Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
    Uw stilstaande motor met SS zal energie verbruiken (airco, radio, lichten,...) die dan moet geleverd worden door de accu (accu wordt op dat moment ontladen), een uitbollende motor verbruikt ook geen brandstof en zal indien het een moderne motor is zelfs nog proberen om de kinetische energie om te zetten naar elektriciteit (alternator) die dan de batterij zal opladen... dus zal je inderdaad minder energie verbruiken door te laten uitbollen dan door stil te staan voor de rode lichten
    Sorry, maar zen motor die 'geen' brandstof krijgt, valt stil. Een uitbollende motor is een motor die nog steeds een verbranding heeft en effectief brandstof verbruikt. Al is dat maar zeer weinig. Maar we spreken hier niet van 'niets' verbruik.

    Maar nogmaals: swat. Ik ga er geen discussie over voeren. Want hier zijn mensen tegen mekaar bezig waar precies al een voorgeschiedenis aan vast hangt en daar ga ik me ni tussen steken

    Dussssssss: terug on-topic oude zeurpieten

    Mijne BC staat al terug op 6.0l. Vrees ervoor da ik aan de 5.5 ga geraken. Diene wa huer 5.5 haalde na 2000km wil ik zijne rijstijl dan wel eens kennen. Ik geb nu 1000km aan bompastyle en 90% autostrade. Welke rijstijl komt er na bompastyle?

    Comment


    • voor zover ik weet is gas los en niet ontkoppelen = nul verbruik en blijft de motor draaien op basis van de voorwaartse beweging die nog aan de gang is.
      Vandaar dat je moet ontkoppelen of uit versnelling gaan op het moment dat de voorwaartse beweging uitdooft. Dan ga je wel opnieuw verbruiken.

      Dezelfde logica verklaart waarom je motor hoger in toeren gaat bij terugschakelen en koppeling loslaten en een hoge snelheid: de snelle voorwaartse beweging laat je motor hoger in toeren gaan, terwijl je zelf geen gas geeft.
      Last edited by ; 25/09/2016, 17:11.

      Comment


      • Juist, gas los en niet ontkoppelen verbruikt niks... Kan je zelfs op je boordcomputer zien. Bij ontkoppelde motor heb je verbruik, gekoppelde niet.

        Comment


        • Bij oudere carburateurs of lpg ers zorgt het vacuum dat er brandstif wordt aangezogen...Maar die bolleb haast niet meer rond :-)

          Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y330-U01 met Tapatalk

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
            Sorry, maar zen motor die 'geen' brandstof krijgt, valt stil. Een uitbollende motor is een motor die nog steeds een verbranding heeft en effectief brandstof verbruikt. Al is dat maar zeer weinig. Maar we spreken hier niet van 'niets' verbruik.

            Maar nogmaals: swat. Ik ga er geen discussie over voeren. Want hier zijn mensen tegen mekaar bezig waar precies al een voorgeschiedenis aan vast hangt en daar ga ik me ni tussen steken

            Dussssssss: terug on-topic oude zeurpieten

            Mijne BC staat al terug op 6.0l. Vrees ervoor da ik aan de 5.5 ga geraken. Diene wa huer 5.5 haalde na 2000km wil ik zijne rijstijl dan wel eens kennen. Ik geb nu 1000km aan bompastyle en 90% autostrade. Welke rijstijl komt er na bompastyle?
            Ge zijt mis. Bij uitbollen, boven een bepaals toerental (afhankelijk van de motor in kwestie) wordt de inspuiting volledig onderbroken, en komt de aandrijving van de wielen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Juist, gas los en niet ontkoppelen verbruikt niks... Kan je zelfs op je boordcomputer zien. Bij ontkoppelde motor heb je verbruik, gekoppelde niet.
              correct
              2021 Taycan 4S
              2021 Lexus UX250h

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                Flap, dat heeft hier niemand gezegd hoor. Enkel jij spreekt hier over idioten als je links staat. We zouden jou doorgang moeten geven links ?
                als ge toch wilt stilstaan, doe het dan op een plaats waar ge niemand ambeteert. Dan kan het verkeer dat nog in beweging is direct doorrijden bij het groene licht via de linkse rijstrook. Gij kunt gassen bij het vertrekken in eerste, de nog rijdende auto's kunnen rustig op hun gemak doorrijden.
                Hoeveel keer ik al niet dezelfde auto's ben tegengekomen aan de lichten die me net daarvoor nog in volle vaart voorbij gegaan zijn... als ik er elke keer een eurocent voor zou krijgen, ik was nu miljonair geweest.
                En ja, ik heb vroeger ook anders gereden. Tot ge de eindrekening maakt: minder frustratie door wat kalmer te rijden. En ik zeg wel degelijk 'wat'. Ge kunt gerust blijven doorblazen aan snelheden die niet te verantwoorden zijn en toch een pak minder frustratie hebben door wat proactiever te rijden. Goed voor uwen tikker en goed voor het geld dat ge uitspaart.
                Als ge beter kijkt en aan de punten waar nodig met aangepaste snelheid te rijden (aan kruispunten, verkeerslichten en rotondes) kunt ge veel meer wel dan niet gewoon doorrijden.
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                  Sorry, maar zen motor die 'geen' brandstof krijgt, valt stil. Een uitbollende motor is een motor die nog steeds een verbranding heeft en effectief brandstof verbruikt. Al is dat maar zeer weinig. Maar we spreken hier niet van 'niets' verbruik.

