Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie is eigenaar?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wie is eigenaar?

Vraagje:
    Collega van me heeft een auto ergens gestald staan. Nu zou zijn broer daar graag mee rijden. Mijn collega heeft een aankoopbewijs van die auto etc... maar heeft geen zin in die papierhandel en zou zijn broer dan die auto laten inschrijven op zijn eigen naam, ook de verzekering zou dan op de naam van broer komen.
    Ik heb 'm dit afgeraden omdat dan volgens mij broer de eigenaar is van de auto, ook al heeft mijn collega de aankoopfactuur (nuja, factuur... de wagen is particulier gekocht dus 't is eerder een verkoopsovereenkomst). Mijn collega wil dit niet geloven.
    Wie heeft er gelijk?

Ik ken niks van "verkoopsovereenkomsten" maar naar mijn mening blijft de eigenaar ook eigenaar van de auto ook als iemand anders deze inschrijft......

Kan die persoon dan geen nieuwe overeenkomst opstellen waarin ie verklaard dat zijn broer de auto (zogezegd of echt ) heeft overgekocht ?

Wat gebeurd er als die "broer" een ongeval veroorzaakt ? Mij lijkt het beter dat de auto gewoon van eigenaar veranderd om in de toekomst misverstanden te voorkomen.....

Zolang er niks gebeurd is alles ok , maar wat als er (grote) kosten komen aan de wagen , gaat de (huidige) eigenaar deze ook betalen ? Om nog maar te zwijgen over de gevolgen bij een ongeval waarbij de auto total loss is.

Dan is het meer iets van : mijn collega had een auto , hiermee reed zijn broer en nu heeft ie geen wagen meer

Comment

It's recipe for disaster! I know, you know
      Maar laat ons al die problemen nog even achterhouden en ons momenteel fixeren op wie de eigenaar is, misschien trek ik 'm daarmee al over de streep, indien hij eigenaar blijkt te blijven kan ik het "problemenregister" eens opentrekken.

Comment

Inderdaad, cfr fleetwagens, wagens via leasingmaatschappijen.
        Blijven eigendom van de maatschappij, maar de hurende firma zelf schrijft in en verzekert.

2015 Volvo V60 D2 aut.
        2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Dat is volgens mij niet zo eenvoudig :

- enerzijds heb je degene op wiens naam de factuur staat (en vermoedleijk dus ook betaald heeft)
          - anderzijds diegene de de wagen ingeschreven heeft, dus die het 'vermoeden van eigendom' geniet

Makkelijk aan te tonen bij vb leasing-toestanden, een pak gecompliceerder vb bij een scheiding

Comment

Een wagen is roerend goed, de wet stelt dat wie een roerend goed bezit er ook eigenaar van is
            Om dit vermoeden te betwisten moet een bewijs voorgelegd kunnen worden dat iemand anders de rechtmatige eigenaar is
            Een rechter spreekt zich uit over de geldigheid van het bewijs
            In het geval is en blijft dus de collega de eigenaar, tenzij hij de eigendom overlaat aan zijn broer, een onderhandse faktuur lijkt mij de wijste manier dit vast te stellen

Comment

lijkt mij ook het veiligste/verstandigste/makkelijkste om een onderhandse factuur op te maken, op die manier kunnen alle problemen vermeden worden (vb bij ongeval, diefstal etc)

Comment

Degene met "de factuur" is de eigenaar. Inschrijven op zijn naam wilt nog niet zeggen dat hij de eigenaar wordt.

Om dit te illustreren met een voorbeeld: een koppeltje, waarvan hij een Harley had gekocht en zij schreef deze in op haar naam, kregen ruzie. Hij, die de Harley had gekocht, kwam deze terug halen en verkocht de Harley. Zij die alle kosten qua verzekering enz... deed kon hier niks tegen inbrengen en was de Harley kwijt.

Comment

Kan inderdaad zo gelopen izjn, maar is zeke rniet per se zo !

De factuur kan om allerlei redenen op iemand anders' naam staan, de wagen inschrijven kan duiden op een zgn 'vermoeden van eigendom'.

In geval vb van echtscheiding etc zal het de rechter zijn die bepaalt wie de effectieve eigenaar is, en dat kan dus beide kanten uit.

Comment

Over op wiens naam een faktuur moet opgesteld worden denkt je inderdaad liefst voor het opmaken ervan...

Comment

Volgens mij is dat allemaal detail; als de eigenaar akkoord is dat iemand anders die inschrijft, is er geen probleem.

Bij leasingwagens krijg je een formulier mee waarop staat dat de eigenaar, de leasingsmaatschappij, verklaart dat X de hoofdbestuurder is.
                      En dit formulier heeft volgens mij geen legale waarde, het is een papier om het de politie makkelijker te maken bij een eventuele controle, en niks meer.
                      Maar als in dit geval de eigenaar hetzelfde doet, dan heb je volgens mij meer dan je plicht al gedaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                        Wat gebeurd er als die "broer" een ongeval veroorzaakt ? Mij lijkt het beter dat de auto gewoon van eigenaar veranderd om in de toekomst misverstanden te voorkomen.....
                        Er is juist niks complex, de eigenaar kan gewoon iemand anders zijn ... sommige mensen vinden precies alles complex. Stel u voor dat NIET de hoofdbestuurder van de wagen een ongeval veroorzaakt, en de hoofdbestuurder ligt in Mexico op het strand ...

Wat gebeurD er dan ?

Een aankoopfaktuur vervalsen omdat de naam dezelfde moet zijn, waarmee zijt gij bezig ?

Comment

en hoe is dit nu allemaal afgelopen ?
                          Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
                          Ik heb enkel het aankoopbewijs ( van particulier ) en iemand anders heeft de wagen ingeschreven en later de wagen verkocht, ik vraag minstens men aankoopbedrag terug.

thx

Comment

Degene met faktuur is eigenaar. Altijd zo geweest.

Comment

Ik ga herhalen wat ik al eens in 2012 zei maar met andere woorden; een inschrijving van een voertuig is geen bewijs van eigendom. De factuur wel.

Comment

Working...
                              X