Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe auto - inrijden, of niet meer nodig?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• nieuwe auto - inrijden, of niet meer nodig?

Binnenkort mag ik m'n nieuwe Golf VII 1.2 TSI 105 pk gaan ophalen.
    Vooraleer ik de mening vraag aan de mannen in de garage, wou ik eens van jullie horen hoe het nu eigenlijk zit met de de huidige generatie motoren.

Moeten die nog "ingereden" worden? Voorzichtig zijn met hoog in de toeren gaan tot een bepaald aantal km bereikt is?

En wat met de eerste ritten? Moet je letten op een mix van snelwegen, gewestwegen, stadsverkeer, of maakt dit niet uit?

Heb trouwens de zoekfunctie gebruikt, maar niet meteen iets gevonden. Mocht er al een topic hierover bestaan, verwijs mij maar door.

Thx!

Wil ik ook wel eens weten...

Comment

Nope warm rijden en knallen. Dat was vroeger .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
        Zou dat toch niet zo durven stellen...

Comment

inrijden en warmrijden is niet hetzelfde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
            inrijden en warmrijden is niet hetzelfde
            Dat weet ik ook wel. Inrijden hoeft niet meer. Van zodra de motor op temp is mag je toeren maken.

Comment

Intern wordt bij Audi meestal volgende toegepast: Eerste 1000km half vermogen en half toerental bereik gebruiken. 1000-2000km max vermogen en toerental zoveel mogelijk beperken.

quattro Test wagens voor de pers worden altijd ingereden in Ehra.

Comment

Elke bestuurder met het auto-hart op de juiste plaast zal zeker geen nieuwe wagen gaan afhalen en ermee gaan ' knallen ' in het eerste uur.

Wat liefde en respect voor wat je koopt ( of krijgt van je baas ) is toch wel een basis begrip voor je gereedschap, dus de meeste zullen al wel voorzichtig met hun wagen de garage uitrijden en de eerste km ga je toch eerst aanvoelen hoe de wagen rijdt en vooral let je op het verbruik.

Het verschil zal er ook wel al aan liggen wat voor soort wagen je koopt of dit dan een Golf 1.2 is of een Golf GTI met 200pk.
                Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

Comment

mooi gezegd van daniell en ik ben het er volledig mee eens.

ik ging m'n firmakrel afhalen (de focus uit m'n onderschrift) en vroeg de verkoper naar inrijden. "inrijden? niet nodig. volle gas van in 't begin"

lekker genegeerd en toch de eerste 2500km's heel braafjes onder de 3000rpm gebleven. dan goed beginnen afwisselen qua toeren en al eens verder doortrekken volgas tot 3500rpm. ik denk dat 'k toch wel een vrij vinnige en zuinige motor heb nu, als ik vergelijk met collega's...

edit: wat waarschijnlijk minder goed was, maar ik weinig aan kon doen, is dat ik de dag na afhaling al naar parijs kon bollen. vrij constant tegen 120km/u gebold op dat moment, heen en terug.
                  2015 BMW F11 520dA
                  1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

Inrijden! Dat is nog steeds het beste.
                    U hoeft dit niet te lezen.

Comment

Inrijden natuurlijk, alles moet nog inwerken op elkaar, hoe precies de motoren ook gemaakt zijn dezer dagen.
                      Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                      Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                      Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

ik heb al mijn autos van begin goe laten in toeren gaan. niet als een gek volgas gaan, maar zo half tot 3/4de gas de auto langzaam omhoog duwenin 1e tot 3000rpm 2de ook, 3de en 4de laat ik van de eerste dag toch al naar 4000-4500rpm gaan afhankelijk hoeveel km ik deed.t enige is, ge moet da opbouwen. trek deze keer door naar 3600rpm, 10min later eens naar 3700...tegen da ge 200-300km hebt gereden, hebt ge toch al eens alle toerentalgebieden gehad bij al mijn firmawagens zo gedaan, motorisch nooit problemen mee gehad. men 1.5TDCI kangoo verbruikte een 4.2L/100km, men megane break 1.5tdci verbruikte 4.3liter. van de eerste 1000km toch goe mee gereden. eens boven de 5000km liet ik die al eens volgas in 1e doortrekken. naarmate die ouder werd, ging ik ook hoger in toeren ( 4600-4700...). de kangoo trok op t laatste toch door naar 5200rpm (4500 was al rood). ge moet die in t begin toch goe inrijden, ze hebben andere olie zitten waardoor dit het moment is om ook op hoge toeren al in te rijden, weliswaar niet volgas. ik deed wel 3000-3500km/week voor het werk, dus dan zit ge rap aan een onderhoud hé. ik heb NOOIT 10 000km gewacht voor t maximum eruit te halen. de meeste van mijn autos hadden binnen de 1500km al eens topsnelheid gereden (dus 5de volgas).

ook nie vergeten dat er waarschijnlijk al 10chauffeurs ermee hebben gereden voor gij die in u handen krijgt, en ge weet nie hoe die ze behandelen (vooral de chauffeurs van leasemaatschappijen). de laagste km stand da ik ook kreeg was 72km in een citroen).

vroeger waren de tolerantie op de onderdelen veel groter waardoor er een bepaald slijtage op elkaar moest optreden (inrijden). tegenwoordig zijn de autos zo opgebuwd met kleine toleranties dat die amper nodig is. vroeger moest je de inloopolie ook snel vervangen (1000km 5000km...), nu rijd de auto 15-20 000km met de eerste olie
                        Last edited by ; 02/03/2013, 21:08.

