Oorspronkelijk geplaatst door spitsmuis
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Opmars van diesels gestopt
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenZelfs bij een gelijke prijs is diesel nog altijd +- 20% zuiniger... 20 % meer energieinhoud per liter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Haddock Bekijk BerichtenIk wil hier geen lans komen breken voor diesel maar dat vermeend verschil in aankoopprijs is in de praktijk toch niet zo groot, ten minste als je gelijkaardige versies gaat vergelijken, niet alleen qua pk maar ook qua koppel want dit is net wat de wagen aangenaam doet rijden.
Dikwijls moet je een in pk zwaardere benzinemotor nemen om het rijcomfort van een diesel te evenaren, en dan is het prijsverschil ineens niet meer zo groot.
Verschil in betrouwbaarheid moeten we nog afwachten, aan een indirect ingespoten atmo benzine kon in feite niet veel aankomen, wat het gaat worden met die opgefokte turbo's met kleine cilinderinhoud en directe inspuiting moeten we nog afwachten.Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk BerichtenEr is geen enkele auto die je in dieselversie met de benzine kan vergelijken zonder verschillen te merken.
het aantal km per jaar is GEEN maatstaf om te bepalen of je diesel of benzine neemt.
Indien je meer dan 30 km per rit doet en 15000 km per jaar durf ik een diesel aanbevelen.
Vele korte ritten, een benzine of een plug in hybride.
Tuurlijk zijn er verschillen in draaieigenschappen van de motor. Ik ben me er ook van bewust dat niet alle merken met zulke aankoopverschillen zitten tussen benzine vs diesel. Bij BMW bvb kost een X5 35i, € 1150 meer dan een 30d. Om nog maar te zwijgen over andere merken waarbij je gewoonweg geen keuze hebt binnen hetzelfde model tussen een benzine & diesel versie, met als gevolg dat je al moet gaan uitkijken naar een ander (hoger/lager) model.
Ik heb het voorbeeld maar gegeven omdat we in die prijsklasse kunnen shoppen en je je toch eens stilletjes moet gaan beginnen afvragen of we die diesel wel echt nodig hebben. Conclusie, voor wat WIJ doen is een dieselversie nog wel opportuun niet tegenstaande we niet vies zijn van alternatieven zoals bij Lexus of een Tesla.
Ieder voor zich moet zich die zelfde vraag ook maar eens stellen in functie van hun voertuig gebruik. Velen onder ons hoeven helemaal geen mazout stoof (heb ik gepikt van de Zweed).
Toch nog iets om even bij stil te staan, ik hoor (van zij die denken het te kunnen weten) al 10 jaar dat benzine en dieselprijzen naar elkaar aan het "toegroeien" zijn (wat inderdaad al wel is/was, maar 10 jaar is wel erg lang om iets te veranderen) of dat ze door onze bekrompen regeringen op het zelfde niveau gaan (moeten) gebracht worden.
Vreemd genoeg zien we de laatste weken net het tegenovergestelde gebeuren, ze liggen terug weer wat verder uiteen. De belangen zijn hier in België te groot jongens, om zo maar een totale ommekeer door te voeren.Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtenhet probleem is nu vooral, welke electrische rommel wordt er ook aangeboden: mitsubischi imev, nissan leaf, peugeot ion... stuk voor stuk minituurautotjes met amper acceleratie of autonomie.
De Nissan Leaf is echter wel al een andere categorie, Deze is een stukje groter dan de drie andere (zeker geen miniatuurautotje), de acceleratie hiervan valt ook al behoorlijk goed mee. Alleen de autonomie valt wel wat tegen. Maar dat hebben alle electrische auto's momenteel nog.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
met amper acceleratie OF autonomie stond er. de leaf heeft misschien de acceleratie mee (0-100 in 11sec is acceptable), maar dan de autonomie tegen net als de rest.
een autonomie van 130 of 150km... komaan zeg. de eerste dag dat het koud en donker is terwijl het regent ga je niet eens van je garagepoort tot de eerste laadpaal geraken (lichten aan, ruitenwissers, verwarming...). waarschijnlijk bekijken die fabrikanten hun autonomie ook nogal door een roze bril.
de technologie is er maar zolang de alternatieven (benzine/diesel) goedkoper blijven zal niemand overschakelen.
ik loop al jaren met het plan om een oude wagen electrisch te zetten maar de wet heb ik tegen mij en dan houd het voor mij ook op. dit zou immers voldoende zijn voor mij om dagelijks naar het station te rijden (10min rijdens smorgens en de auto kan 8uur opladen met een zonnepaneel op het dak). nu doe ik dat maar met mijn belastingsvrije diesel.als ze in belgie ineens t zelfde in hun koppeke gaan krijgen zoals in NL (diesel en LPG voertuigen jonger dan 40jaar die zwaar belast worden) dan zal ik daarvoor men dodge gaan gebruiken. van 100gr CO2/km naar 400gr/km.
