Eco-rijden heb ik altijd wat zielig gevonden... Eerst een wagen kopen zonder te kijken naar de prijs van opties die in vele gevallen zuiver optisch zijn of in de praktijk weinig dagdagelijks gebruikt worden, en dan is er plots geen geld meer om een litertje meer aan brandstof te betalen, om eindelijk als een slak het verkeer te gaan belemmeren, dit allemaal om aan de toog te kunnen boffen met het minste verbruik ! Doe dat met een diesel(tje) en al wat je aan de pomp bespaarde valt onvermijdelijk later in de zak van de garagist om vervuilde onderdelen te vervangen. Waar is de winst ?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Tips om zuinig te rijden?
Collapse
X
-
Denk je dat dit komt door de vrachtwagens? Heb op de tweede en derde band al meer last van steenslag gehad dan op de eerste. Stenen vliegen opzij meestal weg. Ik heb ook geen firmawagen hoor. Maar je moet dat ding toch gewoon gebruiken en netjes onderhouden. Maar zo zou je een middenvaksrijder worden lol.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenEco-rijden heb ik altijd wat zielig gevonden... Eerst een wagen kopen zonder te kijken naar de prijs van opties die in vele gevallen zuiver optisch zijn of in de praktijk weinig dagdagelijks gebruikt worden, en dan is er plots geen geld meer om een litertje meer aan brandstof te betalen, om eindelijk als een slak het verkeer te gaan belemmeren, dit allemaal om aan de toog te kunnen boffen met het minste verbruik ! Doe dat met een diesel(tje) en al wat je aan de pomp bespaarde valt onvermijdelijk later in de zak van de garagist om vervuilde onderdelen te vervangen. Waar is de winst ?
Comment
-
De benedengrens van de max.-koppelzone is voor mij de uiterste limiet onder dewelke ik nooit rij. Ik hou mij liefst met mijn 2,0 l TDI aan iets boven de 2.000 toeren, dan draait de motor lekker, en is de 6de versnelling inderdaad uitgesloten op gewestbanen. Als ik zie dat vele automaten nu op een hogere versnelling springen tussen 1500 en 1800 toeren, om nog beneden de 1400 t/m op gestabiliseerde snelheid te blijven hangen, is mijn mening dat dit niet bevorderlijk is voor de mechaniek.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenDenk je dat dit komt door de vrachtwagens? Heb op de tweede en derde band al meer last van steenslag gehad dan op de eerste. Stenen vliegen opzij meestal weg. Ik heb ook geen firmawagen hoor. Maar je moet dat ding toch gewoon gebruiken en netjes onderhouden. Maar zo zou je een middenvaksrijder worden lol.
Enig idee hoeveel vrachtwagens er tegenwoordig rondrijden zonder afdekzeil? Wat daar allemaal afvliegt? Wat van een werf komt, met stenen tussen de banden? Spreek ik nog niet van betonmixers...Last edited by order66; 28/06/2015, 11:20.“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenNee 3de vak natuurlijk, always lol
Enig idee hoeveel vrachtwagens er tegenwoordig rondrijden zonder afdekzeil? Wat daar allemaal afvliegt? Wat van een werf komt, met stenen tussen de banden? Spreek ik nog niet van betonmixers...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenSteenslag is voor mij reden genoeg om niet achter vrachtwagens te gaan rijden... Ik heb dan ook geen firmawagen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC Bekijk Berichtenden ultieme tip om zuinig te rijden, blijft thuis en pakt de fiets...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk BerichtenAls het verschil tussen aangenaam/ leuk rijden of saai en kut rijden nu voor u auto gemiddeld 1 liter verschil maakt (6.5 tov 5.5), dan weet ik ook wat gekozen... maar al mijn vorige auto's kon je bezwaarlijk "driverscars" noemen. Dus ik rij rustig. Om echt rijplezier (optrekken, bochtenwerk) te hebben, had ik mijn motor. Motor= onmogelijk geworden, maar als ik kon, kocht ik mij ook nog iets bij om "rijplezier" te hebben. MX5/Z3 of zo.. Wel niet met grote motor, omdat ik het liefste (om rijplezier te hebben) in de middenzone vertoef qua toertallen. Met een 3liter bv zou ik nooit het volle potentieel van de motor kunnen benutten (ben nu eenmaal niet de beste "racepiloot"). Een 1600-1800 benzine met tot 100-150pk is dan ook voor mij meer dan voldoende...
Ik heb gezegd dat "eco rijden" me niet intresseerd en plots ga jij ervanuit dat ik een stop en go rijstijl heb.
Asumption is the mother of all fuck ups vriend.
Kleine pro tip. Moest ik "stop en go go" rijden met mijn wagen dan kwam ik niet onder de 20 liter.
Ook de aaname dat eco rijders zuiniger zijn op alles vind ik krom. Ik ken er genoeg die besparen op’brandstof , gewoon oldat het hen niet intreseerd. Maar wel aan de andere kant hunngeld aan andete niet nodige luxe items uitgeven.
