Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Ja, ik drukte me verkeerd uit. Ik bedoelde het verbruik. Voor de duurzaamheid zal een zescylinder wel vele beter zijn. Die scheepsmotoren draaien heel traag he. Heb je een idee hoeveel toeren die doen?
    Het voordeel van de cvt en toeren is, op relantie draai ik 500 toeren ( trilling vrij )
    als ik vertrek en 70 wil rijden is het voldoende dat ik gewoon gas geef tot 1200 toeren.
    Het toerental blijft gewoon continu op 1200 toeren en de snelheid neemt toe tot 70 km/h
    Op die manier heb ik tijdens het optrekken nooit boven de 1200 toeren geweest, en moet je met een handbak
    al lekker vlot schakelen om te volgen omdat de cvt dit in 1 vloeiende beweging doet ZONDER te schakelen
    dat is gewoon zalig rijden
    een bijkomend groot voordeel van de 6 cyl is dat hij iets boven relantie tot zo goed als tot op het einde
    over zijn volledige koppel beschikt, dus geen koppel opbouw tot een piek en dan weer terugvallen, dit
    in combinatie met een cvt rijdt super comfortabel
    Last edited by ; 11/09/2014, 22:29.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
      Ja, ik drukte me verkeerd uit. Ik bedoelde het verbruik. Voor de duurzaamheid zal een zescylinder wel vele beter zijn. Die scheepsmotoren draaien heel traag he. Heb je een idee hoeveel toeren die doen?
      Dit hangt echt af van schip tot schip en vooral van motor tot motor.
      Reken maar op gemiddeld 50 tot 200 bij maximaal vermogen.
      Ook hebben ze vaak een schroef waarbij de hoek van de bladen verandert. De motor blijft dan op een constante snelheid draaien en de snelheid wordt bepaald aan de hand van de schroefbladen.
      De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

      1976 Volkswagen Kever 1200L
      1990 Volvo 344
      1991 Mercedes W124 230CE
      2016 Skoda Octavia van 't werk

      Verkocht
      1980 Volkswagen Derby CLS
      1990 Mercedes W124 230CE
      2008 Renault Espace 2.0 dci 130

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
        Bij correct gebruik is een cvt zeker niet slecht, mijn huidige is mijn tweede cvt en ik ben er nog steeds weg van.





        en zoals je kan zien is een 6 cyl per definitie niet gulziger dan een 4 cyl
        ik verbruik zelfs minder met mijn V6 2.7 dan met mijn vorige 2.0 4 cyl
        dit bij normale rijstijl natuurlijk, wanneer je de V6 de sporen geeft gaat zijn verbruik goed de hoogte in,
        maar dan ga je ook navenant vooruit natuurlijk
        Komt mij bekend voor.

        Ga de mijn hier ook nog eens zetten: 3,0L Tdi S-tronic


        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
          Komt mij bekend voor.

          Ga de mijn hier ook nog eens zetten: 3,0L Tdi S-tronic


          verry nice indeed.

          ik ken verschillende Audi rijders die minder verbruiken dan de fabrieks opgave
          dit in tegenstelling van vele andere .....

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Ja, ik drukte me verkeerd uit. Ik bedoelde het verbruik. Voor de duurzaamheid zal een zescylinder wel vele beter zijn. Die scheepsmotoren draaien heel traag he. Heb je een idee hoeveel toeren die doen?
            Ging wel over auto-motoren. Wat is duurzaam, nog zoiets dat zeer rekbaar is.

            Zowel met 3.0L 6-cilinder als met 2.0L 4-cilinders motoren, zijn gemakkelijk kilometeraantallen mogelijk van 450.000km en meer.

            Scheepsmotoren draaien gemakkelijk tussen de 350 & 900 toeren. En nog veel minder, zoals Mr.JN schrijft.
            Last edited by Metaxa; 11/09/2014, 22:53.
            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Mr. JN. Bekijk Berichten
              Dit hangt echt af van schip tot schip en vooral van motor tot motor.
              Reken maar op gemiddeld 50 tot 200 bij maximaal vermogen.
              Ook hebben ze vaak een schroef waarbij de hoek van de bladen verandert. De motor blijft dan op een constante snelheid draaien en de snelheid wordt bepaald aan de hand van de schroefbladen.
              Die zijn er ook, dat klopt.
              Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
              Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
              Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                verry nice indeed.

                ik ken verschillende Audi rijders die minder verbruiken dan de fabrieks opgave
                dit in tegenstelling van vele andere .....
                Ik zit hier 0,1 boven de fabrieksopgave. Zou het nu nog eens moeten proberen.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Multitronic Bekijk Berichten
                  Het voordeel van de cvt en toeren is, op relantie draai ik 500 toeren ( trilling vrij )
                  als ik vertrek en 70 wil rijden is het voldoende dat ik gewoon gas geef tot 1200 toeren.
                  Het toerental blijft gewoon continu op 1200 toeren en de snelheid neemt toe tot 70 km/h
                  Op die manier heb ik tijdens het optrekken nooit boven de 1200 toeren geweest, en moet je met een handbak
                  al lekker vlot schakelen om te volgen omdat de cvt dit in 1 vloeiende beweging doet ZONDER te schakelen
                  dat is gewoon zalig rijden
                  een bijkomend groot voordeel van de 6 cyl is dat hij iets boven relantie tot zo goed als tot op het einde
                  over zijn volledige koppel beschikt, dus geen koppel opbouw tot een piek en dan weer terugvallen, dit
                  in combinatie met een cvt rijdt super comfortabel
                  Daar zou ik toch graag eens mee rijden, met zo'n Multitronic.

