Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • das door die 5de injector

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
      Ik begrijp dat niet dat jullie zo zuinig kunnen... Met die Seat 1.2 TDI indertijd geraakte ik met moeite op 4,9 liter als ik geen snelweg deed. 70 per uur wegen dus. Van zodra ik snelweg deed ging het verbruik dramatisch omhoog naar 6,5 a 7 liter, afhankelijk of ik 120 of 130 reed.
      Persoonlijk vond ik dat er met veel inzet misschien wel een laag verbruik te behalen valt, maar zodra je hem gewoon gaat gebruiken hij gewoon even veel drinkt als een andere wagen. Niet dat ik als een gek rij want met mijn Espace 2l diesel met meer dan dubbel aan PK's en automaat zit ik rond de 7,2 liter verbruik. Ik geloof dus niet in die zuinige wagens en denk dat om een bepaalde massa in beweging te krijgen en te houden (afhankelijk van de stroomlijn en andere verliezen) er steeds ongeveer dezelfde hoeveelheid brandstof nodig is. En dat je een laag verbruik enkel kan behalen door traag naar die snelheid toe te rijden en die snelheid serieu te beperken.
      Is toch een geweldig verbruik voor den uwen... Maar je gebruikt hem dan ook enkel om langere afstanden mee te doen. Soit, het blijft goed.



      Hier zie je dat het gemiddelde over 85 wagens 4.77L/100km is. Wat dan minder is van wat jullie met moeite haalden. Volgens mij hebben jullie dan niet de "klik" gevonden in deze wagen. Het is een beetje zoals bij auto's op de autostrade.. Bij bepaalde snelheden voel je gewoon dat de motor het naar zijn zin heeft. Bij mijn Caddy is dit 110 of 130 op teller (reeel rond 100 of 120). Rij ik 120 op teller, dan klinkt deze gewoon niet goed.
      Mijn Cherokee 2.1td die ik vroeger had, daar reed ik de eerste maanden gewoon mee. Half gas bij optrekken en schakelen rond 2500 toeren. toen verbruikte hij steevast boven de 10L. Na veel experimenteren had ik uiteindelijk zijn "drive" gevonden. 1/3 gas en schakelen bij 3250 toeren... Mijn verbruik tijdens de laatste maanden dat ik dit toepastte was gezakt naar 8L/100km.
      Bij mijn Passat 1.9td 75pk vond ik zijn "drive" ook niet. Ook niet na 3j dat ik hem had en verbruikte steevast boven de 7L/100km.

      Comment


      • Is toch normaal, iedereen weet dat een kleinere ecomotor niet altijd zuiniger of veel zuiniger is dan de 'serieuzere' motoren.
        Ik zit met mijn V70 een halve liter hoger dan mijn 118d die een pak minder woog, 0,4L minder longinhoud had, en 70 pk minder.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
          Ik begrijp dat niet dat jullie zo zuinig kunnen... Met die Seat 1.2 TDI indertijd geraakte ik met moeite op 4,9 liter als ik geen snelweg deed. 70 per uur wegen dus. Van zodra ik snelweg deed ging het verbruik dramatisch omhoog naar 6,5 a 7 liter, afhankelijk of ik 120 of 130 reed.
          Persoonlijk vond ik dat er met veel inzet misschien wel een laag verbruik te behalen valt, maar zodra je hem gewoon gaat gebruiken hij gewoon even veel drinkt als een andere wagen. Niet dat ik als een gek rij want met mijn Espace 2l diesel met meer dan dubbel aan PK's en automaat zit ik rond de 7,2 liter verbruik. Ik geloof dus niet in die zuinige wagens en denk dat om een bepaalde massa in beweging te krijgen en te houden (afhankelijk van de stroomlijn en andere verliezen) er steeds ongeveer dezelfde hoeveelheid brandstof nodig is. En dat je een laag verbruik enkel kan behalen door traag naar die snelheid toe te rijden en die snelheid serieu te beperken.


          Ik snap het ook niet hoe sommige dat kunnen, of ik moet altijd pech hebben gehad met mijn auto's.


