Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
    Dat is dan ook exact wat ik gewaar wordt... warm weer, airco in overdrive en merkbaar minder vermogen.
    Mijn maat's vroegere xsara picasso 1.6benzine paste het aircovermogen aan het gewenste motorvermogen (lees gasdruk). Nadeel was dat hij geladen op de autostrade reed, hij dikwijls een slap werkende airco had... wat dan weer rot was wanneer hij op verlof zuidwaards reed!
    Denk niet dat het aan de airco ligt, maar aan de motor die warme lucht aanzuigt zoals fcapri iets hoger al zegt.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

    Comment


    • Het verbruik op de boordcomputer verschilt tegenwoordig echt wel veel ten opzichte van het werkelijk verbruik.
      Vroeger was dat altijd zo'n 0,2 liter, tegenwoordig eerder zo een 0,5 liter

      Ben wel al heel blij dat mijn verbruik de laatste maanden niet meer zo hoog ligt als een tijdje terug, hopelijk blijft dat nu zo.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment


      • bsi anders eens resetten

        is iets wat je makkelijk zelf kan doen: deur bestuurder openlaten, motorkap ook. Minuutje of 10 wachten tot je bsi zichzelf hoort uitschakelen. De batterij ontkoppelen en 20 seconden wachten. Dan batterij terug aankoppelen en het is klaar. Kan dan wel zijn dat je de electrische ramen terug moet inleren maar da's ook direct gedaan: ramen tot boven laten komen (gaat eerst in schokjes) en de naar boven knop gedurende 5 seconden indrukken, voor naar beneden idem.
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • Nu ga 'k eens een domme vraag stellen... zou de boordcomputer niet meer of min beginnen afwijken volgens de slijtage van de banden? Omtrek verandert, afwijking kilometerteller verandert licht, berekening boordcomputer verander licht...
          Nee dus, domme vraag want anders zou de berekening niet meer kloppen als je op de kilometerteller afgaat.
          Last edited by ; 05/10/2015, 06:57.

          Comment


          • nee dus, in realiteit ga je misschien 99km afleggen terwijl je 100km op de teller hebt staan. je gaat minder ver rijden, maar je gaat het niet weten.

            en moest dat nog het geval zijn, dan zou de afwijking heeeeeeel weinig zijn. het wordt pas een verschil als je een verkeerde bandenmaat hebt. stel dat je banden hebt die 10% afwijken. dan gaat je teller 100km weergeven dat je hebt gereden, maar heb je in realiteit dus 90 of 110km gedaan. de auto die 90km heeft gereden, heeft het heel makkelijk gehad en zal een laag verbruik geven, diegene die 110km heeft afgelegd zal een hoger verbruik weergeven.

            Comment


            • geen ergernissen helpt ook zoveel

              Comment


              • Zeer interessante topic, omdat het ons op termijn veel kan besparen. Ik schreef er een artikel over op mijn blog nonkeljonas.be . Je hoeft het niet eens te zijn met waarover ik allemaal schrijf, maar je kan wellicht iets opsteken over zuinig rijden. Ook over hoeveel je wagen eigenlijk werkelijk kost, vooral dan op de lange termijn (10 jaar) bekeken. Heb je nog extra tips, laat maar horen ik weet ze graag.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Nonkel Jonas Bekijk Berichten
                  Zeer interessante topic, omdat het ons op termijn veel kan besparen. Ik schreef er een artikel over op mijn blog nonkeljonas.be . Je hoeft het niet eens te zijn met waarover ik allemaal schrijf, maar je kan wellicht iets opsteken over zuinig rijden. Ook over hoeveel je wagen eigenlijk werkelijk kost, vooral dan op de lange termijn (10 jaar) bekeken. Heb je nog extra tips, laat maar horen ik weet ze graag.

                  ik heb dit gelezen op nonkeljonas:
                  Met pensioen bedoel ik niet het pensioen dat je krijgt van de overheid, maar eigenlijk dat je jaarlijkse uitgaven volledig gedekt worden door wat je ‘vermogen’ of gespaard kapitaal je opbrengt. Je leeft als het ware van de rente.
                  ik zou zeggen blijf dromen
                  en droom vooral van veel rente op je spaarboekje!!!!
                  Z4 M40i

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                    heel belangrijk is dat je de cruizesnelheid op ideaal toerental aflegt. bij mij is het max koppel punt van de motor rond de 2200-2300rpm en dit komt in 5de overeen met een 90km/h. door die snelheid te rijden, rijdt de auto ook het zuinigste. bij 80km/h rijden gaat men verbruik omhoog.
                    onder de 50 tel ik niet want ik ga geen 40 contenu rijden om het te checken
                    alles boven de 50 is meer verbruiken (max torque is bij 1600)
                    het lijkt wel of hij speciaal op de be snelheden is afgeregeld (das natuurlijk niet ), gaat net naar 5 bij 50 (900), naar 6 bij 70(1050) en naar 7 bij 90 (1250)
                    7g lockt in alle vitessen

                    ik ken de 5 bak van benz nogal goed, die gaat in jouw auto in zijn 4 op 50 en in zijn 5 op 70, de 4 en 5 zijn de vitessen waarbij deze automaat lockt, het zou me verbazen dat hij bij 80 meer gaat zuipen...omdat 9g met een 220cdi nog 1300 bij 120 gaat draaien (max torque 651 220 is bij 1400)

                    Comment


                    • ok !

                      met die oudere technologie ligt dat anders, maar dus niet minder efficient

                      Comment


                      • 3.6l/100 km haal ik geregeld als ik langere afstanden afleg, maar eronder ben ik nog niet geraakt. Moet wel lukken als ik nog langere afstanden afleg, want de eerste 20km ongeveer is het verbruik beduidend hoger. Eens goed warm rijd ik al 90 met 3l of minder.

