Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opmars van diesels gestopt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Opmars van diesels gestopt

    Het aantal dieselauto’s in het Belgische wagenpark nam jarenlang toe, maar in 2013 is die trend gebroken. Sinds de afschaffing van de korting op factuur voor wagens met een lage CO2-uitstoot, neigen particulieren opnieuw meer naar benzinewagens.

    Dat meldt automobielfederatie Febiac vrijdag. Het aandeel van diesels bleef vorig jaar stabiel op 62,3 procent (3,386 miljoen wagens), dat van benzinewagens steeg van 36,5 in 2012 naar 36,6 procent (1,991 miljoen wagens).
    Ook de argumenten dat een benzinewagen steeds zuiniger geworden is, goedkoper is bij aankoop en dat het prijsverschil aan de pomp tussen diesel en benzine kleiner geworden is, spelen een rol.

    Het aandeel alternatieve brandstoffen en aandrijfsystemen blijft heel beperkt. Zo telde het Belgische wagenpark vorig jaar 1.202 elektrische wagens, 18.850 hybride en 344 wagens op aardgas.
    standaard.be

  • #2
    We lopen dus hier ook nog mijlen ver achter op Nederland.
    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

    Comment


    • #3
      Geeft nog maar eens aan hoe kortzichtig het beleid van de overheid was. Eerst een premie van 15% voor wagens met een lage uitstoot en daarna komen mekkeren omwille van het fijn stof.

      1 oplossing : de benzineprijs verlagen tot het niveau van diesel en diesel optrekken naar de benzineprijs in HEEL Europa.

      Comment


      • #4
        Wie gaat er hier die propaganda opstarten?
        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

        Comment


        • #5
          Op zich vind ik het wel een goede zaak dat de belgen stilaan iets meer benzine wagens gaan kopen. Ik denk toch dat diesel nog steeds iets meer vervuilend is dan benzine om mee te rijden..
          Ik denk alleen dat de belgen iets te lang Pro-Diesel gemaakt zijn om echt een ommekeer te kunnen maken..

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
            1 oplossing : de benzineprijs verlagen tot het niveau van diesel en diesel optrekken naar de benzineprijs in HEEL Europa.
            Leg eens uit? Worden ze dan beiden even duur in uw plan? Of wordt benzine goedkoper en diesel duurder dan nu(een prijswissel dan?)? Zou wel echt niet goed zijn voor de meeste mensen die jarenlang richting diesel gepushed zijn..

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
              Geeft nog maar eens aan hoe kortzichtig het beleid van de overheid was. Eerst een premie van 15% voor wagens met een lage uitstoot en daarna komen mekkeren omwille van het fijn stof.

              1 oplossing : de benzineprijs verlagen tot het niveau van diesel en diesel optrekken naar de benzineprijs in HEEL Europa.
              je gaat dus de transportkosten nog maar eens duurder maken waardoor alles dus gewoon duurder gaat worden?
              beter van via het tax systeem te gaan aanmoedigen/ontmoedigen dan
              lets have some more member berries

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Math_23 Bekijk Berichten
                Leg eens uit? Worden ze dan beiden even duur in uw plan? Of wordt benzine goedkoper en diesel duurder dan nu(een prijswissel dan?)? Zou wel echt niet goed zijn voor de meeste mensen die jarenlang richting diesel gepushed zijn..
                Het is toch vreemd dat de staat diesel blijft subsidiëren. Diesel als product is duurder dan benzine alleen heffen ze op benzine meer accijnzen. Ze moeten iets kiezen in België. Ofwel gaan voor een lagere co2-uitstoot en diesel blijven bevoordelen of een schonere lucht (minder roetdeeltjes enz…..) en benzine aanmoedigen te gebruiken. In mijn plan zou benzine goedkoper worden dan diesel om het verbruiksnadeel van benzine te compenseren.

                @doa Transportkosten zouden idd iets stijgen door deze maatregel maar ik vermoed dat dit niet zoveel impact zou hebben op de prijs van het product.

                Comment


                • #9
                  Heel de kruistocht tegen "de vuile smerige dieselrijders!!!" begint zo langzamerhand mijn kl* uit te hangen eerlijk gezegd...Het is waar dat in België een scheve situatie ontstaan is in het voordeel van dieselrijders. Maar voor sommige mensen is dieselrijden gewoon een must. Ik doe +/- 35.000km op een jaar, mijn gemiddelde rit is 80km of meer. Wat moet ik doen, een 1.2 naft kopen?? Als we naar de bakker gaan (1.2km) of naar de Delhaize voor kleine inkopen (1.5km) of naar mijn ouders op bezoek (2.0km) nemen we de fiets. Wat kan ik nog meer doen?

