Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Betere benzine en diesel is meerprijs niet waard

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Betere benzine en diesel is meerprijs niet waard

Zo, de kat is eindelijk uit de zak:

En: http://standaard.be/artikel/detail.a...kelid=303PBFP4

VAB zegt "niet doen want het loont niet", en de flikken luisteren. Dus: laat de Excellium en V-Power maar voor wat ze is en tank gewoon de goedkopere variant.
    Last edited by ; 27/04/2012, 07:54.

Dat is toch iets wat al lang geweten is. Al die marketingpraatjes van de oliegiganten zijn pure quatsch, enkel om meer te verkopen.

Comment

Ik heb ook al aan die 'zogezegde' voordelen getwijfeld en ben altijd met 'gewone' blijven rijden, de brandstof is zo al duur genoeg.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Klopt dat het de gegeven meerprijs niet waart is, en klopt eveneens dat het merkbaar minder verbruik en betere prestaties met een korreltje zout genomen moet worden.

MAAR

Ik ben er wel van overtuigd dat de additieven op zich hun nut hebben! Diesel van nu heeft nog een fractie van de smerende eigenschappen die het zou moeten hebben. Dit komt o.a. door toevoeging van Biodiesel. Aangezien uw brandstofpomp rekent op smering uit de brandstof, net als de injectoren etc. moet je daar wel iets doen om vroegtijdige slijtage te voorkomen.

Ik persoonlijk voeg om de 2-3 tankbeurten een dosis Marly C2i bij. http://www.marly.com/lang/nl-nl/wink...-additief.aspx
        Dit kost op zichzelf slechts een fractie in vergelijking met de duurdere brandstoffen, en het gaat uiteindelijk om dezelfde additieven en werking. Ik denk dat dit ongeveer 1-1,5€/tank van 60L kost om de 2/3 beurten... de premium brandstof kost 15ct/L meer, of 9€/tank. En ik weet tenminste wat ik er in gooi en in welke verhouding.

Het kan ook tussen mijn oren zitten, maar ik merkt toch sinds het gebruik dat de motor vooral bij koude start iets gewilliger en soepeler wil lopen!
        Het verbruik zal niet echt een groot verschil zijn, maar dat hangt van zoveel factoren af hé.
        Last edited by Timmeke-Tim; 27/04/2012, 09:21.
        Ik rij niet hard, ik vlieg laag
        www.meevliegen.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
          Ik persoonlijk voeg om de 2-3 tankbeurten een dosis Marly C2i bij. http://www.marly.com/lang/nl-nl/wink...-additief.aspx
          De geclaimde werking van het additief is van belang bij motoren die hun temperatuur niet halen. Met mijn 2 x 75 km per dag ga ik me dus niet meteen zorgen maken

Comment

Ik tank in Belgenland altijd Total-excellium diesel - dit is de enige mogelijkheid met mijn tankkaart. Ik ben er recent echter van overtuigd geraakt dat de premium-brandstoffen wel een toegevoegde waarde hebben.

Ter illustratie: we gingen tijdens de paasvakantie op reis naar Zuid-Frankrijk. De rijstijl tussen heenreis en terugreis was dezelfde: bijna integraal autosnelweg, geen files, relaxe rij-stijl met respect voor de snelheidslimieten en de passagiers, weersomstandigheden vergelijkbaar.
            Op de heenreis: een verbruik van 5,4 L/100 km volgens de boordcomputer. Met één tank gereden van hier (Zuid West-Vlaanderen) tot ginder (streek van de Mont-Ventoux): 930 km op één tank van ongeveer 50 liter. Dit was dus met Total Excellium.
            Op de terugreis: een verbruik van 5,7 L/100 km, opnieuw via de boordcomputer. Tussen Reims en Rijsel heb ik dus nog een extra tussenstop moeten inlassen. Dat was met supermarkt-diesel (de enige pomp in de streek).

Daarnaast heb ik de indruk dat de motor toch iets stiller loopt, en dat er minder diesel-geur is.

Het viel ook enorm op dat aan alle pompen tussen Reims en Rijsel het aanschuiven was: Britten die hun tank nog snel wilden volgooien met de goedkopere Franse diesel.

