Mededeling

Collapse
No announcement yet.

veeeeel km per jaar

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• veeeeel km per jaar

Hallo,

Ik maak een 70000-tal km per jaar !
    Men heeft me gezegd dat ik minstens een 2 liter moet nemen omdat ik zoveel km maak en vb. een 1600 cc te lichte motor is voor zoveel km.
    Klopt dit ? of is 1.6 voldoende ?

Bedankt !

groetjes

1.6 is toch voldoende. ik doe er ook een 50 duizend met een 1.7.
    ik veronderstel dat je veel snelwegkm's doet, en dan lijdt dat toch niets.
    2012 Opel Astra ST Ecoflex
    2009 Opel Astra Ecoflex

Comment

bwa, vroeger misschien.

die kleine motortjes gaven ze vroeger een 4bak met kort einddifferentieel waardoor ze in principe even snel aan de lichten weggeraken, maar op snelheid veel meer toeren draaien.

ik vermoed dat je over een diesel bezig bent en die hebben toch al veel meer koppel onderin. een kleine motor is niet altijd zuiniger en als je veel op de baan hebt, is het wel handig dat je vermogen genoeg hebt om een inhaalbeweging in 6de te kunnen uitvoeren.

1.6 lijkt mij tegenwoordig toch ook al krachtig genoeg om vlot te rijden in het verkeer (ik rij daily rond met een 1.6diesel zonder turbo en die auto staat op 421 000km nu)

Comment

Hoe zwaarder hoe liever .Een 1.6 is zeker voldoende maar iemand die 70d km op jaar basis doet zal wel een comfortabele wagen nodig hebben. Een 1.6 in een passat bv is te licht .

Comment

Dat ligt puur aan wat je verwacht van een auto en wat je gewent bent.
          Paar weken terug was aan de praat geraakt met een oude man die de A2 1.4tdi van zijn dochter had overgenomen. Hij was vol enthousiast over hoe 'snel' die auto was. 75pk uit zo'n kleine kutdiesel is niet snel toch was hij zeer tevreden met de prestaties.

Zo is een 1.6 diesel met 110 pk zeker te doen in een middenklasser als een Passat voor de meeste mensen onder ons

Comment

ik maak inderdaad veel autostrade.
            Het gaat over een ford focus break III SW 1600 TDCI 11 van 2012, 27000 km.
            Last edited by ; 25/03/2013, 14:28.

Comment

En ik welke auto moet die 1.6 steken ? In een Fiësta of in een Volvo S80 ?
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

hoe groter de motor hoe minder snel deze verslijt. motor moet namelijk minder moeite doen voor hetzelfde resultaat te krijgen...
                er is een reden dat een vrachtwagenmotor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sara.coenen Bekijk Berichten
                  ik maak inderdaad veel autostrade.
                  Het gaat over een ford focus break III SW 1600 TDCI 11 van 2012, 27000 km.
                  Ga er ééns mee rijden . Als jij dat spel krachtig genoeg vind is er geen probleem.

Comment

ja maar die man had me inderdaad gezegd dat de motor sneller zou verslijten als ik met een 1600 zoveel km maak ...

Comment

Een 1.6 TDCI is mijns inziens ruim voldoende voor die wagen zolang je niet het type chauffeur bent dat graag echt wat power op overschot heeft. Zo'n 1.6 is niet heel geschikt om 300 km lang 175 km/h te rijden, maar ik denk niet dat je dat ermee van plan bent. Voor gewoon in te voegen op een autostrade en dan 100-den km 120 km/h aan te houden is dat echt wel genoeg hoor.

Comment

Ik doe met een 1900 +50.000km per jaar waarvan het merendeel autostrade. ding had 105pk en was meer dan genoeg en comfortabel genoeg voor op de autostrade.
                        BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sara.coenen Bekijk Berichten
                          ja maar die man had me inderdaad gezegd dat de motor sneller zou verslijten als ik met een 1600 zoveel km maak ...
                          als je iets meer gebruikt, slijt het sneller.

Ik doe 50k kilometers op een jaar met een 1.6 en ik kan niet klagen. Mijn traject betaat uit 85% autostrade. Invoegen gaat goed, voorbijsteken gaat goed en de cruisecontrol werkt goed.

