Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Auto opnieuw inschrijven

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Auto opnieuw inschrijven

Beste leden,

Ik heb in Januari mijn platen terguggestuurd aan DIV i.v.m. langdurig verblijf in het buitenland. Alleen heb ik mijn auto gewoon in de garage gehouden.

Nu belde ik om mijn auto weer te verzekeren zodat mijn verzekeraar nieuwe platen kan aanvragen, de verzekeraar zei echter dat ik het roos formulier mee moet sturen.

Dit betekent dat ik mijn auto moet gaan keuren terwijl er geen sprake is geweest van koop of verkoop, de auto is al die tijd gewoon in mijn bezit geweest.

Weet iemand hoe dit nu precies zit want ik heb de auto snel nodig.

Thx in advance

Is de keuring van de wagen verlopen?

Comment

Nee, die is nog geldig tot november 2013...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kempenaar Bekijk Berichten
        Nee, die is nog geldig tot november 2013...
        Ben vandaag bij het keuringsstation geweest omdat ze bij de verzekering een formulier voor herinschrijving vragen, ze keken me raar aan en kreeg als antwoord dat dat helemaal niet nodig was. De verzekering moet volgens hun gewoon nieuwe platen aanvragen omdat het om een herinschrijving op dezelfde naam gaat...

Comment

Ben vandaag bij het keuringsstation geweest omdat ze bij de verzekering een formulier voor herinschrijving vragen, ze keken me raar aan en kreeg als antwoord dat dat helemaal niet nodig was. De verzekering moet volgens hun gewoon nieuwe platen aanvragen omdat het om een herinschrijving op dezelfde naam gaat...
          Idem zolang de keuring niet verlopen is moet de verzekeraar nieuwe platen aanvragen. Jij zult alleen de papieren van de wagen naar de verzekering moeten brengen en achteraf als de plaat binnen is een voorste plaat laten maken.

Comment

Voor herinschrijving op naam van dezelfde titularis moet het vorige inschrijvingsbewijs terug bezorgd worden aan de DIV samen met de inschrijvingsaanvraag.

Het verschil met een "nieuwe" inschrijving of "inschrijving na verkoop" ligt hier:
            Voor herinschrijving op dezelfde naam is geen keuring voor verkoop vereist. Als je een auto laat keuren voor verkoop, wordt uw 'oud' inschrijvingsbewijs 'vernietigd' (in de database + materieel door perforatie). De koper/nieuwe eigenaar moet dan een nieuw inschrijvingsbewijs krijgen. Of de koper van een nieuwe auto die onmiddellijk een nieuw inschrijvingsbewijs kan aanvragen.
            In die beide gevallen kan de makelaar/verzekeraar onmiddellijk de aanvraag doorsturen via electronische weg : WEBDIV.

Als je de auto 'uitschrijft', stuur je alleen je plaat terug en blijf je zitten met je inschrijvingsbewijs. Je platen zijn echter weg en dus moet je een andere plaat en een daaraan gekoppeld inschrijvingsbewijs aanvragen.
            Voor herinschrijving kom je normaal niet langs de keuring voor vernietiging van het oude papier, dus moet je alles mee afgeven aan de DIV en kan de makelaar niet rechtstreeks via de applicatie WEBDIV de aanvraag doorsturen.

Ik heb dit al vaak gedaan en normaal kan je ofwel via je verzekeraar of via de keuring een "blanco" roze inschrijvingsformulier "inschrijvingsaanvraag" bekomen, dat je verzekeraar moet ondertekenen en dat je dan samen met je vorige inschrijvingsbewijs moet opsturen/afgeven bij DIV.
            (zet duidelijk in vak 'X' bijkomende inlichtingen' Herinschrijving op naam van dezelfde titularis (naam en rijksregisternr van de aanvrager moeten dus dezelfde zijn als de vorige titularis op het vorige inschrijvingsbewijs).

Als het snel moet gaan: als je netjes met je vorige inschrijvingsbewijs, correct ingevulde aanvraag tot inschrijving (roze formulier) naar een DIV-loket gaat, kan je een dag later je nieuwe plaat en inschrijvingsbewijs al hebben
            (als je niet zelf naar DIV loket gaat, moet je wel volmacht geven + kopie van je identiteitsbewijs meegeven).
            Pas op, ik ken nog verschillende makelaars die dagenlang of zelfs wekenlang liggen te vloeken op WEBDIV omdat ze de herinschrijvng niet rond krijgen.....terwijl herinschrijving moet gebeuren via de 'papieren' weg. Geef je alles af aan de verzekeraar/makelaar, moet die alles op papier (via post) aan de DIV bezorgen.

