Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Staat van de banden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
    Sarah,
    ga de volgende keer te raad bij een bandencentrale, niet bij Auto5 of een garagist (ook niet van uw merk)
    en vraag eerst advies bij vrienden en kennissen die u niets hebben te verkopen
    nu over de banden zelf, het was wel nuttig deze oude banden te vervangen, na 6 of 8 jaren (afhankelijk van gesloten garage of niet) zijn banden zodanig verhard dat ze gevaarlijk worden op natte wegen; probleem is dat de verandering in gedrag geleidelijk aan plaats vindt, en men stelt het dus niet meteen vast
    denk ook aan het feit dat je wagen (met jij erin ;-))) ) enkel contact heeft met de baan via die weinige vierkante centimeters van de banden
    speel niet met je leven en spaar niet op banden...
    Ik heb advies gevraagd aan mijn familie eerst... had mij hetzelfde advies opgeleverd, nl "verander je banden", zoals ik dus gedaan heb? .... Dus ik heb de banden diréct veranderd.... Bij Auto 5 was het € 45 per stuk, dus wel ok denk ik.... Bovendien ging ik mijn auto snel nodig hebben, en had ik niet zoveel keuze... Is bandencentrale zoveel goedkoper dan dan € 45 per band?
    Last edited by Sarah1973; 21/10/2013, 13:43.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Bij Auto5 kan je eens langs gaan voor een nieuwe batterij, of een lampje, maar banden haal je bij een bandencentrale.

      Wees tevreden dat er nu nieuwe banden op liggen, en wees gerust, je factuur van 600€ is niet te hoog, zeker niet met een stuk uitlaat en 4 banden.

      Wat ik niet begrijp is dat de uitlaatwaarden beter worden door een nieuwe buis...
      Dat het geluid verandert is wel te begrijpen, maar CO en NOX etx worden door de motor bepaald, niet door de uitlaatbuis.
      Ja tuurlijk Tommie, maar voor mij is het wel veel onverwacht geld, vooral omdat de verkoper me iets anders zei en ik al veel geld heb uitgegeven aan deze tweedehands.PS het gaat om lambdawaarden, niet Co2 enz. En daar speelt de uitlaat wel degelijk een rol in blijkbaar. Er zat een gaatje in, en daar ontsnapte het een en ander uit. Het gaat om het voorste stuk van de uitlaat. En ik ben blij dat ik het weet, versta me niet verkeerd. Ik ben net verontwaardigd dat men op de keuring niets zegt over versleten banden maar wel over een lampje en dat mijn eigen garagist ook niets zegt over de barsten.
      Last edited by Sarah1973; 21/10/2013, 13:45.

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
        je factuur van 600€ is niet te hoog,
        Hmmm, dat weet ik niet, ben benieuwd hoeveel ze per band heeft moeten betalen.

        Ik heb ooit eens prijsvergelijking gedaan voor een 205/55 16 - band. En deze band kostte bij een bandencentrale 85 euro terwijl dat diezelfde band (Goodyear) bij Auto5 135 euro moest kosten!

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Sarah1973 Bekijk Berichten
          Ik heb advies gevraagd aan mijn familie eerst... had mij hetzelfde advies opgeleverd, nl "verander je banden", zoals ik dus gedaan heb? .... Dus ik heb de banden diréct veranderd.... Bij Auto 5 was het € 45 per stuk, dus wel ok denk ik.... Bovendien ging ik mijn auto snel nodig hebben, en had ik niet zoveel keuze... Is bandencentrale zoveel goedkoper dan dan € 45 per band?
          45 euro per band is niet te duur (waarschijnlijk een klein 13ertje of 14ertje) op voorwaarde dat ze daarvoor ook uitgebalanceerd en gemonteerd zijn. Bij Auto5 heb je daar garantie ook voor moeten betalen, nee?

          En anders was het een duur stuk buis hoor ('t is misschien eentje van goud???)

