Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tire trimmen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Tire trimmen

    Heeft er ooit al iemand gehoord van Tire trimmen? Bij onze noorderburen is dit blijkbaar reeds een gekende techniek. Hieronder zie je een beschrijving van Profile Tyrecenter wat Tire trimmen inhoud.

    Tire-Trimmen

    Soms slijten banden zo onregelmatig dat zelfs balanceren geen uitkomst meer biedt. De grootste oorzaak: moderne auto’s worden met steeds grotere velgen en brede, lagere banden uitgevoerd. Tevens worden de ophangingen steeds lichter. De personenautoband wordt door deze samenstelling steeds gevoeliger voor ongelijke slijtage. Ongelijke slijtage (cuppen) leidt tot een hoger afrolgeluid en het welbekende trillen van het stuur.

    Voorheen leek de enige oplossing het vervangen van uw banden. Vaak erg zonde, omdat uw banden verder in prima staat verkeren. Hier heeft Profile Tyrecenter dé oplossing voor. Het trimmen van banden, Tire-Trimmen genoemd, maakt de band weer perfect rond. Tire-Trimmen is het slijpen van het loopvlak, waardoor de onregelmatige slijtage verdwijnt. Ook wordt de band op het originele velg “getrimd” , waardoor een 100% ronde band/velg combinatie ontstaat. U rijdt comfortabel, de trillingen verdwijnen en uw banden maken veel minder geluid. Het trimmen van de band heeft bovendien een positief effect op het aantal kilometers welke met de band gereden kan worden.

    Modern apparatuur
    Het trimmen van banden heeft niet altijd een positieve klank gehad, omdat in het verleden door ondeskundigheid banden nogal eens te veel loopvlak verloren bij de band. Maar met de huidige generatie apparatuur - wat in uitstekende handen is bij de specialisten van Profile Tyrecenter- wordt veel nauwkeuriger gewerkt. Bovendien wordt verwacht dat het optimaliseren van een band een toegevoegde waarde wordt waar meer en meer vraag naar zal komen.

    De voordelen van het Tire-Trimmen:
    - Comfortabele besturing;
    - Lager afrolgeluid;
    - Verlenging levensduur van banden door gelijkmatig afrollen;
    - Verlaging in het brandstofgebruik.




    Dit beschrijft dus al de problemen (geluiden, ..) die ik heb, dus is dit een ideale oplossing voor mij!

    Enkel rest er nog 1 probleem .. naar gelijk welk profile tyrecenter ik bel, nergens kennen ze dit .. terwijl het wel op de site verkondigd staat?

    Weet er iemand waar ze dit wel doen?

  • #2
    Maar als je een zodanig ongelijke slijtage hebt, bv aan de buitenkant dat er geen profiel meer is, moeten ze toch vrij veel afslijpen om de band weer gelijk te krijgen en dat de band dan bv al niet meer goed is voor de keuring omdat er te weinig profiel is over de gehele band?

    Comment


    • #3
      Klopt, het neemt alleen maar het trillen en geluid weg, ze plakken er aan de meest gesleten zijde geen stuk bij he.
      __________________________

      2015 Volvo V60 D2 aut.
      2003 Volvo S60 2.4 benzine

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door clio16v Bekijk Berichten
        Maar als je een zodanig ongelijke slijtage hebt, bv aan de buitenkant dat er geen profiel meer is, moeten ze toch vrij veel afslijpen om de band weer gelijk te krijgen en dat de band dan bv al niet meer goed is voor de keuring omdat er te weinig profiel is over de gehele band?
        Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
        Klopt, het neemt alleen maar het trillen en geluid weg, ze plakken er aan de meest gesleten zijde geen stuk bij he.
        In mijn geval hebben de banden nog meer dan genoeg profiel, dus zou het zonde zijn om nieuwe te kopen. Het doel van het trimmen is zoals Bompa zegt, geluid en trillingen weg krijgen.

        Comment


        • #5
          Ik heb vorige maand nog banden weggegooid met meer dan genoeg profiel, maar gecupt en dus enorm lawaaierig. Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen hierover.
          Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

          Comment


          • #6
            dit is tot mijn weten nog altijd altijd verboden in belgie
            enkel bij vrachtwagens is dit toegestaan

            Comment


            • #7
              Inderdaad verboden, en met reden, je zou bijna onmiddellijk op de karkas zijn
              Spaar op wat je wilt, maar niet op banden...
              Beter frisse banden op eerder banale velgen dan kaalkoppen op spectaculaire 20 duimer's
              En als je banden ongelijkmatig slijten, laat je vering checken, daar ligt het probleem

              Comment


              • #8
                Ik heb mijn banden vandaag laten 'trimmen'. Het resultaat is dat al het geluid en trillen weg is! Is dus zeker z'n geld waard volgens mij (€60). Ik heb ook even gekeken naar de banden, en qua profiel is er slechts een minimale hoeveelheid afgedaan (er is zeker nog 4 mm over). Ik heb zo ook het gevoel dat de wagen nu wat zachter is geworden ...

                Edit: Ik heb het wel laten doen in Nederland, waar deze techniek (in tegenstelling tot bij ons) zeer gekend is.
                Last edited by ; 24/05/2012, 22:50.

                Comment


                • #9
                  Voor de verlenging van de levensduur zou ik het niet doen. Als je wagen zo slecht is uitgelijnd zal je niet lang plezier hebben van je getrimde banden. Beter de oorzaak vinden en oplossen dan het gevolg.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door NVA Bekijk Berichten
                    dit is tot mijn weten nog altijd altijd verboden in belgie
                    enkel bij vrachtwagens is dit toegestaan
                    Jij bedoeld rechapage, da's iets helemaal anders dan tire trimmen.

                    Tire trimmen is om banden die last hebben van cupping terug rond te maken.
                    Cupping is niet het links/rechts meer afslijten door gevolg van een slecht afgesteld onderstel.
                    Cupping moet je zien als een wiel dat niet meer helemaal rond is, maar dat er uit ziet als een groot tandwiel (da's wel over dreven) Het loopvlak is niet meer helemaal rond.

                    Cupping ontstaat vooral bij 4 wiel aangedreven voertuigen, of wagens die eens een noodstop gemaakt hebben. Vroeger (voor de ABS) zat je dan met een platte kant aan je band... maakte een hels lawaai, en je wist duidelijk dat de banden moesten vervangen worden. Door de ABS, krijg je meerdere platte kantjes aan je banden bij een noodstop (je wiel draait een paar keer wat door i.p.v. helemaal te blokeren). Die platte kantjes veroorzaken het trillend gevoel en geluid.
                    Trie trimmen is de uitstekende deeltjes (zogezegd de tandjes van de tandwielvorm) er af-frezen, zodat je terug een perfect ronde band hebt. Dit af-frezen gebeurt tot op het laagste niveau. Dus als je laagste nieveau van profiel 4 mm is (en op andere plaatsen 5 mm) dan hou je een profiel van 4mm over.

                    Bij Tire Trimming wordt dus geen materiaal toegevoegd zoals bij rechapage.

                    Het is dus helemaal niet verboden in België, ik vermoed zelfs dat het binnen een jaar of 2 een optie zal zijn, dat je na het monteren van banden zal kunnen kiezen om je banden perfect rond te laten frezen.

                    Comment


                    • #11
                      cupping komt vrij vaak voor bij sommige merken , heeft te maken met het soort bandenprofiel + de combi van sommige achterophangingen , daarom best om elke 10000km de banden voor / achter om te wisselen .

                      tire trimmen wordt in NL idd vrij vaak gedaan .
                      TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

                      Comment

                      Working...
                      X