                  Maar nogmaals: swat. Ik ga er geen discussie over voeren. Want hier zijn mensen tegen mekaar bezig waar precies al een voorgeschiedenis aan vast hangt en daar ga ik me ni tussen steken

                  Dussssssss: terug on-topic oude zeurpieten

                  Mijne BC staat al terug op 6.0l. Vrees ervoor da ik aan de 5.5 ga geraken. Diene wa huer 5.5 haalde na 2000km wil ik zijne rijstijl dan wel eens kennen. Ik geb nu 1000km aan bompastyle en 90% autostrade. Welke rijstijl komt er na bompastyle?
                  een motor is eigenlijk een ordinaire luchtpomp. Als er geen gas wordt gegeven en de wielen houden de motor draaiende, wordt er gewoon lucht rondgepompt.
                  En zoals bobo het juist zegt: enkel carburators blijven brandstof aantrekken omdat die werken via onderdruk in de venturi buis. Dus zolang daar lucht doorgaat, verbruikt die brandstof (ook al is het dan niet veel meer).
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                    Als er sukkelaars voor mij zitten wil ik daar vanaf en laat ik bij een gat die 180 dieselpaarden los. En geloof me, dan stoot ik 5 x zoveel rotzooi uit dan diene sukkelaar voor me. Dus ja, frustratie is mijn probleem, maar door uw gesukkel doet ge niets aan het milieu. Integendeel, ge laat de rest een pak meer uitstoten
                    Ge voelt u precies wel de man in uw frans blik

                    Comment


                    • Opt werk probeer ik ook gewoon zo zuinig mogelijk te te rijden. Puur om te kijken wat ik er uit kan persen. Dat wil zeggen me aan de snelheidslimiet houden en anticiperen. Dat draagt veel meer bij aan uw verbruik dan uw manier, snelheid van optrekken. Zolang je niet plankgas optrekt blijft het verbruik beperkt. Het is zelfs zuiniger om vrij vlot op te trekken naar de cruise snelheid.

                      Comment


                      • Ik leef blijkbaar nog int verleden, want blijkbaar is da bij moderne motoren niet meer. Dacht dat da er nog steeds verbruik was zodat de cyl niet geheel droog komt te staan.

                        Maar ook hier een verschil tussen 'uitbollen' naar een rood licht if effectief regen 30 of trager 'er naartoe rijden'. Want uibollen is geen probleem, maar da 2de heb ik wel een probleem mee.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                          Ge voelt u precies wel de man in uw frans blik
                          Euhm, net niet. Is zo ne DS5 nog wel frans? Want wordt in china geproduceerd

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                            Opt werk probeer ik ook gewoon zo zuinig mogelijk te te rijden. Puur om te kijken wat ik er uit kan persen. Dat wil zeggen me aan de snelheidslimiet houden en anticiperen. Dat draagt veel meer bij aan uw verbruik dan uw manier, snelheid van optrekken. Zolang je niet plankgas optrekt blijft het verbruik beperkt. Het is zelfs zuiniger om vrij vlot op te trekken naar de cruise snelheid.
                            ik heb een 800km traag opgetrokken, dus echt bompastyle en zat aan 5.8. Gisteren was ik wa laat en moest op tijd in Aalst zijn vanuit Hasselt. Niet te hard gereden, maar wel telkens snel opgetrokken, telkens er ne traagrijdende ecodriver aan de kant ging zodat ik terug aan 120/130 kon rijden. En staat nu op 6.0L.

                            Dus bij mijne chinese fransman (of franse vhinees) blijkt da andersom te zijn

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                              Euhm, net niet. Is zo ne DS5 nog wel frans? Want wordt in china geproduceerd
                              niet helemaal, de produktie voor de lokale aziatische markt gebeurt in Shenzhen, de euopese bv. nog altijd in Sochaux.
                              Staat waarschijnlijk ook wel zo vermeld op je chassis.

                              Comment


                              • Vreemd dat volgende Tips, als je zuinig wil rijden, nog niet ter sprake zijn gekomen.
                                1. Rij niet met een SUV
                                2. Of Mono volume (idem bestelwagen busjes)
                                3. Koop niet telkens een auto van dezelfde klasse, want uw auto zal anders steeds groter /zwaarder worden (Ascona, Vectra, Insignia, enz)

                                Vooral op autosnelwegen zal het verbruik, bij een SUV, Monovolume aanzienlijk oplopen.