Comment

Een aantal jaren terug zat ik in hetzelfde geval als Kefkie hierboven: 150km voor werk per dag, plus persoonlijke km's. Ook 1.9 en rond de 100pk: Ibiza TDI en ik ben er nog steeds verliefd op: zo'n plezant ding. Zelf rij ik dan toch ook liever met een 1.9 dan een 1.6, maar hangt natuurlijk af van een hoop andere factoren ook, zoals ze hier al zeggen: 5 of 6 bak, welk gewicht heeft de auto en wat ben jij gewend? Hoe minder hoog in toeren je moet gaan, hoe minder hij verbruikt en verslijt natuurlijk... Kan er niet aan doen, maar die 'nieuwe' ecomotoren van de laatste jaren liggen mij echt niet... Liever die 'oude' 1.9 met een hoop koppel onderin: ik rij daar trouwens veel zuiniger mee dan m'n vriend die een 1.6 eco heeft - auto weegt maar een fractie meer, maar ik verbruikte met gemak anderhalve liter minder. Eco noemen ze dat dan: valt te zien hoe je het bekijkt natuurlijk.

Comment

Er is geen eenduidend antwoord te geven op deze vraag. Het is algemeen aangenomen dat motoren met een lagere compressieverhouding langer meegaan. Maar minder "sportief" rijden. Maar wel snel zijn, indien bereden door een goede driver. Ik geef de voorkeur aan een 1900/2000cc tov. een 1600cc met gelijk vermogen. Zeker voor de langere afstanden. Maar indien de 1600cc nooit overbelast zal worden; zware lading, +150km/h, veel inhalen (versnellen) ... zal deze ruim voldoen en lang meegaan.
                              Last edited by ; 25/03/2013, 15:24.

Comment

Onzin, 1.6 is genoeg. Heeft trouwens als ik me niet vergis ook een zesbak dus draait lage toerentallen op de snelweg.

Comment

Persoonlijk zou ik niet onder de 2.0l gaan. Zoals hierboven al eens gemeld door Timmie, hoe groter de longinhoud (cc) hoe minder moeite die moet doen om alles in beweging te brengen/houden en hoe minder slijtgevoelig die is ( en dat is toch een zeer belangrijk gegeven). Het risico dat je neemt met een (bvb) 1600cc zullen in principe altijd hoger liggen dan met een 2.0/2.2l. Onderhoudsfrequentie is dan ook zeer prioriteir, en hoe lang je er met wenst te rijden. Indien je de wagen 5 jaar hoopt te houden zou ik voor een maatje groter gaan. Doe je hem echter na 3 jaar van de hand zal er hopelijk geen vuiltje aan de lucht zijn. Of je er dan nog veel voor gaat krijgen is een andere vraag. Economisch gezien is het dan beter om hem dan gewoon "op" te rijden. Succes met je keuze.
                                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                                    Onzin, 1.6 is genoeg. Heeft trouwens als ik me niet vergis ook een zesbak dus draait lage toerentallen op de snelweg.
                                    Met een 1600cc moet je bijna altijd terugschakelen wil je ergens veilig voorbij... Met een 2.000cc moet dit veel minder. Welke is dan slijtgevoeliger ? En naar verbruik toe ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                      Met een 1600cc moet je bijna altijd terugschakelen wil je ergens veilig voorbij... Met een 2.000cc moet dit veel minder. Welke is dan slijtgevoeliger ? En naar verbruik toe ?
                                      neen! ik weet niet hoe jij voorbij steekt, maar ik moet zelden tot nooit terugschakelen op een autostrade om voorbij te steken. CC doet wonderen, echt waar. Je moet je natuurlijk niet voor iemand gaan smijten die overduidelijk een pak sneller rijdt en hopen dat je genoeg snelheid haalt : dat lukt niet! Wacht dan even.
                                      En ja op secundaire wegen moet het gat al groot genoeg zijn, wil ik de traktor voorbij rijden, samen met de groep slapende 2l's erachter!

Aangezien Sara spreekt van veel autostrade, is er dus geen probleem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                        Vroeger 200k gedaan met een Lancia Y10 met de volle 45pk. Nooit problemen mee gehad.(ook meestal snelwegkms) Zal anno 2013 dus wel lukken met een 1.6 diesel.

Verbruik volgens spritmonitor met de 1.6 tdci is 5,72, met de 2.0 tdci (140pk) 6,36.

Comment

Working...
                                        X