Wij hebben een opel astra 1.3TDC break. Heel handige auto! Maar veek kosten aan: net een factuur gehad van 1860 euro (lagers ambriage + nieuwe koppeling). Vorig jaar was er een defect aan de EGR klep, jaar er voor de alternator enz... En tussen in de injectoren en gloeibougies moeten vervangen... Auto is 6j en 195000 km op de teller. Ongeveer 30000km/jaar. Ik zit nu met de vraag: auto weg doen? 1.3diesel is waarschijnlijk te licht en vandaar de hoge kosten. Maw is de auto op?
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Veel kosten aan auto
Collapse
X
-
tja, autos beginnen nu eenmaal slijtage te vertonen na enige km's.
alternator die kapot gaat... dat heeft elke auto
EGR klep die defect gaa, tja valt voor
koppeling die het 195 000km uitgehouden heeft, das al redelijk veel. normaal 100 - 150 000km mag je u eraan verwachten.
als alles nu vervangen is, gewoon verder rijden.
injectoren vervangen... zou normaal nie mogen, gloeibougies... die vervang ik pas als ze kapot zijn.
mijn golf 1.6D heeft nu 425 000km. was ook een 'te' lichte diesel. alle andere diesels uit die periodes waren dikke motoren (opel 2.3D, toyota 2.0D, mercedes 2.0-2.2-2.4-3.0D en dan kwam VW met een 1.5D in golf 1 en de 1.6D in golf 2).
natuurlijk wel een gepeperde rekening, 1860€ voor een koppeling (lagers ambriage kan ik niet direct thuisbrengen, maar ken de nieuwe opel koppelingen niet). misschien eens nahoren wat andere betalen voor deze werkjes en eventueel van garage wisselen.
tegenwoordig verdient een garage niet meer op de verkoop van een auto, maar wel op onderhoud en herstellingen. ook wordt alles geproduceerd met een "vervaldatum". t moet kapot gaan of ze verdienen weer niks. vroeger werd alles nog gemaakt om te blijven werken
-
Waarschijnlijk doet de auto eerder korte afstanden, en raakt hierdoor de EGR-klep vervuilt. Dit kan ook een verklaring zijn dat de koppeling vervangen is (veel stads/fileverkeer ?).
Motor is niet van de zwaarste, maar zou moeten voldoende zijn voor 'normaal' gebruik. Vijf man + bagage over de Alpen zeulen zal niet het beste idee zijn.
Nu weg doen ? Dan moet je je verschillende vragen stellen:
1) Wat kan ik er nog voor krijgen ?
2) Hoeveel kosten heb ik al gemaakt ?
3) Welke kosten zitten er nog aan te komen (schokdempers, uitlaat (+ katalysator), turbo,...) ?
4) Wat wil ik in de plaats, en als ik niet nieuw koop, wat is mijn risico dan ?2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenalle andere diesels uit die periodes waren dikke motoren (opel 2.3D, toyota 2.0D, mercedes 2.0-2.2-2.4-3.0D en dan kwam VW met een 1.5D in golf 1 en de 1.6D in golf 2).Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
5) Wat is het waardeverlies van een andere wagen tov het gemiddeld jaarlijks kostenplaatje van deze wagen.
Ondanks 1000 of 2000 euro kosten per jaar aan een oude auto zot lijken, dat is het toch echt helemaal niet. Verre van zelf.
Als je alle 6 jaar een nieuwe wagen koopt, dan ben je per zes jaar al snel 30.000 euro kwijt (aankoop - restwaarde). Dat is 5000 euro per jaar, exclusief de normale gebruikskosten!
Als je nog 4 jaar met deze wagen blijft rijden, dan zakt het jaarlijks verlies naar 3300 euro per jaar. Je mag dan nog 1700 euro per jaar extra aan de wagen uit geven, zonder dat je ook maar iets van verlies hebt. Das 6800 euro kosten op 4jaar, excl de normale garage kosten! Alle onderdelen die je vervangen hebt, gaan ongeveer 75% zolang mee als de eerste keer, dus ben je voor die 4 jaar mooi gedekt. Maak je echt de som op de rekening, dan is doorrijden zowat altijd goedkoper dan wegdoen.Last edited by Tjeu; 15/07/2013, 15:20.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Schokdempers, turbo en katalysator moeten nog volgen, nog origineel. Stadsverkeer niet echt. Maar rij wel veel binnendoor (regio diest tot leuven). Bovendien doe ik aan carpoling. Dus pakweg ongeveer 1x soms 2x per week neem ik 2 personen mee... Wij hebben al reacties gehoord dat de auto versleten is. 200000km max voor een 1.3 diesel. Garage beweert van niet....
