Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
    Ik.

    Erg kort door de bocht om te stellen dat je op een woon-werk rit geen plezier kan hebben, of jij moet constant in de file staan met uw Polo. Ik moet ongeveer een 30minuten rijden, en ben altijd tevreden om dat met mijn wagen te mogen doen. Als ik met een 1.2D een oprit moet nemen wordt ik vast gek. Het is voor mij een voorrecht waar ik (gelukkig) niet aan wen. Voor mij is bezig zijn met verbruik juist irritant, als ik daar moet op beginnen letten kan ik niet meer relaxed rijden. En dan wordt het voor mij saai. "Oei, voetje van de vloer, ik moet hier 0,zoveel halen". Maar ik respecteer uw plezier zeker wel.
    Op mijn traject woon-werk verkeer is er amper file. Er zijn echter wel ondingen genaamd snelheidslimieten. Uit behoud voor mijn rijbewijs (ik heb dat nodig om te gaan werken, zowel in de week als in't weekend) ga ik daar niet al te veel over, en doe ik het toch, dan binnen de marge waarin het steeds een minnelijke schikking blijft.

    Ik rij zéér graag met de wagen, en ondanks het feit dat ik met een 85pk 'sterke' Doblo rij (geen Polo, veel te klein voor mij), neem ik heel vaak 's avonds de wagen om gewoon nutteloos een rondje te gaan rijden, in Henegouwen, waar je bijna op alle kleine baantjes nog 90km/h mag en dus perfect acceptabel aan 110km/h kan rondscheuren. Zélfs met een eco-wagen (die je vaak ook nog eens wat meer tegen de limiet kan rijden dan een wagen met veel meer vermogen).

    Mijn punt is echter ook, dat tijdens een woon-werkrit, ik blijf anticiperen en efficiënt wens te rijden. Als het licht 100 meter verder op oranje springt, schakel ik een versnelling (of twee) terug en laat me bollen. Ik zie niet in hoe gas blijven geven tot 25 meter voor het stoplicht en dan veel harder dan nodig remmen bijdraagt aan 'rijplezier'.
    Ik doe dat trouwens met élke auto, 85pk, 200pk of 400pk. Ik haat inefficiëntie.

    Ik vraag me altijd af of je dan iemand bent die, onder de noemer van een of ander 'plezier', thuis ook de verwarming een graadje hoger zet maar toch de ramen openzet omdat het een leuk gevoel geeft.

    Mijn naar efficiëntie strevende rijstijl is iets dat waarschijnlijk voorkomt uit mijn levenswijze (die me absoluut geen stress bezorgt): ik hou van mooie wagens, lekker eten, een grote TV en een computer, wat nog allemaal... maar haat verspilling. Een licht laten branden in een kamer waar je niet bent, de TV die voor niets staat te spelen, een auto voor niets meer doen verbruiken dan nodig, ... het maakt me zenuwachtig.
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • ik heb net hetzelfde zit ingebakken

      (ik snap dan ook niet dat mensen maar zo weinig km's kunnen doen met hun banden en remmen openbare weg)

      zo zuinig mogelijk rijden op de openbare weg geeft mij ongeveer zelfde (ook mechanische) kick als de snelste zijn bij het karten

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        ik heb net hetzelfde zit ingebakken

        (ik snap dan ook niet dat mensen maar zo weinig km's kunnen doen met hun banden en remmen openbare weg)

        zo zuinig mogelijk rijden op de openbare weg geeft mij ongeveer zelfde (ook mechanische) kick als de snelste zijn bij het karten
        Er is, afhankelijk van wat voor autoliefhebber je bent, zeker een tijd en plaats om 'snel te rijden, limieten op te zoeken', ...), maar de openbare weg is dat elke dag een klein beetje minder. Dat moeten we ook leren toegeven.
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          Op mijn traject woon-werk verkeer is er amper file. Er zijn echter wel ondingen genaamd snelheidslimieten. Uit behoud voor mijn rijbewijs (ik heb dat nodig om te gaan werken, zowel in de week als in't weekend) ga ik daar niet al te veel over, en doe ik het toch, dan binnen de marge waarin het steeds een minnelijke schikking blijft.

