Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ervaringen Alfa Romeo 147 1.6i 16v TS Distinctive 2003

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ervaringen Alfa Romeo 147 1.6i 16v TS Distinctive 2003

    Beste,

    Ik heb al wat zitten googlen maar er is bitter weinig te vinden over de Alfa Romeo 147 1.6i 16v TS Distinctive.
    In mijn kennissenkring is men sterk tegen alfa's gekant, vooral omdat ze bekend staan om een hoog verbruik, hoog-toerental (bij normale rijstijl) en hoge kosten betreffende onderhoud en dergelijke.
    Maar kloppen deze ideeën?
    Zo'n 147 is namelijk een pracht van een wagen en zeker mét rood lederen interieur. En laat er nu net zo 1 te koop staan.
    Maar als onderhoud en verbruik vele malen hoger ligt dan een gemiddelde wagen uit hetzelfde segment is het voor degelijks gebruik (woon-werk en rond de kerktoren verkeer) misschien beter wat anders geschikt. Een diesel zou voor mij beter zijn (zal waarschijnlijk tussen 10 en 20k per jaar rijden) maar laat een alfa JTD nu niet onmiddellijk binnen mijn aankoop-budget en binnen een doenbare afstand van bezichtiging vallen. Alsook geen met rode interieur (wat ze net zo knap maakt )

    Graag hoor ik jullie ervaringen!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Blay Bekijk Berichten
    Beste,

    Ik heb al wat zitten googlen maar er is bitter weinig te vinden over de Alfa Romeo 147 1.6i 16v TS Distinctive.
    In mijn kennissenkring is men sterk tegen alfa's gekant, vooral omdat ze bekend staan om een hoog verbruik, hoog-toerental (bij normale rijstijl) en hoge kosten betreffende onderhoud en dergelijke.
    Maar kloppen deze ideeën?
    Zo'n 147 is namelijk een pracht van een wagen en zeker mét rood lederen interieur. En laat er nu net zo 1 te koop staan.
    Maar als onderhoud en verbruik vele malen hoger ligt dan een gemiddelde wagen uit hetzelfde segment is het voor degelijks gebruik (woon-werk en rond de kerktoren verkeer) misschien beter wat anders geschikt. Een diesel zou voor mij beter zijn (zal waarschijnlijk tussen 10 en 20k per jaar rijden) maar laat een alfa JTD nu niet onmiddellijk binnen mijn aankoop-budget en binnen een doenbare afstand van bezichtiging vallen. Alsook geen met rode interieur (wat ze net zo knap maakt )

    Graag hoor ik jullie ervaringen!
    De Alfa die je op het oog hebt, is blijkbaar van 2003. Met een auto van 10 jaar oud moet je altijd wat opletten als het op onderhoudskosten aankomt. Bij die generatie van motoren uit de Fiat groep is de distributieriem een bekend pijnpunt. Als die niet tijdig vervangen is, riskeer je zeer grote problemen. Er zijn zuiniger benzinemotoren dan die van Alfa/Fiat, maar om nu te zeggen dat het voor een benzine-auto van 10 jaar geleden waanzinnig hoog zou zijn, is ook overdreven. Het is in ieder geval al een heel stuk minder dan de boxermotoren die Alfa tot in de 145/146 (pre-facelift) gebruikt heeft.

    Comment


    • #3
      Sowieso zou ik alleen een twinspark 16v kopen als de onderhoudsgeschiedenis bekend is, en liefst met garantie of van een liefhebber. Distributieriem met toebehoren MOET om de 3 jaar of 60000 km vervangen worden (wat het eerst komt) en zelfs dat is niet 100% veilig (ik heb er een gehad die de geest gaf na 2,5 jaar en 58000 km), ook de krukaslagers zijn gevoelig aan rijden met te weinig olie. Daarnaast zijn ook de draagarmen een bekend zwak punt. Een jtd is een stuk degelijker en zuiniger, maar da's wel een diesel natuurlijk...
      Ik zou de keuze van de auto zeker niet laten afhangen van de kleur van het interieur, dat kan je achteraf nog makkelijk wisselen namelijk.
      vb http://www.marktplaats.nl/a/auto-ond...reviousPage=lr
      Daarnaast is een 147 inderdaad een bloedmooie kar, die erg toegankelijk is qua aankoopprijs, dus als je dan wat geld opzij kan houden voor eventuele onverwachte kosten, kan je er wel veel plezier aan beleven...
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

      Comment


      • #4
        Heb zelf een 1.6TS gehad, de versie met 105pk.