Ondertussen staat mijn gemiddeld verbruik alweer op 6,1 L/100 km, door het vele stadsverkeer.
            2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Vaste gegevens: Generator Honda 2000i (2 kW) mobiel gebruik. Tank = telkens vol tot aan de vuldop (gaat 4,x liter in). Belasting = 100% gelijk. (koudstart, altijd dezelfde TL-lampen die branden, altijd dezelfde radio die staat te spelen). Blijft draaien tot hij stilvalt (= tank leeg).

Hoe verklaar je dat dit met 95 van Shell 7u10 - 7u20 minuten duurt, en met V-Power van Shell 8u20-8u30 minuten?

Meermaals gemeten, zowel in de zomer als in de winter, droog & nat weer.

Toch een aanzienlijk verschil. Hoe valt dit dan te verklaren?
              '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
              '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
              '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
              '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
              '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
              '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
              '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
              '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
              '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                De geclaimde werking van het additief is van belang bij motoren die hun temperatuur niet halen. Met mijn 2 x 75 km per dag ga ik me dus niet meteen zorgen maken
                OF brandstof van mindere kwaliteit gebruikt wordt.
                Ik doe ook vaker korte afstanden en het is me voornamelijk om de bijkomende smering te doen die door de toevoeging van biodiesel (en dus ook alcohol) teniet gedaan wordt. Ik tank steeds bij DATS24 (tankkaart). Ik dacht dat hun brandstof bij total gehaald werd, en ik maak me geen illusies: dat zal niet het beste lot zijn dat ze daar mee krijgen...
                Last edited by Timmeke-Tim; 27/04/2012, 10:58.
                www.meevliegen.be

Comment

De duurdere varianten hebben wel degelijk nut, maar meestal alleen bij sportievere modellen.

Comment

Ik heb effe het gedacht gehad van bij DATS te gaan tanken wegens de lage prijs daar, maar van dat gedacht ben ik ondertussen al afgestapt.

Sinds in de Citroën C4 heb, heb ik altijd Shell V-Power Diesel getankt.
                    Een paar maanden terug eens gewone Shell diesel getankt maar dat was echt een ramp:
                    * Stationair toerental schommelde gelijk zot
                    * Inhouden van de motor bij optrekken (leek alsof ik maar de helft van de pk's ter beschikking had)
                    * Verbruik een heel stuk hoger (op die tank slechts een dikke 800 km gedaan, normaal gezien meer dan 1000 km)
                    * ....
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                      Ik heb effe het gedacht gehad van bij DATS te gaan tanken wegens de lage prijs daar, maar van dat gedacht ben ik ondertussen al afgestapt.

Een paar maanden terug eens gewone Shell diesel getankt maar dat was echt een ramp:
                      * Inhouden van de motor bij optrekken (leek alsof ik maar de helft van de pk's ter beschikking had)
                      * Verbruik een heel stuk hoger (op die tank slechts een dikke 800 km gedaan, normaal gezien meer dan 1000 km)
                      * ....
                      Da's toch een straf verhaal hoor. Ik heb die mankementen toch nooit gekend en tank altijd aan de voor mij goedkoopste pomp (meestal Q8 easy). Misschien als je éénmaal met dit soort (betere?) brandstof begint dat men deze moet blijven tanken? Ik geloof er in ieder geval niet in.
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                        Da's toch een straf verhaal hoor. Ik heb die mankementen toch nooit gekend en tank altijd aan de voor mij goedkoopste pomp (meestal Q8 easy). Misschien als je éénmaal met dit soort (betere?) brandstof begint dat men deze moet blijven tanken? Ik geloof er in ieder geval niet in.
                        Ik kan alleen zeggen wat ik zelf weet uit ondervinding.
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                          Op de heenreis: een verbruik van 5,4 L/100 km volgens de boordcomputer. Met één tank gereden van hier (Zuid West-Vlaanderen) tot ginder (streek van de Mont-Ventoux): 930 km op één tank van ongeveer 50 liter. Dit was dus met Total Excellium.
                          Op de terugreis: een verbruik van 5,7 L/100 km, opnieuw via de boordcomputer. Tussen Reims en Rijsel heb ik dus nog een extra tussenstop moeten inlassen. Dat was met supermarkt-diesel (de enige pomp in de streek).
                          .
                          Die variantie heb ik ook als ik bij hetzelfde brandstoftype blijf - op eenzelfde traject. En als je met diesel rijdt, heb je ook nog eens de filterreingng die af en toe opstart, en het brandstofverbruik naar boven drukt. Tel daarbij de variatie in aircobelasting. Maar zelfs al is er een miniem verschil, dan is het sop de kool (of de extra euro) niet waard.

