Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Ik heb jaren met mijn Saxoke achter vrachtwagens gereden, nooit last gehad van steenslag. Op mijn C4 nu waarbij ik amper achter vrachtwagens blijf hangen heb ik wel al heel wat last gehad van steenslag.
    Dus die bewering klopt al langs geen kanten.

    Dan heb jij geluk gehad, want ik vind dit persoonlijk zever. Ik heb nu al verschillende keren steentjes in mijn ruit gehad van vrachtwagens, ieder keer als ik er toevallig niet meteen voorbij kan. Dus fact.

    Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
    ik wil wel eens een dashcamfilmpje zien van de anti-eco rijders hier. Ik kan me echt weinig anders voorstellen dan opgefokte types die in uw gat plakken om toch maar 90 te kunnen rijden waar je 70 mag.
    Ik wil eigenlijk wel eens uw type rijders filmen, vast zo een wannabe agent die iedereen voor de wielen rijdt die ook maar één kilometer te snel rijdt. Persoonlijk ga ik ALTIJD aan de kant als ik een snellere wagen in de spiegel zie. En ja, ik let daar zelfs op. Dat is gewoon hoffelijkheid.
    En for the record : ik ben zeker niet anti-eco rijden, ik heb gewoon geen interesse.
    Last edited by order66; 28/06/2015, 19:38.
    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
      Ik heb jaren met mijn Saxoke achter vrachtwagens gereden, nooit last gehad van steenslag. Op mijn C4 nu waarbij ik amper achter vrachtwagens blijf hangen heb ik wel al heel wat last gehad van steenslag.
      Dus die bewering klopt al langs geen kanten.
      Dat jij op je Saxo daar geen last van had, heeft met de lak te maken. Vroeger waren alle lakken op solventbasis, nu op waterbasis. De solventlakken zijn simpelweg sterker en krasbestendiger. Achter vrachtwagens rijden verhoogt altijd het risico op steenslag, speelt geen rol welke lak je kar heeft. Dus die bewering klopt wel!

      Comment


      • Ik ben nochtans niet de enige die dit zegt als je op de voorgaande pagina kijkt.
        D'r zijn er genoeg die het ook zeggen.
        >>>
        Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
        Denk je dat dit komt door de vrachtwagens? Heb op de tweede en derde band al meer last van steenslag gehad dan op de eerste. Stenen vliegen opzij meestal weg. Ik heb ook geen firmawagen hoor. Maar je moet dat ding toch gewoon gebruiken en netjes onderhouden. Maar zo zou je een middenvaksrijder worden lol.
        Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
        Het ergste was bij dat smog alarm als de vrachtwagens continu links gingen rijden. Dan pas hoor je de steentjes knallen. Op het rechtervak heb ik persoonlijk minder last van steenslag.
        Oorspronkelijk geplaatst door Cabool Bekijk Berichten
        Ik doe veel snelweg en heb al verschillende keren steenslag gehad, meestal op linker baanvak van steentjes van vrachtwagens die opzij vliegen. Ik rij liefst op rechterbaanvak achter een vrachtwagen met groot beschermingszeil achter de wielen eigenlijk.
        Dat van die solvent en waterbasis kan goed zijn.
        De Saxo had echter veel meer kleine krasjes dan de C4 nu, dus klopt er dan toch iets niet.
        De lak van de Saxo was dus veel gevoeliger voor krasjes dan die van de C4.
        Last edited by knight-rider; 28/06/2015, 20:28.
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
          Allez, ik denk toch dat dit de uitleg is en dat iemand die meer geduld heeft ook op koppel kan rijden met een lichte motor?
          Grotere motor heeft zijn koppel op een breder toerentalgebied beschikbaar. Bij een kleinere motor moet je dus bv tussen 2 en 3000 toeren schakelen om soepel te rijden, terwijl je bij grotere longinhoud dit kan doen tussen 1750 en 3250 bv.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Dat jij op je Saxo daar geen last van had, heeft met de lak te maken. Vroeger waren alle lakken op solventbasis, nu op waterbasis. De solventlakken zijn simpelweg sterker en krasbestendiger. Achter vrachtwagens rijden verhoogt altijd het risico op steenslag, speelt geen rol welke lak je kar heeft. Dus die bewering klopt wel!
            Klopt volledig wat je zegt.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
              Dat van die solvent en waterbasis kan goed zijn.
              Nee, dat is zo...


              Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
              De Saxo had echter veel meer kleine krasjes dan de C4 nu, dus klopt er dan toch iets niet.
              Je hebt 'm tweedehands gekocht. Hoe weet jij nu hoe die voor dat jij er eigenaar van was, behandeld is geweest? Solventlakken waren, en zijn nog steeds sterker dan lakken op waterbasis (ook al is er verbetering de laatste jaren). En die Saxo van u was van 1998, dan gebruikte men nog lakken op solventbasis.


              Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
              De lak van de Saxo was dus veel gevoeliger voor krasjes dan die van de C4.
              Neen.

              Comment


              • Stop eens met ruziemaken kindjes.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                  Stop eens met ruziemaken kindjes.
                  Rare theorie over ruzie heb jij, amai.
                  Bedankt voor uw post met zeer toegevoegde waarde!

                  Comment


                  • Ik grijp gewoon al op voorhand in.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                      Dan heb jij geluk gehad, want ik vind dit persoonlijk zever. Ik heb nu al verschillende keren steentjes in mijn ruit gehad van vrachtwagens, ieder keer als ik er toevallig niet meteen voorbij kan. Dus fact.



                      Ik wil eigenlijk wel eens uw type rijders filmen, vast zo een wannabe agent die iedereen voor de wielen rijdt die ook maar één kilometer te snel rijdt. Persoonlijk ga ik ALTIJD aan de kant als ik een snellere wagen in de spiegel zie. En ja, ik let daar zelfs op. Dat is gewoon hoffelijkheid.
                      En for the record : ik ben zeker niet anti-eco rijden, ik heb gewoon geen interesse.
                      Film mij dan maar. Als je me wil inhalen dan is dat omdat je sneller wil rijden dan toegestaan (want ik rij minstens zelf altijd de limiet), en ik vind dat je als ingehaalde wagen actief moet meewerken aan het inhaalmanoeuvre (zo rechts mogelijk op het vak houden, vanaf het moment dat de inhalende wagen naast je zit even gas lossen). Voor motorfietsen ga ik desnoods héél even met twee wielen op het fietspad rijden zodat ze niet op een vrij vak moeten wachten om in te halen (laat de fietsenbrigade nu maar aanvallen).

                      Ik rij (met warme motor) ook altijd tussen 1800 en 2800 toeren, omdat hij daar het aangenaamste draait, en zal ook af en toe met warme motor hogere toeren opzoeken.

                      Lager nooit, want dat is niet goed voor DMF en EGR-klep (tenzij in de eerste twee versnellingen dan misschien).

                      Optrekken en versnellen dient op een voldoende vlotte manier te gebeuren. Mensen die trager rijden dan de snelheidslimiet, behoudens meerdere rijvakken in elke richting en/of extreem slechte weercondities, mogen ze van mij hun rijbewijs doen opeten.

                      Toch vind ik van mezelf dat ik zeer eco rij. Grotendeels door een anticiperende rijstijl te hanteren.

                      Vroeger interesseerde verbruik me ook niet echt. Nu wel. Niet omdat het op die 3 euro per maand aankomt, wel omdat ik het als een persoonlijk achievement zie om efficiënt om te gaan met de zaken die me aangereikt worden.

                      Als ik voor mij plezier wat kronkelwegeltjes ga doen in Henegouwen (praktisch gezien mijn achtertuin), dan zal er uiteraard op een compleet andere manier gereden worden. Maar zelfs dan kijk ik op het einde van de rit ook even naar het verbruik.

                      Voor mij is het ook een instrument om de conditie van de wagen tijdens een rit in de gaten te houden, zoals de watertemperatuurmeter, de toerenteller en de oliedruk er ook zijn.

                      Ik ben graag met de technische kant van autorijden bezig. Mechanische sympathie. Aanvoelen wanneer een wagen op een goed toerental zit, zacht en toch kordaat schakelen, inparkeren en nét de volledige stuuruitslag niet aanraken, genieten van mechanische onderdelen op een soepele wijze te manipuleren... Dat is ook autorijden voor mij.

