Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Turbo opgeblazen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
    Er staat behoorlijk wat onzin in dit topic.
    Bij de eerste turbo (diesels) ging de turbo wel sneller defect.
    De grootste reden daarvoor was dat de turbo zeer heet werd, en als de motor stilgelegd werd, dan steeg de temperatuur in de lagers nog wat door, en dat leverde verbrande olie op.

    Bij moderne autos wordt er voor gezorgd dat dit effect niet meer optreedt. Er zijn dan ook een pak minder problemen tegenwoordig.

    Ik leg mijn motor gewoon stil als ik stop (en meestal doet het startstop systeem dit al), en heb nog nooit een turboprobleem gehad.

    Op,de belgische wegen kan je ook nooit lange tijd je maximumvermogen gebruiken, dus die turbo gaat vrijwel nooit naar hoge temperaturen, en de olie ook niet. Om 120 km/h te rijden heeft een gemiddelde auto niet meer dan 25-30 pk nodig.

    Ik hou af en toe de olietemperatuur van mijn auto in de gaten. In België gaat die max tot 105 graden. Als ik in D een tijdje kan planken, dan pas gaat die naar 125 graden en iets meer.
    Maar even moeten vertragen voor een tragere voorligger, en de temperatuur zakt direct met 5-10 graden.
    Klopt zeker wat je zegt, echter kan het nooit geen kwaad om deze een 10-tal seconden extra koeling/rust te geven alvorens de motor stil te leggen. Al was het maar voor de peace of mind ervan.

    Ook ik rij al meer dan 15 jaar met turbo motoren, zowel benzine als diesel. Met mijn oude Mitsubishi Cordia 1.6 Turbo zal je het niet lang trekken als je hem stil legt(de) na een ritje planken.

    Maar aangezien de TS het het heeft over een 1.2Tsi is uw uitleg meer toepasselijk voor hem.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Ik hou af en toe de olietemperatuur van mijn auto in de gaten. In België gaat die max tot 105 graden. Als ik in D een tijdje kan planken, dan pas gaat die naar 125 graden en iets meer.
      Maar even moeten vertragen voor een tragere voorligger, en de temperatuur zakt direct met 5-10 graden.
      Tot hoeveel mag de olietemperatuur eigenlijk maximum gaan om schade te vermijden?

      Comment


      • #23
        Een beetje opletten is natuurlijk altijd ok, maar wie heeft er hier zijn turbo('s) al echt opgeblazen? Zal allemaal wel best meevallen op moderne wagens.

        Comment


        • #24
          Dat is afhankelijk de soort olie, beste is de site van de fabrikant raadplegen om de specificaties te bekijken.

          Comment


          • #25
            Turbo kan ook kapot door ander defect. Bv lekke intercooler of luchtfilter die vanalles doorlaat.
            En dan is er nog slechte tuning, bv als de turbodruk slecht onder controle kan gehouden worden (overspeeding van de schoepen).

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Emin Bekijk Berichten
              Is het normaal dat de Turbo wat olie lekt of heeft gespoten?
              Of is dit een indicatie dat ie het binnenkort gaat opgeven?

              NOTE 3 - Tapatalk
              Niet normaal!
              Bij de espace was dat de manier waarop de motor op hol sloeg.

              Turbo lekte meer en meer olie, die dan in de motor verbrand werd. Als dat te veel wordt, hoef je zelfs geen gas meer te geven. Motortoerental loopt op tot de motor ineens poef zegt, en je motor is rijp voor schroot.

              Direct herstellen is de boodschap. Meestal is dit een nieuwe turbo.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door verbeke Bekijk Berichten
                Dat is afhankelijk de soort olie, beste is de site van de fabrikant raadplegen om de specificaties te bekijken.
                Als mijn frituurolie het uithoudt tot 180 graden, dan zal motorolie de 150 graden wel aan kunnen zeker...