                                Uit ervaring weet ik dat het verbruik verschil bij 120 km/u tussen een Opel Vectra GTS (6.3 l/100 km) en een Opel Zafira (8.5 l/100km) beide met een 1.8 140 pk, benzinemotor, dus 35% meer bedraagt…
                                Ook bij stads ritten verbruikt een Zafira, o.a. door het hogere gewicht aanzienlijk meer.

                                Vroeger bestonden er officiële verbruikscijfers, bij 90 en 120 km/u, deze waren veel minder gunstig als de huidige (waar 80% van de tijd tussen 40 km/u en 80 km/u gereden wordt) (vooral SUV en mono volumes komen hier veel gunstiger uit + diesels)

                                Ook met een breakversie en 4deurs (Vectra B) was er bij 120 km/u een effectief verbruik verschil met dezelfde motor van 0.8 l/100 (officieel slechts 0.1 l/100 km) (bij 150 km/u zelfs 1.5 l/100 km)

                                Comment


                                • Vroeger met handbak trok ik soms in 2e flink door tot 80 per uur en dan ineens naar 6e schakelen en dan die snelheid aan te houden. Was zuiniger dan al de versnellingen doorlopen.

                                  Comment


                                  • zo reed ik vroeger ook veel met de ascona. 1e tot 25km/h en dan naar 5e. laagste vderbruik met die 1.6 benzine was 5,5liter/100km. zuiver binnenbanen, niks autosnelweg.

                                    Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten
                                    Ik leef blijkbaar nog int verleden, want blijkbaar is da bij moderne motoren niet meer. Dacht dat da er nog steeds verbruik was zodat de cyl niet geheel droog komt te staan.

                                    Maar ook hier een verschil tussen 'uitbollen' naar een rood licht if effectief regen 30 of trager 'er naartoe rijden'. Want uibollen is geen probleem, maar da 2de heb ik wel een probleem mee.
                                    ik heb het dus idd op het uitbollen. remmen naar 30 en dan aan 30 naar het licht rijden is idd gewoon onzin. da gaat ge dan nog eens in 1e of 2e moeten doen met hoog verbruik erbij.

                                    ne carbu gaat zijn gasklep volledig dichttrekken en daar zal bitter weinig brandstof heen vloeien, nog altijd een klein beetje, maar minder dan nodig om stationair te draaien.
                                    een oude mechanische diesel boven 2000rpm zal zowieso niks meer inspuiten, onder de 2000rpm hangt van de pomp af. nieuwe diesels of benzine motoren spuiten niks meer in. ge merkt dat wanneer ge ontkoppeld. ge gaat minder lang uitbollen met de motor nog gekoppeld omdat die afremt omdat er geen brandstof in komt.
                                    mijn capris doen dat niet, die krijgen wel nog brandstof, maar door het hoge vacuum met verkeerde ontsteking. knallen en vuurwerk in de uitlaat als resultaat.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                                      Vroeger met handbak trok ik soms in 2e flink door tot 80 per uur en dan ineens naar 6e schakelen en dan die snelheid aan te houden. Was zuiniger dan al de versnellingen doorlopen.
                                      Ik weet dat niet hoor Sunkin, waarom loopt een automaat dan door alle versnellingen en waarom hebben ze er dan zoveel?

                                      Comment


                                      • ik doe het nochtans ook vaak zo op die manier: doortrekken in tweede en dan recht naar 6.
                                        Bij elke versnelling met een manuele zakt ge iets terug en moet ge dus telkenmale terug wat snelheid oppakken en dat kost brandstof. Automaat schakelt supersnel tegenwoordig, dus het terugvallen bij schakelen zal minimaal tot onbestaande zijn.
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door quovadis Bekijk Berichten
                                          Vreemd dat volgende Tips, als je zuinig wil rijden, nog niet ter sprake zijn gekomen.
                                          1. Rij niet met een SUV
                                          2. Of Mono volume (idem bestelwagen busjes)
                                          3. Koop niet telkens een auto van dezelfde klasse, want uw auto zal anders steeds groter /zwaarder worden (Ascona, Vectra, Insignia, enz)

                                          Vooral op autosnelwegen zal het verbruik, bij een SUV, Monovolume aanzienlijk oplopen.
                                          1. Mijn vrouw haar SUV zit op 5,5 liter en ze doet zo goed als altijd korte afstanden met veel verkeer.
                                          Op reis heb ik daar nog minder mee verbruikt.
                                          3. Dat slaat nu toch op niks.
                                          Zo moeten we telkens verkleinen tot we met een Ligier rijden?
                                          den borre


                                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                          Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X