Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Turbo opgeblazen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Turbo opgeblazen?

    Af en toe hoor je zo wilde verhalen van mensen die hun turbo kapot gereden hebben.
    Aangezien ik sinds kort met een Golf 7 (1.2 TSI) rijd, vroeg ik mij af hoe je dit eigenlijk kunt tegenkomen.

    Is dit door in het rood te gaan met je toerental? Of door hoog in de toeren te gaan als je motor nog niet de ideale temperatuur heeft bereikt? Of door constant agressief te accelereren in stadsverkeer en hierdoor de turbo overbelast (?)

    Ben nieuwsgierig...

  • #2
    vooral onvoldoende warm rijden en te hard doorgeven , en de turbo niet voldoende laten afkoelen met draaiende motor na een intense rit.
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Meeste turbo schade komt door slechte of geen smering. Dit wilt zeggen na een rit meteen de motor stil leggen terwijl de turbo nog 50000 tpm maakt. De oliefilm wordt niet meer onderhouden door de motor want de oliepomp staat stil. Best gewoon even stationair laten draaien en dan de motor afleggen.

      Natuurlijk motor altijd warm rijden, 10-15 km voordat je echt gaat doortrappen.

      Comment


      • #4
        Een turbo kan altijd stuk gaan maar als je hiermee rekening houdt verminder je wel drastisch het risico:

        - altijd kalm warm rijden (ook voor de motor zelf geen slecht idee)
        - op het einde van een rit, de laatste minuut rustig rijden (geen hoge toeren) en zeker niet net voor het stil leggen van de motor nog eens goed gas geven.


        Een gewone turbo valt snel stil als er geen druk meer is van uitlaatgassen. Bij bv bi-turbos waar gebruik gemaakt wordt van een kleine en grote turbo duurt het voor de kleine turbo iets langer om stil te vallen (daarom dat bij deze het turbogat er bijna niet meer is) maar ook bij deze liggen ze stil tegen dat je stilstaat of geparkeerd bent (bij een normale rijstijl). Het heeft m.a.w. geen enkele zin om bijvoorbeeld na een rit de motor bij stilstand nog een minuut of 2 te laten nadraaien op relantie. Eigenlijk is dat niet goed. Op dat moment heeft uw motor ook geen enkele koeling door een luchtstroom want die is er niet bij stil staan.


        De reden waarom vroeger aangeraden werd de motor wat te laten nadraaien was niet omdat de smering weg viel en de schoepen dus niet meer gesmeerd werden (de schoepen staan snel stil) maar was omdat de olie die nog in de turbo zat niet meer in beweging was en door de hitte van de turbo vast koekt. En dat telkens opnieuw totdat er te veel vastgekoekte olie in de turbo zat en de weerstand zo groot werd dat de turbo "opgeblazen" werd.


        Hedendaagse turbo's zijn ook niet meer zoals de turbo's uit de jaren 80. Vroeger waren turbo's altijd volledig olie gekoeld. Nu zijn ze meestal olie en/of water gekoeld. Bijvoorbeeld bij BMW wordt de koeling door een elektrische waterpomp verzekerd zodat de turbo's tegen het start / stop systeem kunnen. De CPU (computer) van de wagen beslist of het nodig is om na het stillegen de turbo nog af te koelen en de vloeistoffen in beweging te houden.
        De schoepen zelf zijn nu ook keramisch. Eigenlijk is het alleen het turbohuis dat gekoeld moet worden.
        Last edited by bmwtt; 25/01/2014, 15:51.

        Comment


        • #5
          Het grootste kwaad is op de autostrade een tankstation aandoen, en dan de motor direct stilleggen.
          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwtt Bekijk Berichten
            Een turbo kan altijd stuk gaan maar als je hiermee rekening houdt verminder je wel drastisch het risico:

            - altijd kalm warm rijden (ook voor de motor zelf geen slecht idee)
            - op het einde van een rit, de laatste minuut rustig rijden (geen hoge toeren) en zeker niet net voor het stil leggen van de motor nog eens goed gas geven.


            Een gewone turbo valt snel stil als er geen druk meer is van uitlaatgassen. Bij bv bi-turbos waar gebruik gemaakt wordt van een kleine en grote turbo duurt het voor de kleine turbo iets langer om stil te vallen (daarom dat bij deze het turbogat er bijna niet meer is) maar ook bij deze liggen ze stil tegen dat je stilstaat of geparkeerd bent (bij een normale rijstijl). Het heeft m.a.w. geen enkele zin om bijvoorbeeld na een rit de motor bij stilstand nog een minuut of 2 te laten nadraaien op relantie. Eigenlijk is dat niet goed. Op dat moment heeft uw motor ook geen enkele koeling door een luchtstroom want die is er niet bij stil staan.