BIV betaal je maar 1 keer voor dezelfde auto, dus die moet je niet meer betalen. Wel echter de 30 euro voor de nieuwe plaat (of zelfs duurder bij expressbestelling)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
              Voor herinschrijving op naam van dezelfde titularis moet het vorige inschrijvingsbewijs terug bezorgd worden aan de DIV samen met de inschrijvingsaanvraag. Een keuring is 2 maanden geldig als je de wagen terug wilt inschrijven dus ik vrees dat je terug naar de keuring zal moeten gaan...

Het verschil met een "nieuwe" inschrijving of "inschrijving na verkoop" ligt hier:
              Voor herinschrijving op dezelfde naam is geen keuring voor verkoop vereist. Als je een auto laat keuren voor verkoop, wordt uw 'oud' inschrijvingsbewijs 'vernietigd' (in de database + materieel door perforatie). De koper/nieuwe eigenaar moet dan een nieuw inschrijvingsbewijs krijgen. Of de koper van een nieuwe auto die onmiddellijk een nieuw inschrijvingsbewijs kan aanvragen.
              In die beide gevallen kan de makelaar/verzekeraar onmiddellijk de aanvraag doorsturen via electronische weg : WEBDIV.

Als je de auto 'uitschrijft', stuur je alleen je plaat terug en blijf je zitten met je inschrijvingsbewijs. Je platen zijn echter weg en dus moet je een andere plaat en een daaraan gekoppeld inschrijvingsbewijs aanvragen.
              Voor herinschrijving kom je normaal niet langs de keuring voor vernietiging van het oude papier, dus moet je alles mee afgeven aan de DIV en kan de makelaar niet rechtstreeks via de applicatie WEBDIV de aanvraag doorsturen.

Ik heb dit al vaak gedaan en normaal kan je ofwel via je verzekeraar of via de keuring een "blanco" roze inschrijvingsformulier "inschrijvingsaanvraag" bekomen, dat je verzekeraar moet ondertekenen en dat je dan samen met je vorige inschrijvingsbewijs moet opsturen/afgeven bij DIV.
              (zet duidelijk in vak 'X' bijkomende inlichtingen' Herinschrijving op naam van dezelfde titularis (naam en rijksregisternr van de aanvrager moeten dus dezelfde zijn als de vorige titularis op het vorige inschrijvingsbewijs).

Als het snel moet gaan: als je netjes met je vorige inschrijvingsbewijs, correct ingevulde aanvraag tot inschrijving (roze formulier) naar een DIV-loket gaat, kan je een dag later je nieuwe plaat en inschrijvingsbewijs al hebben
              (als je niet zelf naar DIV loket gaat, moet je wel volmacht geven + kopie van je identiteitsbewijs meegeven).
              Pas op, ik ken nog verschillende makelaars die dagenlang of zelfs wekenlang liggen te vloeken op WEBDIV omdat ze de herinschrijvng niet rond krijgen.....terwijl herinschrijving moet gebeuren via de 'papieren' weg. Geef je alles af aan de verzekeraar/makelaar, moet die alles op papier (via post) aan de DIV bezorgen.

BIV betaal je maar 1 keer voor dezelfde auto, dus die moet je niet meer betalen. Wel echter de 30 euro voor de nieuwe plaat (of zelfs duurder bij expressbestelling)
              Een keuring is 2 maanden geldig als je de wagen terug wilt inschrijven dus ik vrees dat je terug naar de keuring zal moeten gaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door levensgenieter Bekijk Berichten
                Een keuring is 2 maanden geldig als je de wagen terug wilt inschrijven dus ik vrees dat je terug naar de keuring zal moeten gaan...
                Dat is net de keuring voor verkoop(2 maanden geldig), die niet vereist is voor herinschrijving op naam van dezelfde persoon.

De TS had al een plaat en heeft die ingeleverd. Die moet dus een "aanvraag tot inschrijving" opsturen/afgeven zonder eerst langs de keuring te moeten gaan (*)

(*) het zou anders zijn moest zijn keuring reeds vervallen zijn inmiddels:
                KB 15 maart 1968 - Artikel 23ter:
                "§ 3. De voertuigen die overeenkomstig § 1, 1° tot 7° onderworpen zijn aan periodieke keuring en ingeschreven worden op naam van de vorige titularis zonder dat deze laatste in het bezit is van een geldig keuringsbewijs zoals bedoeld in artikel 23novies § 3, dienen te worden vóórgereden voor keuring vooraleer het voertuig in het verkeer wordt gebracht en nadien volgens de periodiciteit die voor de onderscheiden voertuigen bepaald is in § 1, 1° tot 7°."

Comment

Er worden hier twee zaken door elkaar gehaald bij een "tweedehandskeuring" (keuring voor verkoop) krijg je inderdaad een formulier voor aanvraag inschrijving dat twee maanden geldig is, maar de keuring van het voertuig zelf is 12 maanden geldig. Gezien het hier gaat om een herinschrijving op naam van de vorige titularis is het formulier aanvraag inschrijving van de keuring niet nodig (dus kan de herinschrijving perfect later dan die twee maanden) en blijft het keuringsbewijs goed tot 12 maanden na de vorige keuring.
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Met het roos formulier bedoelde je makelaar het inschrijvingsbewijs en jij dacht aan een nieuw inschrijvingsformulier .
                    Elkaar verkeerd begrepen maar géén man overboord.