          Ibiza 1.4 ==> 10ltr
          Leon 1.9 TDI ==> 7 a 9ltr
          523i ==> 12 a 13ltr.


          Onze mini is redelijk zuinig, is een 7 a 8ltr.
          BMW X5 45e

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
            Ik snap het ook niet hoe sommige dat kunnen, of ik moet altijd pech hebben gehad met mijn auto's.


            Ibiza 1.4 ==> 10ltr
            Leon 1.9 TDI ==> 7 a 9ltr
            523i ==> 12 a 13ltr.


            Onze mini is redelijk zuinig, is een 7 a 8ltr.
            Volgens mij duw je gewoon te hard door of rij je niet anticiperend genoeg.

            Enkele cijfers die ik me voor de geest kan halen uit een niet al te ver verleden:

            BMW E36 328i: 7,2l/100km over een volledige tank. Wagens was relatief licht ten opzichte van moderne wagens, blok was immens soepel waardoor je in het verkeer gewoon meereed tegen 50 km/h in vijfde. Ik deed in die tijd ritten van 35-40km enkel. Zonder op te letten en gewoon woon-verkeer (nu en dan eens kort aanschuiven, geen zware files, er niet speciaal op letten maar bij gelijke snelheid de hoogst mogelijke versnelling pakken) zat ik in de zomer rond de 8-8,5, winter een litertje meer.

            Fiat Doblo (huidige wagen) met 1.3 Multijet (85 pk diesel): zolang je van de autosnelweg wegblijft (luchtweerstand van een kleerkast + te hoge toeren aan 120km/h om zuinig te zijn), is die gemakkelijk rond 5 liter te krijgen. Individuele ritten kunnen nog een stuk zuiniger zijn maar er is om de +- 350km die roetfilter die gaat regenereren, wat het verbruik de hoogte injaagt. Eergisteren resette ik de boordcomputer B voor de rit naar huis van m'n werk (25 km) en ik kwam uit op 3.9 liter als ik thuiszat. Alles zat wel mee (geen verkeer, lichten groen). 4,5 is zeer gemakkelijk haalbaar op een retourtje werk zonder echt op te letten (gewoon opnieuw mee met het verkeer en eens gewenste snelheid bereikt in 5de gooien - of 4de als het een zone 50 is).

            Fiat 500 1.2i benzine (69pk): nog zo'n zuinigheidswondertje. Mijn vrouw rijdt er dagelijks mee en komt uit op een 6-6,5 liter. Mijn vrouw is wat ze noemen een vlotte chauffeur. Mijn verbazing is dan ook groot als blijkt dat ik na een rit meestal zelfs een hogere gemiddelde snelheid haal dan haar op de boordcomputer, en toch veel minder verbruik. Als ik echt oplet kom ik aan 4,6-4,8, als ik 'gewoon' rij (niet te snel rijden maar wel toeren maken - motortje heeft dat graag - bij het optrekken) is een dikke 5 liter tot 5,5 mijn deel.

            Mini One (eerste generatie 'new' Mini, 1.6 90pk)): Wagen van m'n zus geweest. Ooit eens enkele dagen gebruikt om te gaan werken toen de BMW defect was. Kreeg ik ook gemakkelijk op 5,5. Nooit echt ecorun mee gedaan maar kleine 5 liter moet mogelijk geweest zijn gok ik. Blokje was redelijk soepel en kon vanaf 60km/h in 5de. Kart-gevoel nodigde uit om ronde punten aan belachelijke snelheden te pakken, wat bijdraagt tot zuinigheid - de grotere ronde punten kon ik in 4de nemen aan 45 km/h

            Mercedes CLK 230 kompressor automaat (197pk) - zeer onzuinige wagen in stadsverkeer maar op langere ritten (waarbij niet te veel geschakeld moet worden - automaat is schuldig aan een slokje extra merk ik) is een dikke 8 liter haalbaar.
            Zuinigste manier van rijden is optrekken met een fluwelen voetje zodat de bak in 1-2-3 aan 1700 toeren opschakelt, daarna vanaf 4de meer gas en de koppelomvormer zijn werk laten doen. Wat hier bizar aan is, is dat ik er na een tijdje zuiniger mee kan rijden, de automaat lijkt mijn rijstijl aan te leren.

