Mededeling

Collapse
No announcement yet.

een nieuwe auto inrijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• een nieuwe auto inrijden

Ik mag volgende vrijdag een nieuwe wagen afhalen, en wil deze dan ook met de grootste zorg inrijden.

Wat zijn de tips hierbij ? Waar op te letten, wat te doen en wat niet te doen ?
    Hoeveel km's dient dit te gebeuren ?

Nieuwe wagens dienen niet meer ingereden te worden....

Maar een gulden regel zou kunnen zijn de eerste 1000 km hou je je aan de snelheidsbeperkingen, in de hoogst mogelijke versnelling daarna (als de wagen goed warm gerden is) stillaan het toerental wat hoger laten oplopen...
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

mij werd altijd gezegd, onder de 2500 toeren blijven de eerste 1500 km. na pakweg 500km mag je wel al eens efkes doortrekken naar hogere toeren, maar alleen als de motor echt goed warm is, maar zeker niet te veel doen;

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purepleasureseeker Bekijk Berichten
        Ik mag volgende vrijdag een nieuwe wagen afhalen, en wil deze dan ook met de grootste zorg inrijden.

Wat zijn de tips hierbij ? Waar op te letten, wat te doen en wat niet te doen ?
        Hoeveel km's dient dit te gebeuren ?
        Gewoon warmrijden en dan volle gas!!

Comment

Is het een diesel of een benzine? Speelt toch ook een belangrijke rol.

Zelf heb ik mij mooi gehouden aan de voorschriften. De eerste 2000 km geen volgas en vanaf dan opbouwen.
          Ik weet het, het is nogal een voorzichtige aanpak, maar ik probeer altijd zo goed mogelijk zorg te dragen voor mijn materiaal.
          120d Hatch Edition Sport

Comment

Wat ook slecht is dat is met koude motor stationair te laten opwarmen, het is altijd beter de motor te belasten tijdens inrijden , belasten betekent niet 6000 toeren. Blijf best onder de 4000 toeren en probeer ook veel te schakelen. De versnellingsbak mag ook netjes inslijten.

Comment

Bijkomende tip ?
              Vermijd korte ritjes. Neem secundaire wegen, op en af naar het zuiden is dus niet ideaal.
              Verder proficiat met uw nieuwe aanwinst en geniet er van.

Comment

diesel of benzine ?

Zeker die 1e 1000 km rustig rijden , is goed voor later .(heb ik ook gedaan)
                Het beste is zelfs dat je 500 km in 1 keer rijd (afwisselend van snelheid,vitesse,weg,...varieren dus en liefst dan nog heel zoet optrekken en bergop(brugop) je snelheid wat minderen. De motor maw zo weinig mogelijk laten "werken-trekken" , dat zal ie nog genoeg moeten doen.
                Bij diesel : niet boven 3000 toeren voor je 1e 1000 km.

Ze zeggen dat het in principe niet meer nodig is met de moderne motoren , maar nieuw of niet , de mijne is ook ingereden.

Ik lees al enkele goede tips hierboven .

Gebruik ook eens de zoekfunctie : inrijden

Er gaan nog evenveel reacties komen van anderen die zullen zeggen dat het NIET nodig is .
                Laat deze ff links liggen en concentreer je op diegene die het WEL deden .

Comment

Een oliewissel (incl. oliefilter) na zo'n 3000km zou de motor ook wel deugd doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                    Nieuwe wagens dienen niet meer ingereden te worden....

Maar een gulden regel zou kunnen zijn de eerste 1000 km hou je je aan de snelheidsbeperkingen, in de hoogst mogelijke versnelling daarna (als de wagen goed warm gerden is) stillaan het toerental wat hoger laten oplopen...
                    Die vind ik wel goed : "mijn wagen is ingereden meneer de agent , en ik heb nu meer dan 1000 km gereden , dus mag ik toch wel ff alle verkeersregels aan m'n laars lappen ? "

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                      Die vind ik wel goed : "mijn wagen is ingereden meneer de agent , en ik heb nu meer dan 1000 km gereden , dus mag ik toch wel ff alle verkeersregels aan m'n laars lappen ? "

Dat heb ik niet geschreven hé, ....

maar dat krijg je als je maar één stukje van een tekst wilt zien

Er stond toch duidelijk bij in de hoogst mogelijke versnelling.... en pas nadien toerental laten oplopen.

