Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Betere benzine en diesel is meerprijs niet waard

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Dus dan zou iedereen die geen V-power of iets gelijkaardig tankt met een slechte motor rondrijden?
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Ik hoop van niet, want dat zou erg zijn.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Als je denkt dat het puur geldkwestie is :

-vergelijk hoeveel km je doet met tank premium brandstof met aantal km dat je kan doen met goedkopere brandstof .

-deel daarna aantal km per tank door de prijs die je betaalde ,doe dat zowel voor de premium als de goedkope brandstof .

(Eigenlijk de kostprijs per km uitrekenen )

Als je met de duurdere brandstof pak meer km doen met zelfde aantal liter , kan het ondanks meerprijs van paar cent/l toch goedkoper uitkomen op het einde vd rit

Comment

Ik zal het binnenkort zeker eens proberen dan..., voorlopig blijf ik toch eerder sceptisch hierover
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2025 - BMW 1.20 (170 pk) - M Sport Pack Pro in Skyscraper Grau

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
            Ik tank in Belgenland altijd Total-excellium diesel - dit is de enige mogelijkheid met mijn tankkaart. Ik ben er recent echter van overtuigd geraakt dat de premium-brandstoffen wel een toegevoegde waarde hebben.

Ter illustratie: we gingen tijdens de paasvakantie op reis naar Zuid-Frankrijk. De rijstijl tussen heenreis en terugreis was dezelfde: bijna integraal autosnelweg, geen files, relaxe rij-stijl met respect voor de snelheidslimieten en de passagiers, weersomstandigheden vergelijkbaar.
            Op de heenreis: een verbruik van 5,4 L/100 km volgens de boordcomputer. Met één tank gereden van hier (Zuid West-Vlaanderen) tot ginder (streek van de Mont-Ventoux): 930 km op één tank van ongeveer 50 liter. Dit was dus met Total Excellium.
            Op de terugreis: een verbruik van 5,7 L/100 km, opnieuw via de boordcomputer. Tussen Reims en Rijsel heb ik dus nog een extra tussenstop moeten inlassen. Dat was met supermarkt-diesel (de enige pomp in de streek).

Daarnaast heb ik de indruk dat de motor toch iets stiller loopt, en dat er minder diesel-geur is.

Het viel ook enorm op dat aan alle pompen tussen Reims en Rijsel het aanschuiven was: Britten die hun tank nog snel wilden volgooien met de goedkopere Franse diesel.

Ondertussen staat mijn gemiddeld verbruik alweer op 6,1 L/100 km, door het vele stadsverkeer.
            Tijdens de paasvakantie heeft er constant een Noorderwind geblazen. Heb je daar rekening mee gehouden? Naar het zuiden wind in de rug en bij de terugreis wind op kop. Dat scheelt een factor....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
              We werken in België met centrale brandstofdepots (om de vervoersprijs van brandstof te drukken). Total, Shell, en zelfs DATS24 halen hun brandstof uit dezelfde tanks. Het enige verschil tussen de merken zijn de additieven die ze er bij de depots, bij het vullen van de tankwagens die naar tankstations rijden, aan toevoegen.
              De kans is heel groot dat verschillende tanks ook nog eens gevuld worden uit dezelfde Nafta-kraker.

De zuiverheid van de olien (benzines, diesel) die de warme scheiding van een kraker verlaten is ook niet altijd hetzelfde.
              Diesel bestaat uit 4 groepen koolwaterstoffen. De grootste groep zijn de alkanen of paraffinen. De andere groep omvat de cyclo-alkanen of de naftenen. Verder zijn er nog de alkenen of olefinen.

We zijn zoals onze vrouwen die beweren soms ook dat Dash witter wast dan Ariel.
              Last edited by ; 29/04/2012, 02:24.

Comment

Met mijn huidige auto heb ik de eerste 90000km met V-Power gereden, en daarna 8000km met gewone Shell diesel. Ik merk geen enkel verschil, niet in vermogen, loopcultuur of verbruik.

Comment

Ik heb de eerste 15 000km Total Excellium Diesel getankt (tankkaart). Daarna overgeschakeld naar gewone Shell diesel (niet de V-power). Zowat de goedkoopste hier in de buurt. Ik merk niks, nada, noppes verschil. Misschien met de Shell zelfs iets zuiniger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                    Tijdens de paasvakantie heeft er constant een Noorderwind geblazen. Heb je daar rekening mee gehouden? Naar het zuiden wind in de rug en bij de terugreis wind op kop. Dat scheelt een factor....
                    Dit kwam ook in mij op :de factor wind !
                    Op reis naar het zuiden van Frankrijk was mijn verbruik gemiddeld 6.2 (1200 km gereden , gereset bij vertrek en opgeschreven bij aankomst). Op de terugweg toch zeker 6.7 liter/100 km verbruikt maar moet wel toegeven dat ik +-2 uur eerder terug was dan op de heenreis.....sneller rijden is meer verbruiken natuurlijk

Voor het overige kan ik enkel meedelen dat ik altijd tank bij een "grote naam" maar toch eerder niet bij Total ivm problemen die er waren met 1.5 dci motoren (vroeger , is nu niet meer , maar toch....ik ga het niet zoeken )

Ik tank altijd de "gewone" diesel ipv die "special-over-priced-diesel .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost Bekijk Berichten
                      Als je denkt dat het puur geldkwestie is :

-vergelijk hoeveel km je doet met tank premium brandstof met aantal km dat je kan doen met goedkopere brandstof .

-deel daarna aantal km per tank door de prijs die je betaalde ,doe dat zowel voor de premium als de goedkope brandstof .

