Tolheffing op Europese snelwegen, helaas is het iets waar we steeds meer rekening mee moeten houden. De plannen voor een Ausländermaut in Duitsland deden ons eens kijken hoe het er in de rest van Europa voor staat. Landen en bijbehorende prijzen na de breek.
Wat wij ‘tol’ noemen kan op twee verschillende manieren geheven worden: middels een vignet, wat inhoudt dat je voor een bepaalde tijdsperiode een bepaald bedrag betaalt om van alle snelwegen gebruik te maken, of middels het ouderwetse tolsysteem, waarbij je per stuk snelweg dat je daadwerkelijk gebruikt, direct wordt aangeslagen.
Vaak wordt voor een vignet gekozen, omdat dit geen hoge kosten danwel oponthoud van tolpoortjes en de minste rompslomp met zich meebrengt. Fysieke tolheffing per weggedeelte gebeurt vaak wanneer private partijen betrokken zijn in de aanleg en het onderhoud van de wegen.
In onderstaande tabel en kaart hebben we op een rij gezet waar je dient te betalen, op wat voor manier dit moet gebeuren, en welke bedragen gelden per 2014. In het geval van tol zou het wat complex worden dit allemaal op te schrijven, dus daar volstaan gewoon met een melding ‘tol’. Mochten we per, zeg, 2015, daadwerkelijk een vignet moeten aanschaffen voor Duitsland, dan zijn de volgende richtprijzen genoemd: 10 dagen voor 10 euro en een jaar voor 100 euro.
Polen kent tolheffing op (gedeeltes van) de A1 t/m A4, maar ook Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië hebben tolwegen. Kennelijk wordt niet elke snelweg er met Europees geld gefinancierd. Aan u de schone taak uit te rekenen wat goedkoper is om per snelweg te doen: Utrecht – Málaga of Utrecht – Sofia.
Voor wat Noord-Europa betreft: de meeste landen zijn als buitenlander relatief goedkoop te berijden, afgezien van een enkele brug, tunnel of pas waarvoor wat geld neergeteld moet worden. Plannen voor een Belgisch(e) tol/vignet steken zo nu en dan de kop op, maar dit zien we niet zo snel gebeuren. Hoewel, nu de deken van tol zich uit begint te breiden over Europa weet je maar nooit wat de beleidsmakers gaan doen.


Bron: autoblog
Wat wij ‘tol’ noemen kan op twee verschillende manieren geheven worden: middels een vignet, wat inhoudt dat je voor een bepaalde tijdsperiode een bepaald bedrag betaalt om van alle snelwegen gebruik te maken, of middels het ouderwetse tolsysteem, waarbij je per stuk snelweg dat je daadwerkelijk gebruikt, direct wordt aangeslagen.
Vaak wordt voor een vignet gekozen, omdat dit geen hoge kosten danwel oponthoud van tolpoortjes en de minste rompslomp met zich meebrengt. Fysieke tolheffing per weggedeelte gebeurt vaak wanneer private partijen betrokken zijn in de aanleg en het onderhoud van de wegen.
In onderstaande tabel en kaart hebben we op een rij gezet waar je dient te betalen, op wat voor manier dit moet gebeuren, en welke bedragen gelden per 2014. In het geval van tol zou het wat complex worden dit allemaal op te schrijven, dus daar volstaan gewoon met een melding ‘tol’. Mochten we per, zeg, 2015, daadwerkelijk een vignet moeten aanschaffen voor Duitsland, dan zijn de volgende richtprijzen genoemd: 10 dagen voor 10 euro en een jaar voor 100 euro.
Polen kent tolheffing op (gedeeltes van) de A1 t/m A4, maar ook Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië hebben tolwegen. Kennelijk wordt niet elke snelweg er met Europees geld gefinancierd. Aan u de schone taak uit te rekenen wat goedkoper is om per snelweg te doen: Utrecht – Málaga of Utrecht – Sofia.
Voor wat Noord-Europa betreft: de meeste landen zijn als buitenlander relatief goedkoop te berijden, afgezien van een enkele brug, tunnel of pas waarvoor wat geld neergeteld moet worden. Plannen voor een Belgisch(e) tol/vignet steken zo nu en dan de kop op, maar dit zien we niet zo snel gebeuren. Hoewel, nu de deken van tol zich uit begint te breiden over Europa weet je maar nooit wat de beleidsmakers gaan doen.


Bron: autoblog
Comment