Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke bedrijfswagen bij welke functie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

    Dat is nu eens helemaal waar zie!
    En omdat er nog zoveel is dat fout, scheefgetrokken, onrechtvaardig, schandalig enz... is, moet je natuurlijk niets aanpakken, tenminste, als het om iets gaat waar men 'voordeel' bij heeft.
    Typische reactie die hier wel vaker voorkomt: altijd moeten er andere dingen bijgesleurd worden om dat waar het over gaat goed te praten of te minimaliseren, al naar gelang het in uw kraam past.
    Eigenlijk zou ons hele systeem de vuilbak in moeten, en er moeten gewoon bijdragen betaald worden op ALLE vormen van loon, de algemene belastingen moeten omlaag, heel wat aftrekposten moeten naar de
    vuilbak (ik verwacht niet dat jij de opvoeding van m’n kinderen meebetaalt, net zoals ik verwacht dat je meebetaalt aan m’n salariswagen), en dan moeten de werkelijke betaalde bijdragen meer in verhouding staan met pensioen, werkloosheidsuitkeringen,...

    Tot het zover is, profiteer ik even mee van de zaken die bestaan, en schiet ik een ander niet af die profiteert van voordelen waar ik geen recht op heb.

    Om op het topic te antwoorden: ik kies m’n wagen zelf. M’n budget is door de jaren heen zo geëvolueerd dat ik een basis BMW 7 in m’n budget krijg, en een redelijk uitgeruste E of 5. Het budget dat ik niet opgebruik, gebruik ik op vandaag voor mijn GSM & een terugbetaling van mijn derde peiler (pensioensparen). De rest is cash, maandelijks uitbetaald. Ik kan ook opteren voor meer vakantie, upgrade treinabonnement naar 1e klas, parkingabo aan een NMBS-station, elektrische fiets,...

    De enige regels aangaande auto’s: het merk moet er in zitten (heel wat courante merken zitten erin, enige afwezige nu al 3 jaar op rij is Alfa. Fiat en Jeep zitten er gelukkig wel in voor mij), minder dan 132 gram CO2 (aandrijving vrij te kiezen), geen absurde kleuren (felgroen,
    flashy geel,...) en bepaalde verplichte opties (Airco, metaalkleur, GPS,...).

    Collega’s van me hebben net volgende auto’s in ontvangst genomen of in bestelling staan:

    - Skoda Superb Hybrid
    - Audi Q5 Hybrid
    - A klasse sedan diesel-automaat
    - A klasse hatchback benzine
    - Renault Clio (geen idee, vrij basis)
    - Mercedes E300de

    Dat zijn allemaal wagens die ook in mijn budget passen. Ik ga dan wel minder/meer per maand verdienen. En op basis daarvan stel je uw prioriteiten.

    Het grappige is, als Fiat fan, dat je veel betaalt een A sedan met automaat is 80 euro goedkoper in de maand dan mijn Tipo. Voor de E zou ik ongeveer 200-220
    netto minder overhouden, om een idee te geven.

    Wagens aan een functie verbinden? Goed, maar dan moet ik er geen hebben en koop ik me zelf iets (tenzij het juist is wat me aanstaat).

    Een salariswagen is nog iets voordeliger dan zelf eentje kopen en onderhouden, maar het scheelt de wereld niet (als ik het uitreken, kost het me €1000 per jaar meer om dezelfde auto te rijden).
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • Iets voordeliger? Ik kan mij echt niet voorstellen, dat ik spaar voor een auto en 50K particulier moet betalen, dat bij eenzelfde situatie firmawagen 50K van iemand zijn loon afgehouden wordt. Want dat is het tenslotte voor mij. 50K puur van mijn loon als ik daar voor kies. Zelfde met stukken, onderhoud, brandstof...
      “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
      Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
        Iets voordeliger? Ik kan mij echt niet voorstellen, dat ik spaar voor een auto en 50K particulier moet betalen, dat bij eenzelfde situatie firmawagen 50K van iemand zijn loon afgehouden wordt. Want dat is het tenslotte voor mij. 50K puur van mijn loon als ik daar voor kies. Zelfde met stukken, onderhoud, brandstof...
        Dat klopt niet, bedrijven kopen doorgaans geen auto's. Trouwens, als je die auto aangerekend zou krijgen, dan moeten ze ook de restwaarde terugstorten....

        Als je een auto van 50k gaat leasen, dan spreken we over ca 1000€ per maand all in, en dat houdt natuurlijk rekening met de restwaarde, financiering etc.

        En dat zou dan moeten omgerekend worden naar brutoloon.