            Ik kan nog wel wat voorbeelden aanhalen, maar ik snap niet hoe mensen zo 'onzuinig' kunnen rijden. Ik trek relatief vlot op (soms gewoon ook tot tegen het rood maar dan ben je uiteraard niet aan't ecorunnen, het is eens plezant soms gewoon), en eens ik mijn snelheid bereikt heb zet ik hem gewoon in de hoogst mogelijke versnelling. Wat ik niét doe is té snel rijden (ik vlieg niet aan 130km/h over secundaire wegen, bvb.). Wel gebeurt het dat ik 80 rij op teller op 70km/h banen, dergelijke zaken. Anticiperen doe ik ook veel, ik haat het hoe mensen nog gas aan't geven zijn (meer verbruik) terwijl ik al uitbol naar het rode licht, harder moeten remmen dan ikzelf (meer slijtage remmen) en dan dikwijls vanuit stilstand moeten vertrekken (meer verbruik) terwijl ik aan 30 km/h kom aangetaffeld en meteen in 3de kan aanzetten.

            Op de autosnelweg gebeurt het al eens dat ik een chilly mood ben en 95-105 km/h ga cruisen (ja, rechts tussen de vrachtwagens). Soms rij ik ook gewoon 120 km/h, als ik ergens echt moet zijn.
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
              Volgens mij duw je gewoon te hard door of rij je niet anticiperend genoeg.

              Enkele cijfers die ik me voor de geest kan halen uit een niet al te ver verleden:

              BMW E36 328i: 7,2l/100km over een volledige tank. Wagens was relatief licht ten opzichte van moderne wagens, blok was immens soepel waardoor je in het verkeer gewoon meereed tegen 50 km/h in vijfde. Ik deed in die tijd ritten van 35-40km enkel. Zonder op te letten en gewoon woon-verkeer (nu en dan eens kort aanschuiven, geen zware files, er niet speciaal op letten maar bij gelijke snelheid de hoogst mogelijke versnelling pakken) zat ik in de zomer rond de 8-8,5, winter een litertje meer.

              Fiat Doblo (huidige wagen) met 1.3 Multijet (85 pk diesel): zolang je van de autosnelweg wegblijft (luchtweerstand van een kleerkast + te hoge toeren aan 120km/h om zuinig te zijn), is die gemakkelijk rond 5 liter te krijgen. Individuele ritten kunnen nog een stuk zuiniger zijn maar er is om de +- 350km die roetfilter die gaat regenereren, wat het verbruik de hoogte injaagt. Eergisteren resette ik de boordcomputer B voor de rit naar huis van m'n werk (25 km) en ik kwam uit op 3.9 liter als ik thuiszat. Alles zat wel mee (geen verkeer, lichten groen). 4,5 is zeer gemakkelijk haalbaar op een retourtje werk zonder echt op te letten (gewoon opnieuw mee met het verkeer en eens gewenste snelheid bereikt in 5de gooien - of 4de als het een zone 50 is).

              Fiat 500 1.2i benzine (69pk): nog zo'n zuinigheidswondertje. Mijn vrouw rijdt er dagelijks mee en komt uit op een 6-6,5 liter. Mijn vrouw is wat ze noemen een vlotte chauffeur. Mijn verbazing is dan ook groot als blijkt dat ik na een rit meestal zelfs een hogere gemiddelde snelheid haal dan haar op de boordcomputer, en toch veel minder verbruik. Als ik echt oplet kom ik aan 4,6-4,8, als ik 'gewoon' rij (niet te snel rijden maar wel toeren maken - motortje heeft dat graag - bij het optrekken) is een dikke 5 liter tot 5,5 mijn deel.