5km heen en 5km terug is 10km. dat worden dan 1kg CO2 naar 4kg CO2/dag
niemand hier interesse om een bedrijfje op te richten die legaal ordinaire voertuigen ombouwt naar hybride/electrisch?
Comment
-
Het ging er mij vooral over dat je de Leaf een miniatuurautotje noemde, samen met het andere trio.
En in dat rijtje hoort de Leaf toch helemaal niet thuis.
Ik heb in het verleden al met verschillende hybrides en electrische auto's gereden, en ben er volledig voor te vinden. Alleen de prijzen vallen nog wel wat tegen.
Wat het ombouwen van oude auto's betreft, er is toch eens iemand in een tv-programma geweest die dat deed.
Ik weet alleen niet meer welk programma dat was, en ook niet hoe dat wettelijk geregeld werd.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Wij gaan hier alleszins asap overschakelen naar benzine.
Mijn vriendin reed tot vorige week dagelijks 110 à 120km, sinds half juli 2013 goed voor 21.700km. Nu heeft ze ander werk, 4 x 3 km per dag ('s middags naar huis). Onze Cruze 1.7 diesel gaat daar op den duur 'kapot' van gaan. Dus ja, met heel veel spijt in het hart want hij rijdt zeer aangenaam en een gat in de portefeuille (je verliest zowiezo de BTW) gaan we naar een benzine.
Nu is het zaak om em te verkopen voor een aanvaarbare prijs en iets anders te zoeken, hebben ons oog laten vallen op een cee'd van de garage die vrijkomt binnenkort, nog geen 10.000km en nog ruim 6 jaar garantie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
Wat het ombouwen van oude auto's betreft, er is toch eens iemand in een tv-programma geweest die dat deed.
Ik weet alleen niet meer welk programma dat was, en ook niet hoe dat wettelijk geregeld werd.
Comment
-
dat waren oldtimers en reden met o plaat.
kan je dus perfect doen, oldtimer kopen, keuren en daarna ombouwen aangezien je niet meer terug moet. ik heb al wat in de wet rondgezocht en zou in principe bijna niet mogelijk zijn. elke functie moet behouden blijven, motor op dezelfde motorsteunen
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichtendat waren oldtimers en reden met o plaat.
kan je dus perfect doen, oldtimer kopen, keuren en daarna ombouwen aangezien je niet meer terug moet. ik heb al wat in de wet rondgezocht en zou in principe bijna niet mogelijk zijn. elke functie moet behouden blijven, motor op dezelfde motorsteunen
http://www.autoforum.be/showthread.p...gie&highlight=
bij ongeval zal je waarschijnlijk ook problemen krijgen, ...
Comment
-
En zolang benzine niet populairder wordt, blijf je met een verschil in restwaarde zitten. Mijn volgende zou bijvoorbeeld wel eens een 528i kunnen worden ipv een 525d, ik vraag mij alleen af welke na x aantal jaar nog het meeste waard zal zijn. In de huidige omstandigheden ken ik het antwoord al.2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition
2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
1999 Volvo V70 classic 2.5d
1967 Volvo 123 GT
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk BerichtenEn zolang benzine niet populairder wordt, blijf je met een verschil in restwaarde zitten. Mijn volgende zou bijvoorbeeld wel eens een 528i kunnen worden ipv een 525d, ik vraag mij alleen af welke na x aantal jaar nog het meeste waard zal zijn. In de huidige omstandigheden ken ik het antwoord al.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door dePAUL Bekijk BerichtenWel dat zie je dus echt verkeerd. In het bijzonder bij 2de handswagens is de vraag naar benzine juist groot. Wat ook niet onlogisch is, want 2de handsrijders zijn over het algemeen mensen die weinig kilometers per jaar afleggen. Uiteraard zal uw garagist beweren dat de restwaarde kleiner is omdat ze u liever een diesel verkopen, maar de cijfers spreken dit tegen. Het aanbod van 2de hands benzinewagens is klein en de vraag is groot.
