Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geflitst rood licht: wat nu?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Gewoon eerlijk toegeven wat er gebeurd is, is dat nu zo moeilijk??

Comment

Ik heb geen probleem om dit feit toe te geven maar ik dacht dat dit gewoon naar de rechtbank ging verwezen worden. Waarom moet ik dan nu eerst naar het politiekantoor? Dat ze weten wie met de wagen reed? Das nogal moeilijk te onderzoeken....
      sigpic

Comment

veel kans op dat je toch een minnelijke schikking toegestuurd krijgt
        begin 2012 'tzelfde voorgehad: file en blijkbaar ben ik na 35 seconden door het rood gereden aan 33km/u
        in mijn verklaring gezet dat 't file was en ik mijn voorganger gevolgd ben & ik al voorbij 't licht was en daardoor niet kom zien dat 't op rood stond
        alles werd door de politie doorgestuurd naar parket en volgens agent was 't idd 15d en een ferme boete, Maand erna briefje van Parket met de mededeling dat ik 160€ moest betalen en dan de vervolging wegviel
        mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
        Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Sja ik was op het moment ziek en niet al te best in men hoofd. Reed gewoon van de vriendin naar huis. Weet niet of dat gaat pakken, maar het is de realiteit
          sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KBK Racing Bekijk Berichten
            Vandaag een briefje van de Wijkinspecteur mogen ontvangen. Gewoon zo in de bus zonder enveloppe rond en gericht aan de verantwoordelijke van mijn bvba.

Uitnodiging tot verhoor bij het plaatselijke politiekantoor aanstaande maandag of dinsdag ochtend over de feiten die mij ten lasten kunnen worden gelegd:

- Verkeersinbreuk (rode verkeerslicht)....

1° U kan tijdens het verhoor niet verplicht worden Uzelf te beschuldigen.
            2° U heeft de keuze na bekendmaking van uw identiteit om een verklaring af te leggen, te antwoorden op de gestelde vragen of te zwijgen.

Wat nu ?
            beroep u vooral op uw zwijgrecht, die agent zal lachen. Leg gewoon uit wat er is gebeurd of ga je iemand anders vinden die zich als bestuurder verklaart en de boete op zich neemt? Moest het dan toch voorkomen sta je toch nog eerlijk in je schoenen. Ik zou er geen bijkomende vervolging voor meineed voor riskeren in ieder geval. Hopelijk kom je ervan af met een minnelijke schikking wat me waarschijnlijk lijkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Philken Bekijk Berichten
              veel kans op dat je toch een minnelijke schikking toegestuurd krijgt
              begin 2012 'tzelfde voorgehad: file en blijkbaar ben ik na 35 seconden door het rood gereden aan 33km/u
              in mijn verklaring gezet dat 't file was en ik mijn voorganger gevolgd ben & ik al voorbij 't licht was en daardoor niet kom zien dat 't op rood stond
              alles werd door de politie doorgestuurd naar parket en volgens agent was 't idd 15d en een ferme boete, Maand erna briefje van Parket met de mededeling dat ik 160€ moest betalen en dan de vervolging wegviel
              Das juist 3km/h teveel die flits gaat niet af onder de 30
              2012 Mazda MX-5 NC 2.0 Sport

2016 VW TIGUAN 150 TDI R-LINE

Comment

Ik kan nog de correctie van 6 km/u vragen
                sigpic

Comment

- Op het parket van Leuven wordt rood licht altijd aanzien (behoudens weinig uitzonderingen) als een cat 4 procedure (= nooit minnelijke schikking maar daging voor de politierechtbank ten einde een verval van het RB te kunnen uitspreken). Ook al is het een cat 3 overtreding. Het politieparket van Leuven wil nl. altijd kunnen overwegen (de omstandigheden in acht nemende) om het RB van te bestuurder te kunnen intrekken (en dat kan niet meer wanneer een OI werd verzonden).
                  - As je je antwoordformulier had ingevuld had je daar je verhaal in kunnen doen en waren ze je niet komen verhoren.
                  Dan had je al bericht gekregen van het Parket (voorstel tot minnelijke schikking of daging).
                  - Ze komen je nu verhoren omdat je noch de bestuurder hebt opgegeven noch de reden van overtreding hebt opgegeven. Dan kunnen ze ook geen MS voorstellen.
                  - Dat je een uitnodiging tot verhoor krijgt betekent an sich al dat het Parket het zeker niet bij een OI zal laten (die had je dan al gehad maar in het Arr. Leuven is dat verboden bij Rood licht rijden).
                  - Bedenktijd vragen zoals hierboven gesuggereerd wordt is ook niet meer mogelijk. Je hebt nl. een uitnodiging gekregen volgens de Salduz procedure (in se een verhoor Cat II met een bedenktijd van min. 10 dagen). Gezien je je niet zelf hebt aangeboden op kantoor en je niet bent ingegaan op het vrijwillig invullen van het antwoordformulier is die bedenktijd tussen uitnodiging en feitelijk verhoor er juist voor om je in kennis te stellen van je rechten (die normaal bij de uitnodiging zitten) en je de tijd geven om advies in te winnen bij een advocaat.
                  - Als het verhoor plaats vindt gaat men er dus van uit dat je de tijd gehad hebt om juridisch advies in te winnen.
                  - Je bent slechts verplicht je identiteit kenbaar te maken tijdens het verhoor en verder je op je zwijgrecht te beroepen. Vooral doen. Mag je daarna zeker komen uitleggen op de rechtbank.
                  - De verhaaltjes dat je niet weet aan wie je je auto hebt afgestaan op het tijdstip van de overtreding of wie er meer reed? Tja ze zijn daar ook niet meer van gisteren. Mag je uiteraard altijd uitproberen.
                  De agent zal met de glimlach je verklaring acteren en doorsturen naar het politieparket. (Misschien leest hij hier wel mee en kan dit bij de rubriek Inlichtingen van het Navolgend PV gevoegd worden? ).

