Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke bedrijfswagen bij welke functie?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Jammer dat het artikel achter een paywall zit.
    Volgens mij houdt die berekening vast aan een tankkaart. Die heb ik niet onbeperkt. Bij ons valt ook de vergoeding woon-werkverkeer weg, een 80 Euro netto bij mij.

    In ieder geval, hoe je ook draait of keert: zoveel voordeel haal ik er zeker niét uit...

    Bij ons het zo dat de werkgever er niet aan verdient. Voor een auto wordt elke euro opgewaardeerd naar ongeveer 1,25 Euro, om de fiscale voordelen van de WG door te rekenen aan de WN’er.

    Dat geld komt van ergens uiteraard: van de staat. Dat is duidelijk. Pre-Di Rupo was het verschil gigantisch. Nu betaal je eigenlijk een stuk van het voordeel terug in VAA.

    Ik ga ervan uit dat dat wel al in de berekening zit, anders is het al helemaal bij de haren getrokken (kan ik niet zie, paywall).

    Ik kan enkel maar mijn ‘geval’ becijferen: had ik mijn bedrijfswagen niet, dan had ik netto 240 meer loon, betaalde ik geen 72 Euro/maand VAA netto en had ik een woon-werkvergoeding van 80 Euro. Dat is 392 Euro/maand die extra op m’n loonbriefje zou staan, of 4.704 Euro per jaar zonder rekening te houden met invloed op vakantiegeld en eindejaarspremie.

    4.704 x 4 jaar = 18.816 Euro. Dit zou ik meer verdienen zonder bedrijfswagen.

    Ik heb hiervoor een tankkaart van jaarlijks 1200 liter (laat ons zeggen €6.000), 4 wegentaks (880 Euro totaal), 2 x klein en 2 x groot onderhoud (pakweg €1000), 4 jaar omnium (€2500 als ik het zelf zou betalen over 4 jaar, uitgerekend), BIV (geen idee, pak nu €400?), keuring na 4 jaar (€50), extra set banden (€600).

    Dan heb je nog het waardeverlies: beetje gissen. Catalogus 30.125, aangekocht voor 21.590 Euro door korting leasingmaatschappij. Pak dat hij na 4 jaar voor 10.000 verkoopt, dan mag je 11.590 Euro rekenen.

    Dit alles samen komt op 23.020 Euro.
    - mijn ‘verloren’ loon van 18.816 Euro

    —> €4.204.

    Er zitten een aantal variabelen in. Maar grove fouten? Je mag het me altijd laten weten, ik leer graag bij.

    Je ziet ook meteen wat VAA doet: 72 Euro nettoloon x 48 = €3.456 minder voordeel.

    Uiteindelijk neem ik de beslissing om een firmawagen te nemen als een goede huisvader. Ik probeer m’n beschikbare assets zo goed mogelijk te besteden om er het maximale uit te halen...


    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

    '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

    Comment


    • niet enkel kijken naar de auto zelf. Brandstof, verzekering (leasing is altijd omnium en die kunnen grote korting bedingen omdat ze veel auto's verzekeren), onderhoud, banden, enzovoort. De moment dat ik terug met eigen auto richting brussel trok was dat heel fijn maar voor diesel alleen was het 400€ per maand er door.
      En met de leasing: eerlijk gezegd, dan reed ik er ook naar. Vrouw gaan halen in centrum van brussel, doorrijden naar de zee, daar gaan eten en 's avonds terug naar huis. Geen euro betaalde ik voor de brandstof en niemand die zich er iets van aantrok. Moest er ergens naartoe gereden worden, dan was dat per definitie met de leasingauto omdat het niets koste. Iets vergeten als we bij iemand waren... tja effe op en af met de leasing omdat het niets koste. Ik denk dat ik verre van de enigste ben die er zo over dacht (of beter gezegd denkt). Daar merk ik toch nu bij mezelf een heel grote verandering op. Ik zal wel effe nadenken eer ik ergens naartoe rijd en of ik dat kan combineren met iets anders dat ik moest doen. Ik zit dan nu ook maar aan 1 bak diesel per maand ipv soms 2 per week met de leasing.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • flappy, zorg in samenspraak met uw baas dat je een leaser krijgt kost hem nix alleen is het 'iets nieuws', en een tankkaart zit niet altijd bij cafetariaplanners

        Comment


        • eerlijk gezegd... ik wil het niet meer. Mijn auto, mijn goesting, mijn rijstijl, mijn wat ik er ook mee wil aanvangen. Staan daar kosten tegenover. 'tuurlijk, maar ik vind het begrip vrijheid (hoe eng het ook aan het worden is) toch nog belangrijker.
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
            Of ik nu 5000 euro bruto krijg of 4000 euro bruto + wagen van 1000 euro per maand is voor mijn baas identiek. Dat is de basis voor een WG om er in mee te gaan...
            Je onderschat de kost van loon betalen in België:
            € 1000 bruto erbij kost de werkgever gemakkelijk bijna € 1400, en dan kijk je nog niet naar dubbel vakantiegeld, 13e maand, enz. Waar je als werknemer dan inderdaad € 500 van overhoudt.
            Een wagen van € 1000 leasekost per maand kunnen ze nog gedeeltelijk aftrekken van hun belaste winst, dus kost de werkgever minder dan € 1000 per maand.
            VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB

            Comment


            • Lonen zijn even aftrekbaar als die auto


              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                eerlijk gezegd... ik wil het niet meer. Mijn auto, mijn goesting, mijn rijstijl, mijn wat ik er ook mee wil aanvangen. Staan daar kosten tegenover. 'tuurlijk, maar ik vind het begrip vrijheid (hoe eng het ook aan het worden is) toch nog belangrijker.
                Ik ga ook mijn okkazie s niet wegdoen al is dat financieel niet de interessante keuze, de hoge onderhoudskosten en verliezen fiscale voordelen zie ik dan maar als solidariteit

                Je hangt ook vast aan je baas he...je belooft 4 jaar langer trouw, want je hangt vast aan je lease

                Die trouw is ook ingecalculeerd bij besluit regering, bazen smeken om volk dat ook blijft


                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                  3000€ per JAAR vind ik niet enorm, maar het is wel een voordeel ja.
                  Amaai dan heb jij een hoog maandelijks loon
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                    Amaai dan heb jij een hoog maandelijks loon
                    Het gemiddelde inkomen van een autoforumbezoeker ligt blijkbaar een stuk hoger dan bij de doorsnee werkende bevolking.
                    Anyway, 3000 euro netto bovenop, eender hoeveel je verdient, daar kan je elk jaar toch wat leuke extraatjes mee versieren, bovenop de gemoedsrust van een firmaslet denk ik zo.

                    Comment


                    • Dat was natuurlijk ook de bedoeling om de loonslaaf iets te gunnen en daar had de kiezer ook voor gekozen, werken moet lonen en aantrekkelijk zijn, na decennia roder bestuur

                      Maatschappij is niet statisch, noden van vandaag zijn niet die van gisteren of morgen

                      Dat de taxshift niet goed gefinancierd is, is een ander probleem, helaas...maar alleen onder Dehaene heb ik een evenwicht gekend, en iedereen moest toen inleveren, alle categorieën...veel geklaag toen, maar onze beste staatsman ever in de (mijn) geschiedenis, veel gezaag maar werd gerespecteerd



                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • flappy inderdaad, niet-particuliere kopers schatten de kost van alles wat erbij komt niet meer in. Omnium, banden, onderhoud... grote happen uit het budget waar zij geen rekening mee moeten houden. Ik zie in mijn omgeving ook mensen die overal heen rijden zonder hun hand om te draaien. Mijn schoonbroer rijdt met de tankkaart en firmawagen in een ruk naar Spanje.
                        Maar het is zoals je zegt : het keurslijf van de beperkte keuzes zou ik ook niet willen. Als liefhebber koop ik wat ik wil. Freedom! En daar geniet ik dan weer van
                        Ik koop wel geen nieuwe wagens meer. Als echt goed uitkijkt, kan je koopjes doen met weinig kilometers en de configuratie die je zou kiezen bij nieuw.
                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                          Ik ga ook mijn okkazie s niet wegdoen al is dat financieel niet de interessante keuze, de hoge onderhoudskosten en verliezen fiscale voordelen zie ik dan maar als solidariteit

                          Je hangt ook vast aan je baas he...je belooft 4 jaar langer trouw, want je hangt vast aan je lease

                          Die trouw is ook ingecalculeerd bij besluit regering, bazen smeken om volk dat ook blijft


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                          over trouw...
                          smeken?zagen dat ze niet blijven wel,maar er iets aan doen?dat is alvast niet mijn ervaring.
                          omhooggevallen broekventjes die een bedrijf binnenkomen daar wordt alles van gepikt,maar de oude garde,,??
                          50 plussers worden van hogerhand aangezet langer te werken en langs de andere kant genegeerd....
                          tzal wel niet overal zo zijn,maar in kleinere bedrijven schering en inslag.
                          onlangs nog een leraar die er de brui aangaf omdat ze hem bij manier van spreken liever zagen vertrekken dan voortdoen...
                          trouw?wanneer ik voor een bedrijf werk sta ik voor 120% achter dat bedrijf en doe de job alsof het voor mijn eigen zak is,
                          overuren,feestdagen,voortijdig uit ziekte komen,verlof opschuiven,verlof niet opnemen ik ken het allemaal
                          de werkgever die voor 120% achter zijn personeel staat heb ik spijtig genoeg nooit tegengekomen.
                          jullie wel?blij voor jullie.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                            je verliest geen pensioenopbouw als je 5000 bruto hebt, je verliest ook niets als je ziek zou worden
                            Getallen zijn maar fictief gegeven.

