Mededeling

Collapse
No announcement yet.

All season banden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
    In een echte zomer is een zomerband beter, in een echte winter is een winterband beter. In België hebben we geen van beiden. Geen echte winter, geen echte zomers. Ons klimaat is gewoon op maat gemaakt voor een all-season band. Door de dag genomen ga je daar gewoon een perfecte vriend aan hebben bij ons. We zitten hier immers vaan tussen de 5 en de 10 graden, ofte, het moment dat noch winter, noch zomerbanden echt gelukkig zijn.
    Dat is het hem inderdaad.
    Ik weet nog goed toen we in 2013 eind maart stevige sneeuwval hadden, iedereen zat natuurlijk te sukkelen met zijn net terug gemonteerde zomerbanden ... maar ik ging met mijn Vector 4Seasons lekker door.
    Of toen mijn collega eind november nog winterbanden moest steken, maar de garage geen tijd had om ze te vervangen en hij dus alsnog enkele dagen in de sneeuw moest rijden met zomerbanden.
    Om nog niet te spreken over de velen die pas in mei hun zomerbanden terug opleggen, ergens begrijpelijk want te vroeg verwisselen en je riskeert een late sneeuwval zoals in 2013.

Kijk als je echt optimaal wil rijden, dan moet je 7 sets velgen met banden hebben, 1 voor in droog warm weer, 1 voor in nat warm weer, 1 voor in droog middelmatig weer, 1 voor in nat middelmatig weer, 1 voor in droog koud weer, 1 voor in nat koud weer en 1 voor winterse neerslag. Deze velgen moet je dan netjes hebben opgestapeld in de garage zodat je dan 's morgens kan zien wat voor weer het is en die dag nog gaat worden om dan je beste keuze te maken en ze er op te steken.
    En als je dan je banden voor droog warm weer hebt gestoken en het begint alsnog te regenen dan moet je even een pitstop maken om die slicks er af te halen en je wets er terug op te leggen :p
    Last edited by 4sRider; 25/05/2015, 17:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
      Keuze voor vierseizoensband kan perfect te verantwoorden keuze zijn, zeker in België.

Hou er wel rekening mee dat een vierseizoensband, zoals een winterbond, toch hoorbaar een hoger rolgeluid maakt dan een goede zomerband.
      Ik heb nog niet echt gemerkt dat mijn Vector 4Seasons veel meer lawaai maken dan mijn ex-zomerbanden ( Continental en Dunlop ), niet op mijn VW Bora en niet op mijn VW Touran. Er zal wel een verschil zijn maar wat mij betreft is dit geen issue.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door teizman Bekijk Berichten
        Ik vind dat de balans pro/contra all-seasons ook afhangt van de wagen. Mijn vorige was een 535d (f11); ik reed hier heel wat anders mee dan met mijn huidige ML350.
        Op de ml zou ik 4seasons prima vinden (maar bestaan ze wel voor R21 295/...?).
        Op de 535 mag het wat performanter zijn...

groets,
        Teizman
        Je hebt de Goodyear Vector 4Seasons SUV en de Pirelli Scorpion Verde All Season
        Beide SUV banden, maar er is maar een beperkt gamma in maten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dikkejos Bekijk Berichten
          inderdaad, de marketingcampagne van Michelin draait volop, en er zullen zeker mensen zijn die overstag gaan gaan voor die all season band, maar puur technisch kan hij volgens mij sowieso niet op tegen de combinatie zomer-winter. Ik bedoel dan puur qua veiligheid en prestaties... Ik wil het nog wel eens zien dat je met zo'n Crossclimate in sneeuw dezelfde prestaties hebt als met een echte top-winterband. Wat met de remafstand in de zomer vgl met een zomerband ? Remafstand in de winter vergeleken met een goede winterband ?
          Bovendien is het een V-profiel wat mogelijks bij bepaalde auto's na verloop van tijd toch wel rolgeluiden zou kunnen veroorzaken. Kilometerrendement is ook nog een onbekende factor...
          Bekijk dit eens ( engelse veraling van de review van de Duitse Autobild site ) :

En volgens Michelin zouden de Cross Climates op alle gebied beter presteren dan de Vector 4Seasons ...

p.s. Als er iemand interesse heeft, ik heb die Autobild test gekocht en gedownload Het is wel in het Duits, maar veel cijfermateriaal en grafiekjes dus je kan er wel wat info uithalen, en als je een beetje Duits kan ... :p Stuur me een PM.
          Last edited by 4sRider; 25/05/2015, 18:17.

