Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto kopen zonder keuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto kopen zonder keuring

Hallo,

Wat zijn de stappen nu precies als je een auto koopt zonder keuring.
    Ben van plan de e30 van jan.van.gent te kopen, maar zonder keuring.
    Wat moet er dan precies gebeuren?

Heb hier ergens gelezen dat de vorige eigenaars toch moet gaan naar de keuring voor verkoop?
    Of hoe zit dat nu precies?

Normaal moet de vorige eigenaar keuring voor verkoop doen , indien hij dat niet doet moet je een garage zoeken die met Z-platen naar de keuring wilt gaan. Zelf kan je dit in geen geval doen (hetzij je de nummerplaten van de vorige eigenaar hebt)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kennytuning Bekijk Berichten
      Normaal moet de vorige eigenaar keuring voor verkoop doen , indien hij dat niet doet moet je een garage zoeken die met Z-platen naar de keuring wilt gaan. Zelf kan je dit in geen geval doen (hetzij je de nummerplaten van de vorige eigenaar hebt)
      Kan ik ook zelf naar de garage gaan als ik aan Z-platen geraak?

Comment

Normaal procedure -> Bij een 2dehands verkoop van een wagen moet de verkoper met zijn wagen naar de keuring, nl. keuring voor verkoop (zo krijg je uw groene kaart, uw geupdate carpass etc...)
        Als de verkoper dit niet wilt doen, moet jij een Z-plaat (garage) zien te vinden om ermee naar de keuring te rijden. Eenmaal je keuring voor verkoop hebt, kan je wagen terug worden ingeschreven.

* Zou ik mogen weten welke reden de verkoper gaf om zijn wagen niet naar de keuring te brengen (Euuhm hier hangt een vuil luchtje aan)?

* Hou rekening met extra kosten -> Z-platen, keuring (indien rood, opnieuw kosten)

* Indien ik je vraag verkeerd heb verstaan, zou je me dan even in detail uitleggen wat je percies wilt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
          Kan ik ook zelf naar de garage gaan als ik aan Z-platen geraak?
          Je bedoelt zelf met Z-platen naar de keuring gaan...
          Ja, dat kan. Ik heb het zelf ook gedaan. Als de eigenaar van de garage u kent en kan vertrouwen dan kan jij zelf met zijn Z-platen naar de keuring.
          Bij mij was de eigenaar van de Z-platen een kennis van me.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RS_6 Bekijk Berichten
            Normaal procedure -> Bij een 2dehands verkoop van een wagen moet de verkoper met zijn wagen naar de keuring, nl. keuring voor verkoop (zo krijg je uw groene kaart, uw geupdate carpass etc...)
            Als de verkoper dit niet wilt doen, moet jij een Z-plaat (garage) zien te vinden om ermee naar de keuring te rijden. Eenmaal je keuring voor verkoop hebt, kan je wagen terug worden ingeschreven.

* Zou ik mogen weten welke reden de verkoper gaf om zijn wagen niet naar de keuring te brengen (Euuhm hier hangt een vuil luchtje aan)?

* Hou rekening met extra kosten -> Z-platen, keuring (indien rood, opnieuw kosten)

* Indien ik je vraag verkeerd heb verstaan, zou je me dan even in detail uitleggen wat je percies wilt.
            Het is de wagen van jan.van.gent hier op het forum en van op bimmerboard en heeft vrij veel posts. Ik vind het zaakje wel te vertrouwen. De keuring voor verkoop bedraagt 400 euro meer omdat hij pas werk heeft en anders speciaal congé moet nemen en in je eerste jaar heb je al zo weinig verlof.

Daarbij is die 400 euro ook mooi uitgespaard voor mij.
            De auto zou normaal door de keuring moeten geraken. Is dit niet zo heb ik die 400 euro om hem in orde te zetten en dit zo te compenseren.