Comment

OF brandstof van mindere kwaliteit gebruikt wordt.
                            Ik doe ook vaker korte afstanden en het is me voornamelijk om de bijkomende smering te doen die door de toevoeging van biodiesel (en dus ook alcohol) teniet gedaan wordt. Ik tank steeds bij DATS24 (tankkaart). Ik dacht dat hun brandstof bij total gehaald werd, en ik maak me geen illusies: dat zal niet het beste lot zijn dat ze daar mee krijgen...
                            We werken in België met centrale brandstofdepots (om de vervoersprijs van brandstof te drukken). Total, Shell, en zelfs DATS24 halen hun brandstof uit dezelfde tanks. Het enige verschil tussen de merken zijn de additieven die ze er bij de depots, bij het vullen van de tankwagens die naar tankstations rijden, aan toevoegen.

Comment

.... Ik tank steeds bij DATS24 (tankkaart). Ik dacht dat hun brandstof bij total gehaald werd, en ik maak me geen illusies: dat zal niet het beste lot zijn dat ze daar mee krijgen...
                              Q8 of Total.
                              Of zoals brammelo zegt.

Ik tank met Dats24 en waar 't goedkoopst is, regio Geel en Tongeren zijn de goedkoopste
                              Ik ga er uiteraard niet zomaar naartoe, maar zorg dat als ik in de buurt ben, de tank volgegooid wordt. En aangezien ik wekelijks 't land rondvlieg is dat geen probleem.

En ik heb nu al vele duizenden liters Dats24 gestookt, en heb geen problemen.
                              M'n vorige heeft 150 000 km op Dats24 gedraaid (tot aan ong 300 000 km), draaide nog altijd zuiver.

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

* ....
                              Ik snap je logica niet. Je gaat niet bij Dats omdat gewone shell diesel mogelijks problemen gaf.
                              Bovendien zou ik toch eerder aan je motor twijfelen dan aan de brandstof bij dergelijke fenomenen.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                              2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Zo, de kat is eindelijk uit de zak:

En: http://standaard.be/artikel/detail.a...kelid=303PBFP4

VAB zegt "niet doen want het loont niet", en de flikken luisteren. Dus: laat de Excellium en V-Power maar voor wat ze is en tank gewoon de goedkopere variant.
                                Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                                Ik tank in Belgenland altijd Total-excellium diesel - dit is de enige mogelijkheid met mijn tankkaart. Ik ben er recent echter van overtuigd geraakt dat de premium-brandstoffen wel een toegevoegde waarde hebben.

Ter illustratie: we gingen tijdens de paasvakantie op reis naar Zuid-Frankrijk. De rijstijl tussen heenreis en terugreis was dezelfde: bijna integraal autosnelweg, geen files, relaxe rij-stijl met respect voor de snelheidslimieten en de passagiers, weersomstandigheden vergelijkbaar.

Daarnaast heb ik de indruk dat de motor toch iets stiller loopt, en dat er minder diesel-geur is.

Het viel ook enorm op dat aan alle pompen tussen Reims en Rijsel het aanschuiven was: Britten die hun tank nog snel wilden volgooien met de goedkopere Franse diesel.

Ondertussen staat mijn gemiddeld verbruik alweer op 6,1 L/100 km, door het vele stadsverkeer.
                                Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                                Vaste gegevens: Generator Honda 2000i (2 kW) mobiel gebruik. Tank = telkens vol tot aan de vuldop (gaat 4,x liter in). Belasting = 100% gelijk. (koudstart, altijd dezelfde TL-lampen die branden, altijd dezelfde radio die staat te spelen). Blijft draaien tot hij stilvalt (= tank leeg).

Hoe verklaar je dat dit met 95 van Shell 7u10 - 7u20 minuten duurt, en met V-Power van Shell 8u20-8u30 minuten?

Meermaals gemeten, zowel in de zomer als in de winter, droog & nat weer.