Comment

Vandaag weer contact gehad met de verzekeraar die weer hetzelfde verhaal afspeelde, ik moet een roos formulier halen bij de keuring omdat ik geen Europese platen heb...zonder dit formulier kunnen ze het voertuig niet inschrijven en verzekeren.

Nu zeggen ze bij de keuring weer dat het niet nodig is...weer terug naar de keuring??

Concreet betekent dit dus dat ik weer terug naar het keuringsstation moet voor dat formulier "aanvraag tot inschrijving"?

Comment

Ge hebt ne verzekeraar van kust m'n gat -> ander en beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          Ge hebt ne verzekeraar van kust m'n gat -> ander en beter.
                          You can say that again!

Ik zal meteen ook reclame maken voor deze verzekeraar, namelijk Touring.

Kwam bij deze verzekeraar uit omdat het de goedkoopste was voor mij...maar goedkoop is ook niet alles zoals je leest.

Comment

You can say that again!

Ik zal meteen ook reclame maken voor deze verzekeraar, namelijk Touring.

Kwam bij deze verzekeraar uit omdat het de goedkoopste was voor mij...maar goedkoop is ook niet alles zoals je leest.

Eeuh, dan kent die bediende zijn of haar job niet, mijn verzekeraar is namelijk ook... Touring.

Ik heb al 2x een auto opnieuw laten herinschrijven en daar was absoluut geen probleem mee. Het is de procedure zoals omschreven door Cedra, hier enkele posten hoger, die er moet gevolgd worden.

Comment

Eeuh, dan kent die bediende zijn of haar job niet, mijn verzekeraar is namelijk ook... Touring.

Ik heb al 2x een auto opnieuw laten herinschrijven en daar was absoluut geen probleem mee. Het is de procedure zoals omschreven door Cedra, hier enkele posten hoger, die er moet gevolgd worden.
                              Dat is nu toch echt straf, ik heb 3 verschillende medewerkers aan de lijn gehad met hetzelfde verhaal...

Maandag gewoon weer naar het keuringsstation voor een "aanvraag tot inschrijving", wat een gezever.

Comment

Dat is nu toch echt straf, ik heb 3 verschillende medewerkers aan de lijn gehad met hetzelfde verhaal...

Maandag gewoon weer naar het keuringsstation voor een "aanvraag tot inschrijving", wat een gezever.
                                Je moet langs gaan op dat kantoor, dit is iets wat niet via de telefoon kan geregeld worden, maar op papier.

Elke verzekeraar heeft blanco roze formulieren "aanvraag tot inschrijving" in huis, daar moet je heus niet voor naar de keuring, dat gaan ze je ook niet meegeven.

Comment

Je moet langs gaan op dat kantoor, dit is iets wat niet via de telefoon kan geregeld worden, maar op papier.

Elke verzekeraar heeft blanco roze formulieren "aanvraag tot inschrijving" in huis, daar moet je heus niet voor naar de keuring, dat gaan ze je ook niet meegeven.
                                  Hmm, het dichtsbijzijnde kantoor van Touring zit in Antwerpen...misschien is het beter idd.

Ik heb het gevoel dat die medewerkers het express moeilijk maken ofzo, in principe kunnen ze dat ook opsturen dat ik het invul en weer terugstuur maar goed.

Comment

Maar ik las op de site van de DIV wel dat je het ook daar kan krijgen.

Comment

Maar ik las op de site van de DIV wel dat je het ook daar kan krijgen.
                                      Ja bij een keuring voor verkoop wordt dit formulier inderdaad uitgereikt. Maar dat is niet de bedoeling met deze wagen hé. Je kan ook je wagen niet meer zelf voorrijden voor een keuring voor verkoop aangezien je de laatste nummerplaat die op de auto gehangen heeft ook niet meer in uw bezit hebt. Enkel garage-platen (z-platen) zijn hier een oplossing. Maar nog eens: dat is hier niet de bedoeling.

Het betreft hier een doodgewone "herinschrijving op naam van titularis"

Comment

Nu belde ik om mijn auto weer te verzekeren zodat mijn verzekeraar nieuwe platen kan aanvragen, de verzekeraar zei echter dat ik het roos formulier mee moet sturen.
                                        Uw verzekeraar bedoelt hiermee uw (laatste) inschrijvingsbewijs van de wagen. Dat is, als het nog één van de oude nummerplaten was, roos van kleur. En dat moet je inderdaad mee opsturen naar DIV, samen met het nieuwe ingevulde (door uw verzekeraar) "roos formulier" ofte wel "aanvraag inschrijving wagen".

Comment

Working...
                                        X