          Ik rij zéér graag met de wagen, en ondanks het feit dat ik met een 85pk 'sterke' Doblo rij (geen Polo, veel te klein voor mij), neem ik heel vaak 's avonds de wagen om gewoon nutteloos een rondje te gaan rijden, in Henegouwen, waar je bijna op alle kleine baantjes nog 90km/h mag en dus perfect acceptabel aan 110km/h kan rondscheuren. Zélfs met een eco-wagen (die je vaak ook nog eens wat meer tegen de limiet kan rijden dan een wagen met veel meer vermogen).

          Mijn punt is echter ook, dat tijdens een woon-werkrit, ik blijf anticiperen en efficiënt wens te rijden. Als het licht 100 meter verder op oranje springt, schakel ik een versnelling (of twee) terug en laat me bollen. Ik zie niet in hoe gas blijven geven tot 25 meter voor het stoplicht en dan veel harder dan nodig remmen bijdraagt aan 'rijplezier'.
          Ik doe dat trouwens met élke auto, 85pk, 200pk of 400pk. Ik haat inefficiëntie.

          Ik vraag me altijd af of je dan iemand bent die, onder de noemer van een of ander 'plezier', thuis ook de verwarming een graadje hoger zet maar toch de ramen openzet omdat het een leuk gevoel geeft.

          Mijn naar efficiëntie strevende rijstijl is iets dat waarschijnlijk voorkomt uit mijn levenswijze (die me absoluut geen stress bezorgt): ik hou van mooie wagens, lekker eten, een grote TV en een computer, wat nog allemaal... maar haat verspilling. Een licht laten branden in een kamer waar je niet bent, de TV die voor niets staat te spelen, een auto voor niets meer doen verbruiken dan nodig, ... het maakt me zenuwachtig.
          Met veel wat u zegt ga ik akkoord, zoals anticiperen. Ik ga, zoals waarschijnlijk ieder verstandig mens, geen gas zitten geven als het wat verder rood is. Sportiever rijgedrag is wel niet gelijk aan onverantwoord en ongebreideld rijgedrag zoals u toch een beetje insinueert. Ik kan dat bewijzen met een vlekkeloze staat van dienst ivm boetes. Je kan ook een 10-90-120 sprintje doen om een oprit op te rijden, op voorwaarde dat die helemaal vrij is, natuurlijk. Acceleratie of bochten zijn gewoon fun!
          voor de rest hou ik van dezelfde zaken als u.
          Ik ga alvast uw rijstijl eens een dagje uitproberen, ben er wel benieuwd naar. Al vrees ik dat ik snel in slaap zal dommelen, maar ik sta open voor vernieuwing
          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
            Met veel wat u zegt ga ik akkoord, zoals anticiperen. Ik ga, zoals waarschijnlijk ieder verstandig mens, geen gas zitten geven als het wat verder rood is. Sportiever rijgedrag is wel niet gelijk aan onverantwoord en ongebreideld rijgedrag zoals u toch een beetje insinueert. Ik kan dat bewijzen met een vlekkeloze staat van dienst ivm boetes. Je kan ook een 10-90-120 sprintje doen om een oprit op te rijden, op voorwaarde dat die helemaal vrij is, natuurlijk. Acceleratie of bochten zijn gewoon fun!
            voor de rest hou ik van dezelfde zaken als u.
            Ik ga alvast uw rijstijl eens een dagje uitproberen, ben er wel benieuwd naar. Al vrees ik dat ik snel in slaap zal dommelen, maar ik sta open voor vernieuwing

            Ik denk dat onze rijstijl in realiteit niet zo ver uit mekaar ligt. Met mijn vrouw haar wagentje, een Fiat 500 1.2 benzine, vind ik het immens plezant om bij het opdraaien van een oprit de eerste 3 versnellingen helemaal uit te lopen tot net tegen het rood. Met mijn 328i net hetzelfde en evenzo met mijn eerste wagen, een Mazda 323F 1.6i. Een 4-cilinder diesel vraagt minder om die hoge toerentallen. Bij 4000 hou ik het toch wel voor bekeken.

            ik ben trouwens de eerste om te sakkeren als een of ander bejaard fossiel met moeite de 60km/h aantikt. Dat is niet efficiënt rijden, dat is irritant rijden. En als je ooit in een van jouw karren full pull voorbij komt, krijg je geen afkeurende blik zoals bij zoveel mensen, maar doe ik snel mijn raampje open om te luisteren. Ik ben dan ook een autoliefhebber in hart en nieren.

