Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto verkopen zonder keuring & carpass

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Heb ik m'n 1e wagen ook zonder KVV verkocht ze

Comment

Ze kunnen u toch moeilijk verplichten uw auto altijd met keuring te verkopen. Stel dat het een wrak is en dat de koper hem wil voor wisselstukken. Als je gewoon op de faktuur schrijft dat het een wagen is voor afbraak, kan dat volgens mij totaal geen kwaad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door arbe Bekijk Berichten
        Als je zonder keuring verkoopt moet't toch ne handelaar zijn? Mag niet naar een partikulier dacht ik.
        Als ie handelaar is zou ik inderdaad proberen te forceren dat ie 'm als handelaar koopt.
        Carpass is verplicht bij verkoop aan particulier, technische keuring niet. Daarom vermelden verkoop voor opmaak of verkoop voor wisselstukken. Bij verkoop aan een handelaar is zelfs geen carpass nodig.

Edit:

Van de DIV-site:

De technische controle is niet nodig in de volgende omstandigheden:
        • De koper van uw voertuig is uw echtgeno(o)t(e), uw wettelijke samenwonende partner, uw zoon of dochter.
        • U wilt ook de nummerplaat en het inschrijvingsbewijs aan de koper overdragen.
        • De koper is zelf een garagist of het voertuig dient voor export. In dat geval kunt u de technische controle overlaten aan de koper en moet deze afspraak worden vermeld op de factuur.
        Site Carpass:

2. Wanneer hebt u een CAR-PASS nodig?

Bij elke verkoop van een tweedehandswagen aan een particulier moet aan hem een CAR-PASS worden afgeleverd door de verkoper. Het doet er niet toe of deze verkoper eveneens een particulier is dan wel een vakman.
        Wanneer je als particulier je wagen tweedehands verkoopt aan een vakman, ben je niet wettelijk verplicht om hem een CAR-PASS af te leveren.
        Last edited by ; 28/10/2014, 10:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erq Bekijk Berichten
          VVk-contractje is getekend als particulier. Hij had graag bewijs gehad van het voorschot dat hij betaalt had. Carpass haal ik sowieso nog af. Volgens de site van de carpass is deze immers verplicht tussen particulieren, waar een keuringsbewijs dat niet is. Ik bel straks om te vragen of hij als particulier/handelaar koopt.

Indien het particulier blijft vermeld ik op het contract:
          • verkoop voor opmaak/export
          • Verkoop zonder keuring (ten laste kpoer)
          • gekende gebreken
          • ...

Verkoop als handelaar is voor mij het interessants als ik het goed begrijp? Door zich kenbaar te maken als handelaar geeft hij immers impliciet aan voldoende kennis te hebben om de staat van de wagen in te schatten en dus later geen problemen te krijgen?
          Particuliere verkoop tussen particulieren (aan een handelaar weet ik niet zeker):

Het voertuig wordt verkocht in de staat waarin het zich bevindt. Deze staat is door de koper gekend en goedgekeurd. De verkoper kan na de verkoop niet verhaald worden op verborgen gebreken.

Ik heb altijd gedacht dat het inschrijvingsbewijs niet moet afgegeven worden aan de koper.

Heb dit al meerdere keren gedaan en achteraf geen problemen met gehad.

Comment

Inschrijvingsbewijs moet je afgeven, anders kan de koper niet keuren. Tenzij dat je auto gekeurd is voor verkoop en een geldig roze formulier heeft. Dan moet het niet, maar ik zie niet in waarom je het niet zou meegeven. Je kan daar niets meer mee doen.

Comment

Ivm die gebreken, wat als een wagen gechipt is en je hebt uitdrukkelijk gevraagd of hij gechipt is, en de verkoper zegt nee. Kan je daar iets aan doen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                Ivm die gebreken, wat als een wagen gechipt is en je hebt uitdrukkelijk gevraagd of hij gechipt is, en de verkoper zegt nee. Kan je daar iets aan doen?
                Als die dat zo op papier zet dan wel ja. Als dat niet op papier staat heb je geen poot om op te staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Darkwing Duck Bekijk Berichten
                  Als die dat zo op papier zet dan wel ja. Als dat niet op papier staat heb je geen poot om op te staan.
                  Wie heeft dan geen poot om op te staan? Diegene die de wagen verkocht en loog, of diegene die de wagen kocht?
                  Dus om zeker te zijn, effectief op papier zetten dat de wagen niet gechipt is?
                  Maar ja, voor 't zelfde geld komt de verkoper dan later af van 'zal dan gedaan zijn door de vorige eigenaar'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bimmer Bekijk Berichten
                    Wie heeft dan geen poot om op te staan? Diegene die de wagen verkocht en loog, of diegene die de wagen kocht?
                    Dus om zeker te zijn, effectief op papier zetten dat de wagen niet gechipt is?
                    Maar ja, voor 't zelfde geld komt de verkoper dan later af van 'zal dan gedaan zijn door de vorige eigenaar'.
                    De koper. Meestal staat er op uw papieren dat je de wagen aanvaard in de toestand dat die zich bevindt. Als daar geen melding gemaakt wordt van het al dan niet aanwezig zijn van die chiptuning, kan je als koper niets bewijzen.

