Mededeling

Collapse
No announcement yet.

een nieuwe auto inrijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Ik rij met een auto van eind 2011. Het voorgloeilampje gaat niet branden! Enkel in die extreme koude moest er worden voorgegloeid.
    Het is een diesel.
    Vraag me niet wat of hoe, auto geeft aan dat het niet nodig is.

En eerlijk : hoeveel kilomters had jullie nieuwe auto op de teller staan? En hoe traag denk je dat er daarmee gereden is? Al ooit een boot of trein zien laden en lossen? Dat is koud starten en gas geven, stoppen en motor uit. Niets zuinigs of kalm.

Maar : het is logisch dat je een inrij-procedure volgt. Alle compontenten moeten zich immers zetten naar elkaar en slijten wat in ten opzichte van elkaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
      Ik rij met een auto van eind 2011. Het voorgloeilampje gaat niet branden! Enkel in die extreme koude moest er worden voorgegloeid.
      Het is een diesel.
      Vraag me niet wat of hoe, auto geeft aan dat het niet nodig is.

En eerlijk : hoeveel kilomters had jullie nieuwe auto op de teller staan? En hoe traag denk je dat er daarmee gereden is? Al ooit een boot of trein zien laden en lossen? Dat is koud starten en gas geven, stoppen en motor uit. Niets zuinigs of kalm.

Maar : het is logisch dat je een inrij-procedure volgt. Alle compontenten moeten zich immers zetten naar elkaar en slijten wat in ten opzichte van elkaar.
      De mijne van 2007 moet ook nooit zichtbaar voorgloeien (behalve toen het zo koud was).
      Maar ik heb eens van iemand gehoord dat de auto's van tegenwoordig (indien nodig) al beginnen voorgloeien van als je de bestuurdersdeur open doet
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
        De mijne van 2007 moet ook nooit zichtbaar voorgloeien (behalve toen het zo koud was).
        Maar ik heb eens van iemand gehoord dat de auto's van tegenwoordig (indien nodig) al beginnen voorgloeien van als je de bestuurdersdeur open doet
        Zou kunnen, geen idee ervan. Lijkt mij wel logisch.

Comment

Voorgloeien =
          ////1 - 2 - 4 - 5 - 3

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
            Dat is gewoon omdat je motor bij die lage belasting heel langzaam opwarmt.
            Klopt. Wie verzint dat nu dat de olie niet overal zou komen?
            Het zou snel afgelopen zijn dan met een paar onderdelen.
            Elke seconde langer koud is meer slijtage.
            Een Spaanse auto die altijd warm draait kan minder snel slijten dan een Finse die direct vertrekt.
            Oorspronkelijk geplaatst door PeterC Bekijk Berichten
            Volgens mij rijden moderne motoren zichzelf in. Het motormanagementprogramma dat elke motor tegenwoordig aanstuurt zorgt ervoor dat de motor pas na zekere tijd zijn volle vermogen en zijn volle turbodruk opbouwt. En dat voel je ook.

Met mijn vorige wagen, een Renault Grand Scenic 1.5 dci voelde je duidelijk dat die geleidelijk steeds beter begon te rijden tot ie na zo een 2000-3000km pas gaf wat er in zat.

Mijn huidige wagen, een Mercedes C 180CDI die nu een kleine 3000km heeft rijdt nu ook merkbaar beter dan in het begin.
            Interessantere post van dit topic vind ik.

Wordt vaak gezegd dat auto's na een tijdje beter gaan rijden. Maar erg begrensd zijn nieuwe auto's nu toch ook weer niet?
            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Hmm, dat verhaaltje over het motormanagement lijkt me echt wel twijfelachtig. Theoretisch is het waarschijnlijk perfect mogelijk maar of een prijsvechter als Renault het bij een veel verkochte doorsnee motor als de 1.5DCI zou doen lijkt me zeer onwaarschijnlijk... Ik denk eerder dat een motor na pakweg 2-3000km wat meer losgereden is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Hmm, dat verhaaltje over het motormanagement lijkt me echt wel twijfelachtig. Theoretisch is het waarschijnlijk perfect mogelijk maar of een prijsvechter als Renault het bij een veel verkochte doorsnee motor als de 1.5DCI zou doen lijkt me zeer onwaarschijnlijk... Ik denk eerder dat een motor na pakweg 2-3000km wat meer losgereden is.
                Is het niet zo dat ELKE motor meer losgereden is na een tijdje ??

Ik ken 0.0 van motoren enz.. maar het lijkt me logisch dat een motor na een tijdje soepelder loopt omdat dan alles netjes op elkaar is afgestemd(ingesleten) en de delen dan als het ware meer "gepolijst" zijn hierdoor . (minder wrijving, beter rendement? )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                  Heb me een paar weken geleden laten wijsmaken door een BMW E91 eigenaar dat BMW motoren fabriek uit zijn "dichtgedraaid" door het motormanagement. Bij het eerste onderhoud (30.000 km) zou het motormanagement dan veranderd worden zodat het volle vermogen ter beschikking komt. Hij had aan zijn dealer gevraagd om dit al eerder te doen. Dit werd gedaan en hij beweerde dat het effectief te merken was dat de motor vinniger werd?

Comment

Vreemd verhaal. Zelf niets van gemerkt.

Sent from my gun metal colored smart mobile device.
                    120d Hatch Edition Sport

Comment

Working...
                    X