                  Maar vreet zo'n bak niet nog meer energie dan een andere automaat?
                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Fazer600 Bekijk Berichten
                    Een motor heeft zijn beste rendement wanneer hij maximum koppel produceert. Dus niet hoe minder toeren hoe minder het verbruik! Sommige auto's zijn dan ook zuiniger (aan 120 km/h) in 5e versnelling dan in 6e!
                    Klopt als een bus : ik rij zelden in mijn 6e versnelling , tenzij het dalend is.....en boven de 110km/h .
                    Met de BC op "actueel verbruik" zie je zo wanneer je zuiniger rijd in 5e dan in 6e .

                    Comment


                    • Het is de koppelomvormer die voor het vermogen verlies zorgt en niet de planetaire tandwielstelsels. Bij de cvt zit eveneens een koppelomvormer

                      Comment


                      • Tips om zuinig te rijden?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fazer600 Bekijk Berichten
                        Een motor heeft zijn beste rendement wanneer hij maximum koppel produceert. Dus niet hoe minder toeren hoe minder het verbruik! Sommige auto's zijn dan ook zuiniger (aan 120 km/h) in 5e versnelling dan in 6e!
                        Ik geloof U best wat rendement betreft. Maar is beste rendement ook gelijk aan minst verbruik ? In het geval van mij motor niet want Max koppel is 2500 toeren.

                        Nu ik kan alleen voor de motor spreken waar ik nu mee rijd en die vebruikt het minste bij 70km/u : 3.3 liter en draait dan een 800-900 toeren. ( op een vlakke weg natuurlijk)

                        laat mij het anders stellen, je kan een wagen ook op koppel rijden en daarmee bedoel ik bijvoorbeeld, zonder gas geven hem in de vijfde versnelling laten rijden.. Dan verbruikt een wagen het minste, wanneer het gaspedaal NIET wordt ingedrukt. natuurlijk wanneer de weg naar boven gaat ga je gas moeten bijgeven anders gaat hij beginnen schokken.
                        previous : BMW 320D E90, Peugeot 207
                        current : BMW 330D F30

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Fazer600 Bekijk Berichten
                          Een motor heeft zijn beste rendement wanneer hij maximum koppel produceert. Dus niet hoe minder toeren hoe minder het verbruik! Sommige auto's zijn dan ook zuiniger (aan 120 km/h) in 5e versnelling dan in 6e!


                          Bovenstaande grafiek is zeer belangrijk. Geeft aan in welke gebied de motor het hoogste rendement haalt maar moet wel correct geinterpreteerd worden. Voor op te trekken tot een bepaalde snelheid is een hoeveelheid arbeid nodig (Kwh). De zuinigste manier om die snelheid te bereiken is in het gebied te rijden met het laagste specifiek brandstofverbruik. In dit geval zo'n 2200 toeren half a 3/4 gas. Trager optrekken in lage toeren is NIET zuiniger vermits de motor dan meer g brandstof vebruikt per geleverde Kwh. Daarom steeds vlot optrekken en hoog genoeg in toeren gaan indien de situatie dit toelaat. Daarna is het best om aan constante snelheid te blijven rijden in de hoogste versnelling. Je ziet echt dat deze dieselmotor bij veel gas geven (hoge belasting) een zeer goed rendement heeft over het hele toerental bereik.
                          Dus vanaf morgen allemaal eens wat vlotter optrekken!

                          Comment


                          • De beste tip om minder te verbruiken is in heuvelachtig gebied gaan wonen volgens mij.

                            Ik stel vast dat auto's veel minder gaan verbruiken in de Ardennen, Pyreneeën, Cevennes, ...

                            De luchtweerstand neemt gigantisch toe naarmate dat je sneller rijdt, vandaar dat je zoals gezegd geen 150 kan rijden tegen 900 rpm.
                            In heuvelachtig gebied bestaat het rijden uit een continue afwisseling van klimmen en dalen.
                            Bij het klimmen moet er meer energie geleverd worden dan op een vlakke weg maar een koppelrijke hedendaagse motor heeft daar erg weinig problemen mee. De luchtweerstand blijft hetzelfde.
                            Bij het dalen echter wordt de luchtweerstand volledig gecompenseerd door de zwaartekracht en wordt het vebruik nihil.