Als er zwart op wit op papier staat, er is GEEN chiptuning uitgevoerd op de wagen, en dan blijkt dat wel zo te zijn telt dat verhaaltje van de vorige eigenaar niet meer hoor. Dan is dat de verkoper zijn verantwoordelijkheid.

Comment

Aah dus toch
                      Maar stel zoals ik zeg dat het bv effectief door de vorige eigenaar van de verkoper is gedaan, wat dan hé
                      Last edited by ; 28/10/2014, 14:09.

Comment

de laatste auto die ik verkocht was zonder keuring en de carpass die erbij zat dateerde van 9jaar geleden.
                        die auto had banden met droogtescheuren (al 2jaar opmerking op de keuring). keuring was 3maand verlopen en ging er zo niet meer door geraken. speling van de wiellagers vooraan (nieuwe meegeleverd), en nog wat andere mankementen die voor de keuring hersteld moeten worden.
                        heb alles op papier gezet als zijnde niet rijwaardig voertuig met alle opgesomde gebreken te herstellen voor de keuring.

ik vind de huidige wetgeving absurd. iemand die echt een voertuig wil opkopen voor te restauren, maar de verkoper heeft geen zin in die mogelijke annulatie van verkoop in de toekomst, die brengt de boel naar handelaar of oud ijzer.
                        de andere niet rijwaardige autos heb ik daarom door de oud ijzerboer laten ophalen. voor 50€ ga ik die risico's niet lopen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
                          Inschrijvingsbewijs moet je afgeven, anders kan de koper niet keuren. Tenzij dat je auto gekeurd is voor verkoop en een geldig roze formulier heeft. Dan moet het niet, maar ik zie niet in waarom je het niet zou meegeven. Je kan daar niets meer mee doen.
                          Auto was gekeurd want het in't inschrijvingsbewijs ware kottekes geknipt. Auto verkocht aan een maat (mijn buur). Nooit heeft hij het inschrijvingsbewijs nodig gehad.

Comment

Dus finaal verdict?

afgeven:
                            gelijkvormigheidsattest
                            carpass
                            keuringsbewijs

niet afgeven:
                            inschrijvingsbewijs

Comment

Bij die nieuwe 2 delige inschrijvingsbewijzen staat er letterlijk op "Bij verkoop van het voertuig dienen beide delen aan de koper te worden overhandigd."

Comment

Dat is vooral bij verkoop aan een handelaar of voor iemand die de auto in het buitenland wil inschrijven. Iemand die de wagen in België wil inschrijven terwijl de wagen reeds gekeurd is voor verkoop hoeft het inschrijfbewijs niet mee te krijgen.

Comment

Ik verkoop altijd mijn auto's particulier zonder keuring, ben zelf ook particulier, maar zet dan wel op het verkoopcontract dat wagen verkocht wordt zonder keuring voor verkoop, en dat alle daaruitvloeiende administratieve zaken en kosten om de wagen gekeurd te krijgen voor verkoopt, volledig ten laste zijn van de koper.
                                  Ik geef gelijkvormigheidattest en roze kaart mee met de koper, zelfs geen carpass en heb daar tot op heden nooit geen probleem mee gehad.
                                  Let wel, laatste auto heb ik 3 jaar geleden verkocht, misschien is de reglementering nu veranderd en zou dit wel een probleem kunnen opleveren ?

Comment

Zolang de koper er geen problemen van maakt, zijn er geen problemen. Ik zou in zulk geval een auto uitdrukkelijk verkopen als sloper of restauratieproject in geval van young- of oldtimer + staat en gebreken gekend door de koper, de stipuleringen 'dat wagen verkocht wordt zonder keuring voor verkoop, en dat alle daaruitvloeiende administratieve zaken en kosten om de wagen gekeurd te krijgen voor verkoopt, volledig ten laste zijn van de koper', krijgen in het geval het ooit voor een rechter komt, de nietigheid mee, maar hoeveel kopers gaan er in de praktijk een rechtszaak van maken natuurlijk, zeker wanneer de koper goed weet wat hij koopt, dat voelt men toch wel aan op het moment van de verkoop.

Comment

Carpass is simpel, die kan je altijd gaan halen.

Keuring: als je eerlijk en open bent over de gebreken, dan kan je daar volgens mij geen problemen mee hebben.
                                      Je zet die gebreken best in de verkoopovereenkomst.

De vraag is natuurlijk welke "wrakgehalte" die auto heeft, en aan welke prijs die verkocht wordt.

