Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Staat van de banden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Oorspronkelijk geplaatst door Sarah1973 Bekijk Berichten
    Hallo Vrijdag naar de controle geweest met mijn citroen saxo benzine 1.1 bouwjaar 2002. Afgekeurd owv een verkeerde lichtinstelling (nochtans laten juist zetten door garagist!) en voor te hoge lambdawaarden. Dat waren de 2 opmerkingen, en dus afgekeurd. Ik dus naar Auto5, en wijzen me ineens op de "staat van mijn banden uit 2002 die er nog altijd op zitten!!". Blijkbaar zaten een barstjes en scheurtjes in, heb er fotos van gemaakt. Maar mijn eigen garagist, en de mensen op de keuring hebben hier dus NIETS over gezegd. Echter, bij Auto5 zeiden ze dat het echt onverantwoord was hiermee te rijden.Dus heb ik zowel een stuk uitlaat (lambdawaarden te hoog kwamen daarvan daan) en 4 banden laten vervangen. Een rekening van -slik- € 600. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - * * * * Vandaar mijn vraag: banden van 11 jaar oud, 68.000km met nog diepe goede profielen, maar wél met barstjes en scheurtjes: zijn dit nog ok banden of echt niet?Want iedereen zegt iets anders en iedereen meent de waarheid in pacht te hebben. Vind het wel straf dat zowel keuring als mijn eigen garagist hier niets van zeiden. Ook mijn collegas zeggen dat het wel meevalt. Toch denk ik ergens dat Auto5 gelijk had, en moet je 11j en 68.000km en barstjes je banden dringend vervangen. Graag jullie mening!!!

    banden gaan 4 tot 6 jaar mee.
    daarna is u rubber gewoonweg hard geworden en heb je 0,0 grip op nat wegdek...

    Comment


    • #42
      mijn bandjes op de smart zijn 4 jaar oud en 38000

      ik pak de ronde punten in de haven nog tegen exact zelfde snelheid

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
        mijn bandjes op de smart zijn 4 jaar oud en 38000

        ik pak de ronde punten in de haven nog tegen exact zelfde snelheid
        20kmh?

        Comment


        • #44
          Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
          banden gaan 4 tot 6 jaar mee.
          daarna is u rubber gewoonweg hard geworden en heb je 0,0 grip op nat wegdek...
          Waar blijf jij die onzin toch halen?

          Comment


          • #45
            Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk Berichten
            20kmh?
            47 ! ook voel ik geen verschil bij 0°

            Comment


            • #46
              Ik denk dat je inderdaad een verschil moet maken tussen bestuurders die met min of meer potente wagens op de limiet willen rijden en de eerder bezadigde bestuurders met een wagen met wat minder oempf. Als je kijkt op de sites van de bandenconstructeurs blijkt dat ze aanraden om na 10 jaar de banden te vervangen omdat het rubber inderdaad wat van z'n eigenschappen verliest (grip bijvoorbeeld)
              Bridgestone:
              ...bevelen we aan om uit voorzorg alle banden die ouder zijn dan 10 jaar (vanaf de productiedatum), inclusief reservebanden, te vervangen door nieuwe banden...
              Continental:
              ...Onze tip:Als een band meer dan 10 jaar geleden gefabriceerd werd, is het raadzaam een set nieuwe banden te monteren, óók wanneer de banden er nog behoorlijk uitzien en het profiel nog voldoende diep is. Dit geldt ook voor de reserveband...
              Michelin:
              Besteed regelmatig aandacht aan uw banden
              Daarom raadt Michelin alle bestuurders aan om regelmatig aandacht te besteden aan het uiterlijk van hun banden om tekenen van veroudering of vermoeidheid op te sporen. Het kan hier gaan om barsten in het rubber van het loopvlak, de schouder en de hielzone, plus vervorming, enz. Overmatige veroudering van banden kan leiden tot verlies van grip. Michelin raadt ook aan om alle banden, inclusief reserveband, regelmatig door een bandenspecialist te laten controleren. Hij zal u zeggen of uw banden nog verder kunnen worden gebruikt

