Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opnieuw onderhoud na zeer weinig kilometers + uitlaatgaswaarschuwingslampje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Opnieuw onderhoud na zeer weinig kilometers + uitlaatgaswaarschuwingslampje

Mijn 2e auto heeft sedert het klein onderhoud van januari 2012 slechts 1200 kilometer gereden. Nu is het zo dat binnen korte tijd de wagen weer dagelijks zal worden gebruikt(al zal het nog niet meer dan 5000 km per jaar zijn). Ik was eigenlijk van plan om dit jaar het onderhoud over te slaan, maar nadat ik vorige week een platte batterij had en vandaag het uitlaatgaswaarschuwingslampje is gaan branden ben ik toch aan het twijfelen om onderhoud te doen.

Sowieso moet er naar dat lampje gekeken worden, maar ik vraag me af of het ook niet beter zou zijn om bv de olie enzo te verversen... Groot onderhoud is overigens geleden van januari 2010(22000 km gereden sedert). Maakt het overigens verschil uit om de officiële dealer te laten kijken naar het lampje of kan ik naar een gewone garage gaan?

Kan het trouwens kwaad om eens een serieus stuk te rijden terwijl dat lampje brandt? Ik denk dat het te maken heeft met stil te staan tijdens het vriesweer van afgelopen weken en dat het daarmee misschien weer mee opgelost raakt.

Het gaat overigens over een VW Polo 1.4 44 kw van 2001 met 89000 km.
    Last edited by skelle; 03/02/2013, 21:54.

Als je zeer weinig km doet word het aangeraden om om het jaar een onderhoud te doen.
    En weinig rijden doet soms meer slecht voor een wagen dan veel rijden.

Comment

onderhoudsinterval-indicator gaat bij veel merken over van #km naar #dagen als je te weinig km aflegt. Soms is dat dan 1x/jaar, bij andere 1x per twee jaar, ipv om de 20.000 of 30.000 km.

Het emissiesysteem gaat vaker kapot bij wagens met weinig km dan bij wagens die veel op de baan zijn (en vaker lange afstanden afleggen). Bij die veelrijders heeft het systeem de kans om te regenereren, en al de aangeladen vuile troep letterlijk op te stoken.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Jaarlijks je onderhoud laten doen. Ikzelf rij amper 4000 a 5000 km op jaarbasis en ga ook jaarlijks. Indien je beurten gaat overslaan kunnen kleine gebreken zich opstapelen en een boel zorgen met zich meebrengen.

Comment

dat de indicatoren ook een limiet in dagen voorzien heeft gewoon te maken met het feit de meeste gebruikers op een jaar minder rijden dan de limiet in kilometers
          zo lokken de construkteurs de klanten jaarlijks naar hun ateliers, ook als de wagen amper gereden heeft
          wie gelooft dat een olie die bv 3000 km gereden heeft slechter smeert dan en andere die 30000 km afgelegd heeft op een zelfde periode ?
          dus met een dikke korrel zout te nemen... kijk naar uw olie, als die nog mooi goud-geel is is er geen echte reden om naar te garage te lopen

Comment

Blijft dat lampje constant branden nu?

Ik heb dat ook eens voorgehad (toevallig ook met een auto die weinig rijdt) en ik heb dat opgelost gekregen door er:

1) een volledige verse tank kwaliteitsbenzine in te doen.
            2) daarna een stukje rijden en na 20 km (lees : warme motor) eens goed doortrekken.

Kan EGR-klep zijn.

edit: normaal moet zo'n "ouderwets" atmosferisch blok wel in staat zijn om weinig km aan te kunnen en om de twee jaar onderhoud.
            Last edited by Tigra; 04/02/2013, 09:22.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
              dat de indicatoren ook een limiet in dagen voorzien heeft gewoon te maken met het feit de meeste gebruikers op een jaar minder rijden dan de limiet in kilometers
              zo lokken de construkteurs de klanten jaarlijks naar hun ateliers, ook als de wagen amper gereden heeft
              wie gelooft dat een olie die bv 3000 km gereden heeft slechter smeert dan en andere die 30000 km afgelegd heeft op een zelfde periode ?
              dus met een dikke korrel zout te nemen... kijk naar uw olie, als die nog mooi goud-geel is is er geen echte reden om naar te garage te lopen
              Korte ritjes met koude motor doen uw olie en motor geen goed. Er komt meer vervuiling in de olie, metaaldeeltjes worden afgeschraapt maar ook benzine (Zuiger dicht nog niet heel goed tegen de cilinderwand + rijk mengsel) kan in uw olie terecht komen. Het is zeker niet slecht die olie dus sneller te vervangen.

Comment

Men spreekt hier over een afstand van 1200 km op een jaar...
                In dit geval olie laten verversen is gewoon verspilling

Comment

Ja en nee.
                  om de twee dagen 7 km, ok.
                  Maar als je 600km rijdt heen en terug en een jaar laat stilstaan, krijg je problemen. Alleen al bezinksel benzine én olie.
                  Het beste dat je kan doen is dan zelfs filters en olie verversen VOOR je motor doet draaien.
                  Last edited by ; 04/02/2013, 10:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stebenz Bekijk Berichten
                    Ja en nee.
                    om de twee dagen 7 km, ok.
                    Maar als je 600km rijdt heen en terug en een jaar laat stilstaan, krijg je problemen. Alleen al bezinksel benzine én olie.
                    Het beste dat je kan doen is dan zelfs filters en olie verversen VOOR je motor doet draaien.
                    ik snap toch niet de logica...
                    weinig korte ritten = veel te rijke mengsel tijdens de opwarming van de motor, dus niet zo bevorderlijk
                    anders weet ik niet hoe benzine in de olie terecht kan komen als de motor niet draait

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                      ik snap toch niet de logica...
                      weinig korte ritten = veel te rijke mengsel tijdens de opwarming van de motor, dus niet zo bevorderlijk
                      anders weet ik niet hoe benzine in de olie terecht kan komen als de motor niet draait
                      naft die stilstaat beslaat op zichzelf.

Comment

Ja, op de bodem van de benzinebak
                        tenzij erg wild rijden blijft dat bezinksel daar en wordt het amper weggezogen, en nog veel minder wanneer je je bak nooit leegrijdt; komt er toch iets van in de carburatie, dan wordt het gewoon verbrand
                        benzine komt in olie terecht als de segmenten van de zuigers het niet meer doen
                        in een motor die in orde is, is dat verwaarloosbaar, zeker op een paar duizenden kilometers

Comment

Working...
                        X