            Alleen... Ik begrijp niet waarom je bij treintje rijden niet de hoogst mogelijke versnelling neemt, of waarom je idd zou knallen tot net voor een rood licht...
            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

            Comment


            • ik herken mij ook zeer sterk in uw rijstijl timothy

              Comment


              • ik denk dat velen dat 'eco-rijden' totaal verkeerd interpreteren.
                die denken waarschijnlijk allemaal dat je aan 20km/h door de stad rijd (veel te lage toeren, dus veel te lage versnelling = meer verbruik) en heel traag naar 80 gaat op de autosnelweg.

                ik werk nu een hele week op de expo in gent, en ben er ontelbaar veel mensen voorbij gegaan in die ovalen rond de expo.
                op de E40 trek ik door naar 120, neem de afrit aan 90-95km/h en ben verscheidene dagen aan 130km/h naar huis gegaan met de golf.
                heb nu iets van een 450km gereden, tank staat tussen 1/2 en 3/4de en mijn display zegt dat ik nog een 750km kan rijden (totaal dus 1200km met 51liter).

                op de autosnelweg probeer ik wel een zo constant mogelijke snelheid aan te houden. als een vrachtwagen voor mij komt, laat ik gewoon uitbolln en houd dan 90km/h aan, daarna trek ik weer op naar 120. ik ga dus niet ineens planken naar 145km/h om snel voor het verkeer op het linkervak te vliegen om de vrachtwagen toch nog over te zijn.

                er zijn dan ook momenten dat ik gewoon heel de E17 aan 90km/H achter een vrachtwagen blijf (meestal smorgens waar ik op tijd vertrokken ben en dus alle tijd heb om op het werk toe te komen zonder stress).

                als ik naar de carrefour rijd hier op de expressweg, en ik vertrek aan de lichten, dan blijft 20% van de autos voor mij en de overige 80% achter mij, VER achter mij. die trekken dus trager op dan ik. ik trek DAGELIJKS eens op tot boven de 4500rpm met mijn dieselke, dat houd hem fit en gezond...
                op de rijschool leren ze ook verkeerd aan om VOOR 2000rpm al te schakelen
                Last edited by ; 27/06/2015, 22:21.

                Comment


                • Net iets meer dan 100 km gedaan waarvan +/- 25km op wegen met 50 of 70 snelheidsbeperking met de Citroën C4 Picasso (2.0 BlueHdi 150 pk).
                  Overal aan de snelheid gehouden, cruise aan 110 op de snelweg en nergens file : 4.2l/100km ... niet slecht voor een vrij grote monovolume toch ?
                  Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

                  Comment


                  • Sommigen zeggen anticiperen, dat deed ik met de seat even zeer als nu met de espace. Met de espace lukt het mij wel zonder enige tegemoetkoming een heel laag verbruik te halen, ik let zelfs niet op mijn rijstijl. Trek regelmatig eens goed door en zo. En dan, zo'n 1,2 die een zuinigheidsmotor is heeft in de praktijk met mijn rijstijl (idem als espace dus) minstens 6liter nodig als ik dezelfde snelheden op de snelweg aanhou. (pak 130 doorgaans). Dan vind ik, gezien het vele lagere gewicht, de veel kleinere motor, de absurd lange verhoudingen die 1,2 echt niet zuinig. Ik blijf het zeggen, volgens mij is er een bepaalde limiet die erg moeilijk te overschrijden is, tenzij je echt heel hard op je rijstijl gaat letten. Maar ik vermoed dat, als je met een grotere motor ook heel hard gaat opletten, het ook nog zuiniger kan. Ik bedoel maar dat die zuinige wagens vooral op papier zuinig zijn en in de realiteit, bij normaal gebruik, gewoon de brandstof gebruike die nodig is om een bepaald weerstand te overbruggen en dat je die grens niet zomaar altijd kan blijven verlagen. Iets met verbrandingswaarde van de brandstof of zo...(die getallen..)

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door MaXX99 Bekijk Berichten
                      Net iets meer dan 100 km gedaan waarvan +/- 25km op wegen met 50 of 70 snelheidsbeperking met de Citroën C4 Picasso (2.0 BlueHdi 150 pk).
                      Overal aan de snelheid gehouden, cruise aan 110 op de snelweg en nergens file : 4.2l/100km ... niet slecht voor een vrij grote monovolume toch ?
                      Dat is idd niet slecht, dat haal ik met mijn C4 berline 1.6 Hdi 110pk niet eens.
                      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                        Tis weer van da. Wat doe jij als je op een secundaire weg aan het rijden bent, een treintje aan't volgen bent tegen 65 km/h en inhalen onmogelijk of nutteloos is omdat er 50 auto's achter mekaar rijden?

                        Je auto in tweede zetten en aan 4000 toeren laten draaien?

                        Ik heb een 328i gehad waarmee ik zeer regelmatig topsnelheid probeerde te halen in Duitsland, en heel hard rondreed in het Eifelgebergte. Op die momenten kan het verbruik me inderdaad gestolen worden, en daar koop je zo'n auto voor. Ik kan me dan ook inbeelden dat je bij een 335i pakken rijplezier terugkrijgt als de momenten juist zijn.

                        Als je nu echter gewoon woon-werk verkeer aan't afhaspelen bent, kan je de kost ervan toch beter zo laag mogelijk houden? Maakt niet uit of je dat dan doet met een Polo 1.2 TDI, jouw 335i of begon een 911. Het is zelfs beter voor je auto! (minder slijtage van diverse onderdelen).

                        Vandaar dat bewust met het verbruik bezig zijn totaal onafhankelijk is van de wagen waarmee ik rij, ik doe het met alle wagens, en het voegt gewoon een interessant aspect toe aan anders saaie ritten.

                        Wie is er dan de liefhebber?
                        Ik gebruik mijn auto evengoed voor woon werk verkeerd , en dat is elke dat 63 km op en 63 km af.
                        Mijn gemiddeld verbruik is 12.6 L/100 km
                        en ik ben daar absuluut niet mee bezig.
                        Den dag dat ik daar mee bezig moet zijn, is de dag dat de benzineslurper buitenvliegt en ik mij een andere zuinigere motorisatie koop.
                        Het zou toch compleet uit den haak zijn om een oudere 335i te kopen ( de n55 zijn al een pak "zuiniger") om dan wakker te liggen van het verbuik.

                        En op dagen als vandaag als ik voor de nacht naar het werk rijd, dan flans ik er binnedoor nog eens 20 km bij via de "speelwegen"...

                        Dat is mijn visie op MIJN rollend materiaal.. ik heb respect en begrip voor de eco rijders... maar ik redeneer zo niet

                        Comment


                        • Ik heb ook het geduld niet om echt aan ecorijden te doen. Maar het dagelijkse verkeer, zeker op de 70 en 90 km per uur wegen zorgt er al voor dat je het zonder het te beseffen al min of meer gaat doen. Beetje afstand houden, niet altijd gassen bij het optrekken want het helpt je toch niet vooruit, meestal een snelheid aanhouden die niet hoog ligt... Zelfde op de drukke autosnelwegen. Ik rij niet meer op het derde vak in een oneindig sliertje dat altijd vertraagt en terug optrekt. Geef mij de rust tegenwoordig maar van eerste en tweede band. Op de derde band komen ze toch maar tergend traag voorbij... Wat niet wegneemt dat ik wel doorrij als de omstandigheden goed zijn. (bvb nu met die werken op de E40, ben naar Antwerpen gereden en terug overdag en het leek wel of iedereen de E 40 meed. Nog nooit zo snel naar Antwerpen gereden en terug op een vrijdag)

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                            Ik gebruik mijn auto evengoed voor woon werk verkeerd , en dat is elke dat 63 km op en 63 km af.
                            Mijn gemiddeld verbruik is 12.6 L/100 km
                            en ik ben daar absuluut niet mee bezig.
                            Den dag dat ik daar mee bezig moet zijn, is de dag dat de benzineslurper buitenvliegt en ik mij een andere zuinigere motorisatie koop.
                            Het zou toch compleet uit den haak zijn om een oudere 335i te kopen ( de n55 zijn al een pak "zuiniger") om dan wakker te liggen van het verbuik.

                            En op dagen als vandaag als ik voor de nacht naar het werk rijd, dan flans ik er binnedoor nog eens 20 km bij via de "speelwegen"...

                            Dat is mijn visie op MIJN rollend materiaal.. ik heb respect en begrip voor de eco rijders... maar ik redeneer zo niet
                            Je zou het ook op volgende manier kunnen bekijken: Hypothetisch, U huidige rijstijl zou de eco-rijstijl van de toekomst zijn. Maar door overal te vlammen en noodstops voor lichten uit te voeren verbruikt dezelfde wagen 50%meer (in u geval dan 12.6+6.3=18.9). Ga je je huidige rijstijl aanhouden of ga je voor de spannendere vlammen en noodstops-rijstijl?
                            Ik bedoel dan: In deze hypothetische situatie gaat het u financieel wel kunnen pijn doen...
                            En wat ik hier ook mee bedoel: De meeste ecorijders waren voor het gehele eco-gedoe surtout rustige chaffeurs, die niet alleen op hun auto spaarzaam waren, maar ook op hun verwarming, warm water etc etc.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                              En wat ik hier ook mee bedoel: De meeste ecorijders waren voor het gehele eco-gedoe surtout rustige chaffeurs, die niet alleen op hun auto spaarzaam waren, maar ook op hun verwarming, warm water etc etc.
                              dat zal toch niet overal zijn. mijn daily wagen voor men golfke was men dodge 5.2V8 uit 1977. als ik spaarzaam zou willen zijn, had ik die nooit gekocht.
                              de daily wagen ervoor was een ford capri 2.0 die, in zuinige rijstijl, toekwam met 15liter benzine.
                              die is de deur uit gegaan omdat ik de koppelingsplaat kapot heb getrokken (totdaar dus de spaarzaamheid van de auto).
                              bij men volgende capri heb ik al 6koppelingen uit elkaar getrokken op 10 000km, zit ook al de 2de versnellingsbak in, 2de achteras, 3de cardan, 2de cilinderkop, 3de radiator,... t is nu niet dat ik een zuinige rijstijl aanhoud met dat ding. ik 'KAN' er zuinig mee rijden en heb ik ook al bewezen, maar dit is een meetingwagen en die laat ik af en toe toch eens goed los (daar boeit het nu echt niet of ik elke 3maand eens moet tanken of elke 9maand).

                              men daily golf daarentegen waarbij die brandstof allemaal 'verlies' is om in de file te staan naar het werk, daar wil ik wel maximaal besparen. er is toch geen fun om naar het werk te rijden . daar boeit het mij WEL of ik elke 3dagen of elke 5dagen moet tanken (scheelt 2tankbeurten per maand dan)

                              als ik naar een meeting in NL ga, en heb vlot doorgereden en een paar mede capris ben tegengekomen, is dat leuk. het boeit mij echt geen zak dat een collega naast mij in de file zou gestaan hebben. zit meestal toch slaperig in de auto met de radio aan (radio heb ik niet in de oldtimers ).
                              ik heb men fiesta mk1 1.1 verkocht om een ford capri 3.0V6 aan te kopen. er is gewoon een verschil bij mij tussen een plezante hobbywagen, en een daily werk wagen.
                              ik zou evengoed in het weekend met een BMW735i kunnen rondvlammen, maar in de week met een renault kangoo 1.5dci met 69pk (en met de nieuwe wetgeving van oldtimers , km heffing en dergelijke, zal het waarschijnlijk zo nog komen. een heel compacte 2zitplaatsen eco diesel voor woon-werk verkeer, en een dikke O-plaat cruizer voor in het weekend te winkelen, familiebezoeken,...)
                              Last edited by ; 28/06/2015, 08:54.

                              Comment


                              • Ik zeg dan ook "de meesten", hé.
                                Of duidelijker maken: De meeste eco-rijders rijden met welke auto die ze op diene moment hebben, redelijk zuinig voor dat type wagen.
                                En dan kan je nog een onderscheid maken: Met mijn motor reed ik op de verplichte trajecten zuinig (woon-werk of autostrade naar de Ardennen of dergelijke). Maar éénmaal in de Ardennen of welke roadtrip dan ook, ik ben naar daar gereden om te genieten en dan interesseer ik me ook niet meer in het verbruik. Fun it will be!

                                Comment


                                • idem .

                                  ik denk dat er veel meer met eco-rijden bezig zijn, dan ze durven toegeven. al bij de aankoop van de nieuwe wagen, zal het verbruik al bekeken worden.
                                  ik ben tevreden met mijn vebruik, de laatste keer dat ik in antwerpen werkte, kon ik de volledige 7dagen op en af rijden met 1 tankbeurt.

                                  toen ik dit golfke 5jaar geleden kocht, reed ik met de dodge nog naar het werk (waregem-sint truiden). tijdens 1rit waren beide gastanken leeg (2x80liter LPG).
                                  met de golf deed ik 5ritten met 1tankbeurt (50liter diesel).
                                  verschil: golf 12€/rit, dodge 80€/rit, dan is de rekening snel gemaakt natuurlijk. en toen reed ik niet eens zuinig, gewoon elke keer 130-140km/h op de autosnelweg. op een maand was de aankoop van de golf al terugbetaald. ik had hiervoor NOOIT een persoonlijke diesel gekocht, maar soms kan je niet anders.
                                  Last edited by ; 28/06/2015, 09:12.

                                  Comment


                                  • Van ranst naar Hasselt en terug. Gemiddeld verbruik 4 liter.

                                    Gewoon op snelweg een 100-110km/h. Het lastigste is dat je niet links kan blijven rijden op de E313 en dus goed moet anticiperen om niet te moeten remmen achter vrachtwagen en weer moet optrekken.

                                    Of om te vermijden die idioot te zijn die aan 110 links rijdt.

                                    Ik vond het bijzonder kut rijden eigenlijk. Zit nu zelf aan 6,5 gemiddeld en voor mijn auto vind ik dat helemaal prima.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten

                                      Ik vond het bijzonder kut rijden eigenlijk. Zit nu zelf aan 6,5 gemiddeld en voor mijn auto vind ik dat helemaal prima.
                                      Als het verschil tussen aangenaam/ leuk rijden of saai en kut rijden nu voor u auto gemiddeld 1 liter verschil maakt (6.5 tov 5.5), dan weet ik ook wat gekozen... maar al mijn vorige auto's kon je bezwaarlijk "driverscars" noemen. Dus ik rij rustig. Om echt rijplezier (optrekken, bochtenwerk) te hebben, had ik mijn motor. Motor= onmogelijk geworden, maar als ik kon, kocht ik mij ook nog iets bij om "rijplezier" te hebben. MX5/Z3 of zo.. Wel niet met grote motor, omdat ik het liefste (om rijplezier te hebben) in de middenzone vertoef qua toertallen. Met een 3liter bv zou ik nooit het volle potentieel van de motor kunnen benutten (ben nu eenmaal niet de beste "racepiloot"). Een 1600-1800 benzine met tot 100-150pk is dan ook voor mij meer dan voldoende...

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                                        Van ranst naar Hasselt en terug. Gemiddeld verbruik 4 liter.

                                        Gewoon op snelweg een 100-110km/h. Het lastigste is dat je niet links kan blijven rijden op de E313 en dus goed moet anticiperen om niet te moeten remmen achter vrachtwagen en weer moet optrekken.

                                        Of om te vermijden die idioot te zijn die aan 110 links rijdt.

                                        Ik vond het bijzonder kut rijden eigenlijk. Zit nu zelf aan 6,5 gemiddeld en voor mijn auto vind ik dat helemaal prima.
                                        Dat is inderdaad het vervelende. Als je dan vrachtwagens wil inhalen moet je telkens versnellen, of die idioot zijn die aan 110 links rijdt en (dikwijls terecht dan) knipperende lichten achter je hebt.

                                        Eens een snelle bocht nemen vind ik soms wel aangenaam rijden. Maar of je nu 120 km/h of 90 km/h rijdt op de snelweg, vind ik niet veel spannends aan. Dan zou je al > 150 km/h moeten kunnen rijden om er plezier aan te hebben... en dat mag niet in Belgie... Dan kan je evengoed wat trager rijden en genieten van het cruisen en de muziek (zeker in een Benz ). Evenmin vind ik het 'rijplezier' om constant te moeten afremmen en optrekken aan lichten of in files ipv een gezapigere constante snelheid aan te houden... en dan zit je zonder echt moeite te doen automatisch aan zulk laag verbruik.

                                        Comment


                                        • Steenslag is voor mij reden genoeg om niet achter vrachtwagens te gaan rijden... Ik heb dan ook geen firmawagen.
                                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X