              Hoe oud is te oud? De vijfjarentest

              Na vijf jaar of meer in gebruik moeten uw banden minstens een keer per jaar grondig worden gecontroleerd. Volg de aanbevelingen op van de autofabrikant aangaande het vervangen van de oorspronkelijke bandenuitrusting. Uit voorzorg raadt Michelin aan om banden die 10 jaar na hun fabricagedatum (zie hoe u de zijwand van een band moet lezen) nog niet vervangen zijn, door nieuwe banden te vervangen. Zelfs al lijken ze nog bruikbaar en zijn ze nog niet versleten tot aan de slijtage-indicator.
              Dus vervangen na tien jaar is een veiligheidsvoorzorg net zoals het vervangen van een distributieriem, niemand kan zeggen of die riem zal springen als je er 11 jaar mee rijdt, of 12 of 15... maar 10 jaar is eenveilige grens, net zo bij banden niemand kan zeggen dat die band morgen zou klappen maar de kans erop wordt na 10 jaar al wat groter, en het verlies van grip wordt ook groter.
              Testaankoop
              Na 10 jaar is de band bijna 10% van zijn hechting op een droge grond verloren en op een natte weg zijn de prestaties al 30% minder in vergelijking met een nieuwe band
              Maar zoals eerder al geschreven zal een eerder bezadigde bestuurder waarschijnlijk nooit die laatste 10% grip opzoeken, en zal het waarschijnlijk dus ook niet voelen dat z'n band minder grip had dan voordien. Maar vervangen na 10 jaar is zeker de meest veilige optie.
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

              Comment


              • #47
                Auto5 deed er goed aan om je te wijzen op de staat van de banden ( ouderdom in dit geval ) , je zou maar eens een noodstop moeten maken en 1 meter te veel remafstand hebben............voor een kind dat onverwachts de straat over loopt.
                Je zal altijd wel ergens een prijs tegenkomen die lager is dan bij Auto5 , laat je niets wijsmaken ivm werkuren enz als het om banden gaat : ongeacht of ze nu 1 minuut of 25 minuten per band nodig hebben , je betaald altijd een ( vooraf afgesproken ) vaste prijs per band .......
                Wil je dus een prijs voor nieuwe banden de volgende keer : bel wat bandencentrales af en laat een prijs maken voor een IDENTIEKE band , enkel zo weet je wie het goedkoopst is . Neem ook altijd een A-merk , die banden zijn misschien ( altijd eigenlijk ) duurder maar gaan ook langer mee.......een goedkope band gaat bvb maar een dikke 2 jaar mee ( afhankelijk van de km's en welke wegen je rijdt ) een A-merk gaat met dezelfde rijstijl/km's bvb 4 jaar mee . Duurkoop wordt dan goedkoop met goede banden.
                Wil je scheurtjes vermijden dan kan je je banden behandelen met een rubbervoedend middel .........iets dat mogelijk scheurtjes voorkomt maar er ook voor zorgt dat je banden mooi zwart blijven.
                vb van mijn "bandenzwart" : het blinkende is er na 1 dag af en dan heb je nog 2 weken voor alles er af is.......persoonlijk vind ik echt zwarte banden gewoon mooier onder een wagen dan gewoon euh ....banden
                of

                .

                Comment


                • #48
                  Op mijn Saxo 1.1 van 1998, lagen de eerste banden nog in 2010 toen ik hem verkocht had, de voorste waren toen wel aan vervanging toe, de achterste waren nog in bijna nieuwstaat. De auto had toen zo'n 63.000 km.
                  Die laatste winter was nog een vrij felle winter met veel sneeuw, en ik heb van heel die winter geen problemen gehad met grip.
                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                  Comment


                  • #49
                    Achja. Het al dan niet vervangen van die banden is nogal arbitrair. Voor mijzelf en vele anderen op dit forum zijn dergelijke verouderde banden onaanvaardbaar omdat we erg snel rijden en dat daarmee niet gaat.

                    Jij zal daar wellicht geen last van hebben. Je kan jezelf wel proberen troosten met de gedachte dat bij een noodmaneuvre deze banden misschien wel eens je leven zullen kunnen redden omdat je er bij regenweer net wél door op de baan blijft in plaats van tegen een lantaarnpaal of iets dergelijks te smakken. De kans dat dit zal gebeuren is natuurlijk gelukkig wel onnoemelijk klein.

                    Zelf heb ik een paar jaar terug ook nog gereden met een Saxo die nog op zijn tien jaar oude originele banden stond (Michelin Energy saver met 15.000 km). Grip was rampzalig.
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                    Comment


                    • #50
                      Geen last hier met 17jaar oude banden....ik rij rustig en merk daar zo goed als niks van.
                      Op Mijn andere auto zullen er wel nieuwe liggen gezien ik daar niet zorustig met rijdt.