                  Het probleem zijn mensen zoals mijn ouders, die doen nog geen 8.000km op een jaar, maar ze hebben wel een diese! Hun redenering? Het verschil in aanschafprijs of taks dat zien ze 1 keer per jaar of 1 keer op de hele levensduur van de auto, het verschil aan de pomp zien ze elke keer ze gaan tanken (zo ongeveer 1 keer per 2 maand ). Heb hun al meermaals gezegd dat voor hun een kleine naft veel beter zou zijn, en de volgende wagen (als die er ooit nog komt) zal dat ook zijn.

                  Maar diesels hebben ook hun nut voor Jan modaal, zeker als ge 30.000km+ op een jaar doet is een diesel gewoon verstandiger. De laatste jaren is het verschil toch al een pak minder geworden, dacht gelezen te hebben dat de duurdere aankoopprijs van een Diesel + de duurdere brandstofprijs (ja ja, nog altijd MINDER als benzine, sue me), gedurerende een gemiddelde levensduur van 4 jaar, ervoor gaat zorgen dat minder en minder mensen er voordeel uit halen. Vroeger was meer dan 15.000km per jaar al voldoende om een diesel te rechtvaardigen, nu is het al 20.000km of meer. De kentering komt, wees gerust.

                  En aan al degene die zo luidkeels roepen 'de staat blijft diesel subsidiëren', kom eens van uw zeepkist, het kost U geen cent uit uw portemonnee hoor, het is zo dat er iets minder belastingen zijn voor diesel, zoals hieronder aangegeven. Maar het is zeker niet dat we geld krijgen van de overheid om diesel te tanken hoor

                  Bijgevoegde Bestanden
                  Mijn Skoda

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                    Het is toch vreemd dat de staat diesel blijft subsidiëren. Diesel als product is duurder dan benzine alleen heffen ze op benzine meer accijnzen. Ze moeten iets kiezen in België. Ofwel gaan voor een lagere co2-uitstoot en diesel blijven bevoordelen of een schonere lucht (minder roetdeeltjes enz…..) en benzine aanmoedigen te gebruiken. In mijn plan zou benzine goedkoper worden dan diesel om het verbruiksnadeel van benzine te compenseren.

                    @doa Transportkosten zouden idd iets stijgen door deze maatregel maar ik vermoed dat dit niet zoveel impact zou hebben op de prijs van het product.
                    Ik ben principieel akkoord met je voorstel maar vrees dat je heel de transportsector op je dak gaat krijgen.
                    Prijs gaat zeker een veel grotere impact hebben dan dat je zal/zou vermoeden.
                    Kijk maar eens wat er gebeurt is nadat ze de verplichte rusttijden van de vrachtwagens hebben aangepast....
                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                    Comment


                    • #11
                      Vandaar dat rekeningrijden een eerlijker systeem is,de vervuiler betaald,want wat ik nog het strafste vanal vind ,is dat de lpg rijder nog extra belast wordt,dat gaat mijn petje te boven eerlijk gezegd ,

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door TooTall Bekijk Berichten
                        Maar diesels hebben ook hun nut voor Jan modaal, zeker als ge 30.000km+ op een jaar doet is een diesel gewoon verstandiger. De laatste jaren is het verschil toch al een pak minder geworden, dacht gelezen te hebben dat de duurdere aankoopprijs van een Diesel + de duurdere brandstofprijs (ja ja, nog altijd MINDER als benzine, sue me), gedurerende een gemiddelde levensduur van 4 jaar, ervoor gaat zorgen dat minder en minder mensen er voordeel uit halen. Vroeger was meer dan 15.000km per jaar al voldoende om een diesel te rechtvaardigen, nu is het al 20.000km of meer. De kentering komt, wees gerust.
                        Dat klopt, sommige auto's zijn in benzine veel goedkoper dan dieselversies. Ik heb hier in het één of het ander topic al wel eens het voorbeeld gegeven tussen een MB E 300 en MB 350D. Met jou km's ga je al beter af zijn met de benzine versie.
                        In mijn geval, wij doen het 5-voud van jou km's, zat er nog een verschil op van nog geen €100/maand, BTWin wel te verstaan...
                        Met andere woorden voor sommige modellen kom je al niet meer toe met die 30dzd km.
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                          Vandaar dat rekeningrijden een eerlijker systeem is,de vervuiler betaald,want wat ik nog het strafste vanal vind ,is dat de lpg rijder nog extra belast wordt,dat gaat mijn petje te boven eerlijk gezegd ,
                          Idd, LPG is 'properder' voor het milieu dan benzine of diesel...


