Hallo Vrijdag naar de controle geweest met mijn citroen saxo benzine 1.1 bouwjaar 2002. Afgekeurd owv een verkeerde lichtinstelling (nochtans laten juist zetten door garagist!) en voor te hoge lambdawaarden. Dat waren de 2 opmerkingen, en dus afgekeurd. Ik dus naar Auto5, en wijzen me ineens op de "staat van mijn banden uit 2002 die er nog altijd op zitten!!". Blijkbaar zaten een barstjes en scheurtjes in, heb er fotos van gemaakt. Maar mijn eigen garagist, en de mensen op de keuring hebben hier dus NIETS over gezegd. Echter, bij Auto5 zeiden ze dat het echt onverantwoord was hiermee te rijden.Dus heb ik zowel een stuk uitlaat (lambdawaarden te hoog kwamen daarvan daan) en 4 banden laten vervangen. Een rekening van -slik- € 600. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - * * * * Vandaar mijn vraag: banden van 11 jaar oud, 68.000km met nog diepe goede profielen, maar wél met barstjes en scheurtjes: zijn dit nog ok banden of echt niet?Want iedereen zegt iets anders en iedereen meent de waarheid in pacht te hebben. Vind het wel straf dat zowel keuring als mijn eigen garagist hier niets van zeiden. Ook mijn collegas zeggen dat het wel meevalt. Toch denk ik ergens dat Auto5 gelijk had, en moet je 11j en 68.000km en barstjes je banden dringend vervangen. Graag jullie mening!!!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Staat van de banden.
Collapse
X
-
Ik ga altijd met de VW Polo van mijn 84-jarige tante naar de keuring. De wagen is van 89 en heeft iets van 64000 kms. Daar liggen nog altijd de originele banden onder inclusief haarscheurtjes. Nooit een opmerking over gekregen bij de keuring. Heb het zelfs gezegd aan de keurmeester in de hoop dat ze de wagen daarvoor afkeuren en ze verplicht is nieuwe te leggen. Bwoa, dat nog in orde hoor meneer kreeg ik te horen.
Heb de wagen ook eens binnen gebracht bij de garage voor een onderhoud met ook hier de vraag of de banden niet beter vervangen worden. Ook hier kreeg ik het antwoord dat ze daar voorlopig mee verder kon rijden. Als het mijn wagen was had ik die al lang vervangen.
-
oudere banden worden hard (verduren) en hebben GEEN grip meer.
voor de rest kijkt de keuring enkel naar de wettelijke profieldikte.
de banden op mijn golf zijn van 2001 (12aar dus).
mijn escortje heeft achteraan banden liggen uit 1992. geen droogtescheuren, voldoende profiel en GEEN grip. dat is een 1.3 RWD auto en daar heb ik nu tot in 2de wheelspin mee. is dan ook een leuke driftauto, zelf met een 1.3 motortje op 205/60R13 banden.
volgens bandenfabrikanten mogen banden ouder dan 6jaar NIET meer verkocht of gemonteerd worden, zo schuiven ze de verantwoordelijkheid af indien er iets zo gebeuren met de banden (tegen 120km/h uit elkaar knallen bv).
voordeel is, je hebt nu vlak voor de winter nagelnieuwe superzachte zomerbanden met voldoende profiel. je zal haast evenveel grip hebben als een winterband en dit zal je nu vooral merken door van die oude sloffen naar nieuwe te gaan.
versta alleen niet waarom je van je garagist naar auto5 bent over gegaan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenversta alleen niet waarom je van je garagist naar auto5 bent over gegaan
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk Berichtenscheurtjes in de banden verhogen de kans op een klapband.
't zal wel zijn dat het gevaarlijk is om hier mee rond te rijden.
banden van 11 jaar oud hebben ook niet meer de eigenschappen van een nieuwe band.Last edited by Sarah1973; 21/10/2013, 10:15.
