Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
het werkt ook in omgekeerde richting: als men u ontslaat mag men niet onmiddellijk de firmaauto wegpakken. Die moet men u voor een periode van X-maanden (ik dacht minstens 6 maanden) ter beschikking blijven stellen. En dat weten er ook veel niet.
Klopt niet helemaal.
Ofwel wordt dat meegerekend met de ontslagvergoeding, en daar zijn formules voor, en dan mag de auto direct daar blijven, ofwel rekenen ze dat niet mee, en dan krijg je de auto nog zo lang de opzegperiode loopt. (deel van het loon)
mijn vrouw heeft het nochtans zo gedaan gekregen. Van de ene dag op de andere ontslagen wegens economische redenen en geen eigen auto. Via de vakbond heeft ze het bedrijf op de hoogte gebracht dat ze nog 6 maanden met de auto ging rondrijden. En dat heeft niets veranderd aan de ontslagpremie.
Bobo, dat is raar hoor. Als ik morgen opstap geef ik m’n auto af en klaar, 0 verplichting om hem over te nemen.
Als ik morgen mijn ontslag krijg, gaat men de waarde van die wagen bepalen, dat maal het aantal maanden opzeg doen, en uitbetalen bovenop de gewone ontslagvergoeding.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
mijn vrouw heeft het nochtans zo gedaan gekregen. Van de ene dag op de andere ontslagen wegens economische redenen en geen eigen auto. Via de vakbond heeft ze het bedrijf op de hoogte gebracht dat ze nog 6 maanden met de auto ging rondrijden. En dat heeft niets veranderd aan de ontslagpremie.
Dat weet je alleen als je de details ziet van de berekening van de ontslagpremie.
Als dat gewoon gebaseerd is op loon voor X maanden, dan is dit wel logisch.
Trouwens, in de meeste gevallen kan het bedrijf de leasing niet opzeggen en blijft die auto toch geld kosten. Dan is het voor het bedrijf goedkoper om je die auto voor 6 maand te geven ipv dat te verrrekenen.
Zelfde verhaal hier, economisch ontslag gehad en mocht de auto nog gebruiken tot ik iets anders had. Collega in de zelfde situatie heeft er toen nog 3 maand mee gereden.
Bobo, dat is raar hoor. Als ik morgen opstap geef ik m’n auto af en klaar, 0 verplichting om hem over te nemen.
Als ik morgen mijn ontslag krijg, gaat men de waarde van die wagen bepalen, dat maal het aantal maanden opzeg doen, en uitbetalen bovenop de gewone ontslagvergoeding.
dan is mijn baas minder toegeeflijk als de jouwe en ik snap de logica ook niet van hoe uwe chef dat dan doet...jij bent weg, doet je opzeg uit en hij blijft met een deel van jouw loonlast achter...wat gaat hij met jouw auto doen teruggeven - contractbreuk - is extra betalen en een andere collega die specifieke auto opsolferen gaat niet lukken, auto gaat uiteindelijk op de parking achterblijven
maar een baas mag beter doen als de wet, ik vind het wel een mooie, maar voor hem dure geste
het cafetariaplan is een vrije keuze, geen verplichting bij aanwerving
uw ontslagvergoeding blijft je brutoloonlast x de wettelijke termijn, of dat nu de auto is + uw kleinere loonlast, of de originele loonlast, dat blijft hetzelfde
dan is mijn baas minder toegeeflijk als de jouwe en ik snap de logica ook niet van hoe uwe chef dat dan doet...jij bent weg, doet je opzeg uit en hij blijft met een deel van jouw loonlast achter...wat gaat hij met jouw auto doen teruggeven - contractbreuk - is extra betalen en een andere collega die specifieke auto opsolferen gaat niet lukken, auto gaat uiteindelijk op de parking achterblijven
maar een baas mag beter doen als de wet, ik vind het wel een mooie, maar voor hem dure geste
het cafetariaplan is een vrije keuze, geen verplichting bij aanwerving
uw ontslagvergoeding blijft je brutoloonlast x de wettelijke termijn, of dat nu de auto is + uw kleinere loonlast, of de originele loonlast, dat blijft hetzelfde
De auto komt in een pool terecht.
