Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wanneer schakelen jullie over naar zomerbanden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Inderdaad, en onlangs nog, bobo:

    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130131_00453069

    Er is weinig ruchtbaarheid aan gegeven in de pers alhier, maar da's maar een steenworp van hier, uiteindelijk.

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door blue8300 Bekijk Berichten
      Zomerbanden zijn pas nuttig boven de 20°, dat wil zeggen bijna nooit in Belgie.
      Het is gewoon dwaas om daarin te investeren voor de 3 tot 4 dagen dat ze echt nodig zijn, men kan beter gewoon iets meer opletten als het te warm wordt.

      Maar ik moet zeggen dat ze wel dan veel beter voelen dan gewone banden als het snik heet wordt, het nadeel is dat ze onder de 20° vééééél rapper slijten en de wagen onveilig maken.
      De grens is echt 20°.... daaronder zijn ze niets waard en daarboven MOET men wisselen anders houd de wagen de baan niet meer.
      In feit moet men met 2 banden set in de auto rijden, om zo direct te kunnen wisselen als de temperatuur veranderd.

      Vraagt het aan Jakkel, hij weet er alles van



      Nu vraag ik mij wel af of iemand hier al eens de zomer doorgestoken heeft op winterbanden? Is een serieuze vraag - mijn vrouw heeft tegen juli een nieuwe wagen, en op de huidige liggen momenteel quasi nieuwe Michelin Pilot Alpin RF (is een 1-reeks dus niet overbodig). Ik denk niet dat ze meer dan 5000 km gedaan hebben.

      Echter haar Bridgestone zomerbandjes (ook RF), die destijds met de wagen werden meegeleverd, zijn 'ver gaar'. Omdat het ook al geen goed idee is om RF banden telkens van de velg te halen (wat we tot nog toe 2x gedaan hebben), ben ik geneigd om de Pilot Alpins er gewoon onder te laten liggen tot we de wagen verkopen. Nieuwe zomerbanden is dan het probleem van de volgende eigenaar (en die kan niet klagen want krijgt spiksplinternieuwe topwinterbanden). Bovendien vermoed ik dat een eventuele koper (van een 7 jaar oude 1-serie) mogelijk toch iets sexier zoekt dan een 16" velg voor zomerbanden (met daarnaast ons setje 16" voor in de winter).

      Punt is, als de lamellen er straks afgesleten zijn na een paar (hopelijk) hete lentedagen, dan is dit geen bijster goed plan (is het misschien sowieso niet - maar bon).
      Last edited by ; 10/03/2013, 00:53.

      Comment


      • #43
        mijn ex-collega heeft vorig jaar tot in juli op winterbanden gestaan. vorig jaar is het heel warm geweest in het voorjaar en dat heeft hij geweten... is enkele mm's profiel doorgegaan, ze slijten dus echt wel véél sneller

        Comment


        • #44
          De zomerbandjes blijven nog effe op stock, lang leve de winterbanden .

          Comment


          • #45
            Vandaag nog niet

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten



              Nu vraag ik mij wel af of iemand hier al eens de zomer doorgestoken heeft op winterbanden? Is een serieuze vraag - mijn vrouw heeft tegen juli een nieuwe wagen, en op de huidige liggen momenteel quasi nieuwe Michelin Pilot Alpin RF (is een 1-reeks dus niet overbodig). Ik denk niet dat ze meer dan 5000 km gedaan hebben.

              Echter haar Bridgestone zomerbandjes (ook RF), die destijds met de wagen werden meegeleverd, zijn 'ver gaar'. Omdat het ook al geen goed idee is om RF banden telkens van de velg te halen (wat we tot nog toe 2x gedaan hebben), ben ik geneigd om de Pilot Alpins er gewoon onder te laten liggen tot we de wagen verkopen. Nieuwe zomerbanden is dan het probleem van de volgende eigenaar (en die kan niet klagen want krijgt spiksplinternieuwe topwinterbanden). Bovendien vermoed ik dat een eventuele koper (van een 7 jaar oude 1-serie) mogelijk toch iets sexier zoekt dan een 16" velg voor zomerbanden (met daarnaast ons setje 16" voor in de winter).