              Mini One (eerste generatie 'new' Mini, 1.6 90pk)): Wagen van m'n zus geweest. Ooit eens enkele dagen gebruikt om te gaan werken toen de BMW defect was. Kreeg ik ook gemakkelijk op 5,5. Nooit echt ecorun mee gedaan maar kleine 5 liter moet mogelijk geweest zijn gok ik. Blokje was redelijk soepel en kon vanaf 60km/h in 5de. Kart-gevoel nodigde uit om ronde punten aan belachelijke snelheden te pakken, wat bijdraagt tot zuinigheid - de grotere ronde punten kon ik in 4de nemen aan 45 km/h

              Mercedes CLK 230 kompressor automaat (197pk) - zeer onzuinige wagen in stadsverkeer maar op langere ritten (waarbij niet te veel geschakeld moet worden - automaat is schuldig aan een slokje extra merk ik) is een dikke 8 liter haalbaar.
              Zuinigste manier van rijden is optrekken met een fluwelen voetje zodat de bak in 1-2-3 aan 1700 toeren opschakelt, daarna vanaf 4de meer gas en de koppelomvormer zijn werk laten doen. Wat hier bizar aan is, is dat ik er na een tijdje zuiniger mee kan rijden, de automaat lijkt mijn rijstijl aan te leren.

              Ik kan nog wel wat voorbeelden aanhalen, maar ik snap niet hoe mensen zo 'onzuinig' kunnen rijden. Ik trek relatief vlot op (soms gewoon ook tot tegen het rood maar dan ben je uiteraard niet aan't ecorunnen, het is eens plezant soms gewoon), en eens ik mijn snelheid bereikt heb zet ik hem gewoon in de hoogst mogelijke versnelling. Wat ik niét doe is té snel rijden (ik vlieg niet aan 130km/h over secundaire wegen, bvb.). Wel gebeurt het dat ik 80 rij op teller op 70km/h banen, dergelijke zaken. Anticiperen doe ik ook veel, ik haat het hoe mensen nog gas aan't geven zijn (meer verbruik) terwijl ik al uitbol naar het rode licht, harder moeten remmen dan ikzelf (meer slijtage remmen) en dan dikwijls vanuit stilstand moeten vertrekken (meer verbruik) terwijl ik aan 30 km/h kom aangetaffeld en meteen in 3de kan aanzetten.

              Op de autosnelweg gebeurt het al eens dat ik een chilly mood ben en 95-105 km/h ga cruisen (ja, rechts tussen de vrachtwagens). Soms rij ik ook gewoon 120 km/h, als ik ergens echt moet zijn.
              Dat lijken me vrij goede waarden te zijn voor de auto's die je aanhaalt.
              Vooral de 328i :-)
              Wij rijden nu een jaartje met een 1.2 8v Clio 2 en doen ook tussen 5.5 en 6.5. Dat is soms dus zuiniger dan de officiële cijfers van toen.
              Voordeel van een benzine (met vrij korte versnellingsbak) is dat je idd aan 1200rpm kan verderpruttelen tegen 50km/h. Chill.

              Mijn rijstijl is in wezen al 7 jaar identiek. Vlot maar nooit agressief of overdreven sportief.
              Vrij vlot versnellen (als in > 50% gas), maar vooral snel opschakelen. En anticiperen. Dat is het grootste verschil. Weten waar je naartoe gaat en ervoor zorgen dat je niet opgejaagd wordt.
              Snelweg tegen 110 ipv 120 is ook direct merkbaar.
              Opmerkelijk: verleden jaar naar Zuid-Frankrijk met de Clio + 3 man en bagage. 2500km 110km/h gereden. Gemiddeld 5l!

