Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips om zuinig te rijden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Als je in versnelling moet laten uitbollen om (quasi) niets te verbruiken, waarom gaat m'n bmw in eco pro dan coasten als ik het gas los? Hij zet de automaat dan tijdelijk in een soort neutraal tot wanneer je of het gas of de rem aanraakt.

    Comment


    • omdat je gaat afwegen, in vrij bolt de auto een stukje verder dan in vitesse, en zeg maar 100 meter verder bollen aan 0.5 liter per uur kan zuiniger zijn dan 0 verbruik en 100 meter sneller terug op de gas te moeten

      ik snap ook niet dat ze het nog niet combineren met start/stop evezogoe...bollen is coasten met motor uit

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Intexor Bekijk Berichten
        Als je in versnelling moet laten uitbollen om (quasi) niets te verbruiken, waarom gaat m'n bmw in eco pro dan coasten als ik het gas los? Hij zet de automaat dan tijdelijk in een soort neutraal tot wanneer je of het gas of de rem aanraakt.
        Die vraag zal je moeten stellen aan de BMW ingenieur die de sturing voor uw wagen geschreven heeft... ik weet het niet.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

        Comment


        • die coasting is vooral handig op de autosnelweg. Als je daar even van het gas moet, verliest de auto geen snelheid (kan ook een nadeel zijn natuurlijk), en kan je quasi zonder snelheidsverlies terug oppikken als het nodig is. Dat draagt dan op zich ook bij tot een minder verbruik. Maar je verliest wel de kracht van een remmende motor en die is toch vaak (in mijn geval dan toch) een sterk instrument om te gebruiken in het dagdagelijks verkeer.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • coasten kan ook deels gewoon comfortverhogend zijn voor de liefhebber, al zou het minder hoeven moest de zf-8 ook rond stationair draaien en niet minimum 1400-1500 ?

            ik had een s-klasse op lpg die gas bleef aanzuigen eens je van de gaspedaal afging, reed merkbaar fijner zo zonder motorrem tov op benzine en cut-off injectie
            Last edited by bobo; 25/09/2016, 21:42.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
              die coasting is vooral handig op de autosnelweg. Als je daar even van het gas moet, verliest de auto geen snelheid (kan ook een nadeel zijn natuurlijk), en kan je quasi zonder snelheidsverlies terug oppikken als het nodig is. Dat draagt dan op zich ook bij tot een minder verbruik. Maar je verliest wel de kracht van een remmende motor en die is toch vaak (in mijn geval dan toch) een sterk instrument om te gebruiken in het dagdagelijks verkeer.
              Vind ik er ook helemaal van.

              Comment


              • Dat doet hier raar...
                Last edited by Jakkel; 25/09/2016, 22:18.

                Comment


                • AF server is aan 't coasten ..

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    als ge toch wilt stilstaan, doe het dan op een plaats waar ge niemand ambeteert. Dan kan het verkeer dat nog in beweging is direct doorrijden bij het groene licht via de linkse rijstrook. Gij kunt gassen bij het vertrekken in eerste, de nog rijdende auto's kunnen rustig op hun gemak doorrijden.
                    Dus stel, ik rij op een expressweg van 90 km/u en ik rij 90. Voor mij doemt een bompa op die tegen 70 rijdt, en 700 meter verder zie ik verkeerslichten op groen staan. Ik besluit hem over te gaan, en we zijn 400 meter verder als ik op dezelfde hoogte ben van bompa. Dan slaat het plots oranje. Wil jij dan dat ik na het stoppen voor het rood mij in achteruit zet en achter bompa rechts parkeer omdat jij ook komt afgetuft, die ik een minuut daarvoor voorbijgegaan ben, zodat jij dan links door kan ? En jij gaat dan gewoon door het rood rijden ?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                      Dus stel, ik rij op een expressweg van 90 km/u en ik rij 90. Voor mij doemt een bompa op die tegen 70 rijdt, en 700 meter verder zie ik verkeerslichten op groen staan. Ik besluit hem over te gaan, en we zijn 400 meter verder als ik op dezelfde hoogte ben van bompa. Dan slaat het plots oranje. Wil jij dan dat ik na het stoppen voor het rood mij in achteruit zet en achter bompa rechts parkeer omdat jij ook komt afgetuft, die ik een minuut daarvoor voorbijgegaan ben, zodat jij dan links door kan ? En jij gaat dan gewoon door het rood rijden ?
                      Ik begrijp jullie allebei eigenlijk, als ik kom afgereden en er staat rechts al iemand dan is het altijd gemakkelijk als het dan groen wordt meteen links te kunnen verder rijden, vlotjes!