              Punt is, als de lamellen er straks afgesleten zijn na een paar (hopelijk) hete lentedagen, dan is dit geen bijster goed plan (is het misschien sowieso niet - maar bon).
              Mijn nonkel koopt elk jaar nieuwe winterbanden en rijdt die in de zomer gewoon op, maar dat is omdat hij te lui is om te wisselen Echt goed rijden doet dat natuurlijk niet in de zomer en dat slijt natuurlijk ook hard. Maar het is nu niet dat je bij een normale rijstijl daar veel last van gaat hebben. Waarschijnlijk is het nog beter dan van op een chinese flutband rond te bollen
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • #47
                Dat weet ik nog zo niet... In de regen: misschien wel. Maar op droog? Vorige jaren altijd 2 weken skiverlof genomen in maart (Hautes Alpes) en altijd echt warm weer gehad. Regelmatig dagtripjes gedaan. Eens onder de 1.000 meter was het makkelijk 15 tot 20 graden, en ik dacht dat m'n 18" sportwinterbanden wel goed zouden zijn. Paar keer echt bijna in de vangrails of ravijn gezeten, denkende dat dat zich sportief laat rijden bij hogere temperaturen ... maar niks is minder waar. Dat gaat echt smeren zoals een te heet gestookte (semi)slick of sportband op circuit: zwalpt, remafstand neemt enorm toe, onvoorspelbaar uitbreken, enz. Bij m'n set 18" winterbanden toen zelfs gewoon (zonder echt snel te peren) een homp rubber uit die band gereden.
                Dus winterbanden in de zomer? Zeer zeker niet doen...

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door gTa Bekijk Berichten
                  Dat weet ik nog zo niet... In de regen: misschien wel. Maar op droog? Vorige jaren altijd 2 weken skiverlof genomen in maart (Hautes Alpes) en altijd echt warm weer gehad. Regelmatig dagtripjes gedaan. Eens onder de 1.000 meter was het makkelijk 15 tot 20 graden, en ik dacht dat m'n 18" sportwinterbanden wel goed zouden zijn. Paar keer echt bijna in de vangrails of ravijn gezeten, denkende dat dat zich sportief laat rijden bij hogere temperaturen ... maar niks is minder waar. Dat gaat echt smeren zoals een te heet gestookte (semi)slick of sportband op circuit: zwalpt, remafstand neemt enorm toe, onvoorspelbaar uitbreken, enz. Bij m'n set 18" winterbanden toen zelfs gewoon (zonder echt snel te peren) een homp rubber uit die band gereden.
                  Dus winterbanden in de zomer? Zeer zeker niet doen...
                  Bij normaal rijden zeg ik dan ook Mijn madam is ook altijd veel te laat om haar winterbanden te wisselen en wat jij hier omschrijft zeker nog niet meegemaakt hoor Mijn nonkel bolt met een Sharan, dus sowieso niet de beste kar om in de Alpen bochten mee gaan te pakken

                  Ik raad het absoluut niet aan, maar als je je bewust bent met wat je onderweg bent lukt dat wel hoor.
                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                  '15 Volvo XC60 D3

                  Comment


                  • #49
                    Ik reed toen ook normaal. Normaal sportief, misschien, maar géénszins abnormaal. Gewoon aan 110 in een afdaling rechtdoor naar een bocht toe rijden die scherper is dan eerst gedacht (door reliëfwijziging), waardoor ik toch redelijk stevig moest remmen (maar nog altijd van het genre waarbij je auto op gewone zomerbanden geen krimp geeft), maar de banden waren veel te warmn, hadden nauwelijks grip, ABS detecteerde slip en kwam tussen (= verlenging remweg) en de auto reageerde als prut op stuurimpulsen. Twee of drie hartslagen overgeslagen, ikke... en ik schrik niet gauw in de auto.

                    Uiteraard, alles is doenbaar als je vooruitziend rijdt en verstandig deelneemt aan 't verkeer. Tot die éne keer dat 't fout gaat ... en daarvoor kan je maar beter alle veiligheid mee op weg nemen die je kan. Bijvoorbeeld, door aangepast schoeisel te steken.

                    Niettemin: het kan, maar ik zou zéér sterk afraden om langere verplaatsingen in (erg) warme omstandigheden te doen daarmee. Zoals: ermee op reis gaan in de zomer (wagen volgeladen, mogelijks zonder bandendruk te verhogen, en dan maar peren op de autoroute met een overladen auto in 35°C). Dan heb je een bijzonder sterk verminderde wegligging en brengt het de veiligheid echt in 't gedrang. Om hier in Vlaanderen jaar in jaar uit rond de kerktoren mee te blijven rondrijden: 't is dom want 't is duur, maar de kans is vrij groot dat je daar nooit enig nadeel van zal ondervinden, yep.
                    Last edited by ; 12/03/2013, 16:56.