Mensen die echt overal zuinig op zijn , zijn over het algemeen hollanders of geitewollensokkebreiers :p
Je theorie over een kleine 4 cyl motor tov een dikkere 6 cyl ( v6 od 6 il ) ,? En dan bedoel ik niet over de dikte van de motor... voor iedereen weer gaat brullen dat alleen dikke motoren mij intresseren..
Maar je noemt 2 modellen op met een atmo 4 cyl die , indien je ze niet uitperst tot de laatste toerentallen , niet echt aangenaam rijden. En indien je ze in het middengebied rijdt niet vooruit te branden zijn.
De grote plus van grotere cc is juist dat ze enorm’soepel rijden aan lage toerentallen. Een 6il benzine van bmw pakt naadloos op vanaf 800 toeren als het moet zonder schokken of morren
Wil je hetzelfde koppel op een 4 cyl zul je naar drukvulling moeten gaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenSteenslag is voor mij reden genoeg om niet achter vrachtwagens te gaan rijden... Ik heb dan ook geen firmawagen.
Dus die bewering klopt al langs geen kanten.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenEco-rijden heb ik altijd wat zielig gevonden... Eerst een wagen kopen zonder te kijken naar de prijs van opties die in vele gevallen zuiver optisch zijn of in de praktijk weinig dagdagelijks gebruikt worden, en dan is er plots geen geld meer om een litertje meer aan brandstof te betalen, om eindelijk als een slak het verkeer te gaan belemmeren, dit allemaal om aan de toog te kunnen boffen met het minste verbruik ! Doe dat met een diesel(tje) en al wat je aan de pomp bespaarde valt onvermijdelijk later in de zak van de garagist om vervuilde onderdelen te vervangen. Waar is de winst ?Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenDat is juist, je moet regelmatig doortrekken of heel de boel roet vast binnenin. En ik denk niet dat een wagen veel minder verbruikt in de lage toerentallen, ik merk dat de mijne ten vroegste op 2500 schakelt. Dus op 90 per uur banen zit ik meestal in vijfdeOpel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
En paar misvattingen, hier, naar het schijnt ...
Een viercylinders is steeds koppelrijker dan een 6-cylinders van een zelfde cc-inhoud, maar is ook begrenst in cc (2,5 max. 3 liters) zelfs Porsche is er niet over gegaan... Een 6-cylinders is wel zachter (beneden én boven) in ontplooiïng van zijn kracht, maar niet zo koppelrijk, zeker niet als in lijn... Voor hogere koppelwaarden dient zowel voor 4 als 6-cylinders naar drukvoeding overgegaan te worden, voor de 6-cylinders zelfs naar bi-turbo. Dit neemt niet weg dat een 6-cylinders smoother/aangenamer blijft in alle opzichten, ook omwille van een mooiere klank. Eigenlijk was de VR6 het beste van alles, redelijk koppelrijk én een fantastisch lineaire ontplooiïng van de kracht tot aan de begrenser : mijn tofste motor ooit in een bescheiden (?) Golf, ben er nog notalgisch van !
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk BerichtenHmmm, dit is een duidelijk voorbeeld van het verwarren van eco-rijden met een bompa rijstijl.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenEco-rijden heb ik altijd wat zielig gevonden... Eerst een wagen kopen zonder te kijken naar de prijs van opties die in vele gevallen zuiver optisch zijn of in de praktijk weinig dagdagelijks gebruikt worden, en dan is er plots geen geld meer om een litertje meer aan brandstof te betalen, om eindelijk als een slak het verkeer te gaan belemmeren, dit allemaal om aan de toog te kunnen boffen met het minste verbruik ! Doe dat met een diesel(tje) en al wat je aan de pomp bespaarde valt onvermijdelijk later in de zak van de garagist om vervuilde onderdelen te vervangen. Waar is de winst ?
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenDe benedengrens van de max.-koppelzone is voor mij de uiterste limiet onder dewelke ik nooit rij. Ik hou mij liefst met mijn 2,0 l TDI aan iets boven de 2.000 toeren, dan draait de motor lekker, en is de 6de versnelling inderdaad uitgesloten op gewestbanen. Als ik zie dat vele automaten nu op een hogere versnelling springen tussen 1500 en 1800 toeren, om nog beneden de 1400 t/m op gestabiliseerde snelheid te blijven hangen, is mijn mening dat dit niet bevorderlijk is voor de mechaniek.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk BerichtenIk vind het tof dat jij plots hebt uitgemaakt hoe ik rijd.
Ik heb gezegd dat "eco rijden" me niet intresseerd en plots ga jij ervanuit dat ik een stop en go rijstijl heb.
Asumption is the mother of all fuck ups vriend.
Kleine pro tip. Moest ik "stop en go go" rijden met mijn wagen dan kwam ik niet onder de 20 liter.
Ook de aaname dat eco rijders zuiniger zijn op alles vind ik krom. Ik ken er genoeg die besparen op’brandstof , gewoon oldat het hen niet intreseerd. Maar wel aan de andere kant hunngeld aan andete niet nodige luxe items uitgeven.