                      Langs de andere kant, als ik kom afgereden en het blijft rood en er staat rechts een vrachtwagen of camionette of algemeen iets dat traag optrekt, dan zal ik mij soms ook links zetten, om dan als het groen wordt sneller te kunnen accelereren.
                      Als er dan echt veel verkeer is en er staan er links ook al, blijf ik soms rechts en als het groen wordt en wanneer alles auto's dan links weg zijn, dan pas ook mij links ga begeven om het traag optrekkende verkeer voorbij te steken.
                      Als je een stoplicht sprintje wil doen kan je natuurlijk ni anders dan links te gaan staan, als er rechts al ene staat die ge is op zijnen donder wil geven.

                      Voor ik links ga staan kijk ik ook altijd eerst is achterom om te zien wat er eigenlijk allemaal afkomt.
                      Last edited by ; 26/09/2016, 07:46.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                        3. Dat slaat nu toch op niks.
                        Zo moeten we telkens verkleinen tot we met een Ligier rijden?
                        Dat slaat pas nergens op, want auto's worden steeds groter.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                          Dus stel, ik rij op een expressweg van 90 km/u en ik rij 90. Voor mij doemt een bompa op die tegen 70 rijdt, en 700 meter verder zie ik verkeerslichten op groen staan. Ik besluit hem over te gaan, en we zijn 400 meter verder als ik op dezelfde hoogte ben van bompa. Dan slaat het plots oranje. Wil jij dan dat ik na het stoppen voor het rood mij in achteruit zet en achter bompa rechts parkeer omdat jij ook komt afgetuft, die ik een minuut daarvoor voorbijgegaan ben, zodat jij dan links door kan ? En jij gaat dan gewoon door het rood rijden ?
                          Bompas doemen niet op tegen 70 km/H op een expresweg... Die zie je van ver...
                          Als je met 20 km/H verschil niet voorbij geraakt, ben je te ver op voorhand op vak 2 gegaan...
                          je hebt dit alleen voor op een expresweg met Roodlichtcameras... Vroeger was je voorbij, maar nu pakken ze je ook op snelheid... En vandaar komt de frustratie... Dat je achter een tragere wagen moet gaan staan als je aan het licht komt...

                          En stel dat de wagen achter je op het 2de vak komt aangereden... Over hoeveel tijdverlies spreken we dan... 0tot70, 5 seconden Als je daar van wakker ligt... Hooguit 10 seconden verlies...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                            Dat slaat pas nergens op, want auto's worden steeds groter.
                            Ja, en dan?
                            Kijk eens op mijn spritmonitor.
                            De veel grotere SUV die veel meer wind neemt is 0,6l zuiniger dan onze Mini.
                            Ze hebben evenveel pk maar de mini weegt een paar 100 kg minder.
                            De rest evolueert ook hé.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • Nie voor 't één of 't ander, maar als er rechts voertuigen staan, ga ik links staan...

                              Comment


                              • komt er vaak op neer dat men niet wilt dat voertuigen die men net daarvoor heeft voorbijgestoken u terug voorbij gaan. Precies of men is één of andere wedstrijd aan het rijden en de achterligger mag vooral niet meer voorbij komen.

                                als ge ergens 1 minuut vroeger wil aankomen dan iemand die op een normale manier rijdt, moet ge al serieus stoten uithalen. 20 jaar geleden kon ge dat verschil makkelijk maken. In de verkeersdrukte van tegenwoordig lukt dat helemaal niet meer.