                      Ik haal dan ook vaak plezier uit een autorit met een wagen waar de meeste autoliefhebbers grijs haar van krijgen. Maar wie definieert het woord autoliefhebber?
                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • Dat filmen zal niet lukken, want een dashcam interesseert mij niet. Ik reken op de menselijkheid van chauffeurs en mezelf. Dat bigbrother gedoe is niks voor mij. Voor de rest genieten wij van dezelfde dingen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Rare theorie over ruzie heb jij, amai.
                        Bedankt voor uw post met zeer toegevoegde waarde!
                        Dit. Voor sommige mensen is een gesprek een ruzie, voor andere een discussie, voor nog anderen een gedachtenwisseling. Dit hier is voor mij het laatste. Of denk je dat mensen hier boos zijn op elkaar ofzo hahaha grapjas!
                        Last edited by order66; 28/06/2015, 21:25.
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                          Dat filmen zal niet lukken, want een dashcam interesseert mij niet. Ik reken op de menselijkheid van chauffeurs en mezelf. Dat bigbrother gedoe is niks voor mij. Voor de rest genieten wij van dezelfde dingen



                          Dit. Voor sommige mensen is een gesprek een ruzie, voor andere een discussie, voor nog anderen een gedachtenwisseling. Dit hier is voor mij het laatste. Of denk je dat mensen hier boos zijn op elkaar ofzo hahaha grapjas!
                          Welja, 't was bij manier van spreken hoor. Ik heb ook geen dashcam.

                          Ik wou aantonen dat ik 99% zeker ben dat je je niét zou ergeren aan mijn rijstijl terwijl ik volgens mezelf toch eco rij.
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                          Comment


                          • Ge moet ook niet alles te serieus nemen he .

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                              Dan heb jij geluk gehad, want ik vind dit persoonlijk zever. Ik heb nu al verschillende keren steentjes in mijn ruit gehad van vrachtwagens, ieder keer als ik er toevallig niet meteen voorbij kan. Dus fact.



                              Ik wil eigenlijk wel eens uw type rijders filmen, vast zo een wannabe agent die iedereen voor de wielen rijdt die ook maar één kilometer te snel rijdt. Persoonlijk ga ik ALTIJD aan de kant als ik een snellere wagen in de spiegel zie. En ja, ik let daar zelfs op. Dat is gewoon hoffelijkheid.
                              En for the record : ik ben zeker niet anti-eco rijden, ik heb gewoon geen interesse.
                              nee ik rij meestal net boven de toegelaten snelheid. Behalve op de snelweg daar rijdt ik met regelmaat 110-120 op teller. Niet voor het verbruik maar omdat 130 rijden irritant is wegens het drukke verkeer bijgevolg heeft het sneller rijden dan ook helemaal geen nut. Dan cruise ik liever op mijn gemak. Ook is het windgeruis te nadrukkelijk aanwezig dan. Of ik rij 110 omdat ik met dak open rijdt. Ik ga heus mijn tempo niet aanpassen voor iemand zonder geduld achter mij. Zodra ik terug rechts kan rijden doe ik dat ook. Moet ik een reeks camions voorbij, tsja dan is dat zo. ik heb evenveel recht om mijn snelheid 110 aan te houden dan die gene achter mij die sneller wenst te gaan.

                              Anderzijds als de snelweg leeg is zoals dat was woensdagnacht, dan rij ik wel sneller. Een stuk 150 gereden achter een camionette maar toen de wegwerken kwamen wel braaf de limiet aangehouden. Dit in tegenstelling tot vele anderen. de linkerrijstrook die via een dynamisch bord als verboden wordt aangegeven werd ook genegeerd.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                nee ik rij meestal net boven de toegelaten snelheid. Behalve op de snelweg daar rijdt ik met regelmaat 110-120 op teller. Niet voor het verbruik maar omdat 130 rijden irritant is wegens het drukke verkeer bijgevolg heeft het sneller rijden dan ook helemaal geen nut. Dan cruise ik liever op mijn gemak. Ook is het windgeruis te nadrukkelijk aanwezig dan. Of ik rij 110 omdat ik met dak open rijdt. Ik ga heus mijn tempo niet aanpassen voor iemand zonder geduld achter mij. Zodra ik terug rechts kan rijden doe ik dat ook. Moet ik een reeks camions voorbij, tsja dan is dat zo. ik heb evenveel recht om mijn snelheid 110 aan te houden dan die gene achter mij die sneller wenst te gaan.
                                Ik persoonlijk trek dan wel ff door om zo rap mogelijk naar rechts te kunnen gaan, tenzij er niemand achter mij rijdt.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                                  De grote plus van grotere cc is juist dat ze enorm’soepel rijden aan lage toerentallen. Een 6il benzine van bmw pakt naadloos op vanaf 800 toeren als het moet zonder schokken of morren
                                  Wil je hetzelfde koppel op een 4 cyl zul je naar drukvulling moeten gaan.
                                  dat wil ik toch eens tegenspreken.
                                  ik heb mijn capri 2.0 hoogtoerige 4cyl (draait vlot +7000rpm) omgebouwd naar 2.0 laagtoerig koppel V6 blok (max 5500Rpm).
                                  bij een 4cyl werken 2cilinders per toer. bij een 6cyl werken er 3per toer, bij een 8cyl werken er 4/toer. de kracht wordt meer vereffend over het hele toerental waardoor je een soepelere motor krijgt met meer cilinders