Comment
-
De schokdempers hebben in ieder geval niets met (lichte) motor te maken.
Turbo en Kat, tja, op 200K km kunnen die zaken al eens slijten natuurlijk.Oorspronkelijk geplaatst door BMWMBDat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
Comment
-
Collega van me heeft net zijn corsa 1.3 cdti weggedaan, had net 200.000 km, was ook op, zelfs volgens de garage.
mijn vrouw haar Ibiza 1.4tdi gaat nu ook weg, maar die zou nog weg even meekunnen denk ik2016 - Heden - Volvo V60 D5 Summum R-Design 2.4D 215 pk / 87.200 km
2015 - Heden - Renault Twingo intense 0.9 TCE 90 pk / 26100 km
2015 - Heden - BMW R nine T 1200cc 110pk / 20200 km
2015- 2016 - 2008 SAAB 9-3 1.9TID 150 pk /119.000 km weg op 27/05/2016
2013 - 2015 - BMW 335i F30 active hybrid 340 pk / 40300 km weg op 02/10/2015
2013 - 2015 - BMW 116d F20 2.0d 116pk / 50000 km RIP
Comment
-
nieuw gekocht? Indien ja, denk dan eens na of je de auto ook echt wel goed behandeld hebt? Geen volgas met koude motor, tijdig onderhoud, motor laten nadraaien voor de turbo van smering te voorzien.
Heeft deze motor een tweemassavliegwiel? Dat vervang je samen met de koppeling en doet de kostprijs natuurlijk hard stijgen.
Comment
-
een motor is niet versleten in belgie, de kas is eerder opgeroest.
en al zeker voor een diesel is 200 000km niks.
mijn capri heeft nu 308 000km, mijn sierra hier heeft 302 000km, mijn dodge heeft meer dan 320 000km en allemaal benzines.
in de garage waar men broer werkt, heeft de baas een oude jetto 1.8GT staan (136pk versie). eerst de baas zijn wagen, de laatste tijd veel als vervangwagen gediend, dus auto heeft afgezien.
bblok heeft daar nu 505 000km staan (voor een benzine), heeft al veel pluimen verloren maar is alles behalve versleten.
nu wanneer is een auto op???
wanneer er voortdurend slijtage onderdelen kapot gaan? (bv op 1maand tijd injectoren, turbo, koppeling, waterpomp, radiator...) OF
wanneer de motor echt zoveel slijtage heeft door vele draaiuren (krukas ingesleten, lagers kapot, cilinderwanden uitgesleten... dit laatste resultaat allemaal in lage oliedruk, lawaai, olieverbruik, rook... dan is een motor versleten en dient te worden vervangen.
dus als u motor niet rookt als een gek, klopt en stotterd als je rijd, olie sneller drinkt dan jij kan bijvullen, dan is deze niet versleten maar heb je normale slijtage stukken. ter info, mijn dodge drinkt nu ongeveer 1liter olie per 300km, als je warmt start is er 1 grote blauwe rookpluim (die geestig over de parkeerplaats trekt aan de carrefour :-) ), tikt en rammeld zot als die stationair draait, en die blok rijd al 6jaar zonder problemen,. ook lange afstanden. ik moet gewoon altijd olie meenemen. die blok is versleten en buiten dat de keuring een half blad opmerkingen schrijft, maakt dit nog altijd niks uit voor het rijden
in belgie is een blok NOOIT versleten, tenzij je koud optrekt, zonder olie rijd, achterstallig onderhoud....
Mijn golf gaat pas weg als die 1 000 000km heeft of 40jaar oud is. dan overweeg ik restauratie om er nog eens 20jaar tegenaan te gaan ;-)
Comment
-
Dit is de historiek, net ontdekt in "My Opel". In 2011: Alternator, gloeistiften en Poly-V-Riem vervangen. 2012: EGR klem, injectoren en achterste remblokjes. Ik vermoed in 2010 moest de airco compressor er aan geloven. En nu in 2013, de problemen aan de ambriage en koppeling. Hoeveel de kosten nu zijn moet ik opzoeken.... Voor de rest heb ik de vereiste onderhoudsintervallen nageleefd gehad. Een nieuwe auto is altijd leuk, maar zou mijn geld nu liever in andere prioriteiten willen steken. Als ik een auto koop moet ik zeker gaan lenen (veel constructeurs zwaaien met renteloze leningen, dus dat zou geen probleem zijn...) en zou ons spaargeld in de voorschot worden gestoken. Plus de inschrijving. Maar zoals gezegd zou ik eerst andere investeringen willen doen. Ik had een doelstelling nog te rijden tot 300000km of als de auto tot +/- 10jaa
Comment
-
welja,
deze koppeling kan nu mee tot 300 000, injectoren ook, dynamo misschien, Vriem ook misschien,
EGR zal nog wel eens terugkomen. remblokjes is algemene slijtage. die moet je misschien volgend jaar vervangen, maar dit kan ook nodig zijn als je een andere auto koopt.
