Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • @kefkie: dat hangt er ook vanaf HOE en WAAR de auto geraakt wordt. sommige delen is ook maar hol plaatwerk en plooit samen bij het minste.
    het front van een auto is ook ontwikkeld om bij het minste op te plooien en zo de schok te absorberen.

    Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
    fcapri, maak uw inbox eens leeg. Wou u een pm sturen maar kreeg melding dat uw inbox vol zit.
    (wou vragen om uw expense calculator op uw site eens na te zien want die werkt niet meer)
    done en done. website tijdje terug omgeschakeld van windows naar linux. en sommige bestandjes werden niet omgezet (die zitte ook kweenie waar verborgen in al die mappen.)
    moesten er zo nog problemen opduiken, www.fordcapri.be is mijn hoofdpagina. daar staan 2 linken. de nieuwe linux server (http://fcapri.homelinux.com) en de oude windows server (http://fcapri.homelinux.com:8080)

    Comment


    • Merci fcapri

      Comment


      • [QUOTE=fcapri;5420965]@kefkie: dat hangt er ook vanaf HOE en WAAR de auto geraakt wordt. sommige delen is ook maar hol plaatwerk en plooit samen bij het minste.
        het front van een auto is ook ontwikkeld om bij het minste op te plooien en zo de schok te absorberen.

        QUOTE]

        Da's juist. Sommige stukken moeten gecontroleerd plooien maar de cabine zelf moet intact blijven. Hoe groter de auto, hoe meer ruimte voor kreukelzone. Bij een grote auto heb je dan ook nog eens het voordeel van het gewicht. Tenminste als ge tegen een lichtere auto rijdt. Het gewicht gaat in uw nadeel spelen als je op een boom rijdt.
        Toen met dat accident van mijne Espace was alles uit elkaar gevlogen bij wijze van spreken. De kofferklep was er gewoon niet meer. Dat is polyester, net als de voorvleugels. ruiten eruit, glazen dak kapot, rondom alles weg. Maar de cabine waar we zaten was volledig intact gebleven. Een heel klein beetje was het dak geplooid. Op 't eerste zicht zou je kunnen zeggen dat het een plastieken auto was, maar hetgene sterk moest zijn was toch sterk. Pompiers zeggen dat het tegenwoordig moeilijk is om geknelde mensen te bevrijden, net omdat de auto's zo'n sterke structuur gekregen hebben.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Blue5 Bekijk Berichten
          VW XL1 verbruikt nie veel en wel nog fun lijkt me
          Nu staat er een test van de VW XL1 in AMS en daar doen ze dan altijd een 'verbrauchsrunde'. Is een realistische test in verschillende situaties en daar komen ze op gem. 2,7L/100km, wel zonder gebruik te maken van elektrisch rijden. Met elektrisch rijden zaten ze aan 0,7L/100km.

          Vandaag ff de Mazda volgegooid en kwam op een verbruik uit van 5,8L/100km. Niet slecht.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            De mijne schakelt pas bij een 90 per uur naar zesde. Indertijd genoeg dichtgeslibte egr's en zo gezien door te lage toeren. Een moderne diesel moet je regelmatig eens goed in de toeren trekken. Ik ga eigenlijk ook nooit onder de 2000 toeren denk ik. Ga er eens op letten, maar ik denk dat hij schakelt aan ong 2500 toeren bij gewoon optrekken. En ik jaag hem regelmatig eens tot het rood. Kan geen kwaad als hij goed warm staat. Op de snelweg ook terug naar vijfde als je vanaf 110 terug wil ophalen. Beetje gas geven he
            De mijne zit aan 70 al in z'n 8ste. Win!

            Elk automaat heeft ook wel z'n eigen verhoudingen. Je kan moeilijk de 5de versnelling gaan vergelijken met de 6de van een ander merk.