Dus als je aan z-platen geraakt kan je zelf naar de keuring rijden heb ik begrepen? (zz-platen of z-platen?)
            En welke papieren moet je dan allemaal meekrijgen van de vorige eigenaar zodat alles vlot kan verlopen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
              Het is de wagen van jan.van.gent hier op het forum en van op bimmerboard en heeft vrij veel posts. Ik vind het zaakje wel te vertrouwen. De keuring voor verkoop bedraagt 400 euro meer omdat hij pas werk heeft en anders speciaal congé moet nemen en in je eerste jaar heb je al zo weinig verlof.

Daarbij is die 400 euro ook mooi uitgespaard voor mij.
              De auto zou normaal door de keuring moeten geraken. Is dit niet zo heb ik die 400 euro om hem in orde te zetten en dit zo te compenseren.

Dus als je aan z-platen geraakt kan je zelf naar de keuring rijden heb ik begrepen? (zz-platen of z-platen?)
              En welke papieren moet je dan allemaal meekrijgen van de vorige eigenaar zodat alles vlot kan verlopen?
              Ja zelf rijden kan, maar wel op eigen risico. Want bij een politiecontrole mag enkel de garagehouder met die platen rijden. Maar tijdens een technische keuring hebben die mensen geen bevoegdheid om u daarop te controleren.

Zowel Z-platen als ZZ-platen kunnen voor tech. keuring gebruikt worden.
              Enige verschil is dat Z-platen zijn de gewone garage platen en ZZ is voor proefrittenplaten.
              Dus ZZ is 'eigenlijk' bestemd om enkel rondjes te toeren en enkel te stoppen voor te tanken.

Welke papieren? Is het een voertuig ingeschreven in BELGIE of in het buitenland?

Comment

Het is inderdaad zoals hij schrijft, ik wil de keuring doen, maar dat kost mij een dag verlof, worst case scenario wordt hij voor iets kleins afgekeurd en mag ik nog een dag verlof nemen. Ik zit nu in mijn eerste jaar dat ik werk dus mijn verlof is beperkt + Ik heb deze zomer een vrij lange reis gepland, die komt in het gedrang als ik nog 2 dagen verlies.

Maar ik wil hem ook gerust keuren, geen probleem, ik heb niets te verbergen maar dan geef ik die "korting" niet. Het is niet omdat ik 400 euro kosten verwacht ofzo he. Nu bij een oude auto weet je natuurlijk nooit, maar ik verwacht geen problemen. Ik heb nooit op de wagen bespaard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jan.van.gent Bekijk Berichten
                  Het is inderdaad zoals hij schrijft, ik wil de keuring doen, maar dat kost mij een dag verlof, worst case scenario wordt hij voor iets kleins afgekeurd en mag ik nog een dag verlof nemen. Ik zit nu in mijn eerste jaar dat ik werk dus mijn verlof is beperkt + Ik heb deze zomer een vrij lange reis gepland, die komt in het gedrang als ik nog 2 dagen verlies.

Maar ik wil hem ook gerust keuren, geen probleem, ik heb niets te verbergen maar dan geef ik die "korting" niet. Het is niet omdat ik 400 euro kosten verwacht ofzo he. Nu bij een oude auto weet je natuurlijk nooit, maar ik verwacht geen problemen. Ik heb nooit op de wagen bespaard.
                  Kan je je GSM-nr eens PM-en, dan kan ik je evt opbellen om de auto eens te komen bekijken.

Comment

Inderdaad een e30 is dan ook geen splinternieuwe wagen. Met elke occassie moet je wel rekening houden met kosten (dat is nu eenmaal zo)
                    Btw was elke verkoper maar zo eerlijk en open als u.

Comment

Oppassen met verkopen zonder keuring.

Koper kan dan maanden later zonder reden de koop ongedaan maken.