Het gaat hierbij niet enkel om het inrijden van de motor, ook nieuwe banden moeten ingereden worden, of nieuwe rem-blokken-schijven,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lesage Bekijk Berichten
                        Wat ook slecht is dat is met koude motor stationair te laten opwarmen, het is altijd beter de motor te belasten tijdens inrijden , belasten betekent niet 6000 toeren. Blijf best onder de 4000 toeren en probeer ook veel te schakelen. De versnellingsbak mag ook netjes inslijten.
                        Waarom is even stationair laten opwarmen slecht?

Sent from my HTC Radar.
                        120d Hatch Edition Sport

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten

Sent from my HTC Radar.
                          Omdat de smering dan niet optimaal verloopt zeker met koude (dikke) olie.

Comment

idd dan komt de olie niet overal en zeker niet helemaal bovenaan.
                            ik weet dat het vaak gedaan wordt hoor,auto starten en dan heb je lekker warme motor waneer je vertrekt (lees warm interieur)

maar best is iig gewoon rustig auto warm rijden.
                            wat ik zelf wel doe is bij extreem koud weer -10 en dergelijke.
                            laat ik hem wel een 2 tal minuten draaien voor ik in de sneeuw ga manouvreren.
                            want dat is ook belastend voor je motor zeker met een koude motor.
                            maar gewoon lekker motor warm rijden

Comment

inrijden :

Controleer ook na een langere rit (de eerste 3000 km) regelmatig je oliepeil . ( dat zeggen ze nog altijd bij elke nieuwe wagen dacht ik )

Wacht wel een kwartiertje voor je dit doet , anders geeft de peilstok een verkeerd beeld ivm de olie die nog "naar beneden loopt" .
                              Zorg ook dat je recht staat , anders geeft het ook een verkeerde meting aan .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beta Bekijk Berichten

Sent from my HTC Radar.
                                Dat is gewoon omdat je motor bij die lage belasting heel langzaam opwarmt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                                  (...)
                                  Ze zeggen dat het in principe niet meer nodig is met de moderne motoren , maar nieuw of niet , de mijne is ook ingereden.
                                  (...)
                                  Volgens mij rijden moderne motoren zichzelf in. Het motormanagementprogramma dat elke motor tegenwoordig aanstuurt zorgt ervoor dat de motor pas na zekere tijd zijn volle vermogen en zijn volle turbodruk opbouwt. En dat voel je ook.

Met mijn vorige wagen, een Renault Grand Scenic 1.5 dci voelde je duidelijk dat die geleidelijk steeds beter begon te rijden tot ie na zo een 2000-3000km pas gaf wat er in zat.

Mijn huidige wagen, een Mercedes C 180CDI die nu een kleine 3000km heeft rijdt nu ook merkbaar beter dan in het begin.

Vroeger werden auto's afgeleverd met speciale inrijolie, maar dat lijkt verleden tijd.

De Mercedes moet pas de eerste keer binnen na 20.000km.
                                  De vorige, de Grand Scenic1.5 (2006), moest ik wel een eerste keer na 1500km binnen brengen, maar de Scenic 1.9dci (2003) die ik daarvoor had moest ik pas de eerste keer na 30.000km binnen brengen.

Verder doe ik tijdens "inrijden" niets anders dan wat ik de rest van de gebruikstijd van de auto's doe:
                                  nooit forceren, de motor gebruiken in het toeren- en vermogensgebied dat die voelbaar het liefste heeft. En dat ligt voor diesels ergens tussen 1500 en 3500 rpm.

Comment

Mijn wagen (benzine) eerste 1000km niet boven de 3500 rpm geweest,
                                    nadien elke 500km eerst de motor 500 rpm hoger laten draaien...vanaf 2000km 1000 rpm.

Eén gouden regel ==> Motor goed warm rijden, bij voorkeur baseren op motorolie temp.

Tot 1000km ==> max 35000 rpm
                                    vanaf 1000km ==> max 4000 rpm
                                    vanaf 1500km ==> max 4500 rpm
                                    vanaf 2000km ==> max 5000 rpm
                                    vanaf 2500km ==> max 6000 rpm
                                    enz
                                    ////1 - 2 - 4 - 5 - 3

Comment

correct oliepijl meet je bij een wagen op een effen ondergrond en horizontale wagen.
                                      die helemaal afgekoelt is ca 6 uur

Comment

Ik probeer gewoon wat te variëren qua toerental (dus niet constant autosnelweg @ 2000 rpm bvb) en de eerste 1000km laat ik de motor niet boven de 3000 rpm gaan (diesel).

Hedendaagse motoren zijn al zodanig geproduceerd dat inrijden amper of zelfs niet nodig is (veel betere toleranties dan vroeger), maar het kan nooit kwaad .

Comment

Working...
                                        X