Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mijn record voor een volle tank (1350 km) oprijden met een BMW 520d (F11) was 4,7 l/100 km, normverbruik 5,2 l/100 km.
    Voor sommige woon-werk ritten (58 km) haal ik 4,3 l/ 100 (dat is dan op basis van de boordcomputer). Ik rijd grotendeels over nationale wegen met weinig verkeerslichten.

    Naast anticiperend rijden probeer ik op vaste wegen ook de schakeltijd van verkeerslichten te leren. Er zijn plaatsen waar ik op basis van het afkomend verkeer, zonder het verkeerslicht te zien, weet of ik een verkeerslicht 1,5 km verderop kan vermijden of niet. Eén rood licht bij 90 km/h volledig moeten dichtgooien en daarna versnellen naar 90 km/h kost 0,1 l voor een rit van 60 km...
    BMW 420dA : >>>

    Comment


    • Ik heb geen woonwerkverkeer meer, maar als die 58km niet constant in fileverkeer zou zijn, zou mijn gemiddelde ook een stuk naar beneden kunnen.

      Voor een auto die een gem.normverbruik heeft van 5.8 is dit toch al niet slecht.
      Andere bedenking: bij dergelijke woonwerkkm's 58*2*220=25520km+privékm's zou ik ook niet meet een 1.6je rijden en in mijn geval de 2l nemen.
      4.7l is wel zeer goed! Elke dag hetzelfde traject doen helpt het verbruik echt en maakt je rit rustiger te rijden met dikwijls zelfs tijdwinst door op die baan 80 vol te houden en op de andere 100 te rijden.

      Comment


      • Maar hebben jullie echt geen schrik dat dit gevolgen kan hebben voor je wagen? Altijd lage toeren rijden is echt niet goed. Je ontwikkelt veel meer roet, dat wordt nu wel opgevangen in de roetfilter, maar die zal meer moeten regenereren. Ook voor egr en zo is dat niet goed. Ik zou toch regelmatig eens enkele keren heel hoog in toeren gaan als de motor warm staat.

        Comment


        • Een roetfilter is zooooo 20-ste eeuws...

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
            Maar hebben jullie echt geen schrik dat dit gevolgen kan hebben voor je wagen? Altijd lage toeren rijden is echt niet goed. Je ontwikkelt veel meer roet, dat wordt nu wel opgevangen in de roetfilter, maar die zal meer moeten regenereren. Ook voor egr en zo is dat niet goed. Ik zou toch regelmatig eens enkele keren heel hoog in toeren gaan als de motor warm staat.
            Als ik optrek naar 70 of 90 of oprit autostrade, ga ik bijna altijd over de 2500 toeren. Maar vanaf de boite vindt dat ik niet meer snel aan het accelereren ben, stabiliseert deze zich op het laagst mogelijke toerental.
            Bv. Ik wil optrekken naar 70-80. Hij schakelt bijna direkt naar 2, tussen 2 en 3 gaat hij naar 3000t, tss 3 en 4 gaat hij naar 2500t, tss 4 en 5 gaat hij naar 2300t. Tegen dan rij ik 70 en gaat hij vlug over naar 7de om dan 1500t te draaien...
            In tegenstelling met de dsg7 in de golf en touran en andere vag1.6diesels, draait mijn tegen 120kmu 2500t en de anderen minder.
            Mijn roetfilter regenereert naar de hand van mijn verbruik... verbruik ik meer, regenereert hij meer en vice-versa.
            De dsg-ddokter zou de S stand kunnen herprogrameren naar een schakelprogramma naar wens, maar is ook niet goedkoop en buiten vw garantie.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Maar hebben jullie echt geen schrik dat dit gevolgen kan hebben voor je wagen? Altijd lage toeren rijden is echt niet goed. Je ontwikkelt veel meer roet, dat wordt nu wel opgevangen in de roetfilter, maar die zal meer moeten regenereren. Ook voor egr en zo is dat niet goed. Ik zou toch regelmatig eens enkele keren heel hoog in toeren gaan als de motor warm staat.