            Comment


            • das natuurlijk zo, maar de renault automaat schakelt idd pas vrij laat op, je kunt hem manueel ook lagere toeren doen draaien wat bij de zf of een benz automaat slechts erg beperkt mogelijk is

              collega van me, en een zuinigheidsfreak ergert zich een beetje aan dat feit met zijn laguna diesel

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                Nu staat er een test van de VW XL1 in AMS en daar doen ze dan altijd een 'verbrauchsrunde'. Is een realistische test in verschillende situaties en daar komen ze op gem. 2,7L/100km, wel zonder gebruik te maken van elektrisch rijden. Met elektrisch rijden zaten ze aan 0,7L/100km.
                eigenlijk slechts marginaal beter als de a2 3 liter
                alhoewel 10% op 3 liter natuurlijk enorm is

                Comment


                • Maar jij hebt ook veel meer koppel he... En gij zult ook al dikwijls 70 gereden hebben in vierde he lol...Maar hoe is dat nu eigenlijk rijden met zoveel versnellingen? Ik vind 6 voldoende maar steeds meer auto's hebben er 7 tot zelfs 10(? Evoque zeker?). Schakelt die dan niet constant op en terug als je een beetje gas bijgeeft? In mijn auto vind ik het makkelijk, gas bijgeven tot kick down is 1 versnelling terug schakelen (heel soms eens 2, maar dat gebeurt misschien 1 keer op 1000 km) en kick down is meestal twee versnellingen terugschakelen. Bij mijn vorige auto was dat een beetje willekeur, waardoor je soms in veel hogere toeren zat dan je nodig had.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    das natuurlijk zo, maar de renault automaat schakelt idd pas vrij laat op, je kunt hem manueel ook lagere toeren doen draaien wat bij de zf of een benz automaat slechts erg beperkt mogelijk is

                    collega van me, en een zuinigheidsfreak ergert zich een beetje aan dat feit met zijn laguna diesel
                    Ja, aan 70 kan je manueel wel naar zesde gaan. Maar dat doe ik nooit, vind het goed zo. Is wel leuk dat hij een bergaf herkent zodat hij remt op de motor. Maar dat is wellicht bij de meeste merken?

                    Comment


                    • met ingeschakelde cc wel op een bergaf, zonder cc niet...dan zou hij sneller gaan bollen

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                        Maar jij hebt ook veel meer koppel he... En gij zult ook al dikwijls 70 gereden hebben in vierde he lol...Maar hoe is dat nu eigenlijk rijden met zoveel versnellingen? Ik vind 6 voldoende maar steeds meer auto's hebben er 7 tot zelfs 10(? Evoque zeker?). Schakelt die dan niet constant op en terug als je een beetje gas bijgeeft? In mijn auto vind ik het makkelijk, gas bijgeven tot kick down is 1 versnelling terug schakelen (heel soms eens 2, maar dat gebeurt misschien 1 keer op 1000 km) en kick down is meestal twee versnellingen terugschakelen. Bij mijn vorige auto was dat een beetje willekeur, waardoor je soms in veel hogere toeren zat dan je nodig had.
                        Tot nu toe heb ik nog geen seconde hinder ondervonden van de ZF automaat. Nog nooit gedacht van "schakelt dat onding nu weer". Het is zijdezacht en je merkt het niet eens. Misschien ligt dat ook, zoals jij zegt, aan het hoge koppel. Bij een kickdown meestal 2 versnellingen omlaag.

                        Zelfs ik sportstand leert hij snel af om te hoog in toeren te blijven.

                        Comment


                        • Is het niet lastig met de paddles die 8? Ik rijd altijd in D dus dan maakt het voor mij niet uit of het er 8 of meer zijn.. Bij de huidige ZF8 zouden ze voor mij nog een 9 mogen steken om extra lage toeren op de autostrade te doen.

                          Hoe minder toeren hoe minder verbruik, dus is me niet duidelijk waarom er geen versnelling is die ervoor zorgt dat bij 150 er maar 1000 toeren worden gemaakt, maar ben dan ook geen technicus.

                          Aan 70 doet hij in zijn 8 minder dan 1000 toeren
                          previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                          current : BMW 330D F30

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                            Is het niet lastig met de paddles die 8? Ik rijd altijd in D dus dan maakt het voor mij niet uit of het er 8 of meer zijn.. Bij de huidige ZF8 zouden ze voor mij nog een 9 mogen steken om extra lage toeren op de autostrade te doen.