Carpass is wettelijk verplicht en gebrek eraan zorgt ervoor dat de verkoop nietig is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten

Carpass is wettelijk verplicht en gebrek eraan zorgt ervoor dat de verkoop nietig is.
                        Fout, you need to get your facts right

Comment

Fout, you need to get your facts right

U laatste zinnetje klopt wel, auto zal dan indien er gekozen wordt voor keuring zonder verkoop afgeleverd worden met geldige car pass. (car pass en keuring staan los van elkaar, je kan een car pass krijgen door gewoon naar keuring station te rijden, die checken km stand en chassis nr en je krijgt car pass, dat duurt enkele seconden in vergelijking met de keuring voor 2e hands)

Maar indien de auto afgeleverd wordt met geldige car pass en op verkoopsovereenkomst staat dat de keuring ten laste is van de koper is alles perfect legaal. Ik hou me niet bezig met illegale praktijken of zaken op de rand van het duistere

Maar ook al zou ik het zonder car pass doen, ik twijfel er niet aan dat de koper er een leuke aanwinst aan gaat hebben en zal zeker niet van de koop willen afzien. Degene die van de koop spijt zal hebben zal hoogstwaarschijnlijk ikzelf zijn

Comment

Sorry. Inderdaad is het het gebrek aan Car-Pass dat de mogelijkheid geeft om te annuleren.
                            2dehands keuring is ook verplicht, maar kan niet vinden wat de consequenties zijn bij gebrek eraan.

Ik zou toch maar oppassen met er zomaar van uit te gaan dat de andere partij nooit zal komen klagen.

Comment

Sorry. Inderdaad is het het gebrek aan Car-Pass dat de mogelijkheid geeft om te annuleren.
                              2dehands keuring is ook verplicht, maar kan niet vinden wat de consequenties zijn bij gebrek eraan.

Ik zou toch maar oppassen met er zomaar van uit te gaan dat de andere partij nooit zal komen klagen.
                              2e hands keuring is niet verplicht. Op die standaard formulieren voor verkoop kan je altijd aankruisen "keuring te laste van de koper". Maar car pass is wel verplicht. En die 2 staan los van elkaar. 100% zeker.

Maar nogmaals de auto mag van mijn part gekeurd worden voor verkoop, maar dan geef ik geen korting. Het is zeker niet dat ik kost wat kost de auto wil verpatsen zonder keuring omdat ik dingen verberg of een wrak verkoop.

Comment

Mijn vragen zijn beantwoord, ben tevreden
                                Last edited by ; 21/03/2012, 12:03.

Comment

2e hands keuring is niet verplicht.

De tweedehandskeuring is verplicht wanneer een particulier of handelaar een voertuig verkoopt dat ingeschreven zal worden op een andere titularis. Een wagen moet voor de verkoop ervan onderworpen worden aan een « tweedehandskeuring », die moet worden uitgevoerd vooraleer het voertuig wordt ingeschreven op naam van de nieuwe eigenaar.

Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

Comment

Tweedehandskeuring is inderdaad verplicht bij verkoop van een voertuig. De koper moet het voertuig in feite direct na de aankoop kunnen inschrijven zonder zelf nog naar de tweedehandskeuring te moeten. Indien dit niet gebeurd is dan kan de verkoop zelfs ontbonden worden nadien.

2e hands keuring is niet verplicht. Op die standaard formulieren voor verkoop kan je altijd aankruisen "keuring te laste van de koper".

Dat zijn formulieren van een hele tijd geleden. Toen kon je nog naar de keuring gaan zonder nummerplaten bij wijze van spreken. Nu kan je enkel gaan met de platen die op het inschrijvingsbewijs van het voertuig staan of met Z platen.

Comment

Tiens, ik meen nochtans gelezen te hebben dat car-pass verplicht was (een geldige dus maximum 2 maand oud) maar dat keuring niet moest. Ik ga het nog eens goed opzoeken, want natuurlijk wil ik dat alles legaal gebeurt en dat beide partijen tevreden zijn.
                                      Last edited by jan.van.gent; 21/03/2012, 13:14.

Comment

En als de verkoper nu gewoon zijn platen er enkele dagen na verkoop laat opzitten, zodat de koper er nog mee naar de keuring kan. Lijkt me toch geen probleem als hier goeie afspraken rond gemaakt worden...

FYI: hier en daar kun je ook na de kantooruren naar de keuring (op afspraak). Is dat dan geen oplossing?

Comment

Working...
                                        X