Jammer dat het artikel achter een paywall zit.
Volgens mij houdt die berekening vast aan een tankkaart. Die heb ik niet onbeperkt. Bij ons valt ook de vergoeding woon-werkverkeer weg, een 80 Euro netto bij mij.
In ieder geval, hoe je ook draait of keert: zoveel voordeel haal ik er zeker niét uit...
Bij ons het zo dat de werkgever er niet aan verdient. Voor een auto wordt elke euro opgewaardeerd naar ongeveer 1,25 Euro, om de fiscale voordelen van de WG door te rekenen aan de WN’er.
Dat geld komt van ergens uiteraard: van de staat. Dat is duidelijk. Pre-Di Rupo was het verschil gigantisch. Nu betaal je eigenlijk een stuk van het voordeel terug in VAA.
Ik ga ervan uit dat dat wel al in de berekening zit, anders is het al helemaal bij de haren getrokken (kan ik niet zie, paywall).
Ik kan enkel maar mijn ‘geval’ becijferen: had ik mijn bedrijfswagen niet, dan had ik netto 240 meer loon, betaalde ik geen 72 Euro/maand VAA netto en had ik een woon-werkvergoeding van 80 Euro. Dat is 392 Euro/maand die extra op m’n loonbriefje zou staan, of 4.704 Euro per jaar zonder rekening te houden met invloed op vakantiegeld en eindejaarspremie.
4.704 x 4 jaar = 18.816 Euro. Dit zou ik meer verdienen zonder bedrijfswagen.
Ik heb hiervoor een tankkaart van jaarlijks 1200 liter (laat ons zeggen €6.000), 4 wegentaks (880 Euro totaal), 2 x klein en 2 x groot onderhoud (pakweg €1000), 4 jaar omnium (€2500 als ik het zelf zou betalen over 4 jaar, uitgerekend), BIV (geen idee, pak nu €400?), keuring na 4 jaar (€50), extra set banden (€600).
Dan heb je nog het waardeverlies: beetje gissen. Catalogus 30.125, aangekocht voor 21.590 Euro door korting leasingmaatschappij. Pak dat hij na 4 jaar voor 10.000 verkoopt, dan mag je 11.590 Euro rekenen.
Dit alles samen komt op 23.020 Euro.
- mijn ‘verloren’ loon van 18.816 Euro
—> €4.204.
Er zitten een aantal variabelen in. Maar grove fouten? Je mag het me altijd laten weten, ik leer graag bij.
Je ziet ook meteen wat VAA doet: 72 Euro nettoloon x 48 = €3.456 minder voordeel.
Uiteindelijk neem ik de beslissing om een firmawagen te nemen als een goede huisvader. Ik probeer m’n beschikbare assets zo goed mogelijk te besteden om er het maximale uit te halen...
Volgens mij houdt die berekening vast aan een tankkaart. Die heb ik niet onbeperkt. Bij ons valt ook de vergoeding woon-werkverkeer weg, een 80 Euro netto bij mij.
In ieder geval, hoe je ook draait of keert: zoveel voordeel haal ik er zeker niét uit...
Bij ons het zo dat de werkgever er niet aan verdient. Voor een auto wordt elke euro opgewaardeerd naar ongeveer 1,25 Euro, om de fiscale voordelen van de WG door te rekenen aan de WN’er.
Dat geld komt van ergens uiteraard: van de staat. Dat is duidelijk. Pre-Di Rupo was het verschil gigantisch. Nu betaal je eigenlijk een stuk van het voordeel terug in VAA.
Ik ga ervan uit dat dat wel al in de berekening zit, anders is het al helemaal bij de haren getrokken (kan ik niet zie, paywall).
Ik kan enkel maar mijn ‘geval’ becijferen: had ik mijn bedrijfswagen niet, dan had ik netto 240 meer loon, betaalde ik geen 72 Euro/maand VAA netto en had ik een woon-werkvergoeding van 80 Euro. Dat is 392 Euro/maand die extra op m’n loonbriefje zou staan, of 4.704 Euro per jaar zonder rekening te houden met invloed op vakantiegeld en eindejaarspremie.
4.704 x 4 jaar = 18.816 Euro. Dit zou ik meer verdienen zonder bedrijfswagen.
Ik heb hiervoor een tankkaart van jaarlijks 1200 liter (laat ons zeggen €6.000), 4 wegentaks (880 Euro totaal), 2 x klein en 2 x groot onderhoud (pakweg €1000), 4 jaar omnium (€2500 als ik het zelf zou betalen over 4 jaar, uitgerekend), BIV (geen idee, pak nu €400?), keuring na 4 jaar (€50), extra set banden (€600).
Dan heb je nog het waardeverlies: beetje gissen. Catalogus 30.125, aangekocht voor 21.590 Euro door korting leasingmaatschappij. Pak dat hij na 4 jaar voor 10.000 verkoopt, dan mag je 11.590 Euro rekenen.
Dit alles samen komt op 23.020 Euro.
- mijn ‘verloren’ loon van 18.816 Euro
—> €4.204.
Er zitten een aantal variabelen in. Maar grove fouten? Je mag het me altijd laten weten, ik leer graag bij.
Je ziet ook meteen wat VAA doet: 72 Euro nettoloon x 48 = €3.456 minder voordeel.
Uiteindelijk neem ik de beslissing om een firmawagen te nemen als een goede huisvader. Ik probeer m’n beschikbare assets zo goed mogelijk te besteden om er het maximale uit te halen...
Comment