Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke bedrijfswagen bij welke functie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Geen salaris-/cafetaria-/bedrijfswagens in ons bedrijf.

    -Vrijkaart 2de klasse voor NMBS (spijtig genoeg voor ons beroep meestal onbruikbaar dus meestal eigen wagen = Kangoo Express).
    -Treinbestuurder Reizigers
    King of the Ludospace - currently running nr. 6

    2016 Scénic Bose 110 dCi - 5.000km and counting slowly
    2015 Kangoo Express 90 dCi - 28.000km and counting fast

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

      15% is dan het budget van de auto? Dat moeten dan nogal jaarlonen zijn.
      Wat is die 15%? De aankoopprijs of de jaarlijkse leasekosten. Dat is nogal een verschil hé.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door gpdude Bekijk Berichten
        Geen salaris-/cafetaria-/bedrijfswagens in ons bedrijf.

        -Vrijkaart 2de klasse voor NMBS (spijtig genoeg voor ons beroep meestal onbruikbaar dus meestal eigen wagen = Kangoo Express).
        -Treinbestuurder Reizigers
        Vergeet de 1ste klasse Benelux en internationale vrijbiljetten ook niet
        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

          Wat is die 15%? De aankoopprijs of de jaarlijkse leasekosten. Dat is nogal een verschil hé.
          jaarlijkse leasekosten

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

            Wat is die 15%? De aankoopprijs of de jaarlijkse leasekosten. Dat is nogal een verschil hé.
            Het is daarom dat ik het vroeg. De jaarlijkse leasekosten, dat bobo dan verduidelijkt, is realistischer

            Comment


            • Ik heb het voor mezelf altijd bekeken als aankoopwaarde van de auto t.o.v. nettoloon, dat heeft in al die jaren gevarieerd tussen 13x en 19x
              Leaseprijs zegt niet zoveel omdat dat heel sterk afhangt van je werkgever en parameters van het contract.
              VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

              Comment


              • Hier is het:

                Jaguar F-pace - Notaris I
                Skoda Octavia 1.0 - Notaris II
                Volvo V90 - Bediende
                BMW X5 45e

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten
                  Ik heb het voor mezelf altijd bekeken als aankoopwaarde van de auto t.o.v. nettoloon, dat heeft in al die jaren gevarieerd tussen 13x en 19x
                  Leaseprijs zegt niet zoveel omdat dat heel sterk afhangt van je werkgever en parameters van het contract.
                  13x à 19x zou hier ook al leuk zijn. Zelfs incl. BTW. Maar daar zit ik niet echt aan.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                    13x à 19x zou hier ook al leuk zijn. Zelfs incl. BTW. Maar daar zit ik niet echt aan.
                    Goed punt, ik was nog vergeten te vermelden dat ik incl. BTW gerekend heb.
                    Nu ja, liever meer loon en minder auto als het kan, dus die factor zegt ook weer niet zoveel

                    Ik heb genoeg mensen gekend die in hun eerste job netto nét het minimumloon kregen, maar dan wel een auto van pakweg € 15000 incl. BTW
                    Last edited by noctilucus; 25/02/2020, 08:51.
                    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                      Goed punt, ik was nog vergeten te vermelden dat ik incl. BTW gerekend heb.
                      Nu ja, liever meer loon en minder auto als het kan, dus die factor zegt ook weer niet zoveel

                      Ik heb genoeg mensen gekend die in hun eerste job netto nét het minimumloon kregen, maar dan wel een auto van pakweg € 15000 incl. BTW
                      Dat klopt zo inderdaad, als je starter bent, maar eens een beetje op leeftijd, en al wat achter de hand, kan dat omdraaien, vind ik persoonlijk.
                      Ik zou nu wel een paar 100€/md willen inleveren om een hogere autoklasse te kunnen rijden.
                      Privé zou ik dat ook doen namelijk.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door noctilucus Bekijk Berichten

                        Goed punt, ik was nog vergeten te vermelden dat ik incl. BTW gerekend heb.
                        Nu ja, liever meer loon en minder auto als het kan, dus die factor zegt ook weer niet zoveel

                        Ik heb genoeg mensen gekend die in hun eerste job netto nét het minimumloon kregen, maar dan wel een auto van pakweg € 15000 incl. BTW
                        Dat punt van meer loon en minder auto ben ik al voorbij. Het is altijd leuk om heel veel te verdienen, maar dan maken we gewoon meer op. Ik ben zelfs bereid om wedde in te leveren voor de wagen geheel naar mijn wens.