                            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

                              Echt Jos of Jef?
                              Dat gelooft ge nu toch zelf niet?
                              Geloven? Ik simplifieer het voorbeeld natuurlijk maar bottom line absoluut. Wanneer ik een wagen ter beschikking stel gaat dat ten koste van ander loon. Sinterklaas bestaat niet hoor
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Geloven? Ik simplifieer het voorbeeld natuurlijk maar bottom line absoluut. Wanneer ik een wagen ter beschikking stel gaat dat ten koste van ander loon. Sinterklaas bestaat niet hoor
                                Ja ok, maar de verhouding is totaal niet dezelfde als voor een particulier die alles netto van zijn loon moet rippen
                                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                Comment


                                • in feite maakt je baas meer winst, want bovenop je brutoloon betaalt je baas nog extra bijdragen 1000 bruto voor jouw baas is nog een stuk meer

                                  een voorbeeld 3234 bruto voor jou is 4117 voor je werkgever (patronale bijdragen), dat zijn eigenlijk allemaal waanzinnige bedragen een werknemer is een hoop kapitaal

                                  https://www.hln.be/geld/jobs/uitgere...ijgt~afbe59c5/

                                  maar dat cafetariaplan houdt er wel rekening dat het voordeel in 2 wordt gedeeld...bij ons althans weet niet of dat algemeen is

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

                                    Ik ga ook mijn okkazie s niet wegdoen al is dat financieel niet de interessante keuze, de hoge onderhoudskosten en verliezen fiscale voordelen zie ik dan maar als solidariteit

                                    Je hangt ook vast aan je baas he...je belooft 4 jaar langer trouw, want je hangt vast aan je lease

                                    Die trouw is ook ingecalculeerd bij besluit regering, bazen smeken om volk dat ook blijft


                                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                                    Waarom zou je 4 jaar trouw moeten zijn?
                                    Als ik morgen mijn opzeg geef, dan ben ik een paar weken later weg, en de auto blijft staan.
                                    Enkel in NL zijn er contracten waar je dan een stuk van de leasing moet afkopen, maar in België kan dat niet.

                                    Comment


                                    • bij de cafetariaplanners onder ons, ja er zit veel verschil onderling tss de leasers ook nog eens, niet altijd even duidelijk

                                      als ik morgen beslis van te leasen en ik ga vrijwillig weg...of onmiddelijk ontslag dwingende reden, hang ik vast aan die auto voor duurtijd contract
                                      ik zou mss wel kunnen proberen die in het plan te steken van vlg werkgever natuurlijk, geen idee

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        in feite maakt je baas meer winst, want bovenop je brutoloon betaalt je baas nog extra bijdragen 1000 bruto voor jouw baas is nog een stuk meer

                                        een voorbeeld 3234 bruto voor jou is 4117 voor je werkgever (patronale bijdragen), dat zijn eigenlijk allemaal waanzinnige bedragen een werknemer is een hoop kapitaal

                                        https://www.hln.be/geld/jobs/uitgere...ijgt~afbe59c5/

                                        maar dat cafetariaplan houdt er wel rekening dat het voordeel in 2 wordt gedeeld...bij ons althans weet niet of dat algemeen is
                                        Je vergeet in te calculeren dat loon en RSZ voor 100% mag afgetrokken worden van de winst van het bedrijf, en een gemiddelde auto maar 70-80% (en de dikke bakken maar 60%).

                                        De berekening is een beetje complexer, maar het blijft voordelig, zeker als je boven de 5000€ bruto per maand zit, want dan is er geen impact op je pensioen.

                                        Ik heb al bijna 30 jaar een firmawagen, eerst omdat ik verkoop en technische service deed, later omdat ik veel moest reizen tussen vestigingen, en vermits een werkgever maar km vergoeding mag betalen voor 25.000km per jaar (bedrijfskilometers) was er gewoon geen andere keuze.
                                        De eerste 2 jaar kreeg ik 10fr/km onkostenvergoeding, en ik deed er ca 2500 per maand. Als starter had ik een occassie VW Passat diesel, en die bracht toen veel meer op per maand.
                                        Mijn oudere collega's reden als vertegenwoordiger met een Mercedes E 250d of een Honda Prelude. Auto's die we toen nooit als firmawagen zouden krijgen.
                                        Eerste firmawagen was trouwens een Opel Kadett. Daarna een Renault Scenic.
                                        Toen had je nog een VAA van 50€ per maand, dus dat was nog voordeliger, maar minder voordelig dan mijn km-vergoeding voor mijn oude ketel. Ik hield daar toen makkelijk 15.000 BF per maand aan over, maar ik wist ook dat dat minder ging zijn als ik een nieuwe zou kopen.

                                        Comment


                                        • het werkt ook in omgekeerde richting: als men u ontslaat mag men niet onmiddellijk de firmaauto wegpakken. Die moet men u voor een periode van X-maanden (ik dacht minstens 6 maanden) ter beschikking blijven stellen. En dat weten er ook veel niet.
                                          www.peugeotforum.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X