            De reden waarom vroeger aangeraden werd de motor wat te laten nadraaien was niet omdat de smering weg viel en de schoepen dus niet meer gesmeerd werden (de schoepen staan snel stil) maar was omdat de olie die nog in de turbo zat niet meer in beweging was en door de hitte van de turbo vast koekt. En dat telkens opnieuw totdat er te veel vastgekoekte olie in de turbo zat en de weerstand zo groot werd dat de turbo "opgeblazen" werd.


            Hedendaagse turbo's zijn ook niet meer zoals de turbo's uit de jaren 80. Vroeger waren turbo's altijd volledig olie gekoeld. Nu zijn ze meestal olie en/of water gekoeld. Bijvoorbeeld bij BMW wordt de koeling door een elektrische waterpomp verzekerd zodat de turbo's tegen het start / stop systeem kunnen. De CPU (computer) van de wagen beslist of het nodig is om na het stillegen de turbo nog af te koelen en de vloeistoffen in beweging te houden.
            De schoepen zelf zijn nu ook keramisch. Eigenlijk is het alleen het turbohuis dat gekoeld moet worden.
            Een uitleg waar je iets aan hebt, thx!

            Comment


            • #7
              het ergste blijft nog altijd:
              smorgens starten, vertrekken en dan 3000rpm draaien want u ruit ontdooit niet en de chauffage werkt niet.
              doordat de motor koud is, is het turbohuis koud, de lagers koud en als metaal koud is krimpt het.

              als je dan natuurlijk de turbo de sporen geeft, is het slijtage een heel pak hoger en daarna begint de turbo olie te lekken. hetgeen dan een blauwe wolk achter de motor geeft. is een duidelijk teken dat er altijd koud mee getrokken is.
              de dichtingen bij een turbo op de as zijn dan ook geen rubbers maar bussen. als die bussen uitslijten, krijg je spelig op de as, en bij teveel speling beginnen de schoepen tegen je huis aan te lopen. als de boel dan kapot loopt, dan vliegt het metaal in het rond.
              deze metalen kunnen dan in de motor gezogen worden en dan is het natuurlijk snel afgelopen.

              turbos zijn nog altijd slijtagegevoelige dingen en zullen altijd wel eens defect gaan.

              ik zie dat je een 1.2TSI wilt kopen. dit is een benzinemotor. altijd opletten met benzines met turbos. als je graag snel rijd en dan bijgevolg ook graag vollop afremt op de motor, dan brand je de turbo en uitlaat gewoon kapot. niet alles verbrand in je motor en als de boel ontsteekt in je turbo, krijgt die ineens een opdonder dat die in toeren vliegt. als je geen turbo hebt, zijn dat de ploffen in de uitlaat.
              oja, ook niet zelf gaan knoeien aan je motor. zo van die 'power' kitjes die je tussen je temperatuursensor zet zodat de motor rijker loopt. zelfde gevolg, brandstof die in de turbo ontsteekt en de turbo als halve vliegtuigmotor gaan gebruiken. tuurlijk heb je ineens veel meer vermogen, maar je stookt de boel wel op. dit systeem werd vroeger toegepast in het racen. je hoort dan ferme knallen en vlammen uit de uitlaat. cool denken de tuners...

              rijd gewoon normaal rond, gebruik de turbo af en toe eens maar sleur niet alles uit dat 1.2 blokje. wil je tot het uiterste gaan, moet je maar een dikkere motor kopen. als je dan ook de boel op gemak laat opwarmen en voor het stilleggen je rijstijl iets kalmer doet, komt dat wel goed. 2min warm laten nadraaien vind ik ook maar onzin (alle temperaturen beginnen fel op te lopen zo). gewoon de laatste 2-3km langzaam aan rijden, laag in toeren, half gas ...
              Last edited by ; 25/01/2014, 18:29.

              Comment


              • #8
                De juiste olie gebruiken doet ook veel.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwtt Bekijk Berichten
                  Een turbo kan altijd stuk gaan maar als je hiermee rekening houdt verminder je wel drastisch het risico:

                  - altijd kalm warm rijden (ook voor de motor zelf geen slecht idee)
                  - op het einde van een rit, de laatste minuut rustig rijden (geen hoge toeren) en zeker niet net voor het stil leggen van de motor nog eens goed gas geven.


                  Een gewone turbo valt snel stil als er geen druk meer is van uitlaatgassen. Bij bv bi-turbos waar gebruik gemaakt wordt van een kleine en grote turbo duurt het voor de kleine turbo iets langer om stil te vallen (daarom dat bij deze het turbogat er bijna niet meer is) maar ook bij deze liggen ze stil tegen dat je stilstaat of geparkeerd bent (bij een normale rijstijl). Het heeft m.a.w. geen enkele zin om bijvoorbeeld na een rit de motor bij stilstand nog een minuut of 2 te laten nadraaien op relantie. Eigenlijk is dat niet goed. Op dat moment heeft uw motor ook geen enkele koeling door een luchtstroom want die is er niet bij stil staan.