              regelmatig eens doortrekken als je aan de lichten vertrekt. toen ik destijds super traag reed, trok ik elke 1000km wel 1 keer door aan de lichten
              1e, 2de en 3de echt tot in het rood rijden en afhankelijk van de toegelaten snelheid in 3de of 4de eens op 4000rpm blijven voor 500meter lang. zolang je zwarte rook ziet, in toeren blijven rijden. bij mij was het meestal een 200-300 meter en dan stopte ineens de zwarte rook. dan schakelde ik naar 5de en bleef weer langszaam cruizen.
              mijn zuinigste was 1136km met 39,01liter (ik haal normaal altijd maar een 1000km dus was echt overtuigd hier dat men tank leeg was en het naaldje gewoon niet verder kon zakken. verbruik 3,43L/100km).
              daarna ben ik tank na tank meer en meer beginnen limiet rijden en heb ik bij 1 tank eens 1402km met 49,21liter gehaald (3,51L/100km).

              als ik 2-3 tanken eens niet zo doortrok, dan zag ik het verbruik ook weer stijgen (tank aan 3.4, de volgende 3.8 en de 3de ineens 4.1L. ff doortrekken en de volgende tank was weer 3,5L)

              Comment


              • Ik ben het stilaan beu aan het worden dat ik niet met een mooi verbruik van 5 liter gemiddeld kan rijden (dat ik al een kleine liter meer dan het opgegeven gemiddelde).
                Vraag me soms af waarom ik dan rustig en zuinig probeer te rijden, heeft toch geen enkel resultaat.
                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                Comment


                • Dan doe je toch iets verkeerd. Met eco-driven moet je altijd 0,5-1,0 l van j everbuik af kunnen halen. Kijk niet naar wat de boordcomputer zegt, met wat ik voorheen van je heb gelezen in dit topic is die lang niet betrouwbaar genoeg.
                  BMW 420dA : >>>

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                    Ik ben het stilaan beu aan het worden dat ik niet met een mooi verbruik van 5 liter gemiddeld kan rijden (dat ik al een kleine liter meer dan het opgegeven gemiddelde).
                    Vraag me soms af waarom ik dan rustig en zuinig probeer te rijden, heeft toch geen enkel resultaat.
                    Ik kan er soms ook niet aan uit. Ik let enkel op m'n verbruik als ik van en naar het werk rij: 15km 90km/u baan, 25km autostrade, 10km bebouwde kom - dit 2x per dag. Er zit soms volgens de BC gemakkelijk een halve liter verschil op (6,3-6,8l/100km - wat trouwens goed meevalt voor zo'n motor) zonder anders/sneller te rijden. Gisterenavond zat ik aan 7,7l/100km - er was wel gek veel wind maar dat dit zo'n verschil uitmaakt vond ik (och frappant.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Casket Bekijk Berichten
                      Ik kan er soms ook niet aan uit. Ik let enkel op m'n verbruik als ik van en naar het werk rij: 15km 90km/u baan, 25km autostrade, 10km bebouwde kom - dit 2x per dag. Er zit soms volgens de BC gemakkelijk een halve liter verschil op (6,3-6,8l/100km - wat trouwens goed meevalt voor zo'n motor) zonder anders/sneller te rijden. Gisterenavond zat ik aan 7,7l/100km - er was wel gek veel wind maar dat dit zo'n verschil uitmaakt vond ik (och frappant.
                      Waarom is dat frappant? kliamtologische omstandigheden hebben een impact op je verbruik, zeker windop rijden of zelfs in de regen rijden hebben hun impact. En wie zegt dat jouw boordcomputer voldoende nauwkeurig is?
                      BMW 420dA : >>>

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                        Dan doe je toch iets verkeerd. Met eco-driven moet je altijd 0,5-1,0 l van j everbuik af kunnen halen. Kijk niet naar wat de boordcomputer zegt, met wat ik voorheen van je heb gelezen in dit topic is die lang niet betrouwbaar genoeg.
                        De boordcomputer zit er meestal 0,2 tot 0,3 liter naast, dus kan ik er wel wat uit opmaken.
                        Maar bij iedere tankbeurt bereken ik het werkelijk verbruik.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • het vergt idd een compleet andere rijstijl, en je haalt het pas als je al een aantal 1000km echt alles probeerd eruit te halen om zo zuinig mogelijk te blijven. het is alsof de auto er gaat aan wennen, maar eigenlijk begin je meer en meer op te letten.
                          voor de één of andere reden krijg ik mijn golf nu ook niet meer onder de 4liter. ik ga zelf regelmatig over de 5liter verbruik nu.