              Clio II 1.2 8v: 6l gemiddeld
              Alfa 159 2.0jtdm: 8.5l gemiddeld
              BMW 116d E87 chipped: 6.9l gemiddeld (bedrijfswagen dus je let altijd "iets" minder op)
              Citroen C4 1.6 HDI 90pk: 5.5l gemiddeld (aanloopwagen voor de 116d)
              BMW 320d Touring E46 136pk: 6.5l gemiddeld

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                Ik begrijp dat niet dat jullie zo zuinig kunnen... Met die Seat 1.2 TDI indertijd geraakte ik met moeite op 4,9 liter als ik geen snelweg deed. 70 per uur wegen dus. Van zodra ik snelweg deed ging het verbruik dramatisch omhoog naar 6,5 a 7 liter, afhankelijk of ik 120 of 130 reed.
                Persoonlijk vond ik dat er met veel inzet misschien wel een laag verbruik te behalen valt, maar zodra je hem gewoon gaat gebruiken hij gewoon even veel drinkt als een andere wagen. Niet dat ik als een gek rij want met mijn Espace 2l diesel met meer dan dubbel aan PK's en automaat zit ik rond de 7,2 liter verbruik. Ik geloof dus niet in die zuinige wagens en denk dat om een bepaalde massa in beweging te krijgen en te houden (afhankelijk van de stroomlijn en andere verliezen) er steeds ongeveer dezelfde hoeveelheid brandstof nodig is. En dat je een laag verbruik enkel kan behalen door traag naar die snelheid toe te rijden en die snelheid serieu te beperken.
                Het heeft zeker niet alleen met snelheid te maken , vooral met anticiperen

                Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                Ik snap het ook niet hoe sommige dat kunnen, of ik moet altijd pech hebben gehad met mijn auto's.


                Ibiza 1.4 ==> 10ltr
                Leon 1.9 TDI ==> 7 a 9ltr
                523i ==> 12 a 13ltr.


                Onze mini is redelijk zuinig, is een 7 a 8ltr.
                Als je als een gek rondrijdt zonder te anticiperen, verbruik je meer

                Oorspronkelijk geplaatst door P3ImuS Bekijk Berichten
                Dat lijken me vrij goede waarden te zijn voor de auto's die je aanhaalt.
                Vooral de 328i :-)
                Wij rijden nu een jaartje met een 1.2 8v Clio 2 en doen ook tussen 5.5 en 6.5. Dat is soms dus zuiniger dan de officiële cijfers van toen.
                Voordeel van een benzine (met vrij korte versnellingsbak) is dat je idd aan 1200rpm kan verderpruttelen tegen 50km/h. Chill.

                Mijn rijstijl is in wezen al 7 jaar identiek. Vlot maar nooit agressief of overdreven sportief.
                Vrij vlot versnellen (als in > 50% gas), maar vooral snel opschakelen. En anticiperen. Dat is het grootste verschil. Weten waar je naartoe gaat en ervoor zorgen dat je niet opgejaagd wordt.
                Snelweg tegen 110 ipv 120 is ook direct merkbaar.
                Opmerkelijk: verleden jaar naar Zuid-Frankrijk met de Clio + 3 man en bagage. 2500km 110km/h gereden. Gemiddeld 5l!

                Clio II 1.2 8v: 6l gemiddeld
                Alfa 159 2.0jtdm: 8.5l gemiddeld
                BMW 116d E87 chipped: 6.9l gemiddeld (bedrijfswagen dus je let altijd "iets" minder op)
                Citroen C4 1.6 HDI 90pk: 5.5l gemiddeld (aanloopwagen voor de 116d)
                BMW 320d Touring E46 136pk: 6.5l gemiddeld
                Vervangwagen BMW F31 318d : 4,2 l/100km
                Vervangwagen Variant Golf Bluemotion 2011 (over 10 000 km) : 4,1 l/100km
                BMW 520d F11 : 5,5 l/100 km over de laatste 50 000 km, vandaag getankt : 5,1 l/100 km over 1300 km. Vorig jaar een rit naar Noord-Duitsland, alle ongelimiteerde stukken aan 150-160 km/h , thuis gekomen onder de 6,0 l. Dus snelheid is niet de enige factor, je moet gewoon vermijden dat je moet remmen. Wanneer ik met anderen meerij denk ik altijd, waarom blijft die nu toch gas geven, 10-15 sec later moet die dan vol in de remmen, zonder ook maar een fractie van een seconde te winnen.