                          Ben nu ook bezig met het opknappen van een Mercedes W124 250D, dus hoop dat de diesel niet duurder wordt. Maar snap eigenlijk niet waarom er meer accijnzen gehoffen worden op benzine...

                          E30SHOP.be
                          - Alles voor uw BMW E30.
                          Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                          En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ian Bekijk Berichten
                            Maar snap eigenlijk niet waarom er meer accijnzen gehoffen worden op benzine...
                            Er worden niet MEER accijnzen gehoffen op benzine, er worden MINDER accijnzen gehoffen op diesel. Dit is voor een groot deel owv. de transportsector.

                            Het lijkt me toch duidelijk dat het langzaam aan het veranderen is, benzinewagens worden zuiniger, kilometervoordeel voor diesels is minder en minder aan het worden, overheid schaft voordelen voor dieselauto's af, enz. Mensen zijn zich ook meer bewust van het milieu, vroeger gaf men daar geen bal om, maar tegenwoordig hoor ik toch meer en meer dat mensen voor benzine kiezen omdat het duurzamer is. Het zijn vooral de oudere generaties die nog altijd diesel rijden terwijl in hun situatie (kilometers, minimum afstand, etc) het compleet van de pot gerukt is.

                            In mijn ogen is de particuliere dieselrijder een fenomeen dat de komende jaren zal uitsterven. Het zal niet voor onmiddellijk zijn, maar na enkele jaren te stabiliseren zal het aantal dieselauto's alleen maar afnemen.

                            En voordat de benzinerijders (of dieselhaters ) in deze thread zich gaan verheugen, misschien dat we wel van DIESEL/benzine niet gaan evolueren naar diesel/BENZINE, maar naar electrisch/electrisch
                            Mijn Skoda

                            Comment


                            • #15
                              elektrisch/elektrisch

                              ​NEEEEEEEEEEE

                              Comment


                              • #16
                                Mijn ouders waren van de eerste die met diesel reden. Een van de eerste met een tdi. Nu hebben ze eentje op aardgas/biogas gekocht, ge ziet waar dat naartoe gaat

                                Ik zie het probleem niet als benzine/diesel, maar het feit dat nog veel te veel mensen de auto nemen voor (heel) korte ritten. Dat vervuilt, dat slijt. Daar zou een (tweede?) elektrische auto écht niet misstaan indien wandelen/fietsen etc. geen alternatief is!
                                ST Cupra 290 PP - GT86+

                                Comment


                                • #17
                                  Ik geef alvast het goede voorbeeld en heb een Golf Variant 1.4 tgi op CNG besteld. 1700 euro goedkoper dan een gelijkaardige 1.6 tdi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Proficiat, is een zéér interessante wagen voor een goede prijs...helaas is CNG voor mij persoonlijk geen valabele optie, toch nu niet...
                                    • er is maar een beperkt aantal tankstations waar CNG wordt aangeboden: momenteel een twaalftal in Vlaanderen, en in de nabije toekomst nog een tiental over heel België
                                    • http://cngeurope.com/?page_id=36
                                    Last edited by TooTall; 15/03/2014, 15:03.
                                    Mijn Skoda

                                    Comment


                                    • #19
                                      Klopt inderdaad , 2 cng stations op 2 km van mijn woning en 1 op een km van mijn werk is wel een meevaller. Anders had ik ook een diesel gekocht. Spijtig genoeg loopt dit apeland op dit gebied weer mijlenver achter op de buurlanden Duitsland en Nederland. Met CNG kan je op een relatief eenvoudige manier de uitstoot van fijn stof verminderen , waar wacht de overheid op om de uitbouw van het aantal tankstations te stimuleren ?

                                      Comment


                                      • #20
                                        In Zweden waren er ook wat problemen met het aanbod van tankstations. Weinig tankstations maar het aantal wagens per station kon je ook bijna op je handen tellen. Nu met de premie en het aantal verkochte wagens zal daar wel redelijk snel verandering in komen. Blijft dat de first movers zich wat flexibeler moeten opstellen maar de voordelen qua kosten zijn er ook...
                                        ST Cupra 290 PP - GT86+

                                        Comment

                                        Working...
                                        X