                        Ik had een best case scenario en worst case scenario en hetgeen ik nu voorgeschoteld heb gekregen, geraakt nog niet aan de worst case scenario. De baas beseft gewoon niet dat da echt leeft onder zijn personeel en een auto is maar een auto, zolang het niet over de zijne gaat. En hoe goedkoper, hoe beter.

                        Het is niet echt motiverend om elke dag in een auto te stappen waar ge eigenlijk helemaal niet wilt rijden. Moest ik een salariswagen hebben, geen probleem, walt dan zou ik wss in de buurt werken en wss meer met de fiets gaan. Maar nu zit ik er effectief 50000km/jaar in en dan zou het fijn zijn als het een auto is waar ge u ook goed in voelt.

                        Maar zullen binnenkort nog eens een gesprekje voere met de baas. Anders blijf ik gewoon met deze rijden en dat wil hij ook niet omdat hij deze rond 180 a 190000km wil verkopen en deze dan nog meer opbrengt als de restwaarde van de financiële leasing.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                          Dat klopt zo inderdaad, als je starter bent, maar eens een beetje op leeftijd, en al wat achter de hand, kan dat omdraaien, vind ik persoonlijk.
                          Ik zou nu wel een paar 100€/md willen inleveren om een hogere autoklasse te kunnen rijden.
                          Privé zou ik dat ook doen namelijk.
                          Alles hangt af van over wat voor auto we spreken; de afgelopen jaren was ik ook wel blij als ik een klasse omhoog kon, maar nu heb ik weer meer het gevoel dat het qua auto wat minder zou mogen zijn - als het niet zo belachelijk duur zou zijn om het verschil als loon uit te betalen. Het kopen van een huis en wat werken laten uitvoeren, speelt daar ook wel een rol in, ineens zijn onze cash reserves op hun laagste punt in 10 jaar tijd dus dat voelt anders aan dan pakweg 5 jaar geleden.


                          Oorspronkelijk geplaatst door Free_ltd Bekijk Berichten

                          Dat punt van meer loon en minder auto ben ik al voorbij. Het is altijd leuk om heel veel te verdienen, maar dan maken we gewoon meer op. Ik ben zelfs bereid om wedde in te leveren voor de wagen geheel naar mijn wens.

                          Ik had een best case scenario en worst case scenario en hetgeen ik nu voorgeschoteld heb gekregen, geraakt nog niet aan de worst case scenario. De baas beseft gewoon niet dat da echt leeft onder zijn personeel en een auto is maar een auto, zolang het niet over de zijne gaat. En hoe goedkoper, hoe beter.

                          Het is niet echt motiverend om elke dag in een auto te stappen waar ge eigenlijk helemaal niet wilt rijden. Moest ik een salariswagen hebben, geen probleem, walt dan zou ik wss in de buurt werken en wss meer met de fiets gaan. Maar nu zit ik er effectief 50000km/jaar in en dan zou het fijn zijn als het een auto is waar ge u ook goed in voelt.

                          Maar zullen binnenkort nog eens een gesprekje voere met de baas. Anders blijf ik gewoon met deze rijden en dat wil hij ook niet omdat hij deze rond 180 a 190000km wil verkopen en deze dan nog meer opbrengt als de restwaarde van de financiële leasing.
                          Dat is ook weer waar, als je op het punt zit dat je met tegenzin in je auto stapt, zou ik ook voor minder loon kiezen. Ik had dat met mijn 2e Golf, op zich zeker geen slechte auto (en niet goedkoop voor wat je krijgt) maar minder uitgerust en tammer dan zijn voorganger waar ik mee reed, dus toen wou ik ook gerust wat loon opgeven voor een upgrade. Gelukkig maar 1 jaar mee rondgereden.
                          VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

                          Comment


                          • Point taken dus.

                            Ze zouden daar allemaal veel flexibeler mee kunnen omspringen, bedoel ik maar.
                            Wat voor de één belangrijk is, is het voor de andere weer niet, en ook de periode waarin je je bevindt in je leven is belangrijk.

                            Als het uiteindelijk niet meer kost voor de werkgever, zou dat niet zoveel mogen uitmaken toch?

                            Alleen krijg je natuurlijk problemen als mensen een werkgever verlaten en een auto moet worden doorgegeven.
                            Mijn vrouw is zo vroeger nog fleet manager geweest van een IT bedrijf, met een fleet van 30 auto's.
                            Het job hoppen was toen nog héél intens in de IT.
                            Regelmatig zat ze zo wel met een auto, waar niemand in wilde rijden.
                            Meestal reed ze die dan zelf een paar maand, tot hij gesleten kon worden aan iemand, of tot het lease contract op was.

                            Comment


                            • Je kan toch altijd zelf kiezen om iets meer van je lonen bij te leggen en zo een upgrade te hebben?
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                Je kan toch altijd zelf kiezen om iets meer van je lonen bij te leggen en zo een upgrade te hebben?
                                Dat laten ze hier niet toe. Iedereen gelijk voor de wet.

