Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Op mijn Pt plaats ik altijd originele ruitenwissers. Die gaan het langst mee. Een bosch trekt van in 't begin strepen op mijn ruiten. Zowel de gewone als de aeroblades. Die sluiten niet goed genoeg aan met de bolle ruit van mijn auto.
Ligt het trouwens aan mij of is die ruitenwisser een erg zwak punt bij de MB's met een enkele ruitenwisser? Heb nog nooit met ene gereden die z'n ruit proper kon houden.
eerste keer dat ik lees' hoeveel km de vooruit erop heeft zitten'
best grappig. nooit bij stilgestaan dat sommige mensen dat bijna als slijtage onderdeel kunnen zien :-)
bij mijn firmawagens slijten die voorruiten aan de lopende band. na een maand had ik al een ster in de ruit, binnen de 3maand had ik er 3 of 4.
vanaf 5sterren laat ik de ruit vervangen. hoe het komt weet ik niet, maar eens je er 4 hebt, krijg je er dus geen meer bij.
auto gaat binnen (einde lease) en ik krijg een nieuwe, binnen de maand dus weer een ster erin, of als ik een nieuwe ruit liet steken, had ik ook in no time weer een ster erbij.
ruitenwissers daar ook nooit vervangen, garage deed dit bij het onderhoud als het nodig was
Een goed onderhoud van zowel de voorruit als de ruitewissers helpt
de strepen zijn meestal te wijten aan vuil/vet aan de oppervalkte van deze elementen
Eerst goed ontvetten (afwasmiddel) en dan de bladen insmeren met grafiet
je vingers zijn dan vuil, maar de strepen zijn voor een tijdje weg. ;-)
eerste keer dat ik lees' hoeveel km de vooruit erop heeft zitten'
best grappig. nooit bij stilgestaan dat sommige mensen dat bijna als slijtage onderdeel kunnen zien :-)
Dat is echt een slijtage-onderdeel hoor. Oude auto's met veel km hebben vaak slechte ruiten. Heel veel minuscule kratertjes van inslagen op het oppervlak zorgen ervoor dat de ruit niet meer kan worden gewist en er een waas ontstaat door water dat in de "putjes" blijft staan. Ik heb zo eens een ruit gehad die niet meer te wissen viel.
Ligt het trouwens aan mij of is die ruitenwisser een erg zwak punt bij de MB's met een enkele ruitenwisser? Heb nog nooit met ene gereden die z'n ruit proper kon houden.
Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb altijd Bosch gehad, zijn altijd lang meegegaan zonder problemen.
Op mijn vorige auto (Citroën Saxo) heb ik op 7 jaar en 35000 km slechts 1 keer de wissers moeten vervangen.
Op de C4 die ik nu heb staken tot begin dit jaar nog de originele wissers van Bosch die nog steeds perfect de ruiten zuiver hielden. Begin dit jaar een nieuwe voorruit laten steken, en toen was er een actie dat er gratis nieuwe wissers werden geplaatst.
In hun advertenties ging het steeds om Bosch wissers (in de recente advertenties trouwens ook), maar bij mij hebben ze Valeo's gestoken. En die trekken nu al strepen dat het niet normaal meer is!
Ze hadden gvd beter de wissers die er op stonden laten steken.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
bij mijn firmawagens slijten die voorruiten aan de lopende band. na een maand had ik al een ster in de ruit, binnen de 3maand had ik er 3 of 4.
vanaf 5sterren laat ik de ruit vervangen. hoe het komt weet ik niet, maar eens je er 4 hebt, krijg je er dus geen meer bij.
auto gaat binnen (einde lease) en ik krijg een nieuwe, binnen de maand dus weer een ster erin, of als ik een nieuwe ruit liet steken, had ik ook in no time weer een ster erbij.
ruitenwissers daar ook nooit vervangen, garage deed dit bij het onderhoud als het nodig was
Ik moet gemiddeld 150.000 km rijden voor 1 ster in de voorruit. De vorige ster is al meer dan 250.000 km geleden. Maar ik snap dat dat bij een firmawagen onmogelijk is. Op firmawagens zijn immers de wetten van de fysica niet van toepassing, en dan heb je automatish de neiging om korter op je voorligger te gaan rijden.
Vastgesteld dat ruitenwissers €75 kosten bij Auto 5 en gekocht in Suprabazar voor €40. Suprabazar is een aanrader voor ruitenwissers.
Beiden zijn ontzettend duur. In de garage kunnen ze enkel de rubbertjes vervangen (tenslotte het enige dat echt slijt) en dat kost 25 EUR per paar. Ik snap niet dat de rubbertjes niet apart te verkrijgen zijn voor particulieren. Desnoods in 1 standaard maat zodat je ze zelf op maat moet knippen, maar zoiets kan toch pakken goedkoper? Die rubbertjes zelf zijn identiek voor elke auto.
Dan heb jij een goede garage, want de meeste verkopen je ook gewoon volledige wissers, en dan nog aan een veel te hoge prijs.