                    Comment


                    • #50
                      Ik heb m'n winterbanden er vorige week dinsdag afgehaald.. het was 17graden, nooit gedacht dat we nog zo'n winterprik zouden krijgen. Het resultaat was ernaar: terwijl m'n winterbanden opgeborgen liggen, moest ik vanochtend met m'n bijna opgereden bredere zomerbanden de baan op. Ik heb even vast gezeten, en kort erna totaal de controle kwijt bij het nemen van een kruispunt.. Na een kilometer ben ik uit miserie weer naar huis gereden, onder de indruk van het verschil! Waar ik op winterbanden een veilig gevoel zou hebben en 50 zou rijden, reed ik daarnet nog geen 30.. (nu begrijp ik waarom sommigen vorige winter teken deden dat ik gek was als ik hen voorbij stak, vermoedelijk hadden ze dezelfde rij-ervaring als ik vandaag..)

                      Comment


                      • #51
                        Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten



                        Nu vraag ik mij wel af of iemand hier al eens de zomer doorgestoken heeft op winterbanden? Is een serieuze vraag - mijn vrouw heeft tegen juli een nieuwe wagen, en op de huidige liggen momenteel quasi nieuwe Michelin Pilot Alpin RF (is een 1-reeks dus niet overbodig). Ik denk niet dat ze meer dan 5000 km gedaan hebben.

                        Echter haar Bridgestone zomerbandjes (ook RF), die destijds met de wagen werden meegeleverd, zijn 'ver gaar'. Omdat het ook al geen goed idee is om RF banden telkens van de velg te halen (wat we tot nog toe 2x gedaan hebben), ben ik geneigd om de Pilot Alpins er gewoon onder te laten liggen tot we de wagen verkopen. Nieuwe zomerbanden is dan het probleem van de volgende eigenaar (en die kan niet klagen want krijgt spiksplinternieuwe topwinterbanden). Bovendien vermoed ik dat een eventuele koper (van een 7 jaar oude 1-serie) mogelijk toch iets sexier zoekt dan een 16" velg voor zomerbanden (met daarnaast ons setje 16" voor in de winter).

                        Punt is, als de lamellen er straks afgesleten zijn na een paar (hopelijk) hete lentedagen, dan is dit geen bijster goed plan (is het misschien sowieso niet - maar bon).
                        Ik heb op winterbanden meer dan 2 jaar continu gereden met oa een 2 weken roadtrip naar Portugal in de zomer en dat lukt perfect. Het waren banden die op oude velgen lagen die ik 2de hands gekocht had en had nooit gezien dat het winterbanden waren. Ze slijten wel relatief snel, zeker als je wat sportiever rijd maar met rustig rijgedrag kun je makkelijk een zomer (of zelfs enkele zomers) overleven.

                        Comment


                        • #52
                          Maar het is veel minder veilig dan bij koud weer met zomerbanden rijden. De marge die banden hebben, heb je nooit nodig als je niks voor hebt. Maar van zodra je een noodremmanoeuver of uitwijkmanoeuver moet doen, heb je die marge broodnodig en dan gaat 't verkeerd.

                          Dus: don't. Echt niet. Het is 't domste wat je kan doen.

                          • Zomerbanden worden enkel slecht op sneeuw en ijs. In de winter op droog en nat zijn ze ook nog goed.
                          • Winterbanden worden slecht op élke ondergrond van zodra ze te warm krijgen (pakweg 30°C, maw als het 15°C is buiten en je rijdt wat rond -> banden worden meteen warmer dan dat). Door de beweging in hun loopvlak (lamellen voor grip op sneeuw maken het loopvlak veel flxeibeler -> beweging = warmte genereren) en het rubber dat op koude temperaturen is afgestemd, heb je erg weinig grip.
                          Last edited by ; 13/03/2013, 15:34.