ik zou hem oprijden. de kosten en het verlies dat je nu aan deze nog kan hebben, zal minder zijn dat het verlies dat je zal lijden door nu een andere wagen te kopen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenMaak je echt de som op de rekening, dan is doorrijden zowat altijd goedkoper dan wegdoen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenIs alleen geldig als het reeds om een zuinig model gaat...Ik lees hier 30.000 km / jaar Als de opvolger 2 liter minder verbruikt; 30.000km/100*2l*€1,35= €810 Een auto met een afschrijving van € 30.000 op 6 jaar gaan vergelijken met een opel astra 1.3TDC break is ook met het haar getrokken.(Het kan goed zijn dat die € 30.000 kostende auto op 10 jaar goedkoper, is dan zijn huidige astra...) Neem die € 810 en doe daar de jaarlijkse "extra" kosten bij omdat de auto "op" geraakt en je hebt een andere... Stef, wat verbruikt deze ? vb: http://nl.autoscout24.be/Details.asp...412004&asrc=st Je kan zelf uitmaken of het financieel beter is of niet.
En 30.000 voor een astra is echt niet zo zot gerekend...Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Houden zou ik zeggen, is geen bal meer waard 2de hands, motor kan waarschijnlijk nog 100.000km mee.
Nieuwe kopen=daags nadien al enkele duizenden euro's kwijt.
Wel straf van de remblokken, bij mij halen ze dat nietToyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenHoeveel huidige auto's ken jij die heden ten dage in de praktijk effectief minder verbruiken dan auto's van acht tot tien jaar terug? Praktisch ieder voertuig was toen zuiniger. Zelf de ECO-mobielen, zoals je toen een Lupo en A2 3L had die effectief 3liter verbruiken. Een Golfje IV diesel of de eerste generatie Megane 1.5 dCi kreeg je makkelijk onder de 5 liter. Gelijkwaardige wagens verbruiken vandaag 0.5 tot 1 liter meer op hetzelfde traject. Mijn MR2 heeft maar een goei 7 liter nodig en zelf mijn 523i had genoeg met 8.5liter. Waarden die je tegenwoordig niet meer waar kan maken. Enkel dikzakken als een Range Rover doen het iets beter dan voorheen, maar niet echt veel. Of toch niet in de praktijk, in theorie wel natuurlijk.
En 30.000 voor een astra is echt niet zo zot gerekend...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenTja, we reden allemaal met een 2500cc... Maar dan spreek ik van 20 jaar terug. Waren niet zuiniger en niet krachtiger dan de huidige 2000cc. En zeker niet betrouwbaarder. Toen zat het verbruik rond de 8 liter en had je +- 120pk en 250 Nm. Nu allemaal rond de 163 pk en 350 Nm en verbruik je 5,5l. 20 Jaar terug deed vw/audi zin intrede met zijn befaamde 1900 tdi 75 pk... en toen zijn alle merken die trend beginnen volgen. Wat het verbruik betreft, kan je uren over discuteren... appelen met appelen vergelijken.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenIs alleen geldig als het reeds om een zuinig model gaat...Ik lees hier 30.000 km / jaar Als de opvolger 2 liter minder verbruikt; 30.000km/100*2l*€1,35= €810 Een auto met een afschrijving van € 30.000 op 6 jaar gaan vergelijken met een opel astra 1.3TDC break is ook met het haar getrokken.(Het kan goed zijn dat die € 30.000 kostende auto op 10 jaar goedkoper, is dan zijn huidige astra...) Neem die € 810 en doe daar de jaarlijkse "extra" kosten bij omdat de auto "op" geraakt en je hebt een andere... Stef, wat verbruikt deze ? vb: http://nl.autoscout24.be/Details.asp...412004&asrc=st Je kan zelf uitmaken of het financieel beter is of niet.
De EGR kan je dicht laten maken dan zijn die problemen al opgelost. Of de garage dat doet is een andere zaak.
Comment
Comment