Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto verkopen zonder keuring & carpass

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto verkopen zonder keuring & carpass

Beste

ik wil mijn auto verkopen omdat als student ik hem nie meer kan onderhouden. Mijn auto is niet door de keuring en ik heb het geld echt niet om hem te laten maken.

hoe kan ik hem nog verkopen? en mag ik een auto verkopen zonder mijn eigen keuring voor verkoop en carpass?.. (bijvoorbeeld als ik dit vermeld in het contract en laat tekenen door de koper)

Opkoper? Voor de export

Sent from my iPad using Tapatalk
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Ja dat kan als je het vermeld in het contract en laat tekenen. Kzou wel vermelden wat er mis is en niets verzwijgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk Berichten
        Ja dat kan als je het vermeld in het contract en laat tekenen. Kzou wel vermelden wat er mis is en niets verzwijgen.
        Neen of soms toch neen verkoop aan professionele verkopers (opkopers/autohandelaars/....) kan inderdaad zonder keuring en zonder car-pass. Verkoop aan particulieren zonder car-pass mag niet volgens de wet (is al verschillende malen vermeld hier op het forum). Indien toch verkocht zonder geldige car-pass (minder dan 2 maanden oud om geldig te zijn) kan de koper in de toekomst altijd de koop ongeldig laten verklaren en zijn geld terugeisen van de verkoper. Keuring wordt niet als dusdanig vermeld in het wetsartikel en zou dus eventueel kunnen zonder (maar dit dan inderdaad vermelden in het verkoopsdocument) en zeker nummer car-pass vermelden in het verkoopsdocument.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Je kan dat gewoon verkopen zonder keuring voor verkoop. Maar als je zeker wil zijn, zet je best 'in de staat dat de wagen zich bevindt' en 'keuring door koper' op het verkoopscontract.

E30SHOP.be
          - Alles voor uw BMW E30.
          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

ik verkoop mijn autos altijd zonder keuring, en vermeld op de papieren dat het voor opmaak of onderdelen is (dan is er geen sprake van een rijdend voertuig maar gewoon een verzameling onderdelen).

ik koop mijn autos ook altijd op dezelfde manier. immers op vorig vermelde manier zou een partikulier dus nooit een auto kunnen kopen met bv een defecte versnellingsbak? dit is geen auto want rijd niet, kan je dus zo kopen, zelf herstellen en dan keuren als voertuig

Comment

De wet zegt dat er bij verkoop tussen particulieren altijd een keuring voor verkoop dient te gebeuren. Je mag dus papieren opstellen wat je wil, die tellen niet. Het zou anders gemakkelijk zijn he, een papiertje opstellen om een wet te omzeilen....

Je kan enkel aan een autohandelaar met BTW nummer verkopen zonder keuring voor verkoop.

Comment

Dus nogmaals een reactie van mij

Volgens hetgeen ik tot op heden heb teruggevonden in de betreffende wetgeving zou enkel een car-pass wettelijk verplicht zijn bij verkoop aan particulier (tot op heden heb ik geen enkel wetsartikel gevonden dat een keuring zou verplicht zijn bij verkoop, maar indien één van de andere leden wel een dergelijke wetgeving zou kennen zou ik dit graag van hen vernemen zodoende ook hiervan op de hoogte te zijn.)

Betreffende artikels zijn namelijk deze uit de wet van 11 juni 2004:

artikel 4 §3: (verplichting tot aflevering van een car-pass aan een particulier bij verkoop van een in België reeds ingeschreven voertuig)
                Bij de verkoop van een reeds in België ingeschreven voertuig bezorgt de verkoper aan de koper een document dat uitgaat van de in artikel 6 bedoelde vereniging en dat alle bij deze vereniging beschikbare gegevens tot op een recente datum weergeeft betreffende de kilometerstand van het betrokken voertuig. Deze bepaling vindt geen toepassing wanneer het voertuig verkocht wordt aan een vakman.
                artikel 7 (mogelijk tot ontbinden van verkoop indien bijvoorbeeld geen car-pass werd meegeleverd bij verkoop voertuig aan particulier)
                Niettegenstaande elk strijdig beding en onverminderd de toepassing van artikel 1116 van het Burgerlijk Wetboek geeft elke inbreuk op de bepalingen van de artikelen 3 en 4 aanleiding tot de ontbinding van de verkoop, indien de koper hierom verzoekt.