                  De reden waarom vroeger aangeraden werd de motor wat te laten nadraaien was niet omdat de smering weg viel en de schoepen dus niet meer gesmeerd werden (de schoepen staan snel stil) maar was omdat de olie die nog in de turbo zat niet meer in beweging was en door de hitte van de turbo vast koekt. En dat telkens opnieuw totdat er te veel vastgekoekte olie in de turbo zat en de weerstand zo groot werd dat de turbo "opgeblazen" werd.


                  Hedendaagse turbo's zijn ook niet meer zoals de turbo's uit de jaren 80. Vroeger waren turbo's altijd volledig olie gekoeld. Nu zijn ze meestal olie en/of water gekoeld. Bijvoorbeeld bij BMW wordt de koeling door een elektrische waterpomp verzekerd zodat de turbo's tegen het start / stop systeem kunnen. De CPU (computer) van de wagen beslist of het nodig is om na het stillegen de turbo nog af te koelen en de vloeistoffen in beweging te houden.
                  De schoepen zelf zijn nu ook keramisch. Eigenlijk is het alleen het turbohuis dat gekoeld moet worden.
                  sinds wanneer vallen turbo's stil als ie in ralenti draait? dat blijft draaien hoor. en niet alle turbo's hebben dezelfde "rollementen" om het zo te noemen, bestaan ball bearing, met een oliefilm, etc...
                  sowieso als je net doorgegeven hebt staat uw turbo nog gloeiend heet en kan de olie in de oliekanalen in de turbo klonters vormen, waardoor em niet genoeg meer gesmeerd en/of gekoeld wordt. dit is nog steeds zo bij nieuwe turbo's hoor, die moeten toch ook gesmeerd worden?

                  Comment


                  • #10
                    170.000km gereden met een (1988-) Saab 900 Turbo 16, nooit problemen met de turbo... maar ik liet de motor steeds 30 seconden op ralenti draaien voor de motor af te zetten (1 minuut na snel gereden te hebben)

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door bmwtt Bekijk Berichten
                      Een turbo kan altijd stuk gaan maar als je hiermee rekening houdt verminder je wel drastisch het risico:

                      - altijd kalm warm rijden (ook voor de motor zelf geen slecht idee)
                      - op het einde van een rit, de laatste minuut rustig rijden (geen hoge toeren) en zeker niet net voor het stil leggen van de motor nog eens goed gas geven.


                      Een gewone turbo valt snel stil als er geen druk meer is van uitlaatgassen. Bij bv bi-turbos waar gebruik gemaakt wordt van een kleine en grote turbo duurt het voor de kleine turbo iets langer om stil te vallen (daarom dat bij deze het turbogat er bijna niet meer is) maar ook bij deze liggen ze stil tegen dat je stilstaat of geparkeerd bent (bij een normale rijstijl). Het heeft m.a.w. geen enkele zin om bijvoorbeeld na een rit de motor bij stilstand nog een minuut of 2 te laten nadraaien op relantie. Eigenlijk is dat niet goed. Op dat moment heeft uw motor ook geen enkele koeling door een luchtstroom want die is er niet bij stil staan.


                      De reden waarom vroeger aangeraden werd de motor wat te laten nadraaien was niet omdat de smering weg viel en de schoepen dus niet meer gesmeerd werden (de schoepen staan snel stil) maar was omdat de olie die nog in de turbo zat niet meer in beweging was en door de hitte van de turbo vast koekt. En dat telkens opnieuw totdat er te veel vastgekoekte olie in de turbo zat en de weerstand zo groot werd dat de turbo "opgeblazen" werd.