Het is je recht niets te verklaren of rond de pot te draaien zoveel je wil. Ik kan je alleen het advies geven gewoon te vertellen wat je als TS al verklaarde. Dat zal, mijn inziens, de goedkoopste oplossing zijn.
                  Maar iets anders uittesten kan natuurlijk altijd. Hou ons op de hoogte van je verdere 'avonturen zou ik zeggen'. (en hoop dat ze geen print van deze rubriek onder je neus duwen tijdens je verhoor ).
                  Last edited by ivob2; 06/02/2013, 21:20.

Comment

Waar heb ik hier ergens neergeschreven dat ik ga liegen of de waarheid verdraaien in mijn verhoor?
                    Ik toets gewoon naar ervaringen? Best eens filteren wat ik neergeschreven en iemand anders...

Nuja als ze me twee weken "verplicht" doen thuis zitten zal de staat meer verliezen aan BTW en vennootschapsbelasting dan de boete. Wanneer heb je de mogelijkheid om enkel verval tot sturen in het weekend te vragen?
                    sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
                      Negeren rood licht is derde categorie overtreding en daar zijn geen minnelijke schikkingen voor mogelijk, is sowieso dagvaarding politierechtbank. Dat auto op bvba staat doet niet terzake, het is de bestuurder die telt.
                      Dat is niet juist. Voor de 4de categorie is geen onmiddellijke inning mogelijk, voor de overige 3 categorieën wel. Maar bij het politieparket Leuven (zie hiervoor) wordt voorbij (we willen K&J niet op onze nek krijgen) het rode licht rijden behandeld als een cat 4 (nooit OI en de verdere uitleg zie hiervoor). Op een ander politieparket is het dus best wel mogelijk dat je daar een OI en/of MS voor krijgt.
                      Een MS krijg je trouwens (in deze context) pas als je niet ingaat op een OI (doorgaans het bedrag van de OI + 10 €, te betalen binnen de 3 dagen na kennisgeving).

Comment

Waar heb ik hier ergens neergeschreven dat ik ga liegen of de waarheid verdraaien in mijn verhoor?
                        Ik toets gewoon naar ervaringen? Best eens filteren wat ik neergeschreven en iemand anders...

Nuja als ze me twee weken "verplicht" doen thuis zitten zal de staat meer verliezen aan BTW en vennootschapsbelasting dan de boete. Wanneer heb je de mogelijkheid om enkel verval tot sturen in het weekend te vragen?
                        Ik zeg niet dat je dit gaat doen. Ik plaats gewoon het (wellicht goed gemeend) advies van anderen dat hier gegeven wordt in een meer realistische context.
                        Zelf ben je vrij op welk advies dan ook in te gaan.
                        De eventuele intrekking moet ook niet meteen 15 dagen zijn. Dat is alleen bij een onmiddellijke intrekkking ter plaatse (op bevel van de bevoegde parketmagistraat na tf op de plaats der feiten te zijn ingelicht door de verbaliserende ambtenaar, wanneer een interceptie en identificatie van de bestuurder mogelijk was, dus nooit bij een flitscamera).
                        Je kan altijd vragen, indien er een intrekking komt, om dit 'uit te zitten' in een bepaalde periode, al dan niet gespreid.
                        Last edited by ivob2; 06/02/2013, 21:34.

Comment

En dat vind ik ook tof, alles kwam het iets aanvallend over

We zien nog wel zeker, alleen is openbaar vervoer echt geen optie daar sommige klanten van mij zitten waar in de verste verte geen optie te bespeuren valt.
                          sigpic

Comment

Ik kan nog de correctie van 6 km/u vragen
                            Uiteraard. Maar je zal ook niet worden vervolgd voor te snel rijden , dus dat zal de zaak niet maken.
                            Je reed voorbij het rood licht. En je hebt verzachtende omstandigheden. Maak dan ook gebruik om deze als verweer in te brengen.
                            Of speel het 'hard' (ander advies). Maar wees dan ook niet verbaasd dat het OM het ook hard zal spelen.
                            Aan jou (of de bestuurder) om pro en contra van verhaal af te wegen nu je alle mogelijke gevolgen gegeven zijn.
                            Mijn persoonlijke ervaring is alleen dat als je gewoon zegt hoe het was (we zijn allen maar mensen) en het hoe en waarom je op meer begrip kan
                            rekenen bij het toekennen van de strafmaat dan door onrealistisch dwars te gaan liggen.
                            Uiteraard kunnen anderen een andere ervaring hebben. Het schijnt dat sommige mensen ook regelmatig de Lotto winnen. Behoort ook niet tot mijn ervaringen.
                            Last edited by ivob2; 06/02/2013, 21:42.