(Eigenlijk de kostprijs per km uitrekenen )

Als je met de duurdere brandstof pak meer km doen met zelfde aantal liter , kan het ondanks meerprijs van paar cent/l toch goedkoper uitkomen op het einde vd rit
                      Ik heb die rekeing eens gemaakt.

Per kilomter kost de V-Power mij 1 cent minder dan de gewone Shell diesel.
                      Dat is dus 10 euro op 1000 km
                      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

vooral de qualiteit vd brandstof is belangrijk dus bekendere stations zullen vaker propere brandstoffen kunnen afleveren dan het pompstation van de boer om de hoek.
                        dit omdat bij tankstations als esso,q8,total,texaco,shell oid de filters van hun pompen aleen al vaker vernieuwd worden.
                        verder gebruiken ze per brandstof van zelf sprekende een apparte tank wagen,ik heb weet van een *witte pomp* die in dezelfde container benzine als diesel vervoerde.

maar ik kan wel snappen dat v power oid vooral effect heeft op snellere motoren en niet op een doorsnee stads wagen,ookal kan verhoging vh octaan gehalte je auto al een stukje vinniger doen lopen.
                        qua aditieven raad ik bardahl aan (betaalbaar merk in de autobranche dat goed werkt ).... heb op autotechnics dit jaar hun stad geweest,en wonderbaarlijk hun spullen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door seperator Bekijk Berichten
                          In de heenreis was er geen of weinig wind (zelfs redelijk mistig), tenzij in het laatste stukje in de Rhônevallei (waar de Mistral zijn ding aan het doen was). Maar het verbruik gaf geen merkbare daling voor of na Lyon.
                          Op de terugreis twee ferme regenvlagen op onze kop gekregen, maar er was geen uitgesproken wind. Als voormalig gepassioneerd windsurfer is dat nu wel iets waar ik (onbewust) altijd op let.
                          Tenzij dat een normale wind ook al zo'n invloed op je verbruik kan hebben.

Deze zomer komt er weer een bagagekoffer bovenop, 'k zal op één of anderhalf litertje meer mogen rekenen.
                          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Normaal tank ik bij de makro omdat dat het goedkoopste is. Als mijn motor nog koud staat trilt hij nogal hard.
                            Vandaag gaan tanken bij de shell omdat ik gehaast was, en het viel mij op dat hij minder hard trilde als hij nog koud was.

Kan natuurlijk ook int kopke zitten
                            BMW X5 45e

Comment

Met de E46 gaan we gewoonlijk tanken bij 'Power' (een lokale keten van pompstations), gewoon omdat die pomp vlakbij ons thuis is.
                              Wegens omstandigheden ben ik nu drie maal op rij gaan tanken bij Total. Ik heb toch de indruk dat de auto minder rookt.
                              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                Ik heb die rekeing eens gemaakt.

Per kilomter kost de V-Power mij 1 cent minder dan de gewone Shell diesel.
                                Dat is dus 10 euro op 1000 km
                                Moet ik eens proberen dan, zou bij mij € 40 a € 50 per maand kunnen schelen. Nie slecht dan
                                BMW X5 45e

Comment

Ik tank v power shell. Doe er gemakkelijk 80 km meer mee en duidelijk
                                  dus minder verbruik. Motor is een mercedes 220cdi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                    Moet ik eens proberen dan, zou bij mij € 40 a € 50 per maand kunnen schelen. Nie slecht dan
                                    Kan inderdaad al de moeite zijn als je veel kilomters doet.
                                    Iemand die ik ken met een Peugeot 307 met dezelfde motor, maar dan handgeschakeld heeft ook eens de test gedaan.
                                    Hij tankte altijd gewone Shell diesel en heeft voor de test de V-Power getankt.

Gelijkaardige ervaring wat de kosten betreft (ook ongeveer 1 cent verschil per kilomter in het voordeel van de V-Power)

Ook wist hij te zeggen dat zijn motor veel beter draaide en hij veel beter kon optrekken.

In zijn woorden "je weet niet wat je mist tot je het geprobeert hebt"

Comment

Mijn vader rijdt elke dag 60km (heen en terug), zou V-Power dan voordeliger zijn?

E30SHOP.be
                                      - Alles voor uw BMW E30.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                                        Mijn vader rijdt elke dag 60km (heen en terug), zou V-Power dan voordeliger zijn?
                                        Ik denk dat je zelf moet vergelijken met beide merken (en daarna de berekening doen) om het antwoord te weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                          Normaal tank ik bij de makro omdat dat het goedkoopste is. Als mijn motor nog koud staat trilt hij nogal hard.
                                          Vandaag gaan tanken bij de shell omdat ik gehaast was, en het viel mij op dat hij minder hard trilde als hij nog koud was.

Kan natuurlijk ook int kopke zitten

nee hoor,je bent geen aleenstaand geval.
                                          een maat van me ging in het begin altijd tanken bij de goedkoopste.
                                          en telkens in het begin stotterde de motor wat en ik had in het verleden al gezegd om te tanken bij een qualitatief goed station maar hier werdt niet op gereageerd.
                                          nu bleef dit,duren en ging hij toch eens naar de garage en die beste man vroeg,waar tank je ,antw : ....... achter de hoek.
                                          ga eens tanken bij een *merk* zij deze beste man,zo gedaan tankte bij esso,sindsdien geen problemen meer gehad.

tuurlijk het zit zich vooral in de aditieven die ze gebruiken,brandstof komt immers uit 1 en dezelfde grond
                                          en zoveel verschil zit er nu tegenwoordig ook niet meer in.
                                          bij ons is q8 zelfs even goedkoop als lukoil (concurrentie)
                                          ikzelf ga dus altijd bij q8,vroeger altijd shell maar nu q8 om de hoek is is dit beter,shell was altijd in het centrum

Comment

Working...
                                          X