Comment

ik geloof dat enkel de carpass verplicht is bij verkoop, en geen keuring.
                  carpass kunt ge zo gaan afhalen aan loket voor keuringen. ze moeten enkel chassisnr en km stand bekijken.

en wat dan te doen bij verkoop van een defecte wagen?
                  scheelt toch weer wat in de wet dan, de weg staat weer open voor gefoefel, ne handelaar kan afkomen dat ze 10€ geven, immers moogt ge toch niet aan partikulieren verkopen zonder keuring
                  stel ik volg carosserie op school en koop een wagen die gedeukt is (of ge volgt automechaniek en ge koopt nen auto met kapotte versnellingsbak, één van de grootste redenen om een auto te verkopen !!! ). ik wil die zelf herstellen, krijg die dus nooit op de baan want werd nooit verkocht met keuring aan mij.... in mijn garage staan nog een paar autos van partikulieren, ik ben ook partikulier, werden nooit verkocht voor keuring en staan er al jaren binnen. dat wil dus zeggen da ik die ook nietmeer kan keuren nu? ik kan de garage met Z platen perfect naar de keuring sturen om die te laten keuren voor mij en kan die erna gewoon inschrijven. dat is het enige nadeel. een partikulier kan die nooit 'zelf' voorrijden voor keuring, moet altijd via een garage

Comment

Het is allemaal zo vaag inderdaat,
                    Het is wel verplicht om te keuren voor verkoop maar toch bestaat er de manier om het te laten keuren via de z-platen en alsnog op legale manier inschrijvingspapieren te verkrijgen :s
                    Dat slaat toch nergens op!!

Wel leuk om te weten dat wanneer een wagen niet gekeurt wordt voor verkoope je u geld kan terugeisen. Dat wist ik niet

Comment

@ fcapri inderdaad is enkel de car-pass wettelijk verplicht keuring dus niet, of toch wel maar enkel indien men het voertuig opnieuw wilt inschrijven en dan nog is niet bepaald wie die keuring moet laten uitvoeren (verkoper(eigenaar laatst ingeschreven plaat) of garagist(Zplaat))
                      Oorspronkelijk geplaatst door the_dinosaur_jr Bekijk Berichten
                      ...
                      Wel leuk om te weten dat wanneer een wagen niet gekeurt wordt voor verkoope je u geld kan terugeisen. Dat wist ik niet
                      Neen dat kun je niet enkel bij verkoop kun je die als particulier de verkoop laten verbreken indien je geen geldige Car-pass zou hebben gekregen. Een keuring voor tweedehands staat nergens vermeld als verplicht document bij verkoop.

Comment

de verkoper moet dus verpicht een car-pass overhandigen aan de koper. Kan de koper (ook indien gekeurt met z-platen) anders zijn wagen niet inschrijven?
                        Kan bij de keuring met z-platen geen car-pass angevraagd worden (dus niet door de oorspronkelijke verkoper?)

Comment

Ben dit even aan het volgen omdat ik misschien binnenkort zelf een wagen ga verkopen, en het is precies niet echt duidelijk. Wat ik er van op de site van Belfius op vond:

"Om uw auto te verkopen hebt u het keuringsbewijs, het gelijkvormigheidsattest en het onderhoudsboekje nodig om aan de koper te overhandigen. Verkoopt u uw auto aan een particulier, dan moet u hem laten keuren. Als uw voertuig in orde is, krijgt u naast het keuringsbewijs ook een aanvraagformulier voor inschrijving dat 2 maanden geldig blijft. Hebt u uw auto binnen deze termijn van 2 maanden niet verkocht, dan moet u hem opnieuw laten keuren."

https://www.belfius.be/info/NL/themes/Auto/AutoVerkopen/WelkeDocumentenNodig/Index.aspx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door the_dinosaur_jr Bekijk Berichten
                            de verkoper moet dus verpicht een car-pass overhandigen aan de koper. Kan de koper (ook indien gekeurt met z-platen) anders zijn wagen niet inschrijven?
                            Kan bij de keuring met z-platen geen car-pass angevraagd worden (dus niet door de oorspronkelijke verkoper?)
                            Car-pass heeft niets te maken met inschrijving, car-pass dient enkel om kilometerstand te controleren.... maar moet wettelijk bij verkoop aan particulier meegegeven worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                              Ben dit even aan het volgen omdat ik misschien binnenkort zelf een wagen ga verkopen, en het is precies niet echt duidelijk. Wat ik er van op de site van Belfius op vond:

"Om uw auto te verkopen hebt u het keuringsbewijs, het gelijkvormigheidsattest en het onderhoudsboekje nodig om aan de koper te overhandigen. Verkoopt u uw auto aan een particulier, dan moet u hem laten keuren. Als uw voertuig in orde is, krijgt u naast het keuringsbewijs ook een aanvraagformulier voor inschrijving dat 2 maanden geldig blijft. Hebt u uw auto binnen deze termijn van 2 maanden niet verkocht, dan moet u hem opnieuw laten keuren."

https://www.belfius.be/info/NL/theme...dig/Index.aspx
                              Je moet een verschil maken tussen wat wettelijk moet en wat wenselijk is. Wettelijk moet enkel de car-pass en het gelijkvormigheidsattest, laatste keuringsbewijs (indien er reeds één is) en het inschrijvingsbewijs. Bijvoorbeeld een onderhoudsboekje moet wettelijk niet maar kan bij verkoop een meerwaarde zijn. Met het oog op inschrijving moet een tweedehands keuring plaatsvinden deze kan ofwel gebeuren door de verkoper op de platen waarop het voertuig is ingeschreven, of door een vakman op Z of ZZ platen. Slechts bij een tweedehandskeuring zal men een aanvraag tot inschrijving bekomen (het papier dat je moet opzenden naar DIV, of via computer verzekeraar) deze aanvraag tot inschrijving blijft slechts 2 maanden geldig, dus keuring voor verkoop laat je best maar uitvoeren op moment dat je zeker bent van verkoop.
                              Maar dus nogmaals wettelijk heb ik nergens kunnen vinden dat een tweedehandskeuring voor de verkoop moet plaats vinden, dat het wenselijk is zoveel is zeker vooral indien het de bedoeling van de koper is om de wagen op zijn naam in te schrijven.

Comment

Even terug naar boven halen. Ik heb een wagen die zonder keuring verkocht wordt aan een handelaar. Iemand een verkoopscontract dat hiervoor kan dienen? Welke documenten dien ik mee te geven? Gelijkvormigheidsattest, inschrijvingsbewijs, laatste keuringsbewijs, car pass, aanvraag tot inschrijving,... ???

Comment

Die handelaar zal toch wel een aankoopfaktuur opmaken? Alle documenten die je hebt meegeven natuurlijk...

Comment

Inderdaad professionele koper moet de factuur opmaken en jij moet gelijkvormigheidsattest en inschrijvingsbewijs meegeven, indien je een keuringsbewijs (oud) en een car-pass hebt geef je die ook mee maar je bent niet verplicht deze te hebben bij verkoop aan een professionele verkoper (wel bij een particuliere verkoop/aankoop).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                      Inderdaad professionele koper moet de factuur opmaken en jij moet gelijkvormigheidsattest en inschrijvingsbewijs meegeven, indien je een keuringsbewijs (oud) en een car-pass hebt geef je die ook mee maar je bent niet verplicht deze te hebben bij verkoop aan een professionele verkoper (wel bij een particuliere verkoop/aankoop).
                                      VVk-contractje is getekend als particulier. Hij had graag bewijs gehad van het voorschot dat hij betaalt had. Carpass haal ik sowieso nog af. Volgens de site van de carpass is deze immers verplicht tussen particulieren, waar een keuringsbewijs dat niet is. Ik bel straks om te vragen of hij als particulier/handelaar koopt.

Indien het particulier blijft vermeld ik op het contract:
                                      • verkoop voor opmaak/export
                                      • Verkoop zonder keuring (ten laste kpoer)
                                      • gekende gebreken
                                      • ...

Verkoop als handelaar is voor mij het interessants als ik het goed begrijp? Door zich kenbaar te maken als handelaar geeft hij immers impliciet aan voldoende kennis te hebben om de staat van de wagen in te schatten en dus later geen problemen te krijgen?

Comment

Als je zonder keuring verkoopt moet't toch ne handelaar zijn? Mag niet naar een partikulier dacht ik.
                                        Als ie handelaar is zou ik inderdaad proberen te forceren dat ie 'm als handelaar koopt.

Comment

Working...
                                        X