Mededeling

Collapse
No announcement yet.

een nieuwe auto inrijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Vroeger werden de motoren in elkaar gestoken met stukken waar nog "braam" aanzat, daarom ook dat er speciale rodageolie op gedaan werd in het begin, deze werd er na de 1e 1.000 km afgedaan, tegen dan lag het ijzervijlsel beneden in het carter.... tegenwoordig zijn de fabricage methoden en mogelijkheden zo gevorderd dat alle stukken schier perfect zijn en dat de motoren van in 't begin normaal kunnen draaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
      Vroeger werden de motoren in elkaar gestoken met stukken waar nog "braam" aanzat, daarom ook dat er speciale rodageolie op gedaan werd in het begin, deze werd er na de 1e 1.000 km afgedaan, tegen dan lag het ijzervijlsel beneden in het carter.... tegenwoordig zijn de fabricage methoden en mogelijkheden zo gevorderd dat alle stukken schier perfect zijn en dat de motoren van in 't begin normaal kunnen draaien.
      Dat de olie (en het oliefilter) na 1000km moest gewisseld worden was inderdaad zeker om het "vijlzel" te verwijderen, maar ik dacht dat die "rodageolie" ook een speciale olie was om de motor beter te beschermen als die langere tijd stilstond (tussen fabricage en uiteindelijke levering aan de klant) maar dat kan ook één van die fabels zijn die men ons destijds diets probeerde te maken. Ook was het zo dat men destijds tijdens het eerste onderhoud nog eens alles moest naspannen (motor enzo) toen was het eerste onderhoud nog een echt onderhoud (en werd dit meestal gratis aangeboden aan de klant), later werd alleen nog de olie en het oliefilter vervangen, nu; "eerste onderhoud mijnheer na 30.000 km"
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
        Dat de olie (en het oliefilter) na 1000km moest gewisseld worden was inderdaad zeker om het "vijlzel" te verwijderen, maar ik dacht dat die "rodageolie" ook een speciale olie was om de motor beter te beschermen als die langere tijd stilstond (tussen fabricage en uiteindelijke levering aan de klant) maar dat kan ook één van die fabels zijn die men ons destijds diets probeerde te maken. Ook was het zo dat men destijds tijdens het eerste onderhoud nog eens alles moest naspannen (motor enzo) toen was het eerste onderhoud nog een echt onderhoud (en werd dit meestal gratis aangeboden aan de klant), later werd alleen nog de olie en het oliefilter vervangen, nu; "eerste onderhoud mijnheer na 30.000 km"
        Ja, en niet vergeten dat toen de onderhoudsinterval meestal 5.000 km was plus dat veel mensen "om zeker te zijn" de olie alle 2.500 km vervingen.

Comment

Ik werkte in '90 in een Ford garage en toen was de oliewissel elke 2500 km voor benzine en elke 5000 km diesel.
          2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
          2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
          2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
            Ja, en niet vergeten dat toen de onderhoudsinterval meestal 5.000 km was plus dat veel mensen "om zeker te zijn" de olie alle 2.500 km vervingen.
            Inderdaad en toen was er nog bediening aan het benzinestation, werden uw banden geblazen en de ruit schoongemaakt en was een benzinetank 30 liter ofzo maar inderdaad mensen brachten hun wagen sneller terug naar de garage voor een oliewissel en daar werd toen alles nog eens nagekeken en werd verteld dat bij een volgend onderhoud waarschijnlijk dit of dat zou moeten vervangen worden en niet zoals nu wel eens gebeurd: we hebben de remmen maar vervangen want het duurt toch weer twee jaar tegen uw volgend onderhoud en ik weet niet of die remblokken het nog 30.000 km uithouden... garages waren toen ook meestal kleiner, men kende z'n klanten beter en wist ook beter wat de klant wou of niet wou... of het allemaal beter was dat weet ik niet, en zeg ik ook niet, maar de sfeer was anders.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
              en daar werd toen alles nog eens nagekeken en werd verteld dat bij een volgend onderhoud waarschijnlijk dit of dat zou moeten vervangen worden en niet zoals nu wel eens gebeurd: we hebben de remmen maar vervangen want het duurt toch weer twee jaar tegen uw volgend onderhoud en ik weet niet of die remblokken het nog 30.000 km uithouden...
              Voor zover ik weet , heeft elke garagist waar ik ooit ben geweest altijd eerst getelefoneerd om te vragen "of dat het goed is dat de remblokken of andere vervangen worden , vermits dit zeker nodig was..."
              Zomaar vervangen doen ze nu ook weer niet denk ik : als je dus nog 20 000 km met je blokken kan en je komt om de 30 000 pas binnen , lijkt het me eerder weggesmeten geld . Een goede garagist zegt wat er binnen die komende 30 000 km "waarschijnlijk" zal moeten vervangen worden. De meeste "vervangingen" (bvb remblokken) hebben ook een vaste prijs , dus het is iig niet duurder als je enkel voor dit binnenkomt , eerder een extra garagebezoekje dat niet altijd uitkomt met de combinatie werk.

Comment

Ik heb al eindeloos veel gesprekken over dit onderwerp gehad. Tot in die mate dat ik het kotsbeu was en we gewoon de proef op de som genomen hebben (kleine 2jaar terug). We hadden toevallig een gelijktijdige levering van 2 Renault Masters. Beide 2.5dCi 120pk.

De ene werd onmiddellijk meegegeven aan een werknemer. uiteraard wel met de vraag om er wat voorzichtig mee te zijn. De andere bleef in mijn handen en werd met veel zorg ingereden. Dat houdt voor mij in :

- nooit meer dan 2mm gas geven (belasting laag houden, daar draait het immers allemaal om)
                - stelselmatig toertjes opbouw, maar heel rustig aan
                - geen constante snelheden, de eerste 100km dan ook in het stad gaan rondtoeren zodat er constant geschakeld en gedaan moet worden
                -...