                          ik denk dat het soort verkeer dat ik rij hiervoor de grootste oorzaak is (altijd bebouwde kom en amper nog autosnelweg), maar de eerste maanden dat ik van traject veranderde was het verbruik niet zo extreem hoog als nu.

                          naar wat ik nog herinner: af en toe gas pedaal loslaten en dan heel lichtjes indrukken tot net het punt waar je je snelheid kan vasthouden. en zo regelmatig lossen en proberen met het minste gasgeven toch de snelheid aan te houden.
                          in bergop het gaspedaal niet extra indrukken, maar de snelheid laten terugkomen. bv op autosnelweg rijd je 100 en je hebt een bergop, dan kom je boven aan 90. in die bergaf laat je de snelheid oplopen tot 105 voor je het gas langzaam lost en dit laat je op vlakke baan weer uitbollen tot die 100km/H.

                          VEEEEEL anticiperen op lichten.op voorhand weten: ah, ik zit nog 700meter van dat groene licht verwijderd, het sprong net groen, dus het blijft nu xx seconden groen. ik geraak er niet en ge laat de snelheid zakken zodat ge bij de volgende groen tegen 30 kunt doorbollen en langzaam optrekken (doe da niet teveel met autos achter u).
                          probeer al u trajecten te doen met zo weinig mogelijk remmen. probeer zelf het traject af te leggen waarbij je de rem niet aanraakt.
                          proberen slipstreamen. je hoeft niet vlak achter de bumper te plakken, maar laat je auto zelf zoeken wanneer je in de ideale lijn achter je voorligger rijd. geen idee of je dit nog kan 'voelen' met een servo stuur, maar bij mijn golf voel ik wanneer die zich van lijn verzet. beetje zoals spoorvorming. je voelt ineens dat je in dat spoor 'glijd' en die blijft daar zo wat twijfelachter inrijden. beetje links, beetje rechts, weer links, weer rechts...
                          en je merkt vanzelf dat je in de stream zit dan. bij hetzelfde gasgeven, ga je ineens de voorligger inhalen. je moet dan gas lossen en nog blijft je auto dichter en dichter gaan. je hebt dan momenten dat je bij bijna gaslos nog altijd 100km/h blijft bollen. moest je dan een boordcomputer hebben met instant verbruik, die zal een 1.5L ofzo aanduiden.

                          gewicht, bandensoort, bandendruk en weersomstandigheden hebben ook een grote invloed. en zeker met dergelijke windstoten zoals deze week.
                          meestal is het smorgens lichtjes wind, en in e namiddag meer. heb je smorgens wind achter en savonds wind tegen, dan ga je meer verbruiken dan wanneer het omgekeerd is (ochtend wind tegen, savonds wind achter)
                          Last edited by ; 22/10/2014, 21:49.