Comment

Héhé Mijn ervaringen met de Politie de afgelopen maanden zijn ook niet alles:

- ongeval gehad met vluchtmisdrijf waar ik niets meer van hoor;
                              - In mijn (doodlopende) straat is het beurtelings parkeren en met de zware sneeuwval van 15/01 + het feit er nog nooit een korreltje zout het wegdek hier geraakt heeft, hebben alle bewoners van de straat hun wagen niet verplaatst om een onveilige situatie te mijden. Want doen we dan, iedereen de bon op... Het redelijkheidsbeginsel was hier ook ver zoek.
                              sigpic

Comment

Dat kan enkele maanden duren voordat je van de politie daarover nog iets hoort, gebeurt pas als heel dat onderzoek afgerond is. Ik zit daar ook op te wachten.

Ik had het geluk dat ik de nummerplaat had van die die mij heeft aangereden, en de verzekering heeft daardoor ook al stappen kunnen ondernemen, hopelijk volgende week expertise van de schade, want dat word ook eens tijd.
                                En ik heb hoe langer hoe meer schrik om met die auto te blijven rijden.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Dader of slachtoffer?
                                  In het eerste geval is na je verhoor door de politie de zaak voor hen afgehandeld. Het dossier wordt overgemaakt naar het Parket die de zaak verder zal afhandelen. En dat kan een tijdje duren.
                                  In het tweede geval is na beëindigen van het onderzoek het dossier ook overgemaakt naar het Parket , maar heb je je benadeelde partij verklaard?
                                  Dan is men nl. verplicht je op de hoogte te houden van de zaak. Tot 31/12/2012 moest je dit zelf doen bij het bevoegde parket. Vanaf 01/01/2013 is de politie verplicht je van dit recht op de hoogte te stellen en je antwoord in je verklaring op te nemen. Normaal staat dit onderaan in het afschrift van je verklaring dat je gekregen hebt ("Ik verklaar mij benadeelde partij").
                                  Last edited by ivob2; 07/02/2013, 09:36.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                    gaan en zeggen dat je niet weet wie er reed op dat moment,
                                    Je bent wel wettelijk verplicht dat door te geven:

Wet 6 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.

Identificatie van de overtreder:

Artikel 67bis

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.
                                    Artikel 67ter

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, zijn de natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen ertoe gehouden de identiteit van de bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die het voertuig onder zich heeft.
                                    De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van 15 dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen gevoegd bij het afschrift van het proces-verbaal werd verstuurd.
                                    Indien de persoon die het voertuig onder zich heeft niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de bestuurder meedelen.
                                    De natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen als titularis van de nummerplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.
                                    Last edited by ivob2; 07/02/2013, 14:53.

Comment

Of je doet zoals ... (leest dagelijks dit forum). Zijn wagen(s) staan wel op een BVBA en NV. Hij deed gewoon niets. Hij vulde niets in. Hij ging niet in op een uitnodiging. Hij ging niet naar de Rechtbank. Hij wachtte op het vonnis en betaalde gewoon de rekening. De tijd dat ze zijn rijbewijs hadden ingetrokken had hij een last-minute naar de zon geboekt. Hij was of beter is zaakvoerder en ze hebben aangenomen dat hij de chauffeur was. Want hij ging het nooit vertellen wie er effectief gereden had. Veel geld hebben is toch mooi. Het maakt niet gelukkig maar is wel wreed gemakkelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                        - Op het parket van Leuven wordt rood licht altijd aanzien (behoudens weinig uitzonderingen) als een cat 4 procedure (= nooit minnelijke schikking maar daging voor de politierechtbank ten einde een verval van het RB te kunnen uitspreken). Ook al is het een cat 3 overtreding. Het politieparket van Leuven wil nl. altijd kunnen overwegen (de omstandigheden in acht nemende) om het RB van te bestuurder te kunnen intrekken (en dat kan niet meer wanneer een OI werd verzonden).
                                        ...
                                        dat is nu juist het oneerlijke in België, in Leuven en Gent wel, op andere plaatsen dan weer niet, waarom dat verschil?
                                        in B met auto rijden is zoals op de lotto spelen, soms heb je geluk, maar meestal niet

Comment

Tja,dat is in in België met bijna alles zo. In de ene gemeente betaal je 1% gemeentebelasting in de andere tot 9%. In de ene gemeente moet je tot 50% meer betalen voor het transport van je elektriciteit dan in een andere, voor stroom die van dezelfde kerncentrale moet komen. De ene werknemer krijgt maaltijdcheques, in een andere sector dan weer niet. Enz.

Comment

Working...
                                          X