                      Hedendaagse turbo's zijn ook niet meer zoals de turbo's uit de jaren 80. Vroeger waren turbo's altijd volledig olie gekoeld. Nu zijn ze meestal olie en/of water gekoeld. Bijvoorbeeld bij BMW wordt de koeling door een elektrische waterpomp verzekerd zodat de turbo's tegen het start / stop systeem kunnen. De CPU (computer) van de wagen beslist of het nodig is om na het stillegen de turbo nog af te koelen en de vloeistoffen in beweging te houden.
                      De schoepen zelf zijn nu ook keramisch. Eigenlijk is het alleen het turbohuis dat gekoeld moet worden.
                      Trouwens 2 minuten stationair draaien daar gaat niets van kapot hoor. Een uurke in de file staan zou in dat opzicht veel erger zijn maar gebeurd ook dagelijks. De thermostaat staat in dit geval ook nog niet helemaal open. Het is pas bij echt hoge belasting dat je de maximale koelingcapaciteit gaat aanspreken.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichten
                        Trouwens 2 minuten stationair draaien daar gaat niets van kapot hoor. Een uurke in de file staan zou in dat opzicht veel erger zijn maar gebeurd ook dagelijks. De thermostaat staat in dit geval ook nog niet helemaal open. Het is pas bij echt hoge belasting dat je de maximale koelingcapaciteit gaat aanspreken.
                        Dat is zeker waar. Maar stationair laten draaien is belastend en file rijden zeker. Kijk maar eens in de zomervakantie waar ze langs de kant staan met een oververhitte motor. In de file. Ze hebben een ganse tijd doorgereden (warme motor) en dan komen ze in een file met stilstaand verkeer meestal nog in de vlakke zon. Ventilator op volle toeren.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                          170.000km gereden met een (1988-) Saab 900 Turbo 16, nooit problemen met de turbo... maar ik liet de motor steeds 30 seconden op ralenti draaien voor de motor af te zetten (1 minuut na snel gereden te hebben)
                          Ik doe het op net dezelfde manier, en nog nooit problemen gehad met de turbo. Tot grote ergernis van mijn vrouw
                          '98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
                          '08 S60 2.4D
                          http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
                          http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

                          Comment


                          • #14
                            Er zijn veel mensen die zeggen dat je de motor niet direct mag afleggen maar
                            30 seconde moet laten draaien, maar is dit dan voldoende?
                            Is dit voor alle motoren dan hetzelfde? Zowel benzine en diesel?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tom960 Bekijk Berichten
                              Ik doe het op net dezelfde manier, en nog nooit problemen gehad met de turbo. Tot grote ergernis van mijn vrouw
                              tzal wel zijn! mijne turbo heeft er nu 196000 opzitten en werkt nog perfect.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door jiri Bekijk Berichten
                                Er zijn veel mensen die zeggen dat je de motor niet direct mag afleggen maar
                                30 seconde moet laten draaien, maar is dit dan voldoende?
                                Is dit voor alle motoren dan hetzelfde? Zowel benzine en diesel?
                                het is inderdaad met beide motorisaties hetzelfde, maar nog noodzakelijker met benzinemotoren die doorgaans meer gesolliciteerd worden, dus met hogere tubobelasting (hogere snelheden van de rotor)

                                Comment


                                • #17
                                  Af en toe hoor je zo wilde verhalen van mensen die hun turbo kapot gereden hebben.
                                  Te wild rijden, koud in volle toeren gaan. Een turbo van een 1.2tje is geen turbo van een v10 biturbo hé.

                                  Zolang niet op temperatuur ging er een alam af bij mij dus eerstte 10km was het niet boven de 3000rpm te gaan.
                                  Polo 6n 1.4

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                                    het is inderdaad met beide motorisaties hetzelfde, maar nog noodzakelijker met benzinemotoren die doorgaans meer gesolliciteerd worden, dus met hogere tubobelasting (hogere snelheden van de rotor)
                                    Idd, maar dezer dagen met de "gechiptjoende" diesels ziet de turbo ook meer af. Dus deze kan ook wel wat extra koeling gebruiken na een helse rit

                                    Comment


                                    • #19
                                      Er staat behoorlijk wat onzin in dit topic.
                                      Bij de eerste turbo (diesels) ging de turbo wel sneller defect.
                                      De grootste reden daarvoor was dat de turbo zeer heet werd, en als de motor stilgelegd werd, dan steeg de temperatuur in de lagers nog wat door, en dat leverde verbrande olie op.

                                      Bij moderne autos wordt er voor gezorgd dat dit effect niet meer optreedt. Er zijn dan ook een pak minder problemen tegenwoordig.

                                      Ik leg mijn motor gewoon stil als ik stop (en meestal doet het startstop systeem dit al), en heb nog nooit een turboprobleem gehad.

                                      Op,de belgische wegen kan je ook nooit lange tijd je maximumvermogen gebruiken, dus die turbo gaat vrijwel nooit naar hoge temperaturen, en de olie ook niet. Om 120 km/h te rijden heeft een gemiddelde auto niet meer dan 25-30 pk nodig.

                                      Ik hou af en toe de olietemperatuur van mijn auto in de gaten. In België gaat die max tot 105 graden. Als ik in D een tijdje kan planken, dan pas gaat die naar 125 graden en iets meer.
                                      Maar even moeten vertragen voor een tragere voorligger, en de temperatuur zakt direct met 5-10 graden.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Is het normaal dat de Turbo wat olie lekt of heeft gespoten?
                                        Of is dit een indicatie dat ie het binnenkort gaat opgeven?

                                        NOTE 3 - Tapatalk

                                        Comment

                                        Working...
                                        X