                Eco-rijden is gewoon een ingesteldheid. Ik hou me overal aan de maximumsnelheid, anticipeer in 't verkeer maar heb wel de gewoonte redelijk snedig te accelereren. Op ronde punten probeer ik ook mijn snelheid te houden en zo weinig mogelijk af te remmen, voor zover dat veilig kan op die plek.
                Alleen op de autostrade durf ik wel eens wat trager te rijden (niet voor de heel lange afstanden, maar wanneer ik 50 km moet rijden), omdat op de autostrade aan 110 km/h gewoon véél relaxter is.
                BMW 420dA : >>>

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door SUpermasj Bekijk Berichten
                  Het heeft zeker niet alleen met snelheid te maken , vooral met anticiperen



                  Als je als een gek rondrijdt zonder te anticiperen, verbruik je meer



                  Vervangwagen BMW F31 318d : 4,2 l/100km
                  Vervangwagen Variant Golf Bluemotion 2011 (over 10 000 km) : 4,1 l/100km
                  BMW 520d F11 : 5,5 l/100 km over de laatste 50 000 km, vandaag getankt : 5,1 l/100 km over 1300 km. Vorig jaar een rit naar Noord-Duitsland, alle ongelimiteerde stukken aan 150-160 km/h , thuis gekomen onder de 6,0 l. Dus snelheid is niet de enige factor, je moet gewoon vermijden dat je moet remmen. Wanneer ik met anderen meerij denk ik altijd, waarom blijft die nu toch gas geven, 10-15 sec later moet die dan vol in de remmen, zonder ook maar een fractie van een seconde te winnen.

                  Eco-rijden is gewoon een ingesteldheid. Ik hou me overal aan de maximumsnelheid, anticipeer in 't verkeer maar heb wel de gewoonte redelijk snedig te accelereren. Op ronde punten probeer ik ook mijn snelheid te houden en zo weinig mogelijk af te remmen, voor zover dat veilig kan op die plek.
                  Alleen op de autostrade durf ik wel eens wat trager te rijden (niet voor de heel lange afstanden, maar wanneer ik 50 km moet rijden), omdat op de autostrade aan 110 km/h gewoon véél relaxter is.
                  Helemaal mijn rijstijl. Ik rij met een Mercedes C180 CDI en zit over de laatste 25.000km aan 5,3l. En gisteren over 40km aan 3,8l. Het is zoals je zegt, overal cruise control, en tijdig laten bollen ipv gas geven en dan vol in de remmen. Ik verbaas me er dagelijks over als ik zie hoe sommigen op een 2 baansweg zelfs nog voorbijsteken 100-den meters voor lichten die op rood staan. Dat is niet alleen niet zuinig, maar toch ook vervelend, al dat optrekken en remmen.

                  En ik rij regelmatig stukken aan 115 op snelweg omdat dat inderdaad veel relaxter is, maar durf regelmatig snediger optrekken (voor zover dat gaat met de volle 125pk ).

                  Comment


                  • Ik heb nog een gouden tip !
                    Neem de fiets !

                    Comment


                    • Platinum tip dan: Koop geen maserati! (kzit nog steeds aan 14L)

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                        Ik heb nog een gouden tip !
                        Neem de fiets !
                        Hoeveel verbruik jij nu algemeen?



                        Sent from here
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                          Ik heb nog een gouden tip !
                          Neem de fiets !
                          Idd.
                          Als liefhebber heb ik totaal geen boodschap aan dit soort topics, maar bon.
                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                            Ik geloof dus niet in die zuinige wagens en denk dat om een bepaalde massa in beweging te krijgen en te houden (afhankelijk van de stroomlijn en andere verliezen) er steeds ongeveer dezelfde hoeveelheid brandstof nodig is. En dat je een laag verbruik enkel kan behalen door traag naar die snelheid toe te rijden en die snelheid serieu te beperken.
                            je hebt een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig om een bepaalde massa van punt A naar punt B te brengen. dat is het absolute minimum.
                            de rest van de brandstof die erbij komt is opgegaan :
                            -in warmte in de remmen (niet goed aniticiperen verhoogd die nogal extreem)
                            -in de luchtweerstand die je auto ondervind (slecht aerodynamische wagen of je hebt te snel gereden. met een espace zoals de uwe ga je al extreem zuinig moeten rijden om dat 'volume' minder wind te laten pakken. een kleine platte wagen zal het veel makkelijker hebben
                            -uit bovenstaande blijkt dus ook dat een zwaardere auto zowieso meer brandstof nodig heeft dan een lichtere. elke kilo die je meezeult is een kilo die je moeilijker in beweging krijgt (=meer brandstof bij optrekken) en moeilijker tot stilstand krijgt (=meer warmte in de remmen). als je op autosnelweg aan het cruizen bent, is dit een minder bepalende factor dan wanneer je stadsverkeer doet.