                                Ach op zich is dat ook verdedigbaar natuurlijk, maar je evolueert gewoon niet meer op een gegeven moment en da's jammer.

                                Comment


                                • Dat is het nadeel aan het hebben van een salariswagen imo, je kan nooit volledig je goesting doen.

                                  Voor mij het grootste nadeel van een salariswagen is de duurtijd van het contract. Ik was gewoon om bijna jaarlijks van auto te wisselen. Ik ben nu aan mijn 3e jaar met dezelfde auto bezig en wil toch nog eens wisselen
                                  BMW X5 45e

                                  Comment


                                  • Als ik dit allemaal lees lijkt het misschien wel een oplossing bedrijfswagens af te schaffen, het brutoloon aan te passen, en wie verplaatsingen voor z'n werk moet doen een kilometervergoeding te betalen voor de werkelijk werk-gerelateerde verplaatsingen (zonder het woon- werkverkeer natuurlijk).
                                    Dan kan iedereen kopen waar hij goesting in heeft.
                                    En dan is dat gemekker van zij die geen firmawagen hebben en denken dat wie er wel een heeft veel voordeel geniet, ook gedaan.
                                    Het gemekker van zij die er wél een hebben en vinden dat ze er toch oh zo veel voor betalen aan VAA en dikwijls nog niet tevreden zijn met wat onder hun gat wordt geschoven, kan dan ook stoppen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                                      Je kan toch altijd zelf kiezen om iets meer van je lonen bij te leggen en zo een upgrade te hebben?
                                      Dat is niet altijd. Ik ga dat binnenkort voorstellen, maar geen idee of dat lukt. Als ik de enige was met bedrijfswagen, was dat allemaal niet zo een probleem. Maar de anderen weerspiegelen zich aan mij en verwachten dan ook telkens meer, want zeker normaal is. En daar ben ik wat het slachtoffer van. Ook omdat bij ons geen operationele lease mogelijk is, zijn de auto’s ook duurder wat alles op de rem zet. Concullega’s rijden massaal met deftig uitgeruste A4 of zelfs hoger bv. Dus wat in andere firma’s kan, kan bij ons niet. Gewoon wegens gebrek aan kennis van een deftige carpolicy. Moest ik effectief weg gaan en ze willen iemand binnen halen op mijn niveau, dan is de kans enorm groot dat die enkel gaat komen als er een deftig budget tegenover staat vermits die bij zijn andere werkgever al meer heeft dan ik nu heb. Maar hoe legt ge aan de rest van het personeel uit waarom een nieuwkomer ineens bv een 5-reeks krijgt?

                                      Vroeger in een firma geweekt waar men zelf kon opleggen. Dat werd omgezet in een percentage en als de auto na 4 jaar verkocht werd, kreeg ge ook dat percentage van die verkoopprijs terug.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten

                                        Dat laten ze hier niet toe. Iedereen gelijk voor de wet.

                                        Ach op zich is dat ook verdedigbaar natuurlijk, maar je evolueert gewoon niet meer op een gegeven moment en da's jammer.
                                        Dat gevoel heb ik ook. Qua wedde klaag ik niet. De harde inzet is puur voor de wagen en dan is dat een domper als het niet is wat ge in gedachte had. 2 maanden ervoor zegt hij nog dat ik me geen zorgen moet maken omdat er een pak bij komt om daarna te zeggen ‘pak u maar gewoon opnieuw dezelfde Tiguan’, terwijl 2 min ervoor kwam ‘Amai, ge hebt 15% meer binnen gehaald als anders’.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                          Dat is het nadeel aan het hebben van een salariswagen imo, je kan nooit volledig je goesting doen.

                                          Voor mij het grootste nadeel van een salariswagen is de duurtijd van het contract. Ik was gewoon om bijna jaarlijks van auto te wisselen. Ik ben nu aan mijn 3e jaar met dezelfde auto bezig en wil toch nog eens wisselen
                                          Idem hier. Ik wisselde ook snel. Eerste jaren in dit bedrijf ook. 2 jaar, 3 jaar en 1 jaar. En nu dus 4 jaar. Na een jaar begin ik al te dagdromen over de opvolger.

                                          Er zijn 3 soorten leaserijders:
                                          - zij die rijden met hetgeen ze zelf niet kunnen/zouden kopen wegens te duur
                                          - zij die perfect rijden met wat ze willen
                                          - zij die privé een paar trappen hoger zouden rijden dan hetgeen ze kunnen krijgen.



                                          Comment

                                          Working...
                                          X