Comment
-
Op de Mini hebben we na 8 jaar de banden ook veranderd ... diepte genoeg nog, maar een rond punt nemen zonder piepende banden was onmogelijk geworden ... verhard rubber en grip gaan niet samen en ... zoals al aangehaald ... veiligheid voor alles.Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sarah1973 Bekijk BerichtenDavid en Maxx, ik begrijp er ook echt niks van. Echt onverantwoord.
edit: dacht dat t een citroen AX was. Maar veel zal een saxo ook niet meer waard zijn, nog kosten voorzien?Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
@Bobo: er stond op het gelijkvormigheidsattest dat ik een cervo stuur had, maar in de praktijk had ik dit niét: een heel gesleur enz. En nu, na het vervangen van mijn 4 banden heb ik wel een cervo stuur... Dwz dat alles heel vlotjes draait en ervoren absoluut niet.... Dus ja een groot verschil... Ik dacht altijd dat het een fout was op het attest... Want er is ook geen reservoir voor remvloeistof... Het zal dus electrische stuurbekrachtiging zijn... En ook, als ik mijn stuur losliet, dan ging hij snel naar rechts rijden... Ook al was hij net uitgelijnd... Dus ja: ik merkte iéts... ------------------------------------...------@Krikkie: euh, verkopen? Ik heb die auto net vorig jaar gekocht voor € 2500... had maar 50.000km, vandaar, tis wat kort door de bocht als je zegt dat hij minder waard zou zijn dan € 600...
Comment
-
De levensduur van een band is maximaal 10 jaar, zelfs al zien de banden er als nieuw uit. Dit komt doordat het materiaal waar de banden van gemaakt worden maar 10 jaar meegaan.
De banden zijn samengesteld uit diverse materialen en rubbermengsels met specifieke
eigenschappen die ervoor zorgen dat de band optimale prestaties kan leveren.
Elk rubberproduct, dus ook een band, is onderhevig aan veroudering. Bij de fabricage van banden wordt er vanzelfsprekend rekening mee gehouden, dat de producteigenschappen een bandenleven lang praktisch onveranderd moeten blijven.Speciale mengsels en vulstoffen zorgen ervoor, dat veroudering tot een minimum beperkt blijft en het oorspronkelijke niveau praktisch niet verandert.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sarah1973 Bekijk Berichten@Bobo: er stond op het gelijkvormigheidsattest dat ik een cervo stuur had, maar in de praktijk had ik dit niét: een heel gesleur enz. En nu, na het vervangen van mijn 4 banden heb ik wel een cervo stuur... Dwz dat alles heel vlotjes draait en ervoren absoluut niet.... Dus ja een groot verschil... Ik dacht altijd dat het een fout was op het attest... Want er is ook geen reservoir voor remvloeistof... Het zal dus electrische stuurbekrachtiging zijn... En ook, als ik mijn stuur losliet, dan ging hij snel naar rechts rijden... Ook al was hij net uitgelijnd... Dus ja: ik merkte iéts...
Comment
-
Sarah,
ga de volgende keer te raad bij een bandencentrale, niet bij Auto5 of een garagist (ook niet van uw merk)
en vraag eerst advies bij vrienden en kennissen die u niets hebben te verkopen
nu over de banden zelf, het was wel nuttig deze oude banden te vervangen, na 6 of 8 jaren (afhankelijk van gesloten garage of niet) zijn banden zodanig verhard dat ze gevaarlijk worden op natte wegen; probleem is dat de verandering in gedrag geleidelijk aan plaats vindt, en men stelt het dus niet meteen vast
denk ook aan het feit dat je wagen (met jij erin ;-))) ) enkel contact heeft met de baan via die weinige vierkante centimeters van de banden
speel niet met je leven en spaar niet op banden...
Comment
-
Voor banden moet je echt niet bij Auto5 zijn, ze kosten alleen maar meer dan bij een bandencentrale. Of het moet zijn dat ze juist een promotie-actie hebben, maar dan nog. Welke band (maat + merk) hebben ze erop gelegd, als ik vragen mag? En hoeveel €€€ per band??
edit: Ik heb hier wel nog een autootje staan van 27 jaar waar ook nog de eerste (achterste) bandjes opliggen
Comment
-
Bij Auto5 kan je eens langs gaan voor een nieuwe batterij, of een lampje, maar banden haal je bij een bandencentrale.
Wees tevreden dat er nu nieuwe banden op liggen, en wees gerust, je factuur van 600€ is niet te hoog, zeker niet met een stuk uitlaat en 4 banden.
Wat ik niet begrijp is dat de uitlaatwaarden beter worden door een nieuwe buis...
Dat het geluid verandert is wel te begrijpen, maar CO en NOX etx worden door de motor bepaald, niet door de uitlaatbuis.
Comment
Comment