                            ook bepaalde de versnellingsbak van de auto ALLES en hebben je banden een nogal grote invloed. ik zat met mijn golf dik boven de 5liter toen ik met 195 toyos reed en nu geraak ik onder de 4liter met mijn 185 nexen banden. het extreme zuinige van 3,4liter haalde ik met 175 bandjes op 2,5bar.
                            nu voor die versnellingsbak: je auto gaat het meeste vermogen leveren met de minste brandstof op het punt dat die het hoogste koppel levert. dat is het toerental om op te cruizen. bij mijn golf is dat die 2200rpm hetgeen overeenkomt met een 90km/h. ga ik daarboven, verbruikt die meer.
                            bij de meeste dikke diesels zal dit punt rond de 100-110km/h zitten.
                            klein voorbeeld: mijn capri 1.3 met een 2.0 ex-injectie scorpio motor (omgebouwd naar carbu met oude ontsteking) vebruikte 15liter/100km als je niet gek rijd. die reed 4500rpm op 120km/h.
                            ik heb de achteras (4,125:1 diff) vervangen door een 2.3V6 model (3,22:1 diff), ik heb de 4bak vervangen door een sierra 5bak en de wielen door 15" met 195/50R15banden. ik haal nu 120km/h in 5de op 2850rpm.
                            verbruik met de caravan eraan en cruizen aan 120km/h: 10liter/100km.
                            verbruik zonder caravan waarbij je 120-140 rijd en soms eens doortrekt naar 180: 8liter/100km. das de HELFT van wat hij normaal verbruikte op normale rijstijl. maximale koppel zit rond de 3500rpm. dat was in de originele setup rond de 94km/H en alles erboven drinkt die voor zot (2de carbu klep die open gaat). dat is in de laatste setup 120km/H in 4de of 146km/H in 5de (daar blijf je met 1 carbuklep rijden. de eerste carbu venturi is 32mm waar je op rijd, de 2de die extra opengaat om op te trekken is 36mm en daar vliegt naft door)
                            Last edited by ; 27/06/2015, 08:32.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                              Ik heb nog een gouden tip !
                              Neem de fiets !
                              Tis weer van da. Wat doe jij als je op een secundaire weg aan het rijden bent, een treintje aan't volgen bent tegen 65 km/h en inhalen onmogelijk of nutteloos is omdat er 50 auto's achter mekaar rijden?

                              Je auto in tweede zetten en aan 4000 toeren laten draaien?

                              Ik heb een 328i gehad waarmee ik zeer regelmatig topsnelheid probeerde te halen in Duitsland, en heel hard rondreed in het Eifelgebergte. Op die momenten kan het verbruik me inderdaad gestolen worden, en daar koop je zo'n auto voor. Ik kan me dan ook inbeelden dat je bij een 335i pakken rijplezier terugkrijgt als de momenten juist zijn.

                              Als je nu echter gewoon woon-werk verkeer aan't afhaspelen bent, kan je de kost ervan toch beter zo laag mogelijk houden? Maakt niet uit of je dat dan doet met een Polo 1.2 TDI, jouw 335i of begon een 911. Het is zelfs beter voor je auto! (minder slijtage van diverse onderdelen).