Toch een aanzienlijk verschil. Hoe valt dit dan te verklaren?
                                Heb toch ook die ondervinding. (Volgens mij is hier al eens eerder over gediscussieerd in een ander topic)

Toen we vroeger bij de Q8 de gewone tankte, geraakte nooit aan de 1000km, gewoonlijk was het afgelopen bij 940 à 960km. Toen de gewone diesel daar aan de pomp niet meer verkrijgbaar was en vervangen werd door "super-diesel" gingen toch ook wij vlot over de 1000km (niet éénmalig want wij tanken minimum elke 2 dagen).
                                Nu dat we bij Lukoil zitten stellen we toch ook vast dat het verbruik terug gestegen is.
                                Dat het helpt geloof ik wel (ben er zeker van), maar of dat het de veel duurdere aankoopprijs vertegenwoordigd...?
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

We werken in België met centrale brandstofdepots (om de vervoersprijs van brandstof te drukken). Total, Shell, en zelfs DATS24 halen hun brandstof uit dezelfde tanks. Het enige verschil tussen de merken zijn de additieven die ze er bij de depots, bij het vullen van de tankwagens die naar tankstations rijden, aan toevoegen.
                                  Ik heb me toch laten vertellen dat er redelijke verschillen zijn, desondanks het uit dezelfde tank komt: Alles hangt af van welk deel er uit de tank gehaald wordt: water en ander bezinksel dat eigenlijk niet thuis hoort in pure brandstof bezinkt naar de bodem. Dus de laatste brandstof die ze afnemen bevat een pak meer vervuiling etc. Dit wordt wel deels opgevangen door filters, maar de kwaliteit is wel minder. Deze brandstof valt wel net binnen de limieten, maar zal véél verder tegen de grenswaarden aanzitten dan de betere die men meestal voor het eigen netwerk houd, of aan andere prijzen verkoopt.

Kan ook maar praat zijn, ik redeneer zo: Ik tank bij DATS aangezien zij mij een tankkaart geven op factuur zonder veel zever, eb ik tank in Geel daar veruit goedkoop als ik naar de colruyt ga, en ik kan er mijn banden gratis oppompen en al :-p Moest ik morgen naast de kant staan met grove vervuiling of water als oorzaak, weet ik van waar het komt en zullen we iets moeten regelen hé.

Die smering: baad het niet dan schaad het niet zeker, die euro op een tank gaat me geen zorgen baren. Als ik morgen een nieuwe brandstofpomp moet steken zal dat wel iets anders zijn.

Ook raar dat sommigen "meteen" resultaat voelen bij het tanken van premium brandstoffen. één van de voornaamste argumenten is dat kleppen, verstuiver en verbrandingskamer ontdaan worden van roet en aanslag zodat er betere verstuiving, luchtaanvoer en verbranding plaats kan vinden. Het lijkt me toch logisch dat dit even duurt en dat er wat liters brandstof met additief moeten doorlopen eer alles voldoende gereinigd wordt. Het enige wat meteen waargenomen zou kunnen worden is de verbetering van het cetaangetal.
                                  Last edited by Timmeke-Tim; 28/04/2012, 14:52.
                                  www.meevliegen.be

Comment

dubbel post*
                                    Last edited by GoldenEye; 28/04/2012, 19:10. Reden: dubbel post
                                    '92 BMW 320i Coupe
                                    '92 BMW 750i Glanzschwarz
                                    '94 BMW 850i Diamantschwarz
                                    '04 Jaguar S-Type 3.0L Sport

Comment

Iemand ervaringen met http://www.vanreeth.be/?main

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
                                        Ik snap je logica niet. Je gaat niet bij Dats omdat gewone shell diesel mogelijks problemen gaf.
                                        Bovendien zou ik toch eerder aan je motor twijfelen dan aan de brandstof bij dergelijke fenomenen.
                                        Klinkt misschien wel vreemd ja, mijn redenering was eigenlijk dat als gewone diesel van Shell al zo een problemen gaf in vergelijking met de V-Power dat brandstof van Dats dan nog wel eens erger zou kunnen zijn.

Waarom aan de motor twijfelen? De tank voor ik die gewone diesel tankte was er geen enkel probleem, en de volgende tank (terug V-Power) waren de problemen ook na enkele kilometers terug over. Lijkt me dan toch duidelijk aan de brandstof te liggen

Ik zou heel graag goedkoper tanken, maar niet als ik op die manier de motor van mijnen auto ga verkloten.

Comment

Working...
                                        X