                Comment


                • #28
                  Heb de laatste 1,2 miljoen kilometers afgemaald met 3 Audi TDI's, 2 bmw t-diesels en 1 c220cdi. (Telkens à 75.000km/jaar)

                  'k Woon op 6 minuten vd autosnelweg, als ik goed doorgeef op de secundaire weg er naartoe
                  Mn auto's slapen altijd buiten, en daarom vertrek ik ook altijd volgas om zo snel mogelijk warmte te hebben in de wagen.
                  tanken doe ik quasi altijd op de autosnelweg, zonder ooit de motor te laten afkoelen leg ik de wagen direct stil aan de pomp.

                  nu heb ik in die 1.200.000kms nog nooit een kapotte turbo, en bij uitbreiding mortorblok, waterpomp,... gehad. Voor mij is het opwarmen en afkoelen van motoren, turbo's etc dus een echt fabeltje.

                  rij nu 12 maanden met een 318d (f31) met momenteel 74.000km . Uit frustratie omdat ie naar m'n goesting nie snel genoeg is, vertrek ik elke morgen met in 1ste, 2de en 3de versnelling telkens tot in de begrenzer.. Gewoon om te zien wanneer ie kapot gaat , maar ie verbruikt enkel war meer olie dan normaal
                  (Nog anderhalf jaar en dan mag ie eindelijk weg).

                  Comment


                  • #29
                    Geen goei nieuws.. Heb de auto juist gekocht van een garagist waarvan de vliegwiel ook al naar de knoppen is.. Hij mag ze allemaal vervangen.. Zijn toch verborgen gebreken

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                    Niet normaal!
                    Bij de espace was dat de manier waarop de motor op hol sloeg.

                    Turbo lekte meer en meer olie, die dan in de motor verbrand werd. Als dat te veel wordt, hoef je zelfs geen gas meer te geven. Motortoerental loopt op tot de motor ineens poef zegt, en je motor is rijp voor schroot.

                    Direct herstellen is de boodschap. Meestal is dit een nieuwe turbo.


                    NOTE 3 - Tapatalk
                    Last edited by ; 26/01/2014, 18:07.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichten
                      Heb de laatste 1,2 miljoen kilometers afgemaald met 3 Audi TDI's, 2 bmw t-diesels en 1 c220cdi. (Telkens à 75.000km/jaar)

                      'k Woon op 6 minuten vd autosnelweg, als ik goed doorgeef op de secundaire weg er naartoe
                      Mn auto's slapen altijd buiten, en daarom vertrek ik ook altijd volgas om zo snel mogelijk warmte te hebben in de wagen.
                      tanken doe ik quasi altijd op de autosnelweg, zonder ooit de motor te laten afkoelen leg ik de wagen direct stil aan de pomp.

                      nu heb ik in die 1.200.000kms nog nooit een kapotte turbo, en bij uitbreiding mortorblok, waterpomp,... gehad. Voor mij is het opwarmen en afkoelen van motoren, turbo's etc dus een echt fabeltje.

                      rij nu 12 maanden met een 318d (f31) met momenteel 74.000km . Uit frustratie omdat ie naar m'n goesting nie snel genoeg is, vertrek ik elke morgen met in 1ste, 2de en 3de versnelling telkens tot in de begrenzer.. Gewoon om te zien wanneer ie kapot gaat , maar ie verbruikt enkel war meer olie dan normaal
                      (Nog anderhalf jaar en dan mag ie eindelijk weg).
                      dus je hebt die auto's iedere keer verkocht met ongeveer 200 000km op? ook vree tof voor diegene die dat kopen van u, voort zelfde geld na 25-50k is die moteur naar de kloten

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichten
                        Heb de laatste 1,2 miljoen kilometers afgemaald met 3 Audi TDI's, 2 bmw t-diesels en 1 c220cdi. (Telkens à 75.000km/jaar)

                        'k Woon op 6 minuten vd autosnelweg, als ik goed doorgeef op de secundaire weg er naartoe
                        Mn auto's slapen altijd buiten, en daarom vertrek ik ook altijd volgas om zo snel mogelijk warmte te hebben in de wagen.
                        tanken doe ik quasi altijd op de autosnelweg, zonder ooit de motor te laten afkoelen leg ik de wagen direct stil aan de pomp.