                          Comment


                          • Wat ik niet goed begrijp is dat jullie nooit gaan slipstreamen achter een vrachtwagen. Volgens mij kan je daar de meeste winst behalen en rij je aan de meest ideale snelheid. Zelf zou ik er echt het geduld niet voor hebben. Ik ben dik blij met mijn verbruik dat nu varieert tussen de 7 en 7.3 liter. Om nu inspanningen te gaan doen om een liter minder te verbruiken zal financieel niet de grote winst leveren op ong 18.000 gereden kilometers per jaar. Ik let er wel op dat ik steeds bij de goedkope maar wel merkpompen tank. Daar doe je profijt zonder inspanning en ik ken er wel 1 in elke richting die ik uitga.
                            Trouwens tegenwoordig rij je al eco zonder dat je er iets voor doet. Het verkeer is zo traag geworden tov 10 jaar geleden. Waar men toen 90 -100 reed doet men nu nog 70 als het meevalt, dikwijls nog minder. Anderzijds hebben ze zoveel rotondes aangelegd dat het verkeer stremt en hierdoor de uitstoot verhoogt. Zelfde met de verkeersdrempels die men vroeger lukraak plaatste. Dit betekent remmen en weer optrekken. Maar hier begint men blijkbaar toch van terug te komen.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                              Wat ik niet goed begrijp is dat jullie nooit gaan slipstreamen achter een vrachtwagen. Volgens mij kan je daar de meeste winst behalen en rij je aan de meest ideale snelheid. Zelf zou ik er echt het geduld niet voor hebben. Ik ben dik blij met mijn verbruik dat nu varieert tussen de 7 en 7.3 liter. Om nu inspanningen te gaan doen om een liter minder te verbruiken zal financieel niet de grote winst leveren op ong 18.000 gereden kilometers per jaar. Ik let er wel op dat ik steeds bij de goedkope maar wel merkpompen tank. Daar doe je profijt zonder inspanning en ik ken er wel 1 in elke richting die ik uitga.
                              Trouwens tegenwoordig rij je al eco zonder dat je er iets voor doet. Het verkeer is zo traag geworden tov 10 jaar geleden. Waar men toen 90 -100 reed doet men nu nog 70 als het meevalt, dikwijls nog minder. Anderzijds hebben ze zoveel rotondes aangelegd dat het verkeer stremt en hierdoor de uitstoot verhoogt. Zelfde met de verkeersdrempels die men vroeger lukraak plaatste. Dit betekent remmen en weer optrekken. Maar hier begint men blijkbaar toch van terug te komen.
                              Is dit bc verbruik of uitgerekend? Mijn huidige verschilt max 0.2l, soms in het voordeel, soms nadeel.
                              De vorige kon tot 0.7 verschillen. Maar dan nog is uw verbruik zeker goed voor 2ton 175pkautomaat.
                              Je kan wel degelijk bij die verlaagde snelheden een slecht verbruik optekenen. Gewoon te dicht op voorligger rijden, zodat je dikwijls moet remmen en optrekken. Zo ook bij verkeersdrempels en rotondes. Ik probeer, als ik geen hinder veroorzaakt, deze zonder te remmen te nemen. Dit wil zeggen dat je geen gas moet geven tot je moet remmen.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                Wat ik niet goed begrijp is dat jullie nooit gaan slipstreamen achter een vrachtwagen. Volgens mij kan je daar de meeste winst behalen en rij je aan de meest ideale snelheid.
                                Remember het andere topic: dat is echt not done. Je ziet gewoon niet wat er voor je gebeurd (je hangt met name achter een vrachtwagen), en de risico's zoeken.
                                BMW 420dA : >>>

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                                  Remember het andere topic: dat is echt not done. Je ziet gewoon niet wat er voor je gebeurd (je hangt met name achter een vrachtwagen), en de risico's zoeken.
                                  Je moet ook niet op een paar meter er achter gaan hangen he, gewoon een fatsoenlijke afstand op cruise control en voet klaar om te remmen.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • "slipstreamen" in t algemeen in t verkeer is not done. Om enig effect te hebben bij zulke relatief lage snelheden, moet ge zo dicht op uwe voorganger rijden dat het woord "bumperkleven" nog voorzichtig is.

                                    Comment


                                    • En er hangt er misschien nog een achter terwijl 1 van die 2 met vanalles bezig is behalve naar de weg te kijken. Ik speel liever niet het beleg tussen een vrachtwagensandwich.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                        "slipstreamen" in t algemeen in t verkeer is not done. Om enig effect te hebben bij zulke relatief lage snelheden, moet ge zo dicht op uwe voorganger rijden dat het woord "bumperkleven" nog voorzichtig is.
                                        Klopt niet, op een fatsoenlijke afstand heb je nog steeds een duidelijk effect van de slipsteam.
                                        En dan ben je ver van bumperkleven.

                                        Is ooit eens in Mythbusters geweest.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Rambler Bekijk Berichten
                                          En er hangt er misschien nog een achter terwijl 1 van die 2 met vanalles bezig is behalve naar de weg te kijken. Ik speel liever niet het beleg tussen een vrachtwagensandwich.
                                          Als er een andere vrachtwagen te dicht nadert, dan hou ik het voor bekeken en ben ik er tussen uit.
                                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                          Comment

                                          Working...
                                          X