                        30km/u is minder efficient dan 50 km/u. 70km/ verbruikt ongeveer hetzelfde als 50 km/u (2.5l in de zomer, meer richting 3.0 in de winter). dat is dan resp in 3de, 5de en 6de versnelling en dus telkens minder dan 1500 rpm. Max koppel ligt bij 2500 rpm, maar daar mag je met een turbo motor niet op focussen, zodra je turbodruk wil maken stijgt het verbruik.

                        Aan 200 km/u verbruikt hij zo'n 9 liter.

                        Comment


                        • 3,3 liter met een oude grote wagen kan niet hee. Moderne grote wagens halen dit zelfs niet...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door fcapri
                            ja, dat doet de mijne ook, op boordcomputer.
                            de eerste rit naar huis haalde ik 3,3L

                            alleen klopt dat voor gene meter.
                            eerste tank dat ik leegreed zei de BC dat ik 4.4L verbruikte, in realiteit berekend had ik 5,3.
                            2de tank BC 4,6L, in realiteit 6,15L
                            3de tank BC 4,2 L , in realiteit 5,5L
                            4de tank 3,9L, in realiteit was het 4,96L (1119km met 55L)
                            de laatste die ik noteerde was BC 5,4L en in realiteit 7.1L, ik heb dan de moeite niet meer genomen om de BC te resetten. ding meet toch fout

                            ik heb nog nooit meer dan 0.2l afwijking gehad op de BC

                            Comment


                            • Daar ik hier ooit las da iemand met dezelfde als ik aan 5,5 liter geraakte, vond ik het na 10 maanden eens tijd om te testen. Lang op 7,2 liter gestaan zn de laatste 10000km toch gezakt tot 6,8 liter nadat ik de 'S' altijd gebruikte omdat hij anders te loom schakelt. Normaal zou hij in de S meer moeten verbruiken.

                              Dus van de week die S ni meer indrukken en bompastyle en enorm veel gebruik van CC. Zit ondertussen al op 5,8 liter. Gisteren even op 5,7, maar sprong vandaag weer op 5,8. Vrees ervoor da ik nog lager ga geraken. Rijstijl is nu compleet tegen mijne natuur in
                              Last edited by ; 24/09/2016, 09:02.

                              Comment


                              • Is puur gewoonte en fijn om doen, vind ik

                                Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  Is puur gewoonte en fijn om doen, vind ik

                                  Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

                                  Ik vind er niks aan. Rijsensatie vind ik persoonlijk al niet super in zo ne DS en dan nog gelijk bompa rijden. Brrrrrr.

                                  Comment


                                  • Tips om zuinig te rijden?

                                    Als je zuinig wil rijden komt het erop aan dat je ook vlot kan doorrijden zonder al teveel te moeten stoppen, wat niet altijd vanzelfsprekend is. Wanneer ik 's morgens vroeg naar het werk rij ligt men verbruik snel een liter lager dan wanneer ik diezelfde dag terug naar huis rij.

                                    Comment


                                    • Bij mij eigenlijk niet, want dan is er minder verkeer en kan je dus beter doorsjezen :-D

                                      Als ge te pinnig zijt om op een liter te kijken en u te amuseren, ga dan met de kruiwagen naar den aldi hee :-S

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                                        Bij mij eigenlijk niet, want dan is er minder verkeer en kan je dus beter doorsjezen :-D

                                        Als ge te pinnig zijt om op een liter te kijken en u te amuseren, ga dan met de kruiwagen naar den aldi hee :-S
                                        Idd ma dan nog blijft het verbruik lager, wsl omdat ik dan amper stop en zo min mogelijk de remmen gebruik. Constant kunnen doorrijden of moeten stoppen voor de minste onozelheid scheelt veel!

                                        Comment


                                        • het is een iets andere rijstijl, maar eens ge da gewend zijt, valt het best mee. relax cruizen ipv u telkens op te jagen tussen de rode lichten.
                                          ge vertrekt automatisch 15min vroeger naar het werk en ge rijd heel de baan relax omdat ge tijd genoeg hebt.
                                          anders vertrekt ge nipt op tijd, overal doorrijden en als er dan eens ene traag rijd, of een onverwachte file opduikt, dan eet ge bijna uw stuur op.

                                          ik vlamde vroeger ook altijd door, en na een paar jaar field engineer te zijn, begon ik vanzelf trager te rijden. ik was toch betaald, dus waarom 130 vlammen en boetes riskeren.
                                          als ik naar mijn klant reed 200km verder, dan kwam ik daar 15-20min later toe. mijn baas moest me dan wat meer loon betalen, maar de auto had wel 4liter minder verbruikt (4L/100km vs 6L/100km).
                                          automatisch begint ge vrachtwagens tussen te laten op opritten ipv rap te wisselen van rijvak en volgas door te rijden. ge bolt uit naar de lichten omdat ge weet dat ze op rood gaan springen. na een tijdje kent ge de lichten zo goed dat ge er aan 30km/h doorrijd als het weer groen springt.

                                          vele autos die me in leuven op de E40 passeerden, dan gingen mij tussen ternat en grootbijgaarden nog eens aan 130 voorbij. alles wat ze wonnen op de lege stukken, waren ze kwijtgeraakt op de ring in de file. want eens ge zo zuinig rijd, wilt ge continue blijven bollen en ge leert files kennen. wanneer rechts houden, vanaf welk punt het linkervak pakken en dan naar links gaan...

                                          andere rijstijl dat wel, veel trager... echt niet, veel zuiniger... ja
                                          Last edited by andydv; 24/09/2016, 08:41.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X