Het resultaat?
                Het exemplaar dat onmiddellijk naar de werknemer ging haalt zijn 40.000km niet zonder dat we olie bijvullen, de andere verbruikt nog geen kwartje op de peilstok.
                De ene roet lichtjes, de andere nooit.
                Boven de 140 loopt het ingereden exemplaar echt wel weg van het andere.

Dus laat u vertellen wat je wil. Maar inrijden is volgens mij nog steeds essentieel.
                Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                  Ik heb al eindeloos veel gesprekken over dit onderwerp gehad. Tot in die mate dat ik het kotsbeu was en we gewoon de proef op de som genomen hebben (kleine 2jaar terug). We hadden toevallig een gelijktijdige levering van 2 Renault Masters. Beide 2.5dCi 120pk.

De ene werd onmiddellijk meegegeven aan een werknemer. uiteraard wel met de vraag om er wat voorzichtig mee te zijn. De andere bleef in mijn handen en werd met veel zorg ingereden. Dat houdt voor mij in :

- nooit meer dan 2mm gas geven (belasting laag houden, daar draait het immers allemaal om)
                  - geen constante snelheden, de eerste 100km dan ook in het stad gaan rondtoeren zodat er constant geschakeld en gedaan moet worden
                  -...

Het resultaat?
                  Het exemplaar dat onmiddellijk naar de werknemer ging haalt zijn 40.000km niet zonder dat we olie bijvullen, de andere verbruikt nog geen kwartje op de peilstok.

Dus laat u vertellen wat je wil. Maar inrijden is volgens mij nog steeds essentieel.
                  +1

Hoeveel KM's heb je toen de wagen ingereden in totaal !!
                  ////1 - 2 - 4 - 5 - 3

Comment

-...

Het resultaat?

Nja, wat kan je nu beslissen uit een steekproef van 2 wagens .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeffrident Bekijk Berichten
                      Dat er minstens 2 zo'n wagens rijden ....

Comment

Ook volgens mij : NIETS !

De ene dient voor bvb zware lasten en de andere vervoert isolatiemateriaal.............

Mijn mening : je kan het enkel weten als je zelf met 2 "identieke" wagens rijd , en waar je afwisselend mee rijd : de ene volgens de "inrijmethode" (en altijd netjes warm rijden ) en de andere volgens de geef-maar-gas-en-we-zien-wel-waar-we-uitkomen-methode....

dan weet je het pas echt .

Ik kies voor de eerste

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                          Ook volgens mij : NIETS !

De ene dient voor bvb zware lasten en de andere vervoert isolatiemateriaal.............

Mijn mening : je kan het enkel weten als je zelf met 2 "identieke" wagens rijd , en waar je afwisselend mee rijd : de ene volgens de "inrijmethode" (en altijd netjes warm rijden ) en de andere volgens de geef-maar-gas-en-we-zien-wel-waar-we-uitkomen-methode....

dan weet je het pas echt .

Ik kies voor de eerste
                          De wagens worden voor hetzelfde gebruikt, doen dezelfde km's en hebben op 100kilo na steeds dezelfde last aan boord (zelfde inrichting).

Voor een praktijk voorbeeld zal je geen gelijkere situatie op poten kunnen zetten.
                          Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                          Motoren & Tjeurisme

Comment

De wagens worden voor hetzelfde gebruikt, doen dezelfde km's en hebben op 100kilo na steeds dezelfde last aan boord (zelfde inrichting).

Voor een praktijk voorbeeld zal je geen gelijkere situatie op poten kunnen zetten.

Hoeveel KM's hebben de wagens dan ingereden... in totaal !!
                            De volgens boekje rond de 1000 a 1500 km of meer !!!
                            ////1 - 2 - 4 - 5 - 3

Comment

Vandaag de eerste 200km gedaan met de nieuwe dieselstoof.

1 keer stationair tot aan 5000 toeren getrokken (broer stond te revven) . Daarnaast altijd mooi onder de 3000 toeren gebleven en waarschijnlijk nog niet eens half gas gegeven .
                              Last edited by ; 12/03/2012, 08:43.

Comment

Dat bij Renault de motoren nogal met verschillende toleranties gebouwd worden.

Ik heb mijn firmawagens nooit echt voorzichtig ingereden. En geeneen verbrukte olie....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                  correct oliepijl meet je bij een wagen op een effen ondergrond en horizontale wagen.

die helemaal afgekoelt is ca 6 uur
                                  Maar je moet geen 6 uur wachten, 5 minuten volstaat bij veel wagens (zie handleiding, of zoals wij zeggen : RTFM)

Comment

Vandaag de eerste 200km gedaan met de nieuwe dieselstoof.

1 keer stationair tot aan 5000 toeren getrokken (broer stond te revven met zijn nieuwe A5) . Daarnaast altijd mooi onder de 3000 toeren gebleven en waarschijnlijk nog niet eens half gas gegeven .
                                    5000 ? In een diesel die nog moet inrijden, ben je helemaal ?

Comment

en dezelfde chauffeur ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Dat bij Renault de motoren nogal met verschillende toleranties gebouwd worden.

Ik heb mijn firmawagens nooit echt voorzichtig ingereden. En geeneen verbrukte olie....
                                        Vraagje : hoe lang en hoeveel km doe je met die wagens ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door forumgebruiker Bekijk Berichten
                                          5000 ? In een diesel die nog moet inrijden, ben je helemaal ?

vind ik ook..........

Comment

Working...
                                          X