Comment

Ik denk dat er op vandaag twee strekkingen zijn:
                          - ja, inrijden zoals vroeger
                          - neen, 't is niet meer nodig

Maar ik vrees dat dat laatste is ingegeven door een zeer extreem standpunt in (voornamelijk) motorsport, waarbij een motor bij de eerste keer dat 'ie wordt opgestart meteen onder vollast wordt gehouden gedurende meerdere minuten en zo sterker *zou* zijn in z'n later leven. Het moet van bij de eerste draaiseconden, niet zoveel draaiminuten of -uren nadien. Meteen na die enkele minuten vollast wordt dan ook al (minstens) een oliewissel voorzien.
                          Aangezien alle motoren van gewone personenauto's al meerdere keren (vaak tientallen keren) zijn opgestart en gereden, is die methode dan ook zinloos. De motor heeft al te lang gedraaid (in de fabriek, bij diverse controles; in de fabriek naar de trein of camion; in een overslagstation of -plaats of haven van trein of camion naar boot of trein of camion; en nog 'es; bij de importeur; bij de dealer meerdere keren; ...).

Dus, blijft er m.i. maar één mogelijkheid meer over: wel inrijden, onder het motto "baat het niet, dan schaadt het ook niet". Ik kan er met m'n verstand niet bij dat een motor geen baat heeft bij het zorgvuldig opbouwen van de belasting totdat alles wat op elkaar ingesleten is en alles goed "zit".
                          Het hoeft helemaal niet zo lang als sommige constructeurs beweren in hun officiële documentatie, denk ik (die dekken zich uiteraard maximaal in). Gewoon de eerste paar 100km liefst continu warm (geen korte ritjes en zo weinig mogelijk koudstarts dus) zonder volgas en vooral veel wisselende toerentallen rijden, ook alle versnellingen gebruiken, erg veel (zacht) schakelen, geen langere autostraderitten doen aan constante snelheid, ... En van zodra je er 1 of 2 brandstoftankjes hebt doorgeblazen, mag je stilaan de motor harder en harder gaan belasten. Meerdere 1.000'en km niet boven een bepaald toerental komen e.d. lijkt me sterk overdreven, gewoon niet met een nagelnieuwe motor meteen onder vollast gaan rijden lijkt me voldoende.

Comment

^^^^Dat lijkt mij inderdaad ook logisch. Ik heb trouwens net die oudere topic volledig overlopen...zoals je zegt, er zullen blijkbaar altijd twee strekkingen zijn.
                            Ik onthou vooral: eerste 200 à 300 km lange stukken autosnelweg vermijden, nog niet volle gas geven, geleidelijk aan het toerental opdrijven en korte ritjes vermijden.

Bedankt voor de tips!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bouncing Bullet Bekijk Berichten
                              Intern wordt bij Audi meestal volgende toegepast: Eerste 1000km half vermogen en half toerental bereik gebruiken. 1000-2000km max vermogen en toerental zoveel mogelijk beperken.

quattro Test wagens voor de pers worden altijd ingereden in Ehra.
                              toch verstandig van Audi om deze raad mee te geven met klant

en mocht je het niet doen en toch beroep moeten doen op garantie zullen ze je wel weten te vertellen hoe "goed" je hebt ingereden !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichten
                                mooi gezegd van daniell en ik ben het er volledig mee eens.

ik ging m'n firmakrel afhalen (de focus uit m'n onderschrift) en vroeg de verkoper naar inrijden. "inrijden? niet nodig. volle gas van in 't begin"

lekker genegeerd en toch de eerste 2500km's heel braafjes onder de 3000rpm gebleven. dan goed beginnen afwisselen qua toeren en al eens verder doortrekken volgas tot 3500rpm. ik denk dat 'k toch wel een vrij vinnige en zuinige motor heb nu, als ik vergelijk met collega's...

edit: wat waarschijnlijk minder goed was, maar ik weinig aan kon doen, is dat ik de dag na afhaling al naar parijs kon bollen. vrij constant tegen 120km/u gebold op dat moment, heen en terug.

120 is toch geen hoge toeren? dus maakt weinig uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                  120 is toch geen hoge toeren? dus maakt weinig uit
                                  De tpm maken maar een deel uit, vooral ook niet constant dezelfde tpm aanhouden, dus veel wisselen van belasting en tpm is veel beter dan 100 km aan dezelfde tpm 120kmu te rijden.
                                  Ooit een 2takt brommer ingereden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                    De tpm maken maar een deel uit, vooral ook niet constant dezelfde tpm aanhouden, dus veel wisselen van belasting en tpm is veel beter dan 100 km aan dezelfde tpm 120kmu te rijden.
                                    Ooit een 2takt brommer ingereden?
                                    Jawel, en na het steken van ne nieuwe piston en aangepaste cylinder gaven we die een weekje aan een van onze vrienden, die gast woog 140kg als we dan na 2 à 300km onze brommer terug kregen ging de spel ' als de brandweer '
                                    Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

Comment

Waarom staat het inrijden dan nog steeds in de handleiding beschreven?
                                      den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

@ Blackhorse een auto hier te koop zetten is nu ook verleden tijd

Comment

Working...
                                        X