        De versie met 105pk moet je afblijven, verbruikt veel en gaat gewoonweg niet vooruit.
        Onderhoud is veel te duur als je bij de dealer gaat, ik heb 500 euro betaald voor een klein onderhoud waar enkel de voorste remblokjes buiten het normale onderhoud vielen! Dat vind ik pure diefstal.
        Distributieriem is inderdaad een pijnpunt en moet je zeker navragen, is ook niet goedkoop als je het nog moet laten doen. Kijk ook uit voor Alfas met een hoge km-stand (rond de 200d) want dan gaan ze olie beginnen zuipen en durven er al eens rubbers aan vervanging toe zijn. Een Alfa 147 met veel km's als die niet goed onderhouden is krijg je gewoon kosten aan de lopende band aan.

        Maar eentje dat netjes verzorgd is en altijd z'n onderhoudjes heeft gekregen en wat aan vervangen is daar moet je normaal safe mee zitten. Alhoewel, hoe jammer het ook is, met een Alfa ben je nooit safe.
        Wel knappe wagen en zeer comfortabel. Ik had leder, automatische digitale airco, cruise control... Was zalig in vertoeven, ik deed tamelijk veel km's en de zetels zijn erg goed.
        Aankoop, verkoop van tweedehandswagens. Specialisatie Japanse wagens en voornamelijk Honda. Ook import, keuring en homologatie mogelijk op aanvraag van het buitenland, auto halen op bestelling. Ook verkoop van occasie onderdelen en nieuwe performance parts. Ook levering en of installatie van car audio. Voor meer info stuur maar een berichtje

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Solleke Bekijk Berichten
          Heb zelf een 1.6TS gehad, de versie met 105pk.

          De versie met 105pk moet je afblijven, verbruikt veel en gaat gewoonweg niet vooruit.
          Onderhoud is veel te duur als je bij de dealer gaat, ik heb 500 euro betaald voor een klein onderhoud waar enkel de voorste remblokjes buiten het normale onderhoud vielen! Dat vind ik pure diefstal.
          Distributieriem is inderdaad een pijnpunt en moet je zeker navragen, is ook niet goedkoop als je het nog moet laten doen. Kijk ook uit voor Alfas met een hoge km-stand (rond de 200d) want dan gaan ze olie beginnen zuipen en durven er al eens rubbers aan vervanging toe zijn. Een Alfa 147 met veel km's als die niet goed onderhouden is krijg je gewoon kosten aan de lopende band aan.

          Maar eentje dat netjes verzorgd is en altijd z'n onderhoudjes heeft gekregen en wat aan vervangen is daar moet je normaal safe mee zitten. Alhoewel, hoe jammer het ook is, met een Alfa ben je nooit safe.
          Wel knappe wagen en zeer comfortabel. Ik had leder, automatische digitale airco, cruise control... Was zalig in vertoeven, ik deed tamelijk veel km's en de zetels zijn erg goed.

          Hartelijk bedankt voor de reacties alvast!
          Het zou gaan om een verkoop bij een volkswagen garage (ik neem dus aan dat de onderhoudshistorie wel bekend is). En ook heeft hij slechts 77k kilometers op de teller, niet veel dus.

          Maar begin toch steeds meer te twijfelen, als ik dit zo lees zijn het toch zeer onderhoudsgevoelige blokjes (duur onderhoud) en het verbruik ligt voor het beoogde aantal km misschien ook tamelijk hoog.
          We denken er nog even over, en vooral, ga nog wat lezen .

          Maar een JTD zou dus beter zijn?