Als je een 15 jaar oude auto voor 1000€ verkoopt, is dat een heel ander verhaal dan een 4 jaar oude Premium car die voor 25.000€ verkocht wordt.
                                      Als die laatste een weggemoffeld geplooid chassis heeft, dan ga je daar wel problemen mee krijgen.

Anderzijds, ik zou nooit een auto van meer dan 5000€ kopen zonder geldige keuring.

Comment

Dit net gevonden:

De boorddocumenten van uw auto

Om uw auto te verkopen hebt u het keuringsbewijs, het gelijkvormigheidsattest en het onderhoudsboekje nodig om aan de koper te overhandigen. Verkoopt u uw auto aan een particulier, dan moet u hem laten keuren. Als uw voertuig in orde is, krijgt u naast het keuringsbewijs ook een aanvraagformulier voor inschrijving dat 2 maanden geldig blijft. Hebt u uw auto binnen deze termijn van 2 maanden niet verkocht, dan moet u hem opnieuw laten keuren.
                                        Het dichtstbijzijnde keuringscentrum vindt u op de site van goca
                                        Let op: de technische controle is niet verplicht wanneer u uw auto aan een garage of autohandelaar verkoopt. In dat geval moet u wel het inschrijvingsbewijs van het voertuig aan de koper (garagist of autohandelaar) overhandigen en op het verkoopcontract volgende clausule laten vermelden: “technische controle ten laste van de koper”.

Een Car-Pass

De Car-Pass toont de kilometerhistoriek van uw auto. U moet deze aanvragen bij de autokeuring. U bent verplicht om aan de koper een Car-Pass af te leveren, behalve als de koper een professionele autohandelaar is. Doet u dit niet, dan is de verkoop ongeldig en kan de koper achteraf altijd zijn geld terugvragen.
                                        Let op: zorg ervoor dat de koper tekent voor ontvangst van de Car-Pass.
                                        Bron

M.a.w.;

* je moet het inschrijvingsbewijs niet meegeven bij particuliere verkoop maar autokeuring is verplicht

* autokeuring bij verkoop aan een handelaar is niet verplicht maar je moet dan wel het inschrijvingsbewijs overhandigen

* Car-pass is verplicht, anders kan de koper zijn geld terug eisen (particulier)
                                        Last edited by ; 13/11/2014, 09:59.

Comment

Verkoopovereenkomst

Nog één:

Verkoopovereenkomst tussen particulieren

Aankoopdatum: ...... / ...... / ........ Leveringsdatum van het voertuig: ...... / ...... / ........

VERKOPER
                                          Naam: .................................................. ......................................... Voornaam: ..................................... Adres: .................................................. .................................................. .................................................
                                          .................................................. .................................................. .................................................. ..........
                                          Telefoon: ....................................... Nummer identiteitskaart: .................................................. ............. Land van uitgifte: .................................................. .................................................. ...............................

KOPER
                                          Naam: .................................................. ......................................... Voornaam: ..................................... Adres: .................................................. .................................................. .................................................
                                          .................................................. .................................................. .................................................. .......... Telefoon: ....................................... Nummer identiteitskaart: .................................................. ............. Land van uitgifte: .................................................. .................................................. ................................

VOERTUIG
                                          Merk: .................................................. .......... Type: .................................................. .......................... Kleur: .................................................. .......... Bouwjaar: .................................................. ...................
                                          Cilinderinhoud: .............CC Motorvermogen: ...........................kW
                                          Chassisnummer: [ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ]

Datum van eerste inverkeerstelling: ......... / ......... / ......... (zie inschrijvingsbewijs) Kilomterstand bij de verkoop: .................................km (zie CAR-PASS)
                                          Het voertuig wordt verkocht in de staat waarin het zich bevindt. Deze staat is door de koper gekend en goedgekeurd. De verkoper kan na de verkoop niet verhaald worden op verborgen gebreken.

Meegeleverde documenten (aankruisen wat van toepassing is)
                                          o Gelijkvormigheidsattest
                                          o Aanvraag tot inschrijving van een tweedehandsvoertuig
                                          o CAR-PASS (kilometerstand)
                                          nr. [ ][ ][ ][ ] - [ ][ ][ ][ ] - [ ][ ][ ][ ]
                                          o Inschrijvingsbewijs (roze kaart)
                                          nr. [ ][ ][ ][ ] - [ ][ ][ ][ ] - [ ][ ][ ][ ]
                                          o Laatste keuringsbewijs
                                          o Onderhoudsboekje

Eventuele schade & opties
                                          .................................................. .................................................. .................................................. .......
                                          .................................................. .................................................. .................................................. .......

Verkoopprijs (in letters): .................................................. .................................................. ................. GEDAAN te: ................................................. op ...... / ...... / ......... in 2 exemplaren

Voor akkoord,
                                          De koper De verkoper

..................................... (handtekeningen) .....................................

Comment

Working...
                                          X