                        nu heb ik in die 1.200.000kms nog nooit een kapotte turbo, en bij uitbreiding mortorblok, waterpomp,... gehad. Voor mij is het opwarmen en afkoelen van motoren, turbo's etc dus een echt fabeltje.

                        rij nu 12 maanden met een 318d (f31) met momenteel 74.000km . Uit frustratie omdat ie naar m'n goesting nie snel genoeg is, vertrek ik elke morgen met in 1ste, 2de en 3de versnelling telkens tot in de begrenzer.. Gewoon om te zien wanneer ie kapot gaat , maar ie verbruikt enkel war meer olie dan normaal
                        (Nog anderhalf jaar en dan mag ie eindelijk weg).
                        Ik zou toch geen auto willen kopen van u.

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door cooper s Bekijk Berichten
                          Een beetje opletten is natuurlijk altijd ok, maar wie heeft er hier zijn turbo('s) al echt opgeblazen? Zal allemaal wel best meevallen op moderne wagens.
                          Bij ons is de turbo kapot gegaan tijdens het rijden.
                          (Audi a2 van 2004 met toen 115000km op de teller)
                          2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                          2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                          2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

                          2007 BMW E91 318d - 122pk

                          Bekijk
                          dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                          http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
                            dus je hebt die auto's iedere keer verkocht met ongeveer 200 000km op? ook vree tof voor diegene die dat kopen van u, voort zelfde geld na 25-50k is die moteur naar de kloten
                            Dat is op zich zijn probleem niet natuurlijk.
                            Bij tweedehands wagens weet je nooit hoe de vorige eigenaar er meer gereden heeft (op het moment zelf zijn ze allemaal heeeeel brave bompa-chauffeurs).
                            Het is uiteraard niet leuk moest het voorvallen na 25-50k km's.. Maar tweedehands is en blijft een gok vind ik. (ben er niet tegen uiteraard )
                            2016 Skoda Superb Combi 1.6TDI - 120pk - DSG
                            2015 Skoda Octavia Combi 1.6TDI - 105pk
                            2014 Volkswagen GOLF 7 1.6TDI - 105pk

                            2007 BMW E91 318d - 122pk

                            Bekijk
                            dit eens als je wil : (Opmerkingen, tips, ... zijn steeds welkom!!)
                            http://www.flickr.com/photos/106296179@N03/

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                              Als mijn frituurolie het uithoudt tot 180 graden, dan zal motorolie de 150 graden wel aan kunnen zeker...
                              Op wat trekt dat nu weer? Uw frituurolie moet niets smeren in tegenstelling tot uw motorolie...

                              Bij een bepaalde temperatuur (zie site oliefabrikant) verliest een olie zijn smeereigenschappen en word te visceus. Als de olie te dun is zullen de lagers ( en dat zijn er heel wat in een motor) werken zonder olie waardoor je dus krassen kan krijgen in de lager. Eenmaal een kras in de lager is de smering helemaal om zeep. Je hebt er dus alle belang aan om de specificaties van je olie op te zoeken en niet die te nemen van je frituurolie...

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door brechen Bekijk Berichten
                                dus je hebt die auto's iedere keer verkocht met ongeveer 200 000km op? ook vree tof voor diegene die dat kopen van u, voort zelfde geld na 25-50k is die moteur naar de kloten
                                Idd, heb er telkens een 200.000km mee gereden.
                                2 audi's en 1 bmw zijn binnen het bedrijf gebleven. De audi's hebben beiden iets over 300.000km gehaald. De 320d is perte totale gereden met 210.000 km.
                                de andere wagens waren geleased dus daar heb ik geen weet van.

