Het aantal dieselauto’s in het Belgische wagenpark nam jarenlang toe, maar in 2013 is die trend gebroken. Sinds de afschaffing van de korting op factuur voor wagens met een lage CO2-uitstoot, neigen particulieren opnieuw meer naar benzinewagens.
Dat meldt automobielfederatie Febiac vrijdag. Het aandeel van diesels bleef vorig jaar stabiel op 62,3 procent (3,386 miljoen wagens), dat van benzinewagens steeg van 36,5 in 2012 naar 36,6 procent (1,991 miljoen wagens).
Ook de argumenten dat een benzinewagen steeds zuiniger geworden is, goedkoper is bij aankoop en dat het prijsverschil aan de pomp tussen diesel en benzine kleiner geworden is, spelen een rol.
Het aandeel alternatieve brandstoffen en aandrijfsystemen blijft heel beperkt. Zo telde het Belgische wagenpark vorig jaar 1.202 elektrische wagens, 18.850 hybride en 344 wagens op aardgas.
Dat meldt automobielfederatie Febiac vrijdag. Het aandeel van diesels bleef vorig jaar stabiel op 62,3 procent (3,386 miljoen wagens), dat van benzinewagens steeg van 36,5 in 2012 naar 36,6 procent (1,991 miljoen wagens).
Ook de argumenten dat een benzinewagen steeds zuiniger geworden is, goedkoper is bij aankoop en dat het prijsverschil aan de pomp tussen diesel en benzine kleiner geworden is, spelen een rol.
Het aandeel alternatieve brandstoffen en aandrijfsystemen blijft heel beperkt. Zo telde het Belgische wagenpark vorig jaar 1.202 elektrische wagens, 18.850 hybride en 344 wagens op aardgas.
Comment