Comment

4srider, zonder je test te lezen, wat was de uitkomst volgens Autobild? Waren die banden aan of af te raden? Ikzelf, afgaande op de eenzijdige info van Michelin zelve, zou dit wel een goed alternatief voor mij vinden. We hebben een auto met sneeuw en zomerbanden. Mijn auto heeft enkel zomerbanden. In de winter bij slecht weer, gebruiken we dan mijn vrouw haar wagen. Maar soms word je nog eens overvallen door een plotse sneeuwbui. En dan zouden zulke Michelins natuurlijk een mooie uitkomst zijn... als het allemaal waar is wat ze beloven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              4srider, zonder je test te lezen, wat was de uitkomst volgens Autobild? Waren die banden aan of af te raden? Ikzelf, afgaande op de eenzijdige info van Michelin zelve, zou dit wel een goed alternatief voor mij vinden. We hebben een auto met sneeuw en zomerbanden. Mijn auto heeft enkel zomerbanden. In de winter bij slecht weer, gebruiken we dan mijn vrouw haar wagen. Maar soms word je nog eens overvallen door een plotse sneeuwbui. En dan zouden zulke Michelins natuurlijk een mooie uitkomst zijn... als het allemaal waar is wat ze beloven.
              Hey DHL, zoals ik al eerder zei in deze thread, er zijn nog geen echte vergelijkende reviews van de Cross Climate. Maar even de Cross Climate terzijde gelaten, de goede All Season banden van 2014 presteren zeer goed in ons Belgisch klimaat.

Sommige goede All Season banden presteren op bepaalde punten beter dan een goede winterband. Bijvoorbeeld op tractie op een recht stuk in de sneeuw presteerde de Uniroyal All Season beter dan de winter band, en op remafstand op sneeuw scoorde de Uniroyal, de Nexen en de Kumho beter dan de winterband. Enkel in de slalom in de sneeuw scoorde de winterband het beste. ( De winterband scoorde op alle sneeuw onderdelen samengerekend natuurlijk wel het beste ). Op koud nat wegdek scoren de Alll Seasons gelijkwaardig of beter dan de Winterbanden, dit is een belangrijk punt voor ons belgenlandje. In de testen op droog wegdek scoren de All Seasons natuurlijk beter dan winterbanden, maar minder goed dan zomerbanden.
              Je kan All Seasons hebben die meer wintergeorienteerd zijn ( zoals de Uniroyal die op verschillende punten gewoon beter was dan een winterband ), maar ook All Seasons die beter presteren in de zomer ( zoals de Bridgestones, die zaten dit jaar niet in de test ).
              De beste allround All Season banden zijn momenteel de Pirelli Cinturato AllSeason en de Goodyear Vector 4Seasons.
              Ik ga ervan uit dat de Cross Climate mee in het lijstje van top All Season banden zal komen te staan in de komende tests, maar de gevestigde waarden zitten ook niet stil.

Je zou kunnen stellen dat de huidige generatie All Season banden misschien iets teveel op de winter en sneeuw gericht zijn. Ze zitten op 95% van de kwaliteiten van een winterband en op 90% van de kwaliteiten van een zomerband. Als Michelin waarmaakt wat ze beloven dan kan de Cross Climate misschien op 95% van een winterband en 95% van een zomerband zitten.
              Last edited by 4sRider; 26/05/2015, 18:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 4sRider Bekijk Berichten
                Ik heb nog niet echt gemerkt dat mijn Vector 4Seasons veel meer lawaai maken dan mijn ex-zomerbanden ( Continental en Dunlop ), niet op mijn VW Bora en niet op mijn VW Touran. Er zal wel een verschil zijn maar wat mij betreft is dit geen issue.
                Ik ben net overgeschakeld naar Goodyear zomerbanden, en had voordien Vector4 seasons, en ik merk toch duidelijk veel minder rolgeluid binnen.