Wat die rubbertjes betreft, die verschillen wel nog per merk van wissers, die van Bosch zijn anders dan die van Valeo.
Nog als laatste, normaal gezien moet je die als particulier ook wel kunnen vinden mits wat zoeken.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Beiden zijn ontzettend duur. In de garage kunnen ze enkel de rubbertjes vervangen (tenslotte het enige dat echt slijt) en dat kost 25 EUR per paar. Ik snap niet dat de rubbertjes niet apart te verkrijgen zijn voor particulieren. Desnoods in 1 standaard maat zodat je ze zelf op maat moet knippen, maar zoiets kan toch pakken goedkoper? Die rubbertjes zelf zijn identiek voor elke auto.
Op Ebay of in onlineshops zijn die gemakkelijk te vinden.
Maar van dat vervangen moet je verstand hebben, je moet die rubber op de correcte spanning weten vast te klemmen en ik geloof niet dat zoiets zonder ervaring vlot lukt.
Op Ebay of in onlineshops zijn die gemakkelijk te vinden.
Maar van dat vervangen moet je verstand hebben, je moet die rubber op de correcte spanning weten vast te klemmen en ik geloof niet dat zoiets zonder ervaring vlot lukt.
Dan heb jij een goede garage, want de meeste verkopen je ook gewoon volledige wissers, en dan nog aan een veel te hoge prijs.
Wat die rubbertjes betreft, die verschillen wel nog per merk van wissers, die van Bosch zijn anders dan die van Valeo.
Nog als laatste, normaal gezien moet je die als particulier ook wel kunnen vinden mits wat zoeken.
Dan kan ik niet klagen van mijn dealer. Ben gisteren naar de garage geweest voor andere wissers en voor de ruitensproeiers af te stellen en ze hebben juist de rubbers verandert. Kostte €36 BTWe.
Ik moet gemiddeld 150.000 km rijden voor 1 ster in de voorruit. De vorige ster is al meer dan 250.000 km geleden. Maar ik snap dat dat bij een firmawagen onmogelijk is. Op firmawagens zijn immers de wetten van de fysica niet van toepassing, en dan heb je automatish de neiging om korter op je voorligger te gaan rijden.
ik reed absoluut niet dicht op voorligger, ik reed zelf heel beschaafd (mijn min verbruik was 4,2liter. zowel met de kangoo,als met de volgeladen megane break).
alsje vaak tussen de vrachtwagens zit,zijn sterren niet te vermijden.
toen ik mijn golke een 4tal jaar terug kocht, had die een gaaf scherm. het eerste jaar heb ik 2sterren naast elkaar gekregen. daar rijd ik nu al 4jaar mee rond zonder een 3de te krijgen.
vorige winter is 1 barst nu verder gebroken tot aan de 2de (dus voorruit te vervangen nu)
Op Ebay of in onlineshops zijn die gemakkelijk te vinden.
Maar van dat vervangen moet je verstand hebben, je moet die rubber op de correcte spanning weten vast te klemmen en ik geloof niet dat zoiets zonder ervaring vlot lukt.
Correcte spanning???
Daar zit helemaal geen spanning op.
klipje los, oude rubber er uit schuiven, nieuwe erin (desnoods op maat knippen) en klipje terug erop, thats it.
Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Op mijn Pt plaats ik altijd originele ruitenwissers. Die gaan het langst mee. Een bosch trekt van in 't begin strepen op mijn ruiten. Zowel de gewone als de aeroblades. Die sluiten niet goed genoeg aan met de bolle ruit van mijn auto.
Ligt het trouwens aan mij of is die ruitenwisser een erg zwak punt bij de MB's met een enkele ruitenwisser? Heb nog nooit met ene gereden die z'n ruit proper kon houden.
De enkele wisser bij ons moet vrij snel vervangen worden, maar hij houdt de ruit wel mooi streepvrij. Ook fijn dat de passagier even veel kan zien als de chauffeur.
Dan heb ik meer te "klagen" over de achterruitenwisser van de 1-reeks. Zolang de ruit perfect proper is, geen probleem. Maar van zodra er wat zand op de ruit valt, wist hij in strepen. Ook de sproeier achteraan is niet veel soeps. Zwak, enkelvoudig straaltje. En het gaatje verstopt bovendien nog eens als je het langere tijd niet gebruikt.
Over het algemeen toch meer tevreden over de ruitenwissers van Mercedes. Goedkoper ook als ik het me goed herinner (maar ze moeten wel vaker vervangen worden dus)
En ruitenwisser lijken misschien een duur reepje rubber op een metalen stokje, maar bij de ontwikkeling van een ruitenwisser komt echt wel wat meer kijken. Ik ga dus ook niet per se de goedkoopste uit het rek nemen. Maar dat neemt niet weg dat je wel kan rondkijken waar je ze goedkoper kan krijgen dan bij de dealer.
Goede wisser = goed zicht = veilig en leuk rijden.
Comment