Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verkeersbelasting na schrapping nummerplaat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Verkeersbelasting na schrapping nummerplaat?

Paar weken geleden heb ik mijn nummerplaat binnengestoken bij de DIV, en inmiddels bevestiging van schrapping gekregen. En vandaag heb ik een overschrijving voor de Verkeersbelasting in de bus gekregen.

Moet ik dit dan betalen, en storten ze dit terug? Of betaal ik gewoon niet, en hou het papier van schrapping van de plaat als bewijs voor als ze moeilijk doen? Laatste lijkt mij beter gezien het wss maanden duurt eer ze je terugbetalen..

E30SHOP.be
    - Alles voor uw BMW E30.
    Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
    En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Heb dat ook voorgehad, je moet dat betalen, eventueel teveel betaalde krijg je achteraf teruggestort.
    Is ook omdat die periode elkaar wat overlapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jokke36 Bekijk Berichten
      Heb dat ook voorgehad, je moet dat betalen, eventueel teveel betaalde krijg je achteraf teruggestort.
      Is ook omdat die periode elkaar wat overlapt.
      Ik heb dat deze week ook ervaren. Onmiddellijk de 1700 opgebeld (Vlaamse ministerie van Verkeersbelasting). Deze ambtenaar, na veel geduld met de telefonie,beweert dat het wat tijd kost (ondertussen iets meer dan 1 maand na schrapping)en belooft om een correctie van deze belasting opnieuw toe te sturen. Schrapping gebeurt door de federale regering. Blijkbaar loopt het een en ander wat mis met de communicatie/ coördinatie van de systemen. Veiligste is een bezwaarschrift te sturen naar de website van de belastende gewestelijke met bewijs van schrapping.
      Last edited by X3m@sniffler; 03/05/2013, 23:22.

Comment

Ian, je moet eens zien vanaf wanneer die verkeersbelasting loopt. Dat is waarschijnlijk voor de periode 1 maart 2013 tem 28 februari 2014. Indien er ook maar 1 dag in deze periode uw nummerplaat ingeschreven is geweest dien je de verkeersbelasting te betalen. Je krijgt uiteraard wel het niet ingeschreven gedeelte terug betaald, maar dat duurt nog enkele maanden...

Comment

betalen, zo werkt het in belgie

maar je krijgt het terug

Comment

Gisteren identiek hetzelfde voor gehad. Gebeld naar 1700 en een vriendelijke ambtenaar bevestigde, zoals hierboven al geschreven is, dat er wat vertraging in hun administratie is. Er moet sowieso nog een deel betaald worden omdat de aanrekening steeds ingaat op de eerste dag van de maand. De ambtenaar heeft me aangeraden om nog een week of zes te wachten met betalen (heb 2 maanden tijd om te betalen) en als tegen dan de verrekening nog niet is aangekomen moest ik terug bellen. Dus best even naar het nummer 1700 bellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer1 Bekijk Berichten
              Gisteren identiek hetzelfde voor gehad. Gebeld naar 1700 en een vriendelijke ambtenaar bevestigde, zoals hierboven al geschreven is, dat er wat vertraging in hun administratie is. Er moet sowieso nog een deel betaald worden omdat de aanrekening steeds ingaat op de eerste dag van de maand. De ambtenaar heeft me aangeraden om nog een week of zes te wachten met betalen (heb 2 maanden tijd om te betalen) en als tegen dan de verrekening nog niet is aangekomen moest ik terug bellen. Dus best even naar het nummer 1700 bellen.
              Correct. Heb identieke mededeling gehad op dezelfde lijn.
              Maar hebt tegelijkertijd online een bezwaarschrift ingediend.

Comment

Bij een auto kan dat al snel een schoon bedragske zijn.
                Bij een motor is dat "maar" 50euro, heb ooit m'n motor verkocht net op het tijdstip dat ik de tax aankreeg.
                Bij inschrijving nieuwe motor natuurlijk paar maand later ook tax, dat jaar 2x 50euro mogen betalen.
                Achteraf iets van een 25euro terugkregen terwijl het eigenlijk 50 had moeten zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jokke36 Bekijk Berichten
                  Achteraf iets van een 25euro terugkregen terwijl het eigenlijk 50 had moeten zijn...
                  Dit is sterk afhankelijk wanneer de oude nummerplaat op de DIV terug binnen gekomen is. Zie daarvoor de datum op het document van
                  "Bericht van schrapping".

Comment

Zo werkt het inderdaad in België: betalen dient vrijwel onmiddellijk te gebeuren maar als je geld moet terugkrijgen moet je maanden wachten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door X3m@sniffler Bekijk Berichten
                      Dit is sterk afhankelijk wanneer de oude nummerplaat op de DIV terug binnen gekomen is. Zie daarvoor de datum op het document van
                      "Bericht van schrapping".
                      Om een lang verhaal kort te maken;
                      -Ik kreeg toen maar 25euro terug omdat ik "zogezegd" daar nog 3 maanden van diende te betalen.
                      Maar rekent u even mee...
                      50euro/jaar, jaar= 12 maanden ?
                      Dus 50 gedeeld door 12 = 4,16.
                      4,16x3(maanden)= 12,48 .
                      Nope, bij hun is 50/12(x3)= 25

Ach, heb er eens mee moeten lachen...

