Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Opmars van diesels gestopt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Lage accijnzen op diesel zijn al jaren een verkapte subsidie aan de transportsector, zo is dat en niet anders.
    Dat ze daarmee eigenlijk vooral 'buitenlandse' firma's bevoordelen (want gans die sector is fiscaal uitgevlagd) ontgaat hen blijkbaar volledig.

    De politiekers zijn er als de dood voor om de (Waalse) transportvakbonden op hun dak te krijgen. We zagen het eerder al, in België is het voldoende om een handvol strategische punten te bezetten om het land helemaal lam te leggen. De politiekers kunnen dit zeker nu missen als kiespijn.
    MY 2011 Lexus IS250 Aut.

    Comment


    • #22
      Toch wel vreemd dat zowel bmw als audi aan het inzetten zijn op diesel in Amerika. Ik rij als particulier 30k per jaar, ik zie het als een noodzakelijk kwaad.
      Last edited by cooper s; 15/03/2014, 15:15.

      Comment


      • #23
        De inmiddels weer afgeschafte 2000 euro premie zorgde in januari en februari voor een verkoop van 200 CNG wagens , een druppel op een hete plaat dus....

        Comment


        • #24
          Alle begin is klein, op twee maanden tijd is het belgische CNG wagenpark met 28% uitgebreid, kan slechter
          ST Cupra 290 PP - GT86+

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
            Ik heb hier in het één of het ander topic al wel eens het voorbeeld gegeven tussen een MB E 300 en MB 350D. Met jou km's ga je al beter af zijn met de benzine versie.
            Ik kan me herinneren dat ik dat toen gelezen heb, maar weet jij nog in welk topic dat dat was (aangezien ik zelf aan het rondkijken ben voor een junge Sterne E 350D)?

            Comment


            • #26
              El greco, 100k per jaar hoe doet ge dat?

              Vraagje, 20 000 km per jaar, dan nog diesel (vooral autostrade), of toch maar naft?
              VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door drxkz Bekijk Berichten
                Ik kan me herinneren dat ik dat toen gelezen heb, maar weet jij nog in welk topic dat dat was (aangezien ik zelf aan het rondkijken ben voor een junge Sterne E 350D)?
                Bedoel je onderstaande:



                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • #28
                  Die was het inderdaad. Thx!

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                    Vandaar dat rekeningrijden een eerlijker systeem is,de vervuiler betaald,want wat ik nog het strafste vanal vind ,is dat de lpg rijder nog extra belast wordt,dat gaat mijn petje te boven eerlijk gezegd ,
                    ik betaal met plezier €150/jaar verkeerstaks extra. na wel geteld 2 tankbeurten haal ik dat er uit. tegenover benzine natuurlijk. tegenover diesel zal dat ongeveer 3 of 4 tankbeurten zijn.
                    2015 BMW F11 520dA
                    1976 Triumph Spitfire 1500

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Charlie07 Bekijk Berichten
                      El greco, 100k per jaar hoe doet ge dat?

                      Vraagje, 20 000 km per jaar, dan nog diesel (vooral autostrade), of toch maar naft?
                      Euhhh, doe er nog maar bijna 50 bij...

                      Met 20dzd/jaar rij je momenteel beter naft. Maar je zou de aankoop van je model eens eerst moeten vergelijken in beide versies (benzine/diesel). Bij sommige merken is er geen verschil tussen beiden, bij andere dan weer wel.
                      Indien er toch een verschil is kan je meestal voor dat bedrag al aardig wat benzine (ver)rijden. Komt er nog bij dat je onderhoudskosten wat lager zullen liggen dan voor een diesel-versie.
                      Er moet trouwens ergens op het internet nog een vrij recent onderzoek te vinden zijn hierover . Kijk eens ergens onder VAB/touring of iets dergelijks.
                      Heb het snel zelf even voor je opgezocht:





                      (denk dat ze de vaststellingen hier op het forum zijn komen "pikken")...
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • #31
                        Ik wil hier geen lans komen breken voor diesel maar dat vermeend verschil in aankoopprijs is in de praktijk toch niet zo groot, ten minste als je gelijkaardige versies gaat vergelijken, niet alleen qua pk maar ook qua koppel want dit is net wat de wagen aangenaam doet rijden.
                        Dikwijls moet je een in pk zwaardere benzinemotor nemen om het rijcomfort van een diesel te evenaren, en dan is het prijsverschil ineens niet meer zo groot.
                        Verschil in betrouwbaarheid moeten we nog afwachten, aan een indirect ingespoten atmo benzine kon in feite niet veel aankomen, wat het gaat worden met die opgefokte turbo's met kleine cilinderinhoud en directe inspuiting moeten we nog afwachten.
                        Last edited by Haddock; 15/03/2014, 18:45. Reden: @
                        2.0 JTDm

                        Comment


                        • #32
                          Er is geen enkele auto die je in dieselversie met de benzine kan vergelijken zonder verschillen te merken.
                          het aantal km per jaar is GEEN maatstaf om te bepalen of je diesel of benzine neemt.
                          Indien je meer dan 30 km per rit doet en 15000 km per jaar durf ik een diesel aanbevelen.
                          Vele korte ritten, een benzine of een plug in hybride.

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk Berichten
                            Ik wil hier geen lans komen breken voor diesel maar dat vermeend verschil in aankoopprijs is in de praktijk toch niet zo groot, ten minste als je gelijkaardige versies gaat vergelijken, niet alleen qua pk maar ook qua koppel want dit is net wat de wagen aangenaam doet rijden.
                            Dikwijls moet je een in pk zwaardere benzinemotor nemen om het rijcomfort van een diesel te evenaren, en dan is het prijsverschil ineens niet meer zo klein.
                            Verschil in betrouwbaarheid moeten we nog afwachten, aan een indirect ingespoten atmo benzine kon in feite niet veel aankomen, wat het gaat worden met die opgefokte turbo's met kleine cilinderinhoud en directe inspuiting moeten we nog afwachten.
                            Ik volg je volledig, als ik mijn diesel wil vervangen door een benzine;moet ik een duurdere en gulzigere benzine kiezen. Alleen een benzine hybride is beter, maar ook duurder.

                            Comment


                            • #34
                              Klopt Dirk, alleen doen de meesten in de praktijk zowel lange als korte ritten. Je kunt ook moeilijk vooraf voorspellen wie kosten zal krijgen en wie niet. Met een benzine kun je ook serieus pech hebben (zie het TSI-en THP-verhaal paar jaar geleden)
                              2.0 JTDm

                              Comment


                              • #35
                                maar net die tsi's en consoorten leveren eindelijk wat koppel waardoor een benzine zijn amechtheid kwijtgeraakt

                                Comment


                                • #36
                                  Je kan er bijna zeker van zijn dat de volgende regering de dieselprijs fors zal verhogen (gelijk aan benzine) . Ze zullen er wel een uitleg aan geven. Te goedkoop in vgl met het buitenland (in casu NL) , verschuiving van de belastingen naar milieuvervuilende producten... Als het kind maar een naam heeft.

                                  Comment


                                  • #37
                                    Ik heb zelf een dik jaar met een 2.2 atmosferische benzine rondgereden. 144pk en 205 Nm. Niet ontiegelijk veel koppel maar ik vond toch dat hij redelijk wat punch had en de nodig souplesse. Mijn huidige diesel heeft toch aanzienlijk minder souplesse door het turbogat dat je wel kan compenseren door hoger in toeren te rijden. Met de huidige kleiner turbobenzines heb ik geen ervaring maar volgens de cijfers geven die hun maximale koppel van 1500 tot 5000 toeren geven. Qua karakter zal dat ook weer een verschil zijn met een atmosferisch blok met een gelijkwaardig aantal pk's.