          Comment


          • #6
            Die JTD's zijn naar het schijnt onverslijtbaar, maar heb ik zelf geen ervaring mee.
            Ik heb enkel ervaring met de 105pk "eco" versie, en die was kwa onderhoud en kosten niet positief, maar de wagen had wel 215d km.
            Dus goed onderhouden en met een km-stand van 77d km zal dat wel in orde zijn. Onderhoud kan je perfect bij een niet officiële Alfa garage laten doen en zo al minder betalen. Als je ziet dat ik voor de olie bij mijn onderhoud alleen al 100 euro betaalde... Ik betaal 30 euro voor 5 liter Castrol olie... Tjah... Daarmee dat ik zelf zo veel mogelijk mijn onderhoud doe. Ik zou niet zeggen u onderhoud te laten doen door Midas of Auto 5, maar zoek een Alfa specialist die geen officiële dealer is.
            Verbruik is wat hoog voor hetgeen de motoren maar presteren, maar ja. Het zijn wel leuke wagens.
            Ga er wel niet van uit dat de historiek gekend is, die Alfa die de VW garage heeft staan is gewoon een wagen die ze hebben over genomen en vanaf moeten. Een garage zal nooit wrakken overnemen om zelf terug te verkopen, maar geloof maar niet dat ze alles zullen weten over de onderhoudshistoriek, daarvoor moet je zelf bij Alfa zijn, als je je wagen hebt kan je langsgaan bij de dealer en navragen of hij altijd zijn onderhouden heeft gekregen. Alfa heeft een systeem dat ze via chassisnummer kunnen opzoeken ELKE keer de wagen bij een Alfa dealer is binnen geweest, al is het voor een lamp te vervangen. Als ze bvb op een 10 jaar oude wagen slechts een handvol input vinden dan zal die dus niet altijd zijn onderhoud gehad hebben bij Alfa zelf, en wie weet zelfs helemaal niet...
            Aankoop, verkoop van tweedehandswagens. Specialisatie Japanse wagens en voornamelijk Honda. Ook import, keuring en homologatie mogelijk op aanvraag van het buitenland, auto halen op bestelling. Ook verkoop van occasie onderdelen en nieuwe performance parts. Ook levering en of installatie van car audio. Voor meer info stuur maar een berichtje

            Comment


            • #7
              Ikzelf heb een 1.6 105 gehad, bouwjaar 2001. Best traag, verbruikt veel maar ook heel plezant om mee te rijden.. en naar te kijken.

              Onderhoud is idd van belang. Maar als ze tijdig en goed verzorgd zijn... Ik heb met de mijne echt nooit problemen gehad, buiten kleine prullen zoals lampjes en dergelijke. Op zich is de diesel wel de betere keuze, maar dat hangt uiteraard ook af van de kilometers die af zal afleggen. In jouw geval zou ik toch de diesel sterk overwegen.

              Zoals gezegd wel proberen de officiële dealer te vermijden, het is duidelijk waarvan ze hun tekort aan verkoop moeten compenseren
              Last edited by zwoemba; 26/06/2013, 20:43.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Solleke Bekijk Berichten
                Heb zelf een 1.6TS gehad, de versie met 105pk.

                ... met een Alfa ben je nooit safe.
                .
                I beg to differ!

                Heb privé van 2004 tot 2007 met een Alfa 147 JTD 136 pk gereden (is met pijn in het hart weggegaan voor een bedrijfswagen). Prachtige wagen exterieur en interieur (had ook het rode leder!), 110.000 kilometer mee gereden zonder het minste probleem (was waarschijnlijk omdat ik tijdens de testrit in 2004 2x in panne stond door problemen met het motormanagement van de testwagen en net daarna toch het lef had een bestelbon te ondertekenen). Kosten: +- 300 voor groot onderhoud.

                In 2007 nam mijn vrouw als bedrijfswagen een Alfa 147 1.6i 16v net na we ons dieselexemplaar hebben weggedaan; was een driedeurs waar ze mee heeft gereden tot in 2009 (gezinsuitbreiding!). Ook hier, geen enkel probleem mee ervaren.

                Wel heb ik altijd gevonden dat de JTD aangenamer was om mee te rijden dan de benzine en solider aanvoelde (andere gewichtsverdeling?); kan ook te maken hebben met het feit dat de diesel een pre-facelift was en de benzine een post-facelift.

                Mijn advies: wees niet bang van Alfa, de 147 zat echt wel goed in elkaar, maar als overweeg toch een JTD!

                Comment

                Working...
                X