Comment

Daarom, als het enigszins mogelijk is, een auto altijd inschrijven in het begin van de maand, je betaald vanaf de 1ste van de maand.

Uitschrijven kan je dan weer best doen op het einde van de maand. Krijg je ook de hele maand terugbetaald

Comment

Als je een volle maand terugbetaald wil krijgen moet je uw wagen een zestal weken voor de maand waarin de wagen ingeschreven is uitschrijven. bvb inschrijving 6 mei = plaat indienen voor half maart, want het duurt +- 2 weken vooraleer je de schrapping van uw nummerplaat bekomt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer1 Bekijk Berichten
                            Als je een volle maand terugbetaald wil krijgen moet je uw wagen een zestal weken voor de maand waarin de wagen ingeschreven is uitschrijven. bvb inschrijving 6 mei = plaat indienen voor half maart, want het duurt +- 2 weken vooraleer je de schrapping van uw nummerplaat bekomt.
                            Bij de laatst schrapping hier van een plaat deed ik deze op 24 december bij de verzekering binnen en de plaat werd nog net op 31 december geschrapt.

Kreeg ik heel de periode december (en januari en februari) terugbetaald.

Comment

terugbetaling gaat blijkbaar vrij vlot.
                              Mijn vorige nummerplaat betaald op 19/04 en vorige week stond het bedrag al grotendeels teruggestort op mijn rekening. Wat normaal tot 5-6maanden kon duren.
                              2013- Volvo V60 D3 R-Design
                              2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Nieuwe wagen aangekocht, maar krijg nog overschrijving van de oude. 2 Dagen later krijg ik de nieuwe binnen.

De oude ingeschreven op 17-03-2011.
                                Nieuwe ingeschreven op 28-02-2013.

Ruim op tijd dus voor geen taxen meer te moeten betalen voor de oude.
                                Zou ik ze alle 2 moeten betalen? Of gewoon de nieuwe?
                                Golf V GTI Edition 30 ---> Verkocht
                                2012 Audi A4 Avant ---> Verkocht
                                2014 Golf 7 R ---> Verkocht
                                2008 BMW E91 335i --> Verkocht
                                2015 Golf 7 GTD

Comment

altijd betalen, je krijgt na paar weken dan brief ivm terugbetaling en paar weken later geld op de rekening

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                    altijd betalen, je krijgt na paar weken dan brief ivm terugbetaling en paar weken later geld op de rekening
                                    NIET betalen.
                                    Bezwaarschrift online indienen met de mededeling dat bewijs van schrapping ontvangen is en de oude wagen niet meer in uw bezit is. Krijg dan binnen de week schriftelijk antwoord dat er een nieuwe overschrijving gaat opgestuurd worden met de werkelijke belasting.

Comment

Afgelopen week een brief gehad van de DIV met een kwijtschelding van een groot deel van het bedrag. Moet nu nog iets van 34 eur betalen ipv meer dan 200.

Heb echter nog een vraag. Heb een auto gekocht en deze is gekeurd voor verkoop. Hij is 24 maar zou hem pas willen inschrijven als hij 25 is omdat de BIV en verkeersbelasting nu belachelijk hoog is. Omdat hij reeds gekeurd is vvk, zou ik hem willen inschrijven (op bestaande nr-plaat), om dan meteen weer uit te schrijven en m'n andere auto terug op die plaat in te schrijven. Hoe zit dat dan met de BIV? Wanneer kan ik hem het best inschrijven (begin/einde maand)?
                                      Last edited by Ian; 31/05/2013, 18:58.

E30SHOP.be
                                      - Alles voor uw BMW E30.
                                      Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                      En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                                        Afgelopen week een brief gehad van de DIV met een kwijtschelding van een groot deel van het bedrag. Moet nu nog iets van 34 eur betalen ipv meer dan 200.

Heb echter nog een vraag. Heb een auto gekocht en deze is gekeurd voor verkoop. Hij is 24 maar zou hem pas willen inschrijven als hij 25 is omdat de DIV en verkeersbelasting nu belachelijk hoog is. Omdat hij reeds gekeurd is vvk, zou ik hem willen inschrijven (op bestaande nr-plaat), om dan meteen weer uit te schrijven en m'n andere auto terug op die plaat in te schrijven. Hoe zit dat dan met de DIV? Wanneer kan ik hem het best inschrijven (begin/einde maand)?
                                        Hebt ge eindelijk een W124 naar u zin gevonden ?
                                        Als je die nu gaat inschrijven, ben je sowieso de BIV kwijt he. Alleen de gewone verkeersbelasting wordt terugbetaald bij uitschrijven.
                                        Ik denk dat je toch beter wacht tot die effectief 25 jaar is. Zal je wel met Z-plaat moeten laten keuren. Of eerst op O-plaat en dan een gewone keuring (maar komt denk even duur uit als Z-platen).

Comment

Working...
                                        X