                                  Type Pinto
                                  Cylinder 4 cylinder inline OHC
                                  Displacement 1993cc
                                  Bore x stroke 90.82mm x 76.95mm
                                  Compression ratio 9.2:1
                                  Firing Order 1 3 4 2
                                  Net horsepower 98bhp @ 5200rpm
                                  Max. torque 155Nm @ 3500rpm
                                  Type Cologne
                                  Cylinder V6 @ 60° OHV
                                  Displacement 1998cc
                                  Bore x stroke 84mm x 60.14mm
                                  Compression ratio 8.75:1 (8.2:1 from 1979)
                                  Firing Order 1 4 2 5 3 6
                                  Net horsepower 90bhp @ 5000rpm
                                  Max. torque 150Nm @ 3000rpm
                                  quasi hetzelfde vermogen en hetzelfde koppel, alleen heeft de V6 alles op iets lagere toerentallen.
                                  en om lastig te doen, nog een 2.0 V4 blok erbovenop
                                  Type Essex
                                  Cylinder V4 @ 60° OHV
                                  Displacement 1996cc
                                  Bore x stroke 93.66mm x 72.44mm
                                  Compression ratio 8.9:1
                                  Firing Order 1 3 4 2
                                  Net horsepower 92.5bhp @ 5500rpm
                                  Max. torque 143.78Nm @ 3600rpm
                                  Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                                  ik wil wel eens een dashcamfilmpje zien van de anti-eco rijders hier. Ik kan me echt weinig anders voorstellen dan opgefokte types die in uw gat plakken om toch maar 90 te kunnen rijden waar je 70 mag.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                  Ik wil eigenlijk wel eens uw type rijders filmen, vast zo een wannabe agent die iedereen voor de wielen rijdt die ook maar één kilometer te snel rijdt. Persoonlijk ga ik ALTIJD aan de kant als ik een snellere wagen in de spiegel zie. En ja, ik let daar zelfs op. Dat is gewoon hoffelijkheid.
                                  ik ben dus zo een trage eco muis en ga men laatste filmpke gebruiken van de E17 naar huis toe (negeer wel ff de muziek, ik ben stikop door 7d/7d te werken en gemiddeld 12uur/dag):
                                  autosnelweg reed ik een 115-120km/h en ik verlaat die rond 1:45
                                  Last edited by ; 28/06/2015, 22:10.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                    Nee, dat is zo...


                                    Je hebt 'm tweedehands gekocht. Hoe weet jij nu hoe die voor dat jij er eigenaar van was, behandeld is geweest? Solventlakken waren, en zijn nog steeds sterker dan lakken op waterbasis (ook al is er verbetering de laatste jaren). En die Saxo van u was van 1998, dan gebruikte men nog lakken op solventbasis.


                                    Neen.
                                    Oké, ik geloof u wat de soorten lak betreft, ken er zelf niks van dus ga dat niet tegenspreken.
                                    Het ging eigenlijk niet over krasjes, maar over steenslag bij order66, en daarover zeiden DHL, Int3x0r en Cabool net hetzelfde als ik.
                                    Maar we gaan hier serieus off topic en denk niet dat dat de bedoeling is.
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                      Maar we gaan hier serieus off topic en denk niet dat dat de bedoeling is.
                                      Neenee, krasjes en steenslag beïnvloed de aerodynamica van de auto! Dus tip: polier uw wagen!

                                      Comment


                                      • Goede tip
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • @fcapri : met welke wagen was deze rit? Speelt echt wel in rol ivm de rijstijl die iemand aanneemt imo.
                                          “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                          Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X