                            Een auto die in heuvelachtig gebied alternerend erg belast wordt en vervolgens helemaal niet meer belast is efficiënter dan een auto die op een vlakke weg rijdt continu onderhevig aan die gigantische luchtweerstand.
                            In heuvelachtig gebied gaat er wel meer energie verloren in de remmen, maar die zijn relatief slijtvast en niet erg duur.
                            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                              Het is de koppelomvormer die voor het vermogen verlies zorgt en niet de planetaire tandwielstelsels. Bij de cvt zit eveneens een koppelomvormer
                              Uiteraard, en net veel meer "koppelomvormer" zou ik denken.
                              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                Daar zou ik toch graag eens mee rijden, met zo'n Multitronic.

                                Maar vreet zo'n bak niet nog meer energie dan een andere automaat?
                                gezien de optrektijden van de Multi beter waren dan de handgeschakelde versie denk ik niet dat je over een energievreter kan spreken
                                het is wel zo dat je dergelijke bak beter combineert met een zware koppelrijke motor.
                                op kleine benzine wagens ( koppelarm ) is ie niet echt efficient

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
                                  De beste tip om minder te verbruiken is.....
                                  Hou gewoon uw BC "actueel verbruik" in het oog , niet meer , niet minder .

                                  Vlot optrekken is idd beter dan erg traag of erg snel , middenweg dus ff zoeken.

                                  Twijfel je : neem dan de lagere versnelling .

                                  Binnenkort rijdt iedereen automaat en kan je niet meer kiezen welke versnelling je neemt , dan doet uw auto(maat) dan dus voor u .........wat niet meteen het zuinigste is !

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                    Die scheepsmotoren draaien heel traag he. Heb je een idee hoeveel toeren die doen?
                                    Om hier nog heel even op terug te komen, deze jongen bvb:


                                    Bron: http://koopvaardij.blogspot.be/2014_06_17_archive.html

                                    Gebruikt een constante van 750 toeren en heeft Wärtsilä motoren.
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door germinal Bekijk Berichten
                                      Ik geloof U best wat rendement betreft. Maar is beste rendement ook gelijk aan minst verbruik ? In het geval van mij motor niet want Max koppel is 2500 toeren.

                                      Nu ik kan alleen voor de motor spreken waar ik nu mee rijd en die vebruikt het minste bij 70km/u : 3.3 liter en draait dan een 800-900 toeren. ( op een vlakke weg natuurlijk)

                                      laat mij het anders stellen, je kan een wagen ook op koppel rijden en daarmee bedoel ik bijvoorbeeld, zonder gas geven hem in de vijfde versnelling laten rijden.. Dan verbruikt een wagen het minste, wanneer het gaspedaal NIET wordt ingedrukt. natuurlijk wanneer de weg naar boven gaat ga je gas moeten bijgeven anders gaat hij beginnen schokken.
                                      Beste rendement staat voor de beste verhouding tussen de geleverde kracht (van de motor) en de hoeveelheid brandstof dat de motor daarvoor nodig heeft.
                                      Mijn motor verbruikt het minst als hij niet draait!
                                      Je mag natuurlijk rijden zoals jij wilt, maar ik denk ook aan de 'gezondheid' van de motor. Rijden op 800-900 t/min is echt niet goed voor een motor. Los van de trillingen die je op zo'n toerental hebt (slecht voor vliegwiel, koppeling, versnellingsbak, cardanassen, ...) heb je ook nogal veel interne vervuiling (slecht voor EGR, wervelkleppen, injectoren, turbo, roetfilter, ...)
                                      De euro's die je bespaart op verbruik mag je dan later dubbel en dik betalen aan herstellingen.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                        Nu 4 weken verder kan ik zeggen dat k op deze tank toch wel een mooi laag verbruik heb gehaald.
                                        Vorige week volgetankt, boordcomputer zei nog steeds 4,9 liter.
                                        Na ingeven van de tankgegevens op carstats.nl komt dat uit op een werkelijk verbruik van 5,13 liter
                                        Dat is mijn laagste verbruik tot nu toe met deze wagen.

                                        Op de huidige tank staat de boordcomputer weer op 5,3
                                        Na deze zuinige tank ben ik niet meer onder de 5,5 liter geraakt
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • Om de zoveel weken doe ik een vaste rit die 32km enkel is. Afhankelijk vd verkeerslichten eindig ik die rit tss de 4.7 en 5.1 volgens de bc. Deze keer heb ik deze rit in manuele stand gedaan, schakelen op 2500toeren en rijden niet lager dan 2000toeren, en kwam uit op 5.9. En niet vergeten dat dit zeer intensief is met een dsg7... ik zal hem wel gewoon in D laten staan, want ook in S is het vermoeiend. Dan schakelt hij ( ook bij traag meerijdend verkeer ) pas bij 3000 toeren.
                                          Ik gebruik de manuele en sportstand eigenlijk alleen in bergachtig, bochtig gebied... dan is deze wel van nut.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X