          Comment


          • #25
            4 x € 45 = € 180, dan nog een werkuur, uitlijnen dus € 300 voor de banden, dan € 226 voor stuk uitlaat en werkuur dus alles samen € 600. Ik denk op zich dus nogal faire prijzen. Heb net gebeld naar bandencentrale: pak duurder. Dus. Heb goede oplossing gekozen. Ben blij dat ik nieuwe banden heb en misschien ontsnapte aan een klapband. Vind het dus enkel vreemd dat hier zo licht aan getild wordt bij keuring en garagisten. Bedankt voor het advies.

            Comment


            • #26
              45/band? Merk Norauto zeker?
              2021 Taycan 4S
              2021 Lexus UX250h

              Comment


              • #27
                Andere bandencentrale zoeken de volgende keer hoor: 300 euro voor vier mini-bandjes is té duur. En banden opleggen duurt ook geen vol uur dus ze hebben u zeker wel in 't zak gezet.

                Comment


                • #28
                  En met bandencentrale bedoel ik ook geen grote keten gelijk een Lambrechts of de Condé. Ik ga bij een kleinere zelfstandige en die biedt mij de allerlaagste prijs aan (en 't is nog goei marchandies ook)

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                    Andere bandencentrale zoeken de volgende keer hoor: 300 euro voor vier mini-bandjes is té duur. En banden opleggen duurt ook geen vol uur dus ze hebben u zeker wel in 't zak gezet.
                    Ik zeg het grosso modo. Ze hebben een halfuur op zich ad banden gewerkt, dat hebben ze gezegd, en dan hebben ze de rem ook nog losgemaakt, kwartier werk, dat is ongeveer een uur dus, en dan ook nog uitlijnen enz. Het is ongeveer een uur geweest + uitlijnen. Denk niet dat ik in het zak ben gezet. PS ik ga ook niet naar de bandencentrale. De ene zegt hier dat ik weinig heb betaald, de andere zegt teveel. Dat is grappig. Maar nogmaals, dat was mijn vraag helemaal niet. Voor mijn gevoel is dit ok. Heb al een andere wagen 270.000km zelf vol gereden, ik heb al aan aantal banden versleten en betaald. Mijn vraag ging louter over de staat van de banden van die tweedehands.
                    Last edited by Sarah1973; 21/10/2013, 14:18.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                      En met bandencentrale bedoel ik ook geen grote keten gelijk een Lambrechts of de Condé. Ik ga bij een kleinere zelfstandige en die biedt mij de allerlaagste prijs aan (en 't is nog goei marchandies ook)
                      Daar ging de discussie helemaal niet over. Ik vind € 45 per band ok. De discussie gaat over het feit dat men zo slordig is over kapotte banden. Mijn kleine garagist kan helemaal niet aan die betere prijs komen overigens, heeft m zelf gezegd vrijdag. Vandaar dat ik bij Auto 5 ben geweest. Mijn kleine zelfstandige vond mijn banden zelfs nog goed.
                      Last edited by Sarah1973; 21/10/2013, 14:18.

                      Comment


                      • #31
                        Ja ik heb ook wel de ervaring dat een band door sommige keurders nauwelijks wordt bekeken, dat is juist. Je hebt pietje precies maar ook wel wat nonchalante mannen er tussen zitten. Laatste keer ging de brug gewoon omhoog en omlaag en dat was het (was wel kort tegen sluitingstijd ) terwijl ik ook al geweten heb dat het soms 10 minuten kan duren (toch maar zoeken voor iets te vinden)

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                          Ja ik heb ook wel de ervaring dat een band door sommige keurders nauwelijks wordt bekeken, dat is juist. Je hebt pietje precies maar ook wel wat nonchalante mannen er tussen zitten. Laatste keer ging de brug gewoon omhoog en omlaag en dat was het (was wel kort tegen sluitingstijd ) terwijl ik ook al geweten heb dat het soms 10 minuten kan duren (toch maar zoeken voor iets te vinden)
                          Voila, en mijn lichtje stond dan wel verkeerd.
                          ps bij mij was het op vrijdag namiddag. nu moet ik dus es terug he eind van de week, hehe, en dan zitten we weer ok hopelijk

                          Comment


                          • #33
                            In elk geval, bedankt voor de tips allemaal. Ik weet weer wat beter waarop te letten volgende keer.