In tijden van weinig poolwagens, blijven deze staan. Op bijna 3.500 leaserijders is er elke dag wel enen die een ongeval heeft met total loss of panne die niet meer hersteld wordt. Dit zijn dan de wagens die ze tijdelijk krijgen. In tijden van heel veel poolwagens, wordt de pool opengesteld en kan je, als je aan een nieuwe wagen toebent, er ook voor kiezen een poolwagen te ‘adopteren’. Je krijgt dan 20% extra korting (die de werkgever betaalt) op de leaseprijs. Zo heb ik 13 maanden met de 500C gereden. Heb die overgenomen in maand 35 van zijn 48 maanden durende contract.
'95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12 '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08 '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16 '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
'13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
'16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
'13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
'15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19 '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
'19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)
Oké, ja met 3500 zit je enigszins in een andere situatie dan met 150, mss evolueren we nog wel naar jullie systeem mettertijd
Maar werkgever kan het toch blijven zien als stok achter de hand ivm jobtrouw, er is die vergrijzingsgolf in de sector en weinig geïnteresseerden
Ik heb ook bedrijven geweten waar je als je aangenomen werd, sowieso een poolwagen moest nemen, in de eerste 6 maanden zelfs mogelijks een wagen van een lagere klasse. Dus het systeem bij Timothy is wel heel flexibel naar de werknemer toe.
Ook eens van een kleiner bedrijf geweten dat door vertrek van een paar mensen uit het senior management ineens een overschot had aan dure auto's die nog 1 of 2 jaar leasecontract moesten uitdoen. Dan vonden ze er niet beter op dan die wagens te geven aan relatief junior profielen die aan een nieuwe wagen toe waren, omdat dat nog altijd goedkoper uit kwam dan het leasecontract verbreken.
VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB --> Audi A5 SB
Ik heb ook bedrijven geweten waar je als je aangenomen werd, sowieso een poolwagen moest nemen, in de eerste 6 maanden zelfs mogelijks een wagen van een lagere klasse. Dus het systeem bij Timothy is wel heel flexibel naar de werknemer toe.
Ook eens van een kleiner bedrijf geweten dat door vertrek van een paar mensen uit het senior management ineens een overschot had aan dure auto's die nog 1 of 2 jaar leasecontract moesten uitdoen. Dan vonden ze er niet beter op dan die wagens te geven aan relatief junior profielen die aan een nieuwe wagen toe waren, omdat dat nog altijd goedkoper uit kwam dan het leasecontract verbreken.
Dat gebeurt wel eens idd, maar tegenwoordig ben je dan soms ook gezien.
Als je met een junior loon de VAA moet betalen van een dikke auto, dan kan je dat netto soms meer dan 2-300€ kosten, en op een startloon is dat een dikke boterham.
Extralegale voordelen zijn een cruciaal onderdeel van je loonpakket. Je ziet ze dan ook beter niet over het hoofd bij je loonsonderhandelingen. Voor een groot stuk hangt je kans op een bepaald voordeel echter af van je statuut en de sector waar je voor kiest. Via de Loonwijzer op Jobat.be bereken je met enkele clicks wat jouw kans is om een gsm, bedrijfswagen, maaltijdcheques of verzekering te krijgen van je werkgever. We deden enkele simulaties en onderwierpen die aan het deskundig oog van Veerle Michiels van het juridisch kenniscentrum SD Worx.
en de harde realiteit voor veel mensen (met een brutoloon onder de 54000)....en onderhandelen om het geld in een deftig pensioenplan te krijgen met de huidige volatiele finaciele markt is mss ook geen optie
Pensioen is een ongedekte cheque en belgique, alles zal afhangen van de economische situatie van dat moment, persoonlijk ben ik er niet zo gerust in, ben het wit en groen boek van Michel Daerden ni vergeten
edit : legendarische speech nog eens toegevoegd, we mogen nog eens lachen
Comment