                            Hoe minder toeren hoe minder verbruik, dus is me niet duidelijk waarom er geen versnelling is die ervoor zorgt dat bij 150 er maar 1000 toeren worden gemaakt, maar ben dan ook geen technicus.

                            Aan 70 doet hij in zijn 8 minder dan 1000 toeren
                            150 en dan maar Max. 1000 toeren? Dat zou wel heel straf zijn. Vraag me af of dit überhaupt wel zou kunnen.
                            Een Audi A6 biturbo haalt tegen 124 op kilometric net de 1600 toeren in achtste. Je bent dan wel met 313 paardjes op stap. 😁


                            Sent from somewhere, using Tapatalk
                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • Het is ook zo een 'zelflerende' automaat? En wat heb jij nu weer een 530d of 535d?
                              Is wel superrelaxed een automaat he. Ik zou niet anders meer willen. En ik denk, volgens de ervaringen die ik lees, dat ik best bij een traditionele automaat blijf.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Het is ook zo een 'zelflerende' automaat? En wat heb jij nu weer een 530d of 535d?
                                Is wel superrelaxed een automaat he. Ik zou niet anders meer willen. En ik denk, volgens de ervaringen die ik lees, dat ik best bij een traditionele automaat blijf.
                                Een 8-traps tiptronic zoals in de biturbo van Audi is een zelflerende en voor mij nog steeds de beste.
                                Ik heb geen BMW maar een A6 3,0l Tdi Quattro met S-tronic automaat 7 traps. Ook een zelflerende, maar is meer wispelturiger dan een tiptronic.


                                Sent from somewhere, using Tapatalk
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • En wat is nu't verschil tussen s-tronic en tiptronic? geautomatiseerd tov automaat?
                                  vorige vraag was voor Int3... maar stonden al posts tussen op die tijd. Maar jouw antwoord is even interessant. Moeten misschien eens een topic openen met de ervaringen over de verschillende soorten automaten. Zo bijzonder interessant zijn, ook voor als je een nieuwe wagen gaat kopen. Evolueert zo snel...
                                  Last edited by ; 11/09/2014, 15:50.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                    En wat is nu't verschil tussen s-tronic en tiptronic? geautomatiseerd tov automaat?
                                    vorige vraag was voor Int3... maar stonden al posts tussen op die tijd. Maar jouw antwoord is even interessant. Moeten misschien eens een topic openen met de ervaringen over de verschillende soorten automaten. Zo bijzonder interessant zijn, ook voor als je een nieuwe wagen gaat kopen. Evolueert zo snel...
                                    Voor het technisch gedeelte moet ik je verder doorverwijzen

                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • Ik ga direct eens kijken. en ik heb zo'n topic geopend. ben eens benieuwd naar de reacties van anderen...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                        Het is ook zo een 'zelflerende' automaat? En wat heb jij nu weer een 530d of 535d?
                                        Is wel superrelaxed een automaat he. Ik zou niet anders meer willen. En ik denk, volgens de ervaringen die ik lees, dat ik best bij een traditionele automaat blijf.
                                        Ik heb maar een simpele 330d Dat zijn volgens mij wel zelflerende automaten ja. Voor mij nooit geen manuele bak meer. Al die zever over "sportief" rijden. Dat ze me eens uitleggen wat er überhaupt sportief is aan rijden op de openbare weg. De huidige automaten zijn veel sneller en consequenter dan gelijk wie met een manuele transmissie.

                                        De skoda octavia van m'n vrouw heeft een DSG en ik vind die wel heel snel, maar soms toch ietwat schokkerig, zeker bij manueel terugschakelen.

                                        Comment


                                        • ja, da's waar. Als je het comfort van een automaat ondekt hebt, snap je niet meer waarom je jaren in de soep geroerd hebt. Of we worden ouder....

                                          Comment

                                          Working...
                                          X