Mededeling

Collapse
No announcement yet.

een nieuwe auto inrijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

1 oplossing, GAS GAS GAS
    en dan gewoon nieuwe auto komen als die kapot is.
    Hier stond eens mijn auto vermeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jeffrident Bekijk Berichten
      Plezant forum is da hier geworden, zeg .
      en

Om verwijten naar mijn kop te krijgen ga ik wel op een ander adres. Nu ga ik rustig naar mijn werk rijden in mijn voor de rest perfect ingereden wagen. Hopelijk valt mijn blok er niet uit door die 1 seconde dat ik boven 3000 rpm ben gegaan in de eerste 1000 km .
      ...gevolgd door...

plaats tenminste geen posts waar de arrogantie van afdruipt...

Vuur bestrijden met vuur heet dat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fblade Bekijk Berichten
        1 oplossing, GAS GAS GAS
        en dan gewoon nieuwe auto komen als die kapot is.
        De autoindustrie zal d'r wel bij varen
        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BaasTurbo Bekijk Berichten
          Waarom? Omdat we jou geen gelijk geven? Plezant heeft er niks mee te maken, een forum dient om informatie te winnen en niet om jezelf op een schavotje te plaatsen met stoere praat over 5k o.p.m. met een gloednieuwe diesel, laat staan in neutraal (what's the point anyway?).

NEWSFLASH: wat jij deed was idioot, punt, andere lijn. We zijn hier niet om jou door leugens beter te doen voelen. Als het slecht is, dan zeggen we dat ook. Bevalt je dat niet, ga dan naar tuned-belgium.com of ga ergens voor een schoolpoort staan bij de andere pubers.

Gij klinkt net als mijn zuster, ook in haar early twenties. Die denkt ook dat de wereld rond haar gat draait, zij over alle levenswijsheid beschikt en de rest enkel haar plezier tracht te vergallen. Verantwoordelijkheid? Wa's da? Generatie Z, de verloren kinderen...

/rant over.

Awel, on topic: leg me eens tot in de puntjes uit wat het nut is van die diesel in neutraal zo hoog in toeren te jagen. Geen gezever, feiten graag. Dan zal het hier pas een plezant forum worden.
          Al dat gepraat over zussen en inrijden...zet de deur wel wagen wijd open om hier een zinspeling op te doen
          voor de rest lichtjes overdreven reactie net alsof een moderne wagen daar niet zou tegen kunnen, dat het goed is hoor je mij ook niet zeggen maar dan moet ik direct denken aan hoe wagens van de boot gereden worden.
          hier een feit: mijn destijds nieuwe wagen (insignia) diende ik niet in te rijden, er werd enkel gezegd binnen de normale belasting te blijven, heb het toch gedaan. Moest enkel trachten te vermijden bruusk te remmen maar dat lijkt me evident.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            De autoindustrie zal d'r wel bij varen
            Dat is, hoewel als grap bedoeld, wel waar het om draait. Die nauwere toleranties waarvan sprake dienen in de eerste plaats om het verbruik aan grondstoffen in te perken en dat er daardoor minder frictie ontstaat is mooi meegenomen.

Dat een garagist of constructeur meedeelt dat een nieuwe wagen niet meer hoeft te worden ingereden lijkt me nogal wiedes: de garantieperiode is kort genoeg om het effect pas daarna te voelen. Kijk maar naar de "lifetime fluid" trend die aan het begin van deze eeuw bij een bepaald Duits merk de intrede deed. In de handleiding staat dat bepaalde smeermiddelen (automatische versnellingsbakolie en differentieelvloeistof, o.a.) nooit vervangen hoeven te worden en volgens de officiële onderhoudscyclus gebeurt dat dus nooit. Goed voor de leasemarkt want goedkoper, slecht voor een doorsnee consument want na 150 - 200.000 km vliegen al die versnellingsbakken erdoor wegens... gebrekkig onderhoud. Het is maar één voorbeeld, maar het toont wel de intenties van de fabrikanten aan. Idem geldt voor de verhalen over het (niet meer) laten nadraaien van een turbomotor, het niet meer te hoeven wachten tot de meeste lichtjes op het dashboard uit zijn alvorens te starten (wat wel belangrijk is voor de correcte calibratie van je sensoren)... Mensen hebben geen geduld meer en mechanische sympathie is enkel weggelegd voor de "freaks", zo lijkt het. Daar speelt men klaarblijkelijk graag op in.

Iedereen mag geloven in wat die wil, maar met het verhaaltje dat inrijden niet hoeft en dat het eerste onderhoud zich vervolgens pas na 30.000 km aandringt gaan ze mij iig. niet liggen hebben.

Comment

mensen die spreken dat er niet hoef ingereden te worden en met hun koude motor gaan trekken tot hun koppeling langs hun oren vliegt proficiat,ga beter tevoet.

onderhoud houd ook in dat je zorgvuldig met je wagen omspringt !
              als men zegt dat een wagen niet hoeft ingereden te worden of warm gereden te worden dan zijn het ongetwijfeld lease rijders of wijsneuzen die na een jaar gaan lopen huilen bij de constructeur dat ze hem een prodcutiefout model hebben meegegeven,zo kennelijk altijd..

en als het voor jullie niet hoeft,goed doe vooral waar je zelf zin in hebt

Comment

hmz

Ok, iemand schreef :

"het niet meer te hoeven wachten tot de meeste lichtjes op het dashboard uit zijn alvorens te starten"

Nu ga je dr toch over hoor.

Cheerds

Buck

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Buck Bekijk Berichten
                  Ok, iemand schreef :

"het niet meer te hoeven wachten tot de meeste lichtjes op het dashboard uit zijn alvorens te starten"

Nu ga je dr toch over hoor.

Cheerds

Buck
                  Hij heeft het over het voorgloeien of de brandstofpomp tijd geven om druk op te bouwen, wat er eigenlijk helemaal niet over is.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

Comment

voorgloeien hoef nie meer bij moderne auto's.

"wachten op pomp of zoiet" ook niet meer van deze tijd.

Dus kom nu aub niet af met "het is beter te wachten met starten tot al die lichtjes uitzijn"

Dat jij auto's "goed" kan inrijden, of denkt dat je dat kan, ok.

Maar nie gaan liggen overdrijven ivm die lichtjes op het dashboard aub.

Cheers

B

Comment

Dus kom nu aub niet af met "het is beter te wachten met starten tot al die lichtjes uitzijn"

Cheers

B
                      Correct : in mijn bedrijfswagen zat ik de eerste keer ook te wachten op het lampje van het voorgloeien, het ging niet branden, het moet niet voorgloeien.
                      Als ik wacht tot de lichtjes op mijn dashboard uit zijn, dan is mijn batterij leeg.

Inrijden : ik doe ook mijn best, maar ik heb de auto gekregen met 6000 km erop, dus ik weet niet precies hoe het ervoor gebeurt is.

Wel weet ik dat de auto is toegekomen met 52kms en een gemiddeld verbruik van 22.1l/100km.
                      Rustig inrijden goed en wel, maar een boot/trein/vrachtwagen lossen en laden moet zo snel mogelijk gebeuren (en gebeurt ook snel).

Comment

Dacht dat onze Politiek slechte bemiddelaars waren maar t'is hier nog slechter wi..

Ik kies de kant van het rustig inrijden de eerste 1000km om daarna rustig de rpm op te bouwen en meer op het koppel te gaan rijden.
                        Als ze de wagen kort testen na de productie lijkt mij eerder om te zien of alles naar behoren werkt, maar of ze de motor tegen het rood gaan jagen lijkt mij overdreven en eerder nutteloos...natuurlijk is geen enkele mens dezelfde, dus zullen ook daar wel enkele zotte drivers tussen de normale drivers zitten.
                        ////1 - 2 - 4 - 5 - 3

Comment

Cheers

B
                          Er zijn idd wagens waarbij het gaat zonder voorgloeien, maar aan te raden is het alvast niet. Tevens zijn er nog steeds wagens die er wel nood aan hebben. Uit ons wagenpark denk ik daarbij aan de Dacia Logan, de Renault Masters 2.8 en de Range Rover TD6.
                          Putje winter mag je het vergeten om ze zonder voorgloeien in gang te krijgen. Ofte, het starten duurt veel langer. Evenveel langer als dat het voorgloeien in beslag neemt.
                          Motoren & Tjeurisme

Comment

het is wel zo dat te lang contact aan zonder te starten ook niet goed is voor je bobine of bobine module (kan dan overhit worden en stuk gaan)

maar het is niet omdat je een recentere wagen heb,dat ie niet moet voorgloeien (in geval van diesel)
                            ik heb 3 weken terug opstap geweest met een recente diesel van 2008 en deze moest ook voorgloeien,williswaar nuttele seconden maar toch.
                            en nog belangrijker,bij aankomst even stationair laten draaien voor de turbo aftte koelen want dat gebeurt ook vaak dat dit vergeten wordt.

verder,in mijn geval benzine wagen zet ik contact op wacht enkele seconden en dan start ik pas,en ookal is het warm buiten,pas na enkele sec stationair vertrek ik (LEES: 4 tal sec,tijd voor gordel oid om te doen) dit omdat het altijd aangewezen is de 1se krukkasgraden niet te rijden,ik heb wel eens een mercedes bestelbus geweten,waar zelf een atentie sticker plakte om hier op te wijzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                              en nog belangrijker,bij aankomst even stationair laten draaien voor de turbo aftte koelen want dat gebeurt ook vaak dat dit vergeten wordt.
                              Idd. Mijn stiefma heeft dat te weinig gedaan met de Senic en nu op 170.000km is die turbo in de soep gedraaid. Stukken van schoepen in de motor en gans het blok omzeep.
                              Gelukkig was de wagen 4 dagen ervoor net perto verklaard door een kleine schade aan de zijkant.
                              Motoren & Tjeurisme

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bjorncoupe Bekijk Berichten
                                het is wel zo dat te lang contact aan zonder te starten ook niet goed is voor je bobine of bobine module (kan dan overhit worden en stuk gaan)
                                Dat klopt voor oude wagens met mechanische stroomverdeler ofte delco, maar niet voor moderne electronische ontstekingssystemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                                  Dat klopt voor oude wagens met mechanische stroomverdeler ofte delco, maar niet voor moderne electronische ontstekingssystemen.
                                  doch kan ook de bobine module van moderne autos ook zo stuk gaan.
                                  onze zafira heeft dit namelijk voor gehat en het is laatst in de les besproken.
                                  welliswaar zullen er gevallen zijn waar bij dit niet is,ben ik me van bewust

Comment

Mijn Saabslet doet altijd eerst een system check, dus qua timing is dat makkelijk: voorgloeien ( onbestaand in zomer), system check laten lopen, starten, gordel aan, spiegels uitklappen, twee van de drie keer dak openklappen - en rustig wegrijden. Zuinig op uw gerief zijn, dan gaat het langer mee

Comment

Ik weet dat ik het kan, dank U. Wat vooral van tel is (naast benzinedruk opbouwen, wat nog steeds even zeer van tel is als vroeger aangezien de brandstofpompen quasi ongewijzigd zijn sedert een vijftiental jaar geleden), is dat de lambdasonde(s) de tijd krijgen om zich te calibreren alvorens te starten. Wordt de calibratieprocedure (2 tot 5 seconden en enkel correct bij een stilstaande motor, aangezien er op basis van de atmosferische condities wordt gecalibreerd en deze sondes in de uitlaat zitten) onderbroken, dan zal de inspuiting niet 100% correct afwegen hoeveel brandstof er moet worden ingespoten met naargelang de situatie een iets te arm of iets te rijk mengsel tot gevolg. We spreken niet over gevaarlijke afwijkingen, maar toch voldoende om op 100.000 km een verschil te maken in zowel de levensduur van de motor, lambdasonde en katalysator als in het totale verstookte budget aan brandstof.

Voorgloeien is ook niet nodig, tot de gloeidraden voortijdig verslijten vanwege de contaminatie die er nooit afgebrandt wordt. Als dit niet heilzaam is, waarom had Saab dan een systeem waarbij de gloeikaarsen van de benzinemotoren enkele seconden na het stilleggen van de motor op hoog voltage bleven doorbranden om ze te reinigen?

Maar soit, jij weet het duidelijk beter.

Comment

In het boekje van BMW 520d staat, eerste 1000km niet boven 3000rpm en niet sneller dan 150kmh. Daarna mag mn hoger in rpm beginnen gaan en sneller rijden naarmate de km oplopen.
                                        Lijkt me duidelijk dat inrijden en voorzichtig omgaan met de mechaniek in het begin nog steeds van toepassing is.

Comment

Wel vreemd dat een recente diesel van BMW direct start, zodra je op start drukt en je ontkoppelt. Ik maak altijd dat hij niet in zijn vrij staat en dat ik het ontkoppelingspedaal niet indruk als ik op start duw. Pas als de lichtjes uit zijn, start ik effectief.
                                          Mijn vorige wagen warmde automatisch eerst op bij het indrukken van de startknop.

Sent from my HTC Radar.
                                          120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                                          X