                              Vandaar dat bewust met het verbruik bezig zijn totaal onafhankelijk is van de wagen waarmee ik rij, ik doe het met alle wagens, en het voegt gewoon een interessant aspect toe aan anders saaie ritten.

                              Wie is er dan de liefhebber?
                              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                              '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Schnippy Bekijk Berichten
                                Platinum tip dan: Koop geen maserati! (kzit nog steeds aan 14L)
                                Elke wagen heeft een verbruik dat ik 'acceptabel' vind. Jouw (knappe) Maser zal inderdaad een stuk meer verbruiken dan een 1.6 ecodiesel, maar dat is maar normaal ook.

                                Het gaat hem om met een specifieke wagen (gelijk dewelke) gewoon zo zuinig mogelijk rondrijden op momenten dat hard doorknallen onmogelijk is (of niet aangewezen is).
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                                Comment


                                • idd, elke auto kan zuinig rijden. maar t is maar wat je zuinig noemt.
                                  op spritmonitor vind ik maseratis die gemiddeld 10-12liter verbruiken. dat lijkt mij dan best zuinig voor dat type autos terwijl je dergelijke cijfers voor een fiesta 1.0 ecoboost motor absurd hoog vind.

                                  ook ik rijd met alle types wagens zuinig. met mijn dodge W200 uit 1977 was 22liter een heeeeeeeeeeeel zuinig getal. de meeste dat ik ken geraken er niet mee onder de 30liter (had wel extreem geknoeid met de ontsteking waardoor rijden op benzine onmodelijk was geworden, maar het rijden op LPG heel aangenaam (zuiniger EN vlotter op LPG dan op benzine)

                                  Comment


                                  • Een 911 kan wel zuinig zijn bij gewoon rijden




                                    Ik vind het verbruik van de 911 eigenlijk altijd doenbaar. Bij mijn rijstijl met die auto zit die rond de 15ltr wat ik zeer aanvaardbaar vind, zeker hoe ik soms rij.
                                    BMW X5 45e

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                      Als je nu echter gewoon woon-werk verkeer aan't afhaspelen bent, kan je de kost ervan toch beter zo laag mogelijk houden? Maakt niet uit of je dat dan doet met een Polo 1.2 TDI, jouw 335i of begon een 911. Het is zelfs beter voor je auto! (minder slijtage van diverse onderdelen).

                                      Vandaar dat bewust met het verbruik bezig zijn totaal onafhankelijk is van de wagen waarmee ik rij, ik doe het met alle wagens, en het voegt gewoon een interessant aspect toe aan anders saaie ritten.

                                      Wie is er dan de liefhebber?
                                      Ik.

                                      Erg kort door de bocht om te stellen dat je op een woon-werk rit geen plezier kan hebben, of jij moet constant in de file staan met uw Polo. Ik moet ongeveer een 30minuten rijden, en ben altijd tevreden om dat met mijn wagen te mogen doen. Als ik met een 1.2D een oprit moet nemen wordt ik vast gek. Het is voor mij een voorrecht waar ik (gelukkig) niet aan wen. Voor mij is bezig zijn met verbruik juist irritant, als ik daar moet op beginnen letten kan ik niet meer relaxed rijden. En dan wordt het voor mij saai. "Oei, voetje van de vloer, ik moet hier 0,zoveel halen". Maar ik respecteer uw plezier zeker wel.
                                      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                        Ik heb nog een gouden tip !
                                        Neem de fiets !
                                        Last edited by Hayes; 27/06/2015, 12:16.
                                        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                                          Nee, enkel op de ronde punten, dan zie je hem u 3 keer voorbijsteken
                                          Maar nee
                                          Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                          viel goe mee? wa??


                                          gast, ergste 9uren van mijn leven
                                          Das ni waar eh
                                          Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                          Een 911 kan wel zuinig zijn bij gewoon rijden




                                          Ik vind het verbruik van de 911 eigenlijk altijd doenbaar. Bij mijn rijstijl met die auto zit die rond de 15ltr wat ik zeer aanvaardbaar vind, zeker hoe ik soms rij.
                                          Idd en wss zalek er Nog wel ne liter afkrijgen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X