resultaat. Minder lukte totaal niet. Dat was enkel zuinig tussen 70 en 100 in de veel te lange vijfde. Leuk hoor aan 70 per uur brommend in het verkeer door te lage toeren. Allez, dat zuinigheidswonder was niks waard. Ze hadden er alles voor gedaan om het een beetje zuiniger te maken op papier, maar hierdoor elke vorm van rijplezier weggenomen.
Mijn vrouw heeft het nooit erg gevonden, maar ik weigerde ermee te rijden. Gaf ook een zeer onveilig gevoel die auto. Dus twee jaar later een jonge vrouw gelukkig mee gemaakt (die was er echt wel blij mee, kwam van een audi 80 1.6 diesel), had toen een 12.000 km en verlengde garantie. Heb er 8.500 euro voor gekregen wat relatief gezien niet slecht was (12.500 betaald voor style uitvoering met alu velgen, airco en nog wat prullen zoals aut lichten en zo).
Ze rijdt nu met een Scenic 1.5 dci 95 pk. Niet te vergelijken met die Seat. Alhoewel het beperkte vermogen van die Scenic heb je nooit het gevoel met iets ondergemotoriseerd te rijden, je hebt 6 normale versnellingen en het verbuikt ongeveer hetzelfde bij gelijke rijstijl. Ik wil hiermee maar zeggen dat er grenzen zijn aan dat steeds zuiniger maken. Dat het op de duur enkel nog zuinig is met een sterk aangepaste rijstijl (dus eigenlijk meer een laag verbruik op papier) en dat je in de praktijk even goed bent met een normale wagen. Mijn Espace verbruikt 7.3 liter bij normaal gebruik, wel steeds lange afstanden en nooit stad of files. De opvolger wordt een 1600 cc met dubbele turbo en 15 pk minder. Benieuwd of dat dan ook zuiniger zal zijn. Wellicht zal het ook weer over fracties gaan...
Wat ze blijkbaar wel kunnen is hetzelfde voertuig op de één of andere manier zuiniger maken. Mijn vorige Espace van 2008 met dezelfde motor maar met slechts 150 pk en manuele versnellingsbak verbruikte 8.5 l in dezelfde omstandigheden. Ze hebben enkele ingrepen gedaan om Espace zuiniger te maken en dat is blijkbaar wel goed gelukt zonder dat je er iets van voelt. Als ik de lijn doortrok verwachtte ik een verbruik van 9.5 a 10 liter met mijn huidige wagen...
Comment