                                Nu, ik rijd met de wagens volgens m'n eigen idee, en niet wat de volgende eigenaar er van zou kunnen denken. Als je geen (of zo weinig mogelijk) miserie wil kopen, dan koop je best nieuw, of tweedehands van een voor jou gekend persoon

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                                  Ik zou toch geen auto willen kopen van u.
                                  Ik ook niet! We kregen altijd de mogelijkheid om 'onze firmawagens' zelf te kopen. Heb dit toch maar nooit gedaan.
                                  ook waren er regelmatig vrienden die vroegen of ze m'n wagen na 2.5 jaar konden overkopen, maar heb dit toch altijd afgeraden.

                                  Comment


                                  • #37
                                    kans zat der in dat je opeens wat vrienden minder had

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door deuce Bekijk Berichten
                                      Heb de laatste 1,2 miljoen kilometers afgemaald met 3 Audi TDI's, 2 bmw t-diesels en 1 c220cdi. (Telkens à 75.000km/jaar)

                                      'k Woon op 6 minuten vd autosnelweg, als ik goed doorgeef op de secundaire weg er naartoe
                                      Mn auto's slapen altijd buiten, en daarom vertrek ik ook altijd volgas om zo snel mogelijk warmte te hebben in de wagen.
                                      tanken doe ik quasi altijd op de autosnelweg, zonder ooit de motor te laten afkoelen leg ik de wagen direct stil aan de pomp.

                                      nu heb ik in die 1.200.000kms nog nooit een kapotte turbo, en bij uitbreiding mortorblok, waterpomp,... gehad. Voor mij is het opwarmen en afkoelen van motoren, turbo's etc dus een echt fabeltje.

                                      rij nu 12 maanden met een 318d (f31) met momenteel 74.000km . Uit frustratie omdat ie naar m'n goesting nie snel genoeg is, vertrek ik elke morgen met in 1ste, 2de en 3de versnelling telkens tot in de begrenzer.. Gewoon om te zien wanneer ie kapot gaat , maar ie verbruikt enkel war meer olie dan normaal
                                      (Nog anderhalf jaar en dan mag ie eindelijk weg).
                                      Zie hier de typische lease-rijder. Ik krijg het schijt van volk gelijk u. Zich de man voelen in een dikke bak van het bedrijf naar niks om kijken omdat het toch niet uw materiaal is en dan doen alsof ge ne autoliefhebber zijt ook. Wat doet gij eigenlijk op dit forum?

                                      Comment


                                      • #39
                                        ik denk niet dat het de bedoeling is dat je de motorolie tot 180° pushed. frituurolie kan op deze temperatuur al spontaan ontbranden en dat lijkt niet de bedoeling van motorolie. op die temperatuur zal olie ook niks meer smeren, het lijkt wel water dan.

                                        @ deuce: leuke chauffeur ben jij zo. geen liefhebber van wagens, bij u is het een gewoon gebruiksobject om u van punt A naar punt B te krijgen. geen respect voor de techniek...
                                        met je eigen wagen zou je zo niet rondrijden, te zien dat het bedrijfswagens zijn.

                                        ik weet niet welke job jij doet, maar zou leuk zijn als jouw klanten jouw materiaal behandelen op dezelfde methode en dan klagen dat alles te snel kapot gaat

                                        Comment


                                        • #40
                                          Dat over die frituurolie was,een grapje natuurlijk.

                                          Uiteraard wordt de olietemperatuur bij het ontsikkelen van een motor nagekeken, en dan ook gespecifieerd.

                                          Ik wou alleen maar zeggen dat bij normaal gebruik de olie niet echt zo heet wordt. Je moet echt al een kwartier planken in D om aan het maximum te geraken, en daar zal een auto wel op getest worden zeker.
                                          waarom hebben ze in Lommel anders die hogesnelheidspiste?

                                          Een goed synthetische olie kan trouwens makkelijk 150 graden aan.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X