        De car policy by Timothy is blijkbaar nogal vrij. Heb ik nog nergens gezien.
        Ik kan misschien wel een V60 of A4 nemen ipv een V90 of A6, maar lager dan dat gaan ze niet echt toestaan denk ik.
        De policy is er ook om er voor te zorgen dat een auto kan doorgegeven worden als er iemand vertrekt, en de klassieker, zorgen dat de baas met een dikkere bak kan rijden dan zijn team. (klassiek, maar ligt nog altijd zeer gevoelig merk ik)

        Comment


        • Straks gaan we nog medelijden krijgen met die sukkelaars die een firmawagen hebben, ze betalen bijna méér dan wie zelf zijn auto koopt!
          Ze zijn te goed voor deze wereld, allemaal om hun medemensen financiëel te helpen!
          Nog eens: tof voor jullie dat je dit voordeel hebt en het lijkt me volkomen normaal dat je dit in dank aanvaardt, maar geef op z'n minst toe dat het een aardige besparing oplevert en dan nog afkomen met scheefgetrokken 'berekeningen' , ze lijken wel onze politiekers, die kunnen alles ook zo mooi verdraaien.
          Nergens rijden er verhoudingsgewijs zoveel bedrijfswagens rond dan in den Belgique, het land dat excelleert in het creatief omspringen met alles wat belastingen en aanverwanten betreft.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
            Iets voordeliger? Ik kan mij echt niet voorstellen, dat ik spaar voor een auto en 50K particulier moet betalen, dat bij eenzelfde situatie firmawagen 50K van iemand zijn loon afgehouden wordt. Want dat is het tenslotte voor mij. 50K puur van mijn loon als ik daar voor kies. Zelfde met stukken, onderhoud, brandstof...
            Op een auto van 50k zal allicht meer verschil zitten, ja. Ik heb de berekening heel specifiek gemaakt voor mijn auto, en daar was het toch echt wel 4k over 4 jaar.

            Dan spreek ik over een catalogusprijs van +- 30k.

            Het voordeel is initieel een pak groter, tot je er de VAA aftrekt. Pre-Di Rupo was het voordeel makkelijk 50-75% groter.


            '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
            '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
            '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
            '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
            '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
            '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
            '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
            '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

            '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
            '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

            Comment


            • Okido tx
              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                Straks gaan we nog medelijden krijgen met die sukkelaars die een firmawagen hebben, ze betalen bijna méér dan wie zelf zijn auto koopt!
                Ze zijn te goed voor deze wereld, allemaal om hun medemensen financiëel te helpen!
                Nog eens: tof voor jullie dat je dit voordeel hebt en het lijkt me volkomen normaal dat je dit in dank aanvaardt, maar geef op z'n minst toe dat het een aardige besparing oplevert en dan nog afkomen met scheefgetrokken 'berekeningen' , ze lijken wel onze politiekers, die kunnen alles ook zo mooi verdraaien.
                Nergens rijden er verhoudingsgewijs zoveel bedrijfswagens rond dan in den Belgique, het land dat excelleert in het creatief omspringen met alles wat belastingen en aanverwanten betreft.
                Ik verdraai echt helemaal niets, en heb m’n berekening hier al eens uit de doeken gedaan hoor!

                1000 Euro per jaar IS ook een mooi voordeel, toch?

                Op een wagen van 30k catalogus...? Of ben ik nu de enige?
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                  Dat klopt niet, bedrijven kopen doorgaans geen auto's. Trouwens, als je die auto aangerekend zou krijgen, dan moeten ze ook de restwaarde terugstorten....

                  Als je een auto van 50k gaat leasen, dan spreken we over ca 1000€ per maand all in, en dat houdt natuurlijk rekening met de restwaarde, financiering etc.

                  En dat zou dan moeten omgerekend worden naar brutoloon.

                  De car policy by Timothy is blijkbaar nogal vrij. Heb ik nog nergens gezien.
                  Ik kan misschien wel een V60 of A4 nemen ipv een V90 of A6, maar lager dan dat gaan ze niet echt toestaan denk ik.
                  De policy is er ook om er voor te zorgen dat een auto kan doorgegeven worden als er iemand vertrekt, en de klassieker, zorgen dat de baas met een dikkere bak kan rijden dan zijn team. (klassiek, maar ligt nog altijd zeer gevoelig merk ik)
                  Het bedrijf heeft ongeveer 7.500-8.000 werknemers, wat het allicht makkelijker maakt een wagen door te geven...

                  '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                  '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                  '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                  '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                  '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                  '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                  '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                  '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                  '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                  '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
                    Straks gaan we nog medelijden krijgen met die sukkelaars die een firmawagen hebben, ze betalen bijna méér dan wie zelf zijn auto koopt!
                    Ze zijn te goed voor deze wereld, allemaal om hun medemensen financiëel te helpen!
                    Nog eens: tof voor jullie dat je dit voordeel hebt en het lijkt me volkomen normaal dat je dit in dank aanvaardt, maar geef op z'n minst toe dat het een aardige besparing oplevert en dan nog afkomen met scheefgetrokken 'berekeningen' , ze lijken wel onze politiekers, die kunnen alles ook zo mooi verdraaien.
                    Nergens rijden er verhoudingsgewijs zoveel bedrijfswagens rond dan in den Belgique, het land dat excelleert in het creatief omspringen met alles wat belastingen en aanverwanten betreft.
                    Voor een particulier is een auto de grootste verliespost die je maar kan hebben. Iedere euro is 100% netto te betalen, en de waarde van je voertuig daalt als een baksteen. Daar komt nog bij dat alle kosten ook voor jou zijn. De miserie van verkoop achteraf heb je er ook nog bij. Een bedrijfswagen gaat gewoon terug naar de leasemaatschappij, daar moet je niets voor doen.
                    “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                    Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                      Voor een particulier is een auto de grootste verliespost die je maar kan hebben. Iedere euro is 100% netto te betalen, en de waarde van je voertuig daalt als een baksteen. Daar komt nog bij dat alle kosten ook voor jou zijn. De miserie van verkoop achteraf heb je er ook nog bij. Een bedrijfswagen gaat gewoon terug naar de leasemaatschappij, daar moet je niets voor doen.
                      Waarheid zeg ik u!