- Men verkijkt zich vaak op de procentuele waardevermindering waar een benzine het misschien slechter doet terwijl de absolute voor een diesel best groter kan zijn.
- Er is een groot verschil tussen een kleine benzine, en een grote die slechter in de 2e handse markt liggen. Vroeger toch, nu zijn de belastingsverschillen kleiner dus misschien mindert dat?ST Cupra 290 PP - GT86+
Comment
-
Interessant! Maar geldt dat niet enkel voor de kleinere motoren, zoals Onehp aangeeft?2014 BMW 525da Touring http://www.autoforum.be/showthread.p...-525dA-Touring
2007 BMW 520da Touring http://www.autoforum.be/showthread.php?t=47253
2005 Volvo S60 2.4i http://www.autoforum.be/showthread.p...i-Move-Edition
2010 MINI Cooper D Countryman http://www.autoforum.be/showthread.php?t=49104 (sold)
1999 Volvo V70 classic 2.5d
1967 Volvo 123 GT
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 123GT Bekijk BerichtenInteressant! Maar geldt dat niet enkel voor de kleinere motoren, zoals Onehp aangeeft?'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
Steeds minder diesels
De Vlaming koopt steeds minder dieselauto's - nieuw of tweedehands. Dat is goed nieuws voor de luchtkwaliteit, al is er nog veel verbetering nodig. Vlaams financiënminister Annemie Turtelboom (Open Vld): "De tijd van koning diesel is voorbij. De vergroening zal alsmaar sneller gaan."
Wie een diesel koopt moet daar sinds dit jaar meer taksen op betalen. Turtelboom heeft de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting aangepast aan de uitstoot. Diesel is zo duurder geworden en benzine goedkoper. Het verschil loopt snel op tot 300 euro.
De consument is hier heel gevoelig aan, zo blijkt. Er worden dit jaar veel minder diesels (37 procent van totaal) verkocht dan benzines (57 procent). Terwijl dat altijd omgekeerd was. Dieselmotoren waren jaar en dag het populairst. In 2015 vormden ze nog de helft van de totale verkoop.
De grote kritiek op Turtelboom was dat ze tweedehands- en leasingauto's liet ontsnappen. Daar stijgen de taksen voor diesels minder of niet. Maar ook hier valt toch verandering te zien. Dit jaar is 56 procent van de nieuw ingeschreven tweedehandsauto's een diesel. Vorig jaar was dat 64 procent.
Ook de supergroene auto's zitten in de lift. Vandaag is 5,7 procent van de nieuwe auto's er een die op elektriciteit of aardgas rijdt. Vorig jaar was dat nog maar 2,9 procent. Wie een supergroene auto koopt, krijgt sinds dit jaar een bonus. Voor een stadswagen loopt die op tot 5.000 euro.
Is het rijk van koning diesel voorgoed uit? Turtelboom: "Dat denk ik wel. Je ziet duidelijk een shift, bij nieuwe en tweedehandsauto's. De vergroening zal nu alleen maar sneller gaan. Ook al omdat we de infrastructuur verbeteren. Met meer laadpalen voor elektrische auto's, bijvoorbeeld."
Maar wat met de leasingauto's? Daar gebeurt nog niets mee, want er is een akkoord nodig met de andere regio's. Turtelboom: "De gesprekken lopen. Ik reken op Waalse minister-president Paul Magnette (PS). Als hij naar de kaart van het fijn stof in ons land kijkt, ziet hij het probleem toch ook."
Volgens Traxio, de organisatie van de autodealers, heeft ook het dieselschandaal bij Volkswagen een impact op de verkoop. Klanten zijn milieubewuster gaan denken. Net zoals door de klimaattop in Parijs. Binnenkort komt er een lage-emissiezone in Antwerpen, waar oude diesels niet in mogen.
Wat nog meespeelt, is dat diesel duurder geworden is aan de pomp door de accijnsverhoging door de federale regering. Het traditionele prijsverschil tussen diesel en benzine is kleiner. Het idee dat een diesel op lange termijn goedkoper uitvalt, staat hierdoor onder druk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenImo is het prijsverschil tss diesel en benzine niet veel kleiner dan in het verleden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk BerichtenNog even afwachten. Als we de overheid mogen geloven, zal de prijs aan de pomp tegen 2018 gelijkgetrokken worden.
Comment
Comment