                                    Comment


                                    • #38
                                      Raar, ik vind juist dat een benzine comfortablere rijdt dan een diesel,
                                      Een diesel heeft veel koppel , true , maar zijn powerband is enorm kort, en door het hoge koppel meestal een zware drukgroep in de koppeling. En op lage toeren buiten zijn werkingsgebied, bokken ze heel snel.

                                      Diesel technologie is enorm geevolueerd, wat ik alleen maar kan /kon toejuichen. Ik mis mijn 120D nog elke dag, maar echt "zoet" rijden deed dat niet imho.
                                      Ik ga dat nu niet vergelijken met mijn huidige wagen , want dat is appels met peren verelijken.
                                      Maar zelfs een 4 pitter 1300cc benzine met 75 pk rijdt zachter en zoeter dan de gemiddelde 4pitter diesel met drukvulling...

                                      Comment


                                      • #39
                                        ja het blijft persoonlijk natuurlijk, maar met een autobak die meestal rond 1100 o/m zit en een afkeer van toeren helt het over naar diesel, tot ik mijn eerste turbo-benzine reed die ook gelijk koppel levert

                                        ik apprecieer natuurlijk wel de stillere/trillingvrije loop van benzine

                                        Comment


                                        • #40
                                          vele mensen beginnen door te hebben dat de huidige diesels echt problemen krijgen bij continue korte ritjes. EGR kleppen die sneuvelen, roetfilters die verstoppen, turbos die kapot gaan,...
                                          en die mensen gaan over naar een benzinemotor omdat die net voor korte ritten geschikt is.

                                          daarboven nog eens dat de dieselprijs nu niet ver meer af is van de benzine (1,33 VS 1,50€ terwijl vroeger het verschil 25fr - 33fr was. vroeger was het 40% duurder, nu is benzine 10% duurder dan diesel).

                                          hierboven zie ik ook al "ELECTRISCH/ELECTRISCH NEEEEEEE". t hangt er natuurlijk van af, maar ik denk dat er VEEL potentieel zit in electromotoren. de koppelcurves, het vermogen...
                                          terwijl diesel al 100jaar evolueert en nu zowat op het einde zit, benzine die jaren verwaarloosd werd en nu sinds 10jaar een goede opmars doet, is er geen evolutie geweest van electromotoren in autos.
                                          als je het verleden bekijkt
                                          jaren 60 zowat geen diesel in personenwagen, jaren 70-80 dikke 2.5diesels met 75pk, jaren 90-00 1.6-1.9TD's met 80-150pk
                                          jaren 60 1.3benzine met 50pk, 2.0's met 100pk , jaren 70-80 die 1.3 nog altijd 55pk, 2.0 nog steeds 100-120pk, jaren 90-00, 1.3 steekt nog altijd op een 60pk, 2.0 richting 140pk. en nu 1.2turbobenzines met 120pk. diesels evolueren als sterk sinds de jaren 80, bij benzine begint het nu pas de laatste 5jaar goed op gang te komen.
                                          bekijk de opkomst van electrische fietsen. die worden beter en beter. geef het 10-20jaar en een hoop mensen die electrische wagens koopt, en je zal die boel eens zien evolueren.
                                          het probleem is nu vooral, welke electrische rommel wordt er ook aangeboden: mitsubischi imev, nissan leaf, peugeot ion... stuk voor stuk minituurautotjes met amper acceleratie of autonomie. letterlijk overdekte electrische rolstoelen.
                                          en dan heb je de tesla... wie wil er nu niet met zoiets rijden. die tonen goed aan dat electrisch, sportief en mooi uitzicht WEL kan.

                                          moest ik het kunnen betalen, de volgende auto zou electrisch zijn. jammer genoeg heb ik het budget niet en zal de volgende een oude kleine benzine (1.4 ofzo) worden (de golf was men eerste privé diesel en ben er wreed content van, maar hoef geen volgende)
                                          Last edited by ; 15/03/2014, 20:14.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X