                      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

                      '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

                      Comment


                      • er wordt nog veel op de bedrijfswagen gekapt maar het is een feit dat alle werknemers met hun baas moeten gaan praten in het cafetariaplan moeten stappen en ik mag dan geen fan van de bonden zijn maar in deze is dat een kans voor hun om beide partijen te sensibiliseren de voordelen te zien

                        er is ook geen verplichting om erin te stappen voor de werknemer, dus...als je niet wil, niemand overboord

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
                          Iets voordeliger? Ik kan mij echt niet voorstellen, dat ik spaar voor een auto en 50K particulier moet betalen, dat bij eenzelfde situatie firmawagen 50K van iemand zijn loon afgehouden wordt. Want dat is het tenslotte voor mij. 50K puur van mijn loon als ik daar voor kies. Zelfde met stukken, onderhoud, brandstof...
                          Of ik nu 5000 euro bruto krijg of 4000 euro bruto + wagen van 1000 euro per maand is voor mijn baas identiek. Dat is de basis voor een WG om er in mee te gaan.

                          Kan ik van die 1000 euro bruto meer die wagen betalen? Nee want dat is maar 500 netto dus ik kom er 500 tekort. Dus die met bedrijfswagen doet een netto voordeel van 500, maar hij betaald ook nog eens een bijdrage op zijn VAA, dus dat is al snel een 100 euro die hij laat vallen. Nog 400 netto verschil, waar je dan nog is het verschil aan vakantiegeld, 13de maand en pensioenopbouw moet gaan afdoen.

                          Dus ja er is een voordeel MAAR nee dat is niet enorm. En al helemaal niet de tegenwaarde van die wagen
                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            er wordt nog veel op de bedrijfswagen gekapt maar het is een feit dat alle werknemers met hun baas moeten gaan praten in het cafetariaplan moeten stappen en ik mag dan geen fan van de bonden zijn maar in deze is dat een kans voor hun om beide partijen te sensibiliseren de voordelen te zien

                            er is ook geen verplichting om erin te stappen voor de werknemer, dus...als je niet wil, niemand overboord
                            De bonden is een vies beestje, bij ons houden ze cafetaria plan tegen.

                            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              pensioenopbouw moet gaan afdoen.
                              je verliest geen pensioenopbouw als je 5000 bruto hebt, je verliest ook niets als je ziek zou worden

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                De bonden is een vies beestje, bij ons houden ze cafetaria plan tegen.

                                Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                                ik ben nog eens gaan zoeken, arbeiders kunnen ook in het plan stappen

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                  Of ik nu 5000 euro bruto krijg of 4000 euro bruto + wagen van 1000 euro per maand is voor mijn baas identiek.
                                  Echt Jos of Jef?
                                  Dat gelooft ge nu toch zelf niet?

                                  Comment


                                  • Als de minimumpensioenen tot 1.500 euro worden verhoogd, moeten van minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) ook de maximumpensioenen stijgen. Een werknemer kan nu netto maximaal 1.820 euro pensioen per maand krijgen. De Franstalige liberaal zou dat bedrag graag zien stijgen tot 2.250 euro. "Werken moet lonen", zegt hij woensdag in De Tijd.


                                    àls dat erdoor komt, best twijfelachtig naar de huidige stand van zaken...zullen er automatisch minder leasesletten zijn...2250 is al wat beter dan 1820

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                      Echt Jos of Jef?
                                      Dat gelooft ge nu toch zelf niet?
                                      administratieve last wordt uitbesteed en zit mee in leaseprijs

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten

                                        Dus ja er is een voordeel MAAR nee dat is niet enorm.
                                        Echt?
                                        Als het fiscale voordeel voor salariswagens op de schop gaat, kan een doorsnee werknemer met salariswagen de helft van zijn voordeel verliezen.


                                        Maar uw 'berekening' zal wel juister zijn zeker?
                                        Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 10/03/2020, 15:20.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                                          Echt?
                                          Als het fiscale voordeel voor salariswagens op de schop gaat, kan een doorsnee werknemer met salariswagen de helft van zijn voordeel verliezen.


                                          Maar uw 'berekening' zal wel juister zijn zeker?
                                          3000€ per JAAR vind ik niet enorm, maar het is wel een voordeel ja.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X