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Sarah1973 Bekijk Berichten
                              Voila, en mijn lichtje stond dan wel verkeerd.
                              ps bij mij was het op vrijdag namiddag. nu moet ik dus es terug he eind van de week, hehe, en dan zitten we weer ok hopelijk
                              't Zal wel in orde zijn nu

                              Keuring blijft (lijkt) op de eerste plaats op een geldcommercie, dus ze zijn al content dat ze u een herkeuring aan uw been hebben kunnen lappen. Maar veiligheid voor alles zeker?

                              Comment


                              • #35
                                Uiteindelijk ligt de fout toch bij je garagist. Het is aan hem om te zeggen dat de banden versleten/verstorven zijn.

                                Comment


                                • #36
                                  Idd keuring = veilig... (NOT) thanks

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
                                    Uiteindelijk ligt de fout toch bij je garagist. Het is aan hem om te zeggen dat de banden versleten/verstorven zijn.
                                    vind ik ook. Is het tegenovergestelde van commercieel zijn zelfs. Is ook blijkbaar een hele hoop ego gedoe tegen elkaar op: die van de keuring roddelen over auto 5, die van auto 5 roddelen over de keuring, mijn garagist roddelt over de keuring én auto 5, vind dat wat triest. Machogedrag. Op het werk ook "allez nu wat barstjes, kom zeg" pff. Daarom ben ik het hier eens komen vragen.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Persoonlijk vind ik dat het na 11 jaar een goed idee is om die banden te vervangen (in de veronderstelling dat het nog steeds de 1ste banden zijn die erop liggen).
                                      Langs de andere kant is het ook wel ergens een commerciële truc van Auto5 om dat te vervangen (+ andere zaken) en er geld op te verdienen. Indien ze je gezegd hadden dat je schokdempers versleten waren, had je dat misschien ook nog geloofd en laten vervangen.

                                      Ik wil maar zeggen: bekijk dit als een wijze les en geloof niet altijd wat ze zeggen of beweren. Win desnoods meerdere prof. adviezen in en vergelijk.
                                      Zeker als je er weinig van kent, kunnen ze je van alles wijsmaken, en daar profiteren ze van.

                                      Om een voorbeeld te geven van mijn wagen (oldtimer): ook een ganse keuring (rapport) laten doen door vab-vtb, specialist Mercedes, enz...
                                      Nadien daarmee naar de garage geweest en gevraagd om eerst de meest prioritaire zaken aan te pakken (zoals wegligging, remmen, motor).
                                      Waarom voor mijn garage gekozen: ben altijd tevreden over het geleverde werk, zijn correct en schenken me vertrouwen (hopelijk mag dit zo blijven )

                                      Ik zou het nu zien als een plus, je banden moesten misschien niet vervangen worden maar nu is je wagen veiliger op de weg.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Hier ook dat indertijd meegemaakt. Achterbanden waren toen 7 jaar oud, en toonden barstjes aan de zijkant op het profiel, maar nog genoeg profiel. Op de keuring werd er niks van gezegd. Het jaar erna werden ze meteen afgekeurd en moest ik meteen naar de garage gaan om ze te wisselen.
                                        Tis toch beter dat, dan over x aantal maanden of weken een klapband meemaken.

                                        Comment


                                        • #40
                                          ingaan op de diepte van het profiel heeft voor banden van >10 jaar geen betekenis, want ze zijn dan zo hard geworden dat ze nog nauwelijks slijten; ze hebben wel hun grip grotendeels verloren
                                          natuurlijk kan dit als bijkomstig geacht worden voor wagens (of bestuurders ..) die heel weinig (en traag...) rijden
                                          de enige gunstige faktoren die het hard worden beïnvloeden is dat wagen vaker staat dan rijdt, en dan in een donkere, koele, niet te droge garage geparkeerd wordt

                                          Comment

                                          Working...
                                          X