                          Comment


                          • #53
                            Morgen gaan de winters er definitief af. Met een week vertraging maar de oorzaak daarvan was vrij duidelijk.
                            Van Goodrich winterbanden naar Bridgestone Potenza S001. Lentefris

                            Comment


                            • #54
                              Dat winterbanden in de zomer minder goed zijn dan zomer banden is logisch maar zo dramatisch dat het totaal onveilig wordt is het niet. Ik zie genoeg mensen rondrijden met een goedkope en/of versleten zomerbanden. Bellend, Smsend, scherend (echt al gezien) of als ze op reis zijn 14uur rijden, volle wagen, hoge snelheden, spiegel versperd door bagage,... dat zijn zaken die een veel grotere invloed hebben dan een goed onderhouden winterband op de juiste druk in de zomer te gebruiken.
                              Deze link is ook best interresant:

                              De pagina die je zocht is niet gevonden. Deze bestaat niet (meer) of is verhuisd naar een andere plaats op onze site. Wij vragen je te controleren of je het juiste adres hebt ingevoerd. Let ook op het gebruik van punten in plaats van bijvoorbeeld een komma.



                              Nu voor de duidelijkheid, ik ben met de winterbanden op reis geweest, maar dit waren goede michelins op een wagen met 45pk die niet overladen was en ik denk niet dat ik 1x meer dan 120km/h gereden heb. Veel hangt dus af met welke wagen je rijd en hoe je rijd. Ik rij momenteel met een BMW en zou dit nooit ermee doen. Uiteindelijk kosten een set redelijk banden in de kleinere maten niet zo veel geld en als je dan toch met een zware wagen rijd op 18inch wielen of zo... wil je dan echt wel je rijplezier verpesten door als een oud omaatje te moeten rijden?
                              Dus het is zeker mogelijk en te doen. Maar er zijn betere alternatieven.

                              Comment


                              • #55
                                Tuurlijk gaat dat, zolang ge niks voor hebt en accordingly rijdt.
                                Hell, ik geraak zelfs een jaar aan een stuk overal waar ik wil zonder accidenten op stalen schijven van wielen, zonder band. Vergt gewoon aanpassing.

                                't Duurt tot ge ne keer hard moet remmen of in een paniekreflex aan uw stuur trekt om een ongezien obstakel te ontwijken. En daar denkt men nooit aan.

                                Comment


                                • #56
                                  Ik twijfel of ik er goed aan zou doen om dit weekend de wissel van winter- naar zomerwielen uit te voeren.
                                  Reden is dat mijn zomervelgen nogal gevoelig zijn voor zout enzo...
                                  Beter nog een weekendje wachten zeker?

                                  Comment


                                  • #57
                                    Ik doe ook geen wissels...

                                    Comment


                                    • #58
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Dust Bekijk Berichten



                                      Nu vraag ik mij wel af of iemand hier al eens de zomer doorgestoken heeft op winterbanden? Is een serieuze vraag - mijn vrouw heeft tegen juli een nieuwe wagen, en op de huidige liggen momenteel quasi nieuwe Michelin Pilot Alpin RF (is een 1-reeks dus niet overbodig). Ik denk niet dat ze meer dan 5000 km gedaan hebben.
                                      Ja. Op mijn 307 heb ik de zomer door gedaan op echte winterbanden. Ik ben er zelf mee tot in Alicante gereden toen er een enorme hittegolf was (net geen 40 graden). Zelf toen aan +150-160 km/h ging dat erg goed. Het viel me op dat ze zelf toen nog behoorlijk wat grip hadden (genoeg om een achterwieleke van de grond te krijgen) en nog steeds zeer progressief waren.
                                      Van Alicante naar huis gesjeesd in 1 trok (in mijn uppie) en een afwisseling gehad van extreme warmte, koude en gigantisch veel regen. 80% van de baan 160-170 op teller en echt noppes problemen. Je moet je daar echt geen zorgen over maken.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                                      Motoren & Tjeurisme

                                      Comment


                                      • #59
                                        ik ga half april nog skiën en daarna komen de zomerbanden er weer op
                                        2016 Renault Espace - TCe 200 EDC Initiale Paris -

                                        Someone told me I'm immature.....guess who's NOT allowed in my treehouse now...

                                        Comment


                                        • #60
                                          Zomerbanden erop gisteren en onmiddellijk vervelende constatatie gedaan. Winterbanden hebben veel meer grip Pilot Alpin 2 (in heel goede staat) versus Primacy HP (nog 3,5 mm profiel). Beiden 16" ballonbanden 225/55.
                                          Zeer vervelend. Denk niet om voortaan nog voor Michelin te kiezen.
                                          2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                          Comment

                                          Working...
                                          X