                      Trouwens ook norauto(auto5huismerk)liggen vooraan en bij een noodstop in de regen vind ik die waardeloos.
                      Polo 6n 1.4

                      Comment


                      • #51
                        Er vanuit gaan dat je wagen veilig is omdat hij gekeurd is met een groen attest ,is wishful thinking...
                        “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door patatke Bekijk Berichten
                          Persoonlijk vind ik dat het na 11 jaar een goed idee is om die banden te vervangen (in de veronderstelling dat het nog steeds de 1ste banden zijn die erop liggen).
                          Langs de andere kant is het ook wel ergens een commerciële truc van Auto5 om dat te vervangen (+ andere zaken) en er geld op te verdienen. Indien ze je gezegd hadden dat je schokdempers versleten waren, had je dat misschien ook nog geloofd en laten vervangen.

                          Ik wil maar zeggen: bekijk dit als een wijze les en geloof niet altijd wat ze zeggen of beweren. Win desnoods meerdere prof. adviezen in en vergelijk.
                          Zeker als je er weinig van kent, kunnen ze je van alles wijsmaken, en daar profiteren ze van.
                          als de banden versleten waren (zoals ik heb kunnen zien toch wel) is er geen sprake van commerciele zet en "naief geweest". OK? Ben echt geen naief mens hoor, zelfs zéér wantrouwig tov commercanten. Ben eerst met auto weggegaan van Auto5 om na te denken, rond te bellen hoeveel het bij mijn eigen garagist zou kosten en om met mijn papa te praten. Erna ben ik teruggegaan. Ik vond € 45/ band ok (en idd, daar zitten de werkuren in, het factuur ziet er iéts anders uit, maar klopt). Heb vroeger voor vorige auto al hun banden gebruikt. Geen sprake van commercieel aangepraat en naief gedrag als de banden ECHT versleten waren. Heb zélf mijn conclusie getrokken. De banden heb ik laten vervangen direct omdat ik de auto 2 dagen later nodig ging hebben, ik aan mijn veiligheid dacht en de prijs ok vond. Ook de prijs ivm uitlaat heb ik vergeleken met mijn vaste garagist, en kwam opzelfde neer. Niet te negatief please.
                          Last edited by Sarah1973; 22/10/2013, 13:54.

                          Comment


                          • #53
                            normaal kost het monteren van een band 10€ en een uitlijning 40€. je zou dus op de bandenprijs zelf 80€ meer moeten betalen en das niet gebeurd. Toch duur betaald helaas

                            Comment


                            • #54
                              Neenee, ik heb mijn factuur gisteren fout geciteerd. Voor het monteren zelf is niets aangerekend, enkel uitlijnen € 50. Het factuur klopt. € 45 X 4 (€ 180) + € 260 uitlaat + 1 werkuur montage uitlaat € 69 + 15min rem losmaken € 15 + uitlijnen € 50 + nog een paar ventielekes. Factuur klopt. Het was € 580.
                              Last edited by Sarah1973; 22/10/2013, 15:11.

                              Comment


                              • #55
                                nen otto kost nu eenmaal geld.

                                Comment


                                • #56
                                  welk deel van de uitlaat was het precies? gewoon een demper met een gaatje in of de katalysator? Want normaal zou een gaatje geen slechte emmisie meting mogen geven. als de katalysator stuk is dan pas gaat uw CO waarden te hoog liggen

                                  Comment


                                  • #57
                                    eerdere post's ivm lambda : nee, als er een gat in uw uitlaat zit klopt de lambda waarde niet...
                                    Banden moet je zelf maar weten... Als ze echt scheurtjes hadden zou ik ze ook vervangen hebben.

                                    Comment


                                    • #58
                                      met scheuren zou ik ook niet blijven rijden, leeftijd boeit minder

                                      swede en nog andere kollega-campeurs zullen vast kunnen beamen dat er op caravans vaak erg oude banden staan die dan ook nog eens extra zwaar belast worden (aja het zijn er maar 2 voor vaak 1200 kg...)

                                      Comment


                                      • #59
                                        Lol, die gasten rekenen €69 per uur aan .. van afzetters gesproken

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                                          Waar blijf jij die onzin toch halen?
                                          die onzin haal ik uit ervaring...jij ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X