                                Dus stel, ik rij op een expressweg van 90 km/u en ik rij 90. Voor mij doemt een bompa op die tegen 70 rijdt, en 700 meter verder zie ik verkeerslichten op groen staan. Ik besluit hem over te gaan, en we zijn 400 meter verder als ik op dezelfde hoogte ben van bompa. Dan slaat het plots oranje. Wil jij dan dat ik na het stoppen voor het rood mij in achteruit zet en achter bompa rechts parkeer omdat jij ook komt afgetuft, die ik een minuut daarvoor voorbijgegaan ben, zodat jij dan links door kan ? En jij gaat dan gewoon door het rood rijden ?
                                ge stelt het heel zwart wit voor. ge moet het anders bezien: ge komt aan een verkeerslicht dat al op rood staat. Hou dan de linkse rijstrook vrij voor zij die na u komen en nog aan het rijden zijn. Die kunnen dan gewoon doorrijden en ge houdt het verkeer aan het licht een pak vlotter. Zoals gij het nu voorstelt is het een andere situatie: ge rijdt naast elkaar en ge moet beide stoppen. Tja, dan moet ge geen stoten gaan uithalen om terug van rijstrook te gaan wisselen. Laat het dan zo.
                                En als de verkeersdrukte te groot is, gebruik dan zeker en vast ook die linkse rijstrook. Anders gaat er te lange file komen op de rechtse rijstrook.
                                Maar opnieuw: als ge wat met inzicht rijdt, moet ge vaak niet stoppen aan het licht. En ge bewijst er onrechtstreeks de mensen achter u ook een dienst mee. Al die auto's achter u komen dan relatief vlot terug op gang eens het licht op groen staat wat opnieuw de verkeersstroom ten goede komt. Vertrekken vanuit stilstand is altijd verliezen: tijd en brandstof.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  ge komt aan een verkeerslicht dat al op rood staat. Hou dan de linkse rijstrook vrij voor zij die na u komen en nog aan het rijden zijn. Die kunnen dan gewoon doorrijden
                                  Eh, 't is rood hee, dan mag je niet doorrijden.
                                  Ik hou de rechtse vrij voor zij die graag 70 rijden. Ik neem wel de linkse. Dat is de afspraak toch, op de linkse strook wordt rapper gereden dan de rechtse.


                                  En er wordt hier zo dikwijls gezegd dat we niet sneller op onze bestemming zijn, of dat we maar 10 seconden gewonnen hebben.
                                  Ik heb toch al gezegd dat het mij daar niet over gaat, om ter eerst ergens zijn. Ik rij liever 2 minuten tegen 90, 95 en sta een halve minuut voor het rood dan 2.5 minuut tegen 70 en juist op tijd groen hebben. Het is voor mij geen race hoor.


                                  Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                  Maar opnieuw: als ge wat met inzicht rijdt, moet ge vaak niet stoppen aan het licht. En ge bewijst er onrechtstreeks de mensen achter u ook een dienst mee. Al die auto's achter u komen dan relatief vlot terug op gang eens het licht op groen staat wat opnieuw de verkeersstroom ten goede komt. Vertrekken vanuit stilstand is altijd verliezen: tijd en brandstof.
                                  Wel, dat die verkeersingenieurs dan wat meer hun best doen en de lichten op elkaar afstemmen. Op de meeste plaatsen waar lichten kort achter elkaar staan slaat het net weer oranje eens je allemaal in blok komt aangereden na stil gestaan te hebben 1 kilometer eerder.

                                  Comment


                                  • gij spreekt altijd over rood. Neen, tegen dat de andere auto's daar zijn is het net groen. Zo lang staan lichten niet op rood, zeker niet op een expresweg.
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                                      Nie voor 't één of 't ander, maar als er rechts voertuigen staan, ga ik links staan...
                                      Hangt er een beetje vanaf..als er links een camionet staat, en rechts is vrij...dan sta ik rechts.

                                      Comment


                                      • Ja... Ook waar lol

                                        Comment


                                        • Precies het ergernis topic aan het worden.
                                          Begrijpend lezen doen we precies niet meer.
                                          Stel voor om er tekeningen bij te maken en een uitleg van 2 pagina's.

                                          Smiley
                                          den borre


                                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                          Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X