Voor het overige was ik van die Vectors zeer tevreden. Ook in felle regenbuien had ik uitstekend grip. Afwachten of dat bij die Goodyears ook zo zal zijn.

Comment

Ja maar als die all seasons zo goed zijn dan zal ik bij de volgende bandenwissel daarvoor gaan. Ik wist zelfs niet dat zo'n banden bestonden tot voor kort ik een test gelezen had in de autogids. Had ik dit vroeger geweten dan zou ik de garage gevraagd hebben om all seasons op de wagen te zetten toen hij nieuw was. Is een lesje voor volgende keer

Comment

Ik vind winterbanden hier nauwelijks nodig. Alleen voor ijzel. Daarom, misschien is het een idee om af te wisselen tussen zomerbanden en 4 seasons ipv winter en zomer. Komt wsch goedkoper uit.
                    30 jaar Mr Yuge!

Comment

Binnenkort wordt mijn nieuwe Kangoo Express geleverd en die is voorzien om mijn woon/werkverkeer te bollen. Die komt dus niet in het buitenland en moet het stellen met het Belgische weer. Ongeveer 140km per dag.
                      Ik twijfel na dit betoog in deze thread dan ook een beetje of ik hiervoor de kost van winterbanden ga doen. Misschien zou ik beter direct goeie all-seasons laten zetten? Ik wil wel niet besparen op banden. Die moeten altijd een A-merk zijn (ik reken Nokian winterbanden zoals op onze huidige Kangoo personenwagen ook als A-merk).
                      Maar aan de andere kant, ik wil ook dat het rolgeluid van de banden zo stil mogelijk is. De gewone Kangoo is al niet te best op rolgeluiden, de bestelversie nog wat minder, waarschijnlijk. Ik heb onlangs de winterbanden (Nokian) van de Kangoo terug naar zomerbanden (Bridgestone Dueler) laten zetten, en zoals elk jaar erger ik me weer aan de enorme toename van het rolgeluid. (dat de banden jaar na jaar ouder worden, doet het rijgeluid precies ook geen goed, maar ik weet niet of dat objectief ook zo is)

Wat denken jullie?
                      King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                      2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

Dat zo een Kangoo met tussenschot en een met tettenmousse beklede laadbak minder lawaai maakt dan de personen versie.

Maar dat is wss niet de bedenking waar je op uit bent.
                        Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                        Motoren & Tjeurisme

Comment

Tja, als rolgeluid een factor is, en je overweegt een vierseizoenenband, dan zal je in de zomer toch het extra rolgeluid erbij moeten nemen.

Voor het overige is een vierseizoensband best te verantwoorden als je binnen Vlaanderen blijft, en afhankelijk van het soort weg.

Comment

tettenmousse.

Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Comment

Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Motoren & Tjeurisme

Comment

Thx voor de foto, maar wat is de link met "tetten"?

Comment

Mss is deze foto duidelijker vanwaar deze volksnaam komt

Motoren & Tjeurisme

Comment

Een zee van tetten! Gij durft nogal, zoo'n vieze plaatjes posten!
                                    30 jaar Mr Yuge!

Comment

Tja, als rolgeluid een factor is, en je overweegt een vierseizoenenband, dan zal je in de zomer toch het extra rolgeluid erbij moeten nemen.

Voor het overige is een vierseizoensband best te verantwoorden als je binnen Vlaanderen blijft, en afhankelijk van het soort weg.
                                      Geluid.JPG
                                      Last edited by 4sRider; 27/05/2015, 15:25.

Comment

Dat zo een Kangoo met tussenschot en een met tettenmousse beklede laadbak minder lawaai maakt dan de personen versie.

Maar dat is wss niet de bedenking waar je op uit bent.
                                        Hahaha.
                                        't Is er eentje met tussenschot, dus ik ben al halfweg...
                                        Die tettenmousse... aanlokkelijk idee eigenlijk. Ik wou die mooi uittimmeren met rotswol ertussen maar die mousse is mss nog beter. Wel k*t om dat proper te houden, denk ik.
                                        King of the Ludospace - currently running nr. 6

2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
                                        2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

Comment

Fantastisch, bedankt voor de verduidelijking.

Comment

Working...
                                          X