Mensen die echt overal zuinig op zijn , zijn over het algemeen hollanders of geitewollensokkebreiers :p
Je theorie over een kleine 4 cyl motor tov een dikkere 6 cyl ( v6 od 6 il ) ,? En dan bedoel ik niet over de dikte van de motor... voor iedereen weer gaat brullen dat alleen dikke motoren mij intresseren..
Maar je noemt 2 modellen op met een atmo 4 cyl die , indien je ze niet uitperst tot de laatste toerentallen , niet echt aangenaam rijden. En indien je ze in het middengebied rijdt niet vooruit te branden zijn.
De grote plus van grotere cc is juist dat ze enorm’soepel rijden aan lage toerentallen. Een 6il benzine van bmw pakt naadloos op vanaf 800 toeren als het moet zonder schokken of morren
Wil je hetzelfde koppel op een 4 cyl zul je naar drukvulling moeten gaan.
Je zou het ook op volgende manier kunnen bekijken: Hypothetisch, U huidige rijstijl zou de eco-rijstijl van de toekomst zijn. Maar door overal te vlammen en noodstops voor lichten uit te voeren verbruikt dezelfde wagen 50%meer (in u geval dan 12.6+6.3=18.9). Ga je je huidige rijstijl aanhouden of ga je voor de spannendere vlammen en noodstops-rijstijl?
Heb ik ergens gezegd dat je een stop and go-rijstijl hebt? Lees dan maar even terug. Ik zei dat je met een stop and go-rijstijl misschien nog 50% meer zou verbruiken.
Gietewollensokkenbreiers... blijf het een geweldig woord vinden
Ne 6cilynder: graag, maar dan bv mazda 1.8 v6-je van vroeger. Kan zijn dat een dikke v6 makkelijk oppikt vanaf 800 toeren, maar dat heb ik gewoon niet graag. Kijk, x-aantal jaar geleden reed ik met een 400cc-motorscooter met 34pk. Ik heb deze weggedaan omdat ik het gevoel had dat alles te makkelijk ging. 6-7-800km op een dag en ik was of niet moegereden. Ik kocht me een 500cc naked met 57pk en na 5-600km was ik kapot! Waar denk je dat ik het meeste plezier mee heb gehad? Uiteraard degene waar ik het meeste bij moest werken. Ander vb., nurburgring met een m5 of mx5? Beiden rijdersauto's, maar ik ga voor de mx-5.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenDe benedengrens van de max.-koppelzone is voor mij de uiterste limiet onder dewelke ik nooit rij. Ik hou mij liefst met mijn 2,0 l TDI aan iets boven de 2.000 toeren, dan draait de motor lekker, en is de 6de versnelling inderdaad uitgesloten op gewestbanen. Als ik zie dat vele automaten nu op een hogere versnelling springen tussen 1500 en 1800 toeren, om nog beneden de 1400 t/m op gestabiliseerde snelheid te blijven hangen, is mijn mening dat dit niet bevorderlijk is voor de mechaniek.Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk BerichtenDat is juist, je moet regelmatig doortrekken of heel de boel roet vast binnenin. En ik denk niet dat een wagen veel minder verbruikt in de lage toerentallen, ik merk dat de mijne ten vroegste op 2500 schakelt. Dus op 90 per uur banen zit ik meestal in vijfdeOorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk BerichtenEco-rijden heb ik altijd wat zielig gevonden... Eerst een wagen kopen zonder te kijken naar de prijs van opties die in vele gevallen zuiver optisch zijn of in de praktijk weinig dagdagelijks gebruikt worden, en dan is er plots geen geld meer om een litertje meer aan brandstof te betalen, om eindelijk als een slak het verkeer te gaan belemmeren, dit allemaal om aan de toog te kunnen boffen met het minste verbruik ! Doe dat met een diesel(tje) en al wat je aan de pomp bespaarde valt onvermijdelijk later in de zak van de garagist om vervuilde onderdelen te vervangen. Waar is de winst ?
Comment
-
Ja, ik denk ook als je zo rijdt dat het uiteraard geen kwaad kan. Moet niet tot de begrenzer in de toeren gaan lol. Maar 2500 a 3000 lijkt me goed voor een auto. Goh ja, de ene rijdt nu eenmaal anders dan de andere. Ik doe geen inspanningen en kom tot een zeer laag verbruik. Kan dus niet anders dan besluiten dat de motor en transmissie mij goed ligt. En dat die 1.2 tdi niet voor mij gemaakt was. Idem voor de 1,5 dci van mijn vrouw, ik kan daar ook geen echt laag verbruik mee neerzetten, desalniettemin ik vooruitkijkend rij. Bij die auto's ben ik sneller geneigd de toeren aan te spreken, bij de mijne het koppel. Allez, ik denk toch dat dit de uitleg is en dat iemand die